Klasszikus

Kell klasszikus zenei brand Budapestnek?

2014.03.14. 12:40
Ajánlom
Kovács Géza, az NFZ főigazgatója, aki nemrégiben nyerte meg a menedzserek Oscarjának tartott Patrick Hayes-díjat, a Népszava online-nak adott interjújában arról beszélt, hogy Budapestnek jól körülírható klasszikus zenei brandre lenne szüksége. De mit takar ez pontosan, túl a klasszikus zenei koncerteken? MAGAZIN

A Népszava online abból az alkalomból készített interjút a Nemzeti Filharmonikusok főigazgatójával, hogy ő lett az ISPA Nemzetközi Előadóművészeti Társaság elismerésének első közép-európai birtokosa. Kovács Géza elmondta, hogy a Batta András által előterjesztett klasszikus zenei gyűjtőközpont, a főváros kiemelt fontosságú zenei intézményeinek tervezett - és azóta elvetett - koncepciójával kapcsolatban nem kapott hivatalos megkeresést. Az egyeztetést, mint a Magyar Szimfonikus Zenekarok elnöke ugyanakkor elengedhetetlennek tartaná. Bár szükség lenne az egyre növekvő számú koncerthelyek között egyeztetésre, az általa csak nagyvonalakban ismert előterjesztést azonban helytelennek, szakmailag indokolatlannak tartja, mely megfosztaná a szóban forgó intézményeket az önállóságtól. Hozzátette, ha a Művészetek Palotája, a Zeneakadémia és a Magyar Állami Operaház közötti információ hatékonyabb közvetítéséről volna szó, az megvalósítható lenne más szakmai szervezeteken keresztül is. A felhozott nemzetközi példákat pedig egyszerűen hamisnak tarja.

Skizoid helyzetnek nevezte ugyanakkor, hogy a tervezett központ ugyan nem oldaná meg a problémákat, de az egyeztetés hiánya mégis az energiák kioltását eredményezné. A megoldás, szintén külföldi példák alapján egy határozott, jól kommunikálható fővárosi kulturális brand kialakítása lehetne, amely véleménye szerint, Budapest zenei életének múltját és jelenét tekintve minimális ráfordítást igényelne. Az ehhez szükséges koncertek már megvannak, csak egybefogva kellene kommunikálni őket, mindezt azonban központosítás nélkül képzeli el.

A komolyzene hazai esélyeit latolgatva elszomorítónak tartja, hogy a Kodály-módszer népszerűbb a tengerentúlon, illetve a kultúrafogyasztás mutatószámai önmagukban véve kiábrándító adatokat mutatnak. Arra a felvetésre, hogy a kultúra a gazdasági válság időszakában természetes parkoló pályán van Észtország példájával élt, ahol a kulturális, kreatív ágazatok támogatása az gazdasági nehézségek kormányzati szintű megoldásának koncepciójába illeszkedik, de a válság után Németországban, Svédországban és Franciaországban is növekedett a kultúra fogyasztásának aránya.

Egy ténylegesen működő fővárosi klasszikus zenei brand lehetőségéről megkérdeztük Horváth Gergelyt, a Magyar Turizmus Zrt. turisztikai vezérigazgató-helyettesét. Elmondása szerint a kormányzati célokkal összhangban levő "kulturális Budapest" koncepció népszerűsítése két évvel ezelőtt öt európai országban és Oroszországban is elindult. 

A folyamat szerves részét képezi a Budapesti Tavaszi- és Őszi Fesztivál magas színvonalú programsorozata, és az ehhez kapcsolódó komplex marketingtevékenység, amely Budapestet, mint jelentős kulturális központot az európai mezőny élvonalába helyezi. A BTF magas színvonalú programjai mellett, a külföldön is elismert, széleskörű hangversenykínálattal rendelkező Művészetek Palotája, a megújult Zeneakadémia, az Erkel Színház, az Operaház és a Budapest Music Center, valamint a hamarosan megnyíló Vigadó programkínálata mind olyan attrakciókat jelentenek, amelyek méltán tarthatnak számot a külföldi vendégek érdeklődésére. Szeretnék elérni, hogy a főváros komolyzenei programjai egyre gyakrabban jelentsenek elsődleges vonzerőt a Budapestre látogató közönség számára.

Európai szinten jellemzően nem olcsóbbak, hanem azonosak a fővárosi koncertjegyek árai a többi nagyvároshoz viszonyítva, így ugyanazokat a koncerteket megnézhetik Prágában, Bécsben vagy Berlinben is a klasszikus zene rajongói. Mégis, a kulturális produktumok elsődlegesen járulnak hozzá azokhoz a turisztikai elvárásokhoz, amelyek Budapestet a sokszínű és széles kulturális lehetőségeket kínáló fürdővárosok élvonalába emelik, fejtette ki Horváth Gergely, hozzátéve, a BTF valóban versenyképes brandként működik az európai fesztiválok sorában, amelynek külföldi kommunikációjára - az Őszi Fesztivállal együtt - évente közel 200 millió forintot fordít az állam.

(A Kovács Gézával készült teljes interjút itt olvashatja)

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Meztelenre vetkőzni még az orvos előtt sem!

Láthatóvá válnak a cselédlányok, szegényebb sorból való asszonyok hétköznapjai, a kor egészségügyi, higiéniai, sőt erkölcsi viszonyai. Szécsi Noémi legutóbbi kötetében dr. Hugonnai Vilma, az első magyar orvosnő rendelési naplói alapján enged bepillantást a 19. század végén és a 20. század elején élő nők életébe.
Fidelio Tours

Több mint félszáz program a Zempléni Fesztiválon

Komolyzenei és jazzkoncertek, színházi és irodalmi estek, kiállítások mellett családi és gasztronómiai kínálat várja az érdeklődőket augusztus 14. és 23. között.
Klasszikus

Különleges koncertpárral indítja új évadát a Zeneakadémia

A Zeneakadémia és a Nemzeti Filharmonikus Zenekar közös hangversenyén a Kossuth-díjas Balázs János szólójával hallható Rahmanyinov összes zongoraversenye és a virtuóz Paganini-variációk augusztus 18-án és 19-én a Nagyteremben. A vendégkarmester a kanadai Charles Olivieri-Munroe lesz.
Jazz/World

A boglári közönséget táncoltatja meg pénteken a Budapest Bár

Azt már egyértelműen láthatjuk, hogy 2020 nem a nagykoncertek és a többezres fesztiválok éve, de a Budapest Bár legénysége ebben a nehéz helyzetben sem maradt tétlen. Az utóbbi hónapokban tökéletesítették friss lemezük dalait és előkészítettek egy koncertszínházi darabot, amit augusztusban és szeptemberben több ízben is meghallgathatunk. Legközelebb 7-én, pénteken lépnek fel Balatonbogláron, a Kultkikötő 15. születésnapján. A zenekar vezetőjével, Farkas Robival beszélgettünk.
Jazz/World

Tizenhét ember szíve egy akkordban - Beszélgetés Bacsó Kristóffal

Elvégezte a Liszt Ferenc Zeneakadémiát és a Berklee College of Music-ot, bizonyított a francia és az amerikai komolyzenei színtéren, londoni, barcelonai és pescarai jazz fesztiválokon nyűgözte le a szakmát, Orszáczky- és Artisjus-díjban részesült, és különböző formációival eddig négy saját lemezt jelentetett meg. Bacsó Kristóf szaxofonista és zeneszerző jelenleg a Modern Art Orchestra művésze – zenei pályafutásáról, a MAO-val közös munkájáról, jövőbeni terveiről beszélgettünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

A Balatonon is koncerteznek a BFZ zenészei

Bár az augusztus még nem az aktív koncertszezon hónapja, a Budapesti Fesztiválzenekar több nyári programmal is készül közönségének Budapesten, a Balatonon és a Dunakanyarban.
Klasszikus hír

Különleges koncertpárral indítja új évadát a Zeneakadémia

A Zeneakadémia és a Nemzeti Filharmonikus Zenekar közös hangversenyén a Kossuth-díjas Balázs János szólójával hallható Rahmanyinov összes zongoraversenye és a virtuóz Paganini-variációk augusztus 18-án és 19-én a Nagyteremben. A vendégkarmester a kanadai Charles Olivieri-Munroe lesz.
Klasszikus ajánló

Fesztivál egy nappali szobában – Kezdődik az Altalena Zenei Fesztivál

Szerdától hamisítatlan szalonhangulattal és a klasszikus zenei élet legkiválóbb előadóival várja közönségét az Altalena Zenei Fesztivál. A kamarazenéé és a szólóhangszereké a főszerep, de a programban néptáncos-népzenés est és zenés beszélgetések is helyet kapnak.
Klasszikus gyász

Elhunyt Leon Fleisher, az évtizedeken át csak bal kezével játszó amerikai zongorista

Elhunyt 92 éves korában Leon Fleisher világhírű amerikai zongorista, aki egy betegség miatt évtizedeken át csupán bal kézzel játszott. A zenész rákbetegségben halt meg vasárnap - írja a bbc.com.
Klasszikus ajánló

Megvan az idei Kaposfest teljes programja

Augusztus 16–19. között megújult arculattal érkezik a 11. Kaposfest – Nemzetközi Zenei és Művészeti Fesztivál Várdai István és Baráti Kristóf művészeti vezetésével. Az idei esemény időtartamában ugyan rövidebb, de annál színesebb lesz.