A Concerto Budapest nem csak elkezdett már próbálni, hanem koncertet is adott.
Lemezre vettünk négy Beethoven-szimfóniát. Három hónap szünet egy zenekar életében sok idő, ezért amint a rendelkezések engedték, június második hetétől már elkezdtük a munkát kisebb csoportokban: félvonóskarral, fúvósokkal elkezdtünk bemelegíteni, egy profi zenész ugyanis úgy él és dolgozik, mint egy élsportoló. Ha nincsen munka, akkor nem úgy működnek az izomtónusok.
Miért éppen Beethoven?
Régóta tervezem, hogy megmásszuk „a zenészek Mount Everestjét”, és lemezre vesszük a kilenc szimfóniát. Ezek a művek a zenetörténet sarokkövei. Amelyik zenekar jól játssza őket, az egy jó zenekar.
Nem is értem, hogy mondhatja valaki, hogy a könyökén jön ki Beethoven, ha egyszer egy élet nem elég ahhoz, hogy a könyökén bemenjen.
Ez a kilenc szimfónia kilenc világ, amit mind meg kell fejteni. És nem csak a struktúrát, a harmóniákat, nem csak a kottát, hanem azt is, ami nincsen a kottában. Szerintem az V. szimfónia sorsmotívuma a művészet történetének legmegrázóbb gesztusa. Ezzel a témával Beethoven olyan mélyre hatol a lelkünkben, ahová mi magunk nem merünk benézni. Ezt a témát nem lehet szeretni, de szabadulni se lehet tőle. Ránk tör, belénk mar, ránk zúdítja a mulandóságunkat. Megadóan kérlelve, reszketve felelünk rá, majd elindul a kétségbeesett harc az életért. A szimfónia arról szól, hogy soha ne adjuk fel, és minden körülmények között küzdjünk az életért és a szabadságért. A VI. szimfóniában a Természet csodáját akkora szeretettel tárja elénk, hogy az a sejtjeinkig hatol. Bizonyos vagyok abban, hogy aki ezt a zenét megismeri, az környezetvédővé válik és rajongani fog a természetért!
A közösségi élmények nagyon meghatározóak a társadalomban: amikor a Concerto muzsikusaival közösen életre keltünk egy remekművet, ezek az érzések megtörténnek velünk, mindannyiunk élete benne van ebben a szülésben. Ezek a közös élmények a mi „csillagóráink”. Minél több emberrel tudjuk megosztani ezt, annál jobb lesz a világunk. Ezért kell sok jó zenét játszani és kevés értéktelent. A világ sorsa átalakulóban van. Meg kell fogalmazni a különbséget jó és rossz között. A szabadság valójában ezt jelenti. A keresztény kultúrát tettekkel lehet megvédeni: én Beethovennel és Bartókkal fogom.
Ön hogyan találkozott Beethoven zenéjével?
Gyerekként egy skarlátbetegség miatt otthon kellett maradnom hat hétig. Akkor fedeztem fel apám lemezgyűjteményét, köztük Beethoven Hegedűversenyét. Egy életre eldöntötte a sorsomat, amit hallottam, akkor határoztam el, hogy hegedűművész leszek. Illetve nem is a hegedű volt a lényeges, hanem az, hogy a zenét választottam. Azt például nagyon sajnálom, hogy zongorázni nem tanultam meg tisztességesen, az volt ugyanis a kedvenc hangszerem.
A zongora? Különös ezt egy világhírű hegedűstől hallani.
Már nem, most a zenekar a kedvenc hangszerem. Régen, amikor megkérdezték, miért akarok karmester lenni, nehezen tudtam válaszolni. Pedig van rá válaszom. Azért, mert már hegedűsként is szét akartam feszíteni a kereteket, azért alapítottam meg a Keller Kvartettet, mert együtt zenélni jobb.
Amikor hatvan-nyolcvan-száz emberrel zenélünk együtt, és jól csináljuk, a hideg futkározik a hátunkon.
A Concerto Budapest már meghirdette az új, szeptemberben kezdődő évadot, a műsorban számos kiemelkedő hegedűszólistát láthatunk.
Szergej Krilov az elmúlt években többször szerepelt Budapesten, a vele közös koncertünk címe Hommage á Sosztakovics. Gyakori vendég Magyarországon Giovanni Guzzo, aki viszont először lép fel velünk. Nagyon fiatal, de rendkívüli tehetségű hegedűs Daniel Lozakovich, aki Prokofjev hegedűversenyével érkezik. A nagyszerű Boris Brovcint talán kevesebben ismerik, ő Richard Strauss ritkán hallható versenyművét adja elő. Isabelle Faust Eötvös Péter Alhambra című hegedűversenyének hazai bemutatóját tartja. Kelemen Barnabást, az elfeledett magyar zeneszerző, Nádor Mihály későromantikus hegedűversenyét és Bartók II. Rapszódiáját játssza el a zenekarral a Magyar Kincsek sorozatban.
A Concerto Budapest új évadáról bővebben itt olvashat. A cikk a doboz után folytatódik.

Kapcsolódó
Hazai és külföldi sztárok a Concerto Budapest új évadában
Öt bérlettel, két fesztivállal és világklasszis szólisták sorával várja a közönséget Keller András és a Concerto Budapest a 2020/21-es évadban.
A Magyar Kincsek nevű bérletben hazai szerzők jól vagy kevésbé ismert művei kerülnek terítékre.
Mindig is a legfontosabb feladatomnak tartottam, hogy minél több helyre tudjuk elvinni a magyar zenét, és. büszke vagyok arra, hogy az elmúlt évtizedekben a Keller Kvartett adta elő a legnagyobb számban a magyar műveket a világban. . . De mi, magyarok sem vagyunk pontosan tisztában, milyen kincseket rejt a zenetörténetünk Az évadban hallható lesz a már említett Nádor-concerto mellett Goldmark Károly hegedűversenye, Kodály kevésbé ismert Színházi nyitánya, Bartók Rapszódiája Kocsis Krisztián szólójával, Farkas Ferenc szimfóniájának ősbemutatója Takács-Nagy Gábor vezényletével, de Lehár és Kálmán Imre műveket is hallhatunk majd ebben a sorozatban. A Muzsikás együttessel közös koncertünkön elhangzanak Dubrovay László és Gyöngyösi Levente népzenei ihletésű concertói és Bartók Béla Divertimentója.
A Concerto új évadában a Beethoven-napokat Fischer Annie tiszteletére ajánlják. Miért neki?
Annie néni huszonöt éve ment el, ő volt az egyik legnagyobb Beethoven-játékos. Ő az, aki talán a legközelebb jutott a zeneszerzőhöz a magyar előadó-művészeti hagyományban.
Egynapos fesztiváljuk, a 2015-ben életre hívott A Hallgatás Napja a kortárs zenére irányítja a figyelmet. Milyen mérleget von a fesztivállal kapcsolatban?
Tavaly A Hallgatás Napja élő közvetítése a The Violin Channel nemzetközi internetes felületein 400 ezer nézőt vonzott, és fontos kortárszenei branddé fejlődött. Nem csak a magyar zeneszerzők generációinak fóruma, értékét abban is látom, hogy új „teret” ad a régebbi korok zenéjének. Egész más kontextusba kerül a kortárs művek között Bach, Mozart vagy Beethoven zenéje, és ebben a szimbiózisban új dimenziók tárulhatnak fel.
Ugyanakkor szeretném, ha A Hallgatás Napja megvalósításában kevésbé kellene a Concerto Budapest zenészeire támaszkodnom, és tágulna az előadók köre. Ahhoz, hogy egy ilyen fesztivált évről évre megrendezzünk, kulturális értéket teremtve az ország számára, több forrás bevonására lesz szükség – céltámogatás vagy felajánlások formájában.
Remélem, hogy A Hallgatás Napja, és a szintén évről évre megrendezett Mozart-nap közügy lehet.
Ilyen volumenű rendezvényeket nem lehet hosszú távon zenekarok működési költségéből fenntartani.
Eötvös Péter harmadik, „Alhambra” c. hegedűversenyét tavaly mutatták be Granadában, és örömünkre hamarosan sor kerül a hazai premierre is – a Concerto Budapest jóvoltából.
Most először dolgozunk együtt Eötvös Péterrel, ezért szerettem volna, ha olyan művet játszunk, ami számára is különleges és fontos. Alapvető fontosságú, hogy a jelentős kortárs alkotások ne több évtizedes késéssel érkezzenek meg hozzánk.
A fejlécképen Keller András. Fotó: Valuska Gábor.