Klasszikus

Keller András: "Nem vagyok simulékony alkat”

2003.02.12. 00:00
Ajánlom
Az 1987-ben alakult Keller Vonósnégyes (Keller András, Pilz János, Gál Zoltán, Somodari Péter) nevét világszerte ismerik: jelentős hangversenytermekben, rangos fesztiválokon játszanak, lemezfelvételeikkel számos díjat nyertek. A hazai zeneéletben viszont szinte egyáltalán nincsenek jelen: ma este lesz az első önálló koncertjük a Zeneakadémia nagytermében. Keller András hegedűművész, az együttes vezetője szerint, bár mindannyian Magyarországon élnek, mégis úgy tűnhet, mintha emigráltak volna.

- A zeneakadémiai koncerten "igazi” vonósnégyesek helyett egy zongoraötöst és egy vonósötöst játszanak. Miért választották ezt a repertoárt?

- Mindig sokkal nyitottabbak voltunk annál, hogy kizárólag kvartettben gondolkodjunk. Nem az a fontos, hogy hányan vagyunk a színpadon, hanem az, hogy remekművek szólalnak meg a koncerten: Brahms f-moll zongoraötöse – amelyben gyerekkori barátom, állandó kamarapartnerem, Csalog Gábor lesz velünk – és Schubert C-dúr vonósötöse, amelynek második csellószólamát a fiatal és nagyon tehetséges Fenyő László játssza. Engem egyébként mostanában teljesen másfajta műsorok foglalkoztatnak…

- Úgy érti, kevésbé hagyományosak és konzervatívak, mint a budapesti koncert programja?

- Jó zenék foglalkoztatnak, amiket itthon is el kellene játszani, meg kellene ismertetni, de csak nagyon kevesen veszik a bátorságot, hogy a szerintem belterjes, álszent és "bratyizós” hazai zeneéletben ilyesmivel kísérletezzenek. Pedig fel kellene vállalni a kockázatot, alkalmanként még az üres házat is, mert biztonsági műsorokkal nem lehet behozni a fiatalokat, a közönség pedig folyamatosan öregszik.

- Honnan tudja, hogy "belterjes és álszent” a magyar zeneélet? Több mint egy évtizede szinte egyáltalán nem vesz részt benne.

- Vannak emberek, akikkel továbbra is tartom a kapcsolatot, akik fontosak számomra. Távolról nézem a magyar koncertéletet, de így is látom, hogy mi történik. A zeneélet belső hierarchiája álságos. Nem hiszem például, hogy jót tesz a zenészek általános közérzetének és a közönség ízlésformálásának, hogy – többek között a sajtónak és egyes tájékozatlan szponzoroknak köszönhetően – arra érdemtelenek is óriási hírnevet és ismertséget szerezhetnek. A zenészek közt ma nem az számít, ki mit is csinál valójában, hanem hogy mit mondanak róla.

- Nem személyes sértettség mondatja ezt önnel? A Keller Vonósnégyes külföldön nagyon sikeres, itthon viszont alig ismerik...

- Ezért is örülünk nagyon a mostani koncertnek, és köszönjük Strém Kálmánnak, hogy meghívott minket. Valóban sok csúnya irigység, igaztalan támadás kísérte a pályánkat, s ezek miatt lehet, hogy ma este félve-remegve fogunk játszani a Zeneakadémián. Nem tagadom, hogy mi is követtünk el hibákat: én például egyáltalán nem vagyok simulékony alkat, s ez nyilván nem segítette bizonyos helyzetek megoldását. Az első években még rendszeresen játszottunk itthon, de aztán jöttek a nemzetközi versenygyőzelmek, impresszáriót kellett váltanunk, s most már több mint egy évtizede Hamburgból intézik a menedzselésünket. A német menedzserem egyszer azt mondta, nem ismer még egy olyan pasast, aki annyira vágja maga alatt a fát, mint én, és mégis vitte valamire… Azt azért nem hittem volna, hogy miközben külföldön egyre sikeresebbek lettünk, Magyarországon "ismeretlen senkikké” válunk. Letelepedhettünk volna külföldön – ez szakmailag komoly előnyökkel járt volna –, de nem tettük, mert ideköt minket a családunk, a barátaink. Zenészként viszont mégis "emigrálnunk” kellett, amiért csak a teljes függetlenség kárpótol.

- Meg a nemzetközi karrier...

- Nem szeretem ezt a szót, mert egyáltalán nem függ össze a tehetséggel, a képességekkel. Azt látom, hogy sok esetben harmadosztályú zenészek csinálnak világkarriert, jelentős tehetségek pedig még a pódiumig sem jutnak el, mert nem alkalmasak az önmenedzselésre. Nem érdekes a karrier: csak az számít, hogy tudunk-e adni valamit a közönségnek és önmagunknak vagy sem.

- Annak ellenére, hogy itthon nincsenek jelen, fontos önöknek, hogy Magyarországot képviselik, amikor külföldön játszanak?

- Szinte nincs is olyan koncertünk, amin ne játszanánk legalább egy magyar művet. Diplomahangversenyem óta, csaknem két évtizede szinte minden év október 23-án koncertezem – mindenféle külön bejelentés nélkül. A magam részéről így próbálom kifejezni a tiszteletemet. Legutóbb éppen Sao Paolóban játszottunk ezen a napon. A konzervatív, polgári oldalhoz állok közel, de az a véleményem, hogy egy művésznek nem szabad politizálni, mert elveszíti a szabadságát. Remekül tudok együtt zenélni és beszélgetni is másfajta gondolkodású társakkal. Mostanáig soha, egyetlen interjúban sem beszéltem erről, és akkor sem származott előny a politikai meggyőződésemből, amikor jobboldali kormány volt Magyarországon. Soha senkitől nem kértem semmit.

- Sokan azt mondják, a vonósnégyesjáték olyan, mint egy házasság: vannak benne felhőtlenül boldog időszakok és mély hullámvölgyek. A Keller Vonósnégyes most milyen korszakot él?

- Sok válságon jutottunk túl, és dolgozunk. Az első külföldi sikerek után még nem tudtunk nemet mondani, az anyagi jólét is megérintett minket, és túl sok fellépést vállaltunk, amiből egy idő után óhatatlanul konfliktusok származtak. Aztán a kilencvenes évek közepén hoztunk egy döntést, hogy nem adunk évente ötvennél több koncertet. Így is rengeteget utazunk, de kialakult egy egészségesebb arány: a vonósnégyes mellett időnként mindenki tud mással is foglalkozni, amire nagy szükségünk van. Én a kvartett mellett újra egyre többet szólózom, a hónap végén pedig karmesterként debütálok Olaszországban – természetesen magyar műsorral… A kvartett a legnehezebb és legérzékenyebb zenei műfaj, aminek a pszichológiáját talán sohasem fogom teljesen megtanulni, de olyan érték, amire vigyáznom kell. Nagyon szomorú viszont az a kulturális értékválság és recesszió, ami nemcsak Magyarországra, hanem a nyugati világra is jellemző. Az emberek nem szeretik eléggé a zenét, nem hajlandók igazi energiát belefektetni, ezért aztán élvezni sem tudják, s maradnak helyette a valóságshow-k. Ez elkeserítő, mert nem közhely, hanem mélyen igaz, hogy a zene gyógyítja a lelket és a szellemet.

- Évek óta az egyik legsikeresebb független lemezkiadónál, a német ECM-nél jelennek meg a lemezfelvételeik – a napokban éppen Schnittke és Sosztakovics műveiből. Mire készülnek most?

- Mindig sokféle tervünk van, de a legfontosabb célnak azt tekintem, hogy lemezre vegyük a vonósnégyes-irodalom két, talán legfontosabb mérföldkövét: az összes Beethoven-kvartettet és újra a hat Bartókot.

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

Száz éve született Margot Fonteyn, aki Nurejevvel karöltve forradalmasította a balettet

1919. május 18-án született Margot Fonteyn, a brit Royal Ballet prímabalerinája, akit egy Nurejevvel közös előadása után 89-szer tapsolt vissza a közönség, és aki börtönben is ült.
Klasszikus

Öt éves lett a Virtuózok, így ünnepelnek

Jubileumi ünnepi hangversenyen lépnek fel a Virtuózok klasszikus zenei tehetségkutató műsor elmúlt öt évének legtehetségesebb résztvevői december 30-án a Müpában.
Könyv

Szabó Magda személyes pillanatai

Szabó Magda minden művében az emberi lélek titkait kutatta állhatatosan. Most azonban az ő titkai tárulhatnak fel ebben a különleges fényképalbumban, amelynek lapjain az írónő egész élete megelevenedik. Galéria
Zenés színház

„A Csárdáskirálynő a Monarchia egyik utolsó sóhajtása”

Könnyű beleszeretni Kálmán Imre édes melódiáiba és ezekbe a furcsa figurákba – véli Vidnyánszky Attila rendező. A Nemzeti Színház vezérigazgatója korábban többször vitt színre operát, mégis a júliusi margitszigeti Csárdáskirálynő lesz az első operettrendezése.
Plusz

Alinda ezúttal Ónodi Esztert kérdezte

Folytatódik a heti rendszerességgel jelentkező portréinterjú széria, melyben Veiszer Alinda kérdezi a Zsidó Művészeti Napok művészeit. Ónodi Eszterrel kitértek arra is, hogy a népszerű színésznő lehetett volna zenész is, sőt szóba került, milyen a “rocker”, az “ufó” és a”libapásztor” Eszter.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus gyerek

Hogyan érzi magát egy diák, ha elmegy a Zeneakadémiára?

Régi panasz, hogy a fiatalok nem járnak klasszikus zenei hangversenyre. A problémáról eddig mindenkit megkérdeztek már, csak épp a gyerekeket nem. Most ők mondják el, hogyan éltek meg egy koncertet.
Klasszikus ajánló

Válogatás az Óbudai Társaskör programjaiból

Felolvasószínház, Seress Rezső-est, filmzenei és születésnapi koncertek –  az évad végén is műfaji sokszínűség várja a vendégeket az Óbudai Társaskörben.
Klasszikus ajánló

Schubertiáda a kismartoni Esterházy kastélyban

Schubertiádák: így nevezték az 1820-as évek elejétől azokat a társasági összejöveteleket, amelyeknek középpontjában Franz Schubert és muzsikája álltak és ezt a címet viseli a classic.Esterházy koncertsorozat következő, június 15-i koncertje is.
Klasszikus cselló

Különdíjat érdemelt Kokas Dóra Bécsben

A Vienna Classic Strings zenei versenyen különdíjban részesült Kokas Dóra csellóművész. A döntőben Alexey Shor kortárs szerző és Sosztakovics darabjait játszotta.
Klasszikus virtuózok

Mi a televízióhoz értünk, ők a komolyzenéhez: így született a Virtuózok

A Virtuózok stábjának talán legrégebbi tagja a Virtuózok kreatív vezetője, Szarvas Szilvia. Még nem is létezett a műsor, mikor már dolgozott Peller Mariann-nal, a komolyzenei tehetségkutató kitalálójával.