Klasszikus

„Kellő tisztelet és figyelem nélkül nem tudtam volna előadni a darabot”

2016.11.10. 09:41
Ajánlom
Egy kortárs mű gyakran a legrutinosabb zongoraművészek számára is nehézséget okoz. Nem így Tóth Kamillának, aki a Cziffra György Zongoraverseny különdíját érdemelte ki Dubrovay László művének nagyszerű eljátszásával. A darab tartogatta kihívásokról is faggattuk a húszéves zongoraművészt.

- Felidéznéd, hogyan indultál el a pályán?

- Ötéves koromban kezdtem el egy kis szintetizátoron játszani. Óvodás koromban magántanárhoz jártam, majd hétévesen Ózdon bekerültem az Erkel Ferenc Zeneiskolába. Apukám is zenész, egy cigányzenekarban brácsás.

- Tudtommal eddig nem nagyon vettél részt versenyeken.

- Igen, életemben ez az első komolyabb verseny, amin elindultam, előtte csak kisebb, a zeneiskola szervezésében zajló megmérettetéseken próbáltam ki magam.

Tóth Kamilla

Tóth Kamilla (Fotó/Forrás: Szőllősi Mátyás)

- Mondd, izgultál?

- Igen, sajnos szörnyen lámpalázas vagyok. Nem mellesleg tartottam kicsit az elvárásoktól.

- A zsűri vagy a saját elvárásaidtól?

- Is-is. Drukkoltam magamnak, hogy sikerüljön teljesítenem a versenyen. Hogy úgy zongorázzam, mint gyakorlás közben, és ne hátráltasson a zsűri jelenléte, a pontozás, tehát a megmérettetés folyamata.

- A versenyen Dubrovay Melankolikus darabok 1. című művével érdemelted ki a különdíjat. Mikor találkoztál a darabbal először?

- Dubrovay László lemezbemutató koncertjén hallottam először a darabot. Utána kotta alapján, egyedül tanultam meg.

- Mi volt benne a legszembetűnőbb nehézség?

- Teljesen eltér az eddig általam ismert daraboktól. Bevallom, a romantikus művekhez jobban vonzódom, mint a kortárs művekhez, meglepő módon mégis a kortárs darab sikerült a legjobban. Eleinte nehezen ment, majd, ahogy sikerült egyre jobban belemelegednem, megszoktam és végül sikerült eljátszanom.

- Megszoktad vagy megszeretted?

- Megszerettem. Ehhez tenném még hozzá, hogy kellő tisztelet és figyelem nélkül nem tudtam volna előadni a darabot. Különlegesnek érzem az elért eredményt, mert a különdíjat a zeneszerzőtől kaptam, aki a verseny után abbéli elégedettségét fejezte ki, hogy úgy játszottam el a művet, ahogyan ő eredetileg elképzelte.

Tóth Kamilla

Tóth Kamilla (Fotó/Forrás: Szőllősi Mátyás)

- Egy-egy díjazás sokat lendíthet az előadók pályáján. Mit vársz a jövőtől?

- Jelenleg a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem másodéves hallgatója vagyok klasszikus zongora szakon. Miután elvégzem, jó lenne zongoristaként érvényt szereznem. Világosan látom, hogy meglehetősen nehéz, sok munkát igénylő pálya a zongoristáké, viszont egy-egy versenyen szerzett jó helyezés segíthet, hogy jobban felfigyeljen a művészre mind a szakma, mind pedig a közönség. Azonban a karrier alakulását a segítők, támogatók is befolyásolhatják.

- Téged támogat valamelyik tanárod?

- A Snétberger Zenei Tehetség Központban ismertem meg Balázs Jánost, ő figyelt fel rám.

- Nyugodtan mondhatjuk, hogy az ő felfedezettje vagy.

- Tulajdonképpen igen. (Nevet).

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

„Az operettek a szüleim, a musicalek pedig a férjeim” – 90 éve született Galambos Erzsi

Balerinának készült, az operettek és musicalek koronázatlan királynője lett. Már gyerekkorában megtalálták a kisebb szerepek, később pedig olyan színészlegendákkal lépett színpadra, mint Somlay Artúr, Básti Lajos, Latabár Kálmán vagy Honthy Hanna. 1931. december 5-én született Galambos Erzsi.
Klasszikus

Magnificat, az örömteli várakozás himnusza

Számos zeneszerzőt megihletett a bibliai szövegre épült keresztény himnusz, a Magnificat, mely hagyományosan az adventi várakozás során szokott elhangozni.
Jazz/World

Elhunyt Kóbor János

78 éves korában elhunyt Kóbor János, az Omega együttes frontembere. A zenészt hetek óta kórházban kezelték koronavírus-fertőzéssel.
Plusz

Kihirdették a 2021-es Prima Primissima Díj nyerteseit

Tíz kategóriában vehették át a Prima Primissima Díjakat a magyar szellemi élet, a művészet, a tudomány és a sport jeles képviselői a Müpában tartott pénteki gálaesten.
Klasszikus

„Fontos, hogy ismét közel kerüljünk a közönséghez” – Beszélgetés Dinyés Somával

December 16-án családjával ad koncertet az Óbudai Társaskörben Dinyés Soma, akit régizenei munkásságáról és karnagyi tevékenységéről is sokan ismernek. A művész a koncert kiinduló ötlete mellett az utánpótlás-nevelés kérdéseiről és a kóruséneklés fontosságáról is mesélt

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

Muzsika a vizek felett – séta a hamburgi Elbphilharmonie-ban

Januárban lesz öt éve, hogy megnyitotta kapuit Európa egyik legkülönlegesebb koncertterme, a hamburgi Elbphilharmonie. A hullámokat formázó épület egy pompás akusztikájú, nagy koncerttermet és egy kisebb kamaratermet rejt magában.
Klasszikus ajánló

Fiatal karmestertehetség vezényli az Óbudai Danubia Zenekart

Holly Hyun Choe, az Eötvös Péter Alapítvány mentorprogramjának résztvevője lesz az Óbudai Danubia Zenekar december 7-i koncertjének karmestere. A műsoron a szintén mentorált zeneszerző, Donghoon Shin egy műve is elhangzik.
Klasszikus interjú

„Fontos, hogy ismét közel kerüljünk a közönséghez” – Beszélgetés Dinyés Somával

December 16-án családjával ad koncertet az Óbudai Társaskörben Dinyés Soma, akit régizenei munkásságáról és karnagyi tevékenységéről is sokan ismernek. A művész a koncert kiinduló ötlete mellett az utánpótlás-nevelés kérdéseiről és a kóruséneklés fontosságáról is mesélt
Klasszikus magazin

Magnificat, az örömteli várakozás himnusza

Számos zeneszerzőt megihletett a bibliai szövegre épült keresztény himnusz, a Magnificat, mely hagyományosan az adventi várakozás során szokott elhangozni.
Klasszikus magazin

Bach és a létezés szakrális matematikája

Milyen zeneeszmény vezette Johann Sebastian Bachot odáig, hogy saját és Isten nevét egyetlen ütemben rejtse el a kottában? A lipcsei zeneszerzőt gyakran emeljük a legmagasabb piedesztálra, miközben merőben máshogy gondolkodott a zenéről, mint ahogy mi tesszük. Nem öncélú önkifejezésnek tartotta, hanem egy magasabb igazság keresésének.