Klasszikus

Képek, hangok – ez minden

2004.02.26. 00:00
Ajánlom
Mikor az EMI újonnan kiadott, dupla Stravinsky-lemezének szép borítóján az egyes korongok nyitószámaként a Tűzmadár és a Petruska ötlött a szemembe, először vegytiszta slágermúzeumra gyanakodtam. A két változatban rögzített Scherzo à la russe, a Négy etűd zenekarra és a Szimfónia három tételben láttán azonban gyorsan visszakoztam, és megpróbáltam kitalálni: miféle koncepció vezethette a Birminghami Szimfonikus Zenekar dirigensét, Simon Rattle-t a program összeállításában.

Talán – taktikus koncertszervezőkhöz hasonlóan – beetetésnek szánta a két népszerű színpadi zenét a koncerteken ritkán felszolgált, nehezebben emészthető fogások előtt? Kínálkozik egy ennél intellektuálisabb (ah, ah) megközelítési mód is. E remek előadásban hallható darabok közös vonása, hogy megírásukban bizonyos – Stravinsky valódi gülü-, valamint lelki szemei előtt megjelenő – képek nagy szerepet játszottak.

Mikor a zseniális balett-impresszárió, Gyagilev 1909-ben elhatározta, hogy színpadra viszi a Tűzmadár meséjét, olyan művet akart alkotni, „amely szorosabb kapcsolatot teremtene a balett három összetevője: a zene, a dekoratív rajz és a koreográfia között”. A fiatal Stravinsky így nem a dolgozószoba csendes magányában, hanem a koreográfussal, Fokinnal szinte szimbiózisban létezve komponálta a zenét: Fokin előtáncolt neki egyes jeleneteket, a zeneszerző pedig a mozdulatokat figyelve, azokhoz igazodva alakította a kompozíció motívumait.

Úgy tűnik, az orosz mester egészen kivételes „belső mozival” is rendelkezett: nem egy művének születését egy látomás váratlan felbukkanásának köszönhette. A Petruska kapcsán pl. ezt írta: „Miközben [a Tavaszi áldozatot] komponáltam, valóságos vízióm támadt egy hirtelen elszabadult paprikajancsiról, aki a maga zuhatagszerű ördögi arpeggióival végsőkig csigázza a zenekar türelmét, ez viszont fenyegető fanfárokkal válaszol neki. Ebből iszonyatos zenebona kerekedik, amely, tetőpontjára jutván, a szegény paprikajancsi fájdalmas és panaszos összeomlásával ér véget.” Ez a tömény hang- és képeszencia Gyagilev közreműködésével vált aztán a rikító vásári forgatag háttere előtt kibomló szerelmi (báb)drámává, melyben a Balerinába reménytelenül szerelmes Petruska vetélytársának, a Mórnak áldozata lesz.

White „szemérmetlenül vulgárisnak” nevezi azt a hangot, melyet Stravinsky primitívnek ható hármashangzat-mixturáival, rövid motívumok vég nélküli (bár kis variálásokkal éppen hogy kiszámíthatatlanná tett) ismételgetéseivel már a Petruskában, a Tavaszi áldozatban, A katona történetében megütött. Ugyanez a jelleg tűnik föl a Scherzo à la russe-ben is. Az eredetileg egy orosz környezetben játszódó háborús filmhez készült harsány zenét Stravinsky először jazz band-re, majd szimfonikus zenekarra is feldolgozta. A CD-n a két verzió közé illesztve hallhatjuk a Négy zenekari etűdöt, s ha nem vigyázunk, ennek első, Dance című tételét menetelő jellege, pár hangos motívumainak egykedvű sorolása révén akár a Scherzo folytatásának is vélhetjük. Az Eccentric címet viselő tételt Little Tich előadása ihlette: „a rángatózó, görcsös mozgást, a fel-alá cikázást, a ritmust – még a zene hangulatát, mókáját is – a nagy bohóc művészete sugallta.” A Canticle csendes, bensőséges világa után a zajos spanyol főváros éjszakai életébe keveredünk: „a darabot a madridi utcák és kis éjszakai mulatók mechanikus zongoráinak és verklijeinek furcsa, vegyes hangulata ihlette” – ad felvilágosítást Stravinsky az eredetileg pianolára készült darabról.

Az 1942 és ’45 között keletkezett Szimfónia három tételben hátteréről szokatlanul bőbeszédűen nyilatkozott a szerző. Bár sietett kijelenteni, hogy művének semmiféle programja sincs, a Craft-interjúk tanúsága szerint az egyes tételek mögött különböző háborús film- vagy híradó-jelenetek húzódnak meg. Az első tételhez felperzselt földjeiken dolgozó kínai parasztok, a harmadikhoz díszlépésben menetelő katonák „visszataszító” képe kapcsolódott Stravinsky fantáziájában. A második tétel egy epizódja – a Scherzo-hoz hasonlóan – egy korábbi filmzene-tervből került a Szimfóniába: az Interlude hét üteme Szűz Mária Lourdes-i megjelenését kísérte volna a Bernadette éneke c. filmben. A legelvontabb magyarázat kétségkívül a fúgáé, mely Stravinsky szerint „a náci hadvezetés csúfos végét” jelképezi. Az interjú végén mintha maga is zavarba jönne titkai felfedésétől. Miközben visszahúzódik a csigaházba, ennyit mond: „A zeneszerzők kombinálják a hangjegyeket. Ez minden. Arról, hogy a világ eseményei miként… érintik zenéjüket, arról nem az ő dolguk beszélni.”

(Stravinsky: The Firebird, Petrushka; Simon Rattle- EMI Classics 7243 5 85538 2 6)

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Mi történik, ha Don Giovanniból RockGiovanni lesz?

Ütős napunk volt tegnap Miskolcon. Délután stand-up, este pedig a várva várt idei népopera: a RockGiovanni. Nevettünk, izgultunk, elámultunk, ünnepeltünk, kutyagoltunk, fáztunk... És persze jól el is fáradtunk. De megérte.
Klasszikus

87 évesen elhunyt Gennagyij Rozsgyesztvenszkij

A világhírű orosz karmester több ízben járt Magyarországon is. Több mint félszáz művet írtak neki kortárs zeneszerzők.
Színház

Székely Krisztát, Kováts Adélt és a kolozsvári társulatot is díjazta a POSZT

A XVIII. Pécsi Országos Színházi Találkozó szakmai, színész- és közönségzsűrije idén is döntött a fesztivál díjairól. A Kolozsvári Állami Magyar Színházé a legjobb előadásnak járó elismerés, a Fidelio támogatásával átadott legjobb 30 év alatti színésznőnek járó díjat Szakács Hajnalka vehette át. Íme a díjazottak listája!
Zenés színház

DaCapo: lehet kétszer is érdekes ugyanaz a produkció?

Ismerik azt a keserédes érzést, amikor felvirrad egy várva várt esemény utolsó napja? Ezzel ébredtünk ma Miskolcon immár túl operabáron, régi keresztény hagyományokat idéző felvonuláson, és a RockGiovanni második előadásán is.
Vizuál

Frida Kahlo személyes tárgyai a Victoria és Albert Múzeumban

A Frida Kahlo: Making Her Self Up (Hogyan építette fel magát Frida Kahlo) című kiállítás több mint 200 tárgyat mutat be a művész mexikóvárosi szülőházából, a Kék Házból, ahol 1954-ben, 47 éves korában meghalt. Festményei július elején Budapestre érkeznek.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus

Ha kottát nyomtatsz egy pólóra, legalább csináld jól

Valami nagyon nem a kotta szerint alakult az Amazonon.
Klasszikus gyász

87 évesen elhunyt Gennagyij Rozsgyesztvenszkij

A világhírű orosz karmester több ízben járt Magyarországon is. Több mint félszáz művet írtak neki kortárs zeneszerzők.
Klasszikus virtuózok

Daganatos betegségből gyógyuló sorstársainak gyűjt a Virtuózok döntőse

Lukács Gergely tavaly a döntőig jutott a Virtuózok tehetségkutató műsorban. A tubaművész most egy fontos ügy érdekében kéri közönségének támogatását. A rákból felépült művész a Démétér ház daganatos betegségből gyógyuló lakóinak szeretne segíteni, akik ugyanazt a nehéz utat járják végig, amit egykor ő.
Klasszikus klassz a parton

Íme, a Klassz a pARTon! fesztivál teljes programja

Ötvenkét ingyenes koncerttel várja látogatóit a Balaton, a Duna és az Adriai-tenger partján Érdi Tamás fesztiválja július 8. és szeptember 22. között. Mutatjuk, hol hallgasson klasszikus zenét, ha nyaral.
Klasszikus hír

Magyar taggal bővült az Európai Zenei Tanács elnöksége

Az európai zenei ernyőszervezet vezetésének Zsoldos Dávid személyében 13 év után újra magyar tagja van.