Klasszikus

Kerékfy Márton szerzői estje az Óbudai Társaskörben

2016.06.09. 13:18
Ajánlom
Az idén 35 esztendős zeneszerző különösen vonzódik a hangszeres kamarazenéhez: június 15-i szerzői estjének műsorát is az elmúlt tíz évben komponált kamara- és szólóműveiből állította össze.

Kerékfy Márton 2007-ben végzett a Zeneakadémián Vajda János növendékeként; korábbi mesterei a Bartók Szakiskolában Kocsár Miklós és Csemiczky Miklós voltak. Szerzői estjén öt művét hallhatja a közönség, köztük két ősbemutatót is.

Kerékfy Márton

Kerékfy Márton

Szvit rézfúvókra és ütőkre (2016) – ősbemutató

A négy rövid tételből álló mű sokoldalúan igyekszik kiaknázni a két trombitából, két kürtből, harsonából, tubából és ütőhangszerekből álló együttes hangzási lehetőségeit, a masszív, tömbszerű megszólalásoktól kezdve a ritmikus, hangismétléses anyagokon át a természetes felhangokból kialakuló harmóniákig.

Szonáta mélyhegedűre és zongorára (2009)

A háromtételes mű monotematikus szerkesztésű. Az I. tétel a mélyhegedű kissé vontatott, kromatikus, szorongó dallamából nő ki, amely dinamikában és tempóban egyre fokozódik, s végül – az elviselhetetlenség határáig jutva – a II. tétel őrült száguldásába torkollik. Ez a scherzo-jellegű darab – melynek hangismétléses témája a nyitótétel dallamának rokona – rendkívül gyors tempójával, a nagy dinamikai kontrasztjaival és a brácsa számára gyakran magas fekvésével igen nagy kihívás elé állítja az előadókat. A III. tétel az előzményekkel tökéletes kontrasztot alkot: a zongora négyütemes bevezetése után zsongítóan szép, tonális, későromantikus harmonizálásba ágyazott, éneklő téma csendül föl – szintén a nyitótétel brácsadallamának rokona –, melyet négy változat, majd visszatérés követ.

Hangulatilag az első két tétel a magányos szorongásból az egyre fokozódó szenvedésen át az őrületig jut el. A zárótétel éteri harmóniája, megbékéltsége ezek után „túl szépnek” tűnik ahhoz, hogy igaz legyen. A mű így kérdőjellel ér véget: Igaz-e ez a gyönyörű harmónia, valóban sikerült legyőzni a kezdet rémisztő sötétségét? Vagy mindez csak önámítás?

A Szonáta Stachó László felkérésére készült; ajánlása neki és Tóth Dávidnak szól.

Alleluja (2006)

A hegedűre, brácsára, csellóra és zongorára írt egytételes mű összes zenei anyaga egy gregorián alleluja-dallamból ered. A darab folyamán átváltozás, átlényegülés megy végbe: a zongora nyugtalan, zaklatott anyaga a három vonós hatására „megszelídül”, míg végül a négy hangszer közösen „énekelheti” az alleluja-dallamot.

Rapszódia (2008)

A cimbalom egyaránt kiválóan alkalmas a rendkívül finom, puha, érzékeny hangzásokra és a brutálisan kemény, kopogó, fémes megszólalásokra. Művemben ezt a két karaktert próbáltam egymás mellé állítani egy kéttételes, monotematikus forma keretében. A cimbalom számomra a népzenéhez is elválaszthatatlanul kötődik: ebből adódik, hogy művem – erősen stilizálva – a magyar népdal hangját is megidézi. Erre, valamint a darab lassú–gyors felépítésére utal a kompozíció címe.

A Rapszódiát Móri Beáta felkérésére írtam és neki ajánlottam.

Trió hegedűre, gordonkára és zongorára (2011–15) – ősbemutató

Az utóbbi időben intenzíven foglalkoztam Ligeti György műveivel, ami nagy hatást tett rám. Négytételes zongoratriómon, amelyen – hosszabb megszakításokkal – négy éven át dolgoztam, ez a hatás érződik. A nyitó- és a zárótétel perpetuum mobile jellegű, hangkészletük egy középponti hangból, ill. hangközből legyezőszerűen nyílik ki. A II. tétel – amely megszakítás nélkül követi az elsőt – scherzo karakterű, kánonszerkezetek és éles kontrasztok jellemzik. A ciklus súlypontja a III. tételre esik, melyben a vonósok természetes üveghangjaiból kialakuló, hidegfényű, statikus zene egy egyre szenvedélyesebbé váló siratót fog közre.

A Trió megírására Lőwenberg Dániel barátom bíztatott. Örülök, hogy türelme volt kivárni, amíg megszületett a mű, s hogy – két kiváló fiatal muzsikus társaságában – ma ő szólaltatja meg először. Kerékfy Márton

2016. június 15., szerda 19 óra

Óbudai Társaskör

Kerékfy Márton szerzői estje

Közreműködik:

Tornyai Péter – hegedű

Krenedits Katalin, Bársony Péter – brácsa

Zétényi Tamás – gordonka

Lőwenberg Dániel – zongora

Szalai András – cimbalom

In Medias Brass Quintet (Kresz Richárd, Nagy Antal Endre – trombita, Benyus János – kürt, Sztán Attila – harsona, ifj. Bazsinka József – tuba)

Flammer István – kürt

Maros Ádám – ütőhangszerek

Házigazda: Fazekas Gergely

Szvit rézfúvókra és ütőkre (2016) – ősbemutató

Szonáta mélyhegedűre és zongorára (2009)

Alleluja (2006)

Rapszódia (2008)

Trió hegedűre, gordonkára és zongorára (2011–15) – ősbemutató

Belépőjegy: 1400 Ft, diákjegy: 700 Ft

Támogató: Nemzeti Kulturális Alap

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Ki a legdrágább kortárs magyar festő? Itt vannak a rangsorok!

A Top10 élő magyar művész rangsora a 2019 aukciós eredmények alapján: Lakner László, Nádler Istán, Reigl Judit.
Plusz

Fesztiválozhatunk idén nyáron? – Hazai körkép a koronavírus árnyékában

Nem lesznek tavaszi fesztiválok Budapesten és vidéken. Lemondták a Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivált. De mi van a nyári programokkal? Ennek jártunk most utána!
Könyv

Milyen olvasmányokat ajánl Szabó T. Anna a karanténos napokra?

Folytatódik Nyáry Krisztián online beszélgetés-sorozata. Az irodalomtörténész április 3-án 16 órától Szabó T. Annát kérdezi arról, hogy mivel tölti a karanténos napokat és milyen olvasmányokat ajánl.
Zenés színház

Ingyenesen nézheti Andrew Lloyd Webber musicaljeit a YouTube-on

Bár a szolgáltatás ingyenes lesz, a nézőket arra bátorítják, hogy adakozzanak egy-egy alapítványnak a koronavírus-járvány közepette, amikor a színházak bezártak.
Könyv

„A karnyújtásnyira elébem került mikrohóhér nemcsak felturbózza, de konszolidálja is a szorongást bennem”

Interjúsorozatunkban művészekkel, a kulturális élet szereplőivel beszélgetünk arról, hogyan élik meg, át és túl a koronavírus-járvány időszakát. A friss Baumgarten-emlékdíjas Marno János költő, író évek óta visszahúzódó életet él, betegsége sokszor a négy fal közé szorította. Ha van veszélyeztetett ember ezen járvány idején, akkor ő az. Ez az interjú mégis egészen szívderítő, szó van benne az újrafelfedezésekről, Fehér babákról és a szabad gondolkodásról.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus Hangszertár

Gyakran ismételt kérdések a hárfáról – Razvaljajeva Anasztázia válaszol

Új sorozatunkban, amelynek címe: Hangszertár, zenekari művészeket és szólistákat kértünk arra, mutassák be szakmájuk legfontosabb eszközét. Razvaljajeva Anasztázia a klasszikus zenei színtér egyik legizgalmasabb hangszerese. Egyértelmű volt, hogy ha hárfáról van szó, hozzá kell fordulnunk.
Klasszikus hír

A Zeneakadémia tanárai péntek esténként a remény dallamát játsszák erkélykoncerten

A párizsi és a lyoni Conservatoire közös felhívása nyomán először április 3-án, majd minden pénteken este 7-kor Marc-Antoine Charpentier Te Deumának jól ismert prelúdiuma szólal meg. A Zeneakadémia örömmel fogadta a felkérést: minden héten más oktatója játssza a dallamot erkélykoncerten.
Klasszikus interjú

Ha ennek vége, első dolgom találkozni a zenekarommal

Fischer Iván, a Budapesti Fesztiválzenekar alapító karmestere azt mondja, hozott a járványhelyzet jót is a rossz mellett. De vannak dolgok, amelyek ne maradjanak így. Például, hogy nem találkozhat a zenekarával.
Klasszikus gyász

Elhunyt Peskó Zoltán világhírű magyar karmester

83 évesen, hosszas betegség után március 31-én elhunyt Peskó Zoltán - tájékoztatta lapunkat a művész családja.
Klasszikus koronavírus

Autókból zenélnek a MÁV Szimfonikusok

Zenészek vezetik a naponta útnak muzsikáló indított autókat.