Klasszikus

Kérem a hallócsőt!

2011.12.21. 09:36
Ajánlom
Ezúttal minden együtt volt. Remek műsor, méltán világhírű énekes Matthias Goerne személyében és a Bázeli Kamarazenekar, de valami mégis hiányzott az átütő, nagy élményhez. Úgy hiszem nem csak nekem, fanyalgó kritikusnak, hanem a publikum jórészének is. Volt ütemes taps, ráadás, de frenetikus lelkesedésről nem számolhatok be.

Azóta is zavartan kutatom az okokat. Ez a bázeli persze nem az a bázeli, a Sacher-féle, amelyiknek Bartók annak idején a 20. század talán legnagyobb remekművét írta, a Zene húros-, ütőhangszerekre és cselesztára címűt (csak ne talált volna ki hozzá ilyen kacifántos elnevezést...), meg a pompás Divertimentót. Még csak jogutódnak sem nevezhető, vagy ha mégis, akkor legfeljebb amolyan nagybácsi-unokaöccs viszony miatt. Amikor megalakult - 1984-ben - a „régi" még működött (igaz, végnapjait élte). Kétségkívül jó együttes. Vonósainak tónusa szép, csiszolt, az a kevés fúvós, aki ezen az estén csatlakozott hozzájuk, részben versenyművek szólistájaként, mestere hangszerének (a historikus oboa roppant kényes, nehézkes - ezen az estén azonban nem tűnt annak). A mutatott összjátékhoz már férhet némi szó: akadt néhány kuszább pillanat, főleg a nyitószámban, Telemann D-dúr szvitjében, de ez élő előadáson óhatatlanul előfordul, spongyát rá (hogy a klasszikust idézzem). Corelli Karácsonyi concertója az első félidő végén makulátlanul sikerült, főleg a különleges színekben gazdag utolsó tétel győzte meg a hallgatót arról, hogy az itáliai mester utolérhetetlen zsenije volt a műfajnak. Ugyanakkor bizonyos fontoskodást számos darabban szívesen elengedtem volna. Ha egy motívumban ugyanaz a hang ismétlődik, két negyed, majd egy fél értékkel, nem feltétlenül kell ezt kis dinamikai fokozással megvalósítani, úgy, hogy a negyedek mintegy előkészítik a nagy megérkezést - van ilyen helyzet is a zenében, de a szenvtelen egyszerűség általában hatásosabb, nem beszélve arról, hogy nem terheli meg apró érzelmességgel a muzsikát, viszont érintetlenül hagyja annak ritmikus lüktetését. Ha minden részletet mintegy nagyító alá veszünk, éppen a fontos formai pontok jelentősége sikkadhat el. Julia Schröder, a koncertmester nagyon muzikális - szerény véleményem szerint túlságosan is az. Azt se nagyon értettem, miért kell minden darab végén égbe emelni a vonót, teátrális gesztus ez csupán, zenei haszna nincs, a hang nem fog tőle tovább szárnyalni a teremben.

 Nem fog szárnyalni, már csak azért sem, mert addig sem szárnyalt. S ezzel érkeztem el a fő problémához. Most már nem először győződtem meg róla, hogy a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem akusztikai viszonyai kifejezetten hátrányosak a barokk zenéhez, jelesül, a kisebb együttesekhez. Ami mondjuk a fertődi Esterházy-kastélyban ideálisan szól, az itt sápadttá és távolivá válik. Szép eszme, hogy a 17. század zenéjét 17. századi hangszerekkel és előadási módozatokkal vezetjük elő, de nem működik egy 21. századi óriásteremben. Ezeket a műveket nem erre találták ki. És Bach kantátáit sem. A Tamás-templom, meg a Nikolai-Kirche (ahol e kantáták többsége elhangzott) persze elég nagy belső térrel rendelkezik. A Müpáé azonban ezeknek is többszöröse. Arról nem is szólva, hogy a mai ember ingerküszöbe eleve más. Metastasio annak idején meghallotta a fiatal Haydn clavichordozását, noha négy emelet választotta el őket a Michaelerplatzon. Ma nincs az az ideges szomszéd, aki bekopogna hozzánk, uram, hagyja abba ezt a féktelen clavichodozást (a zongora, az más, tudnék mesélni...). Óriási zajszennyezésben élünk, s mi tagadás, kissé eltompultunk. S ami a Zeneakadémia boldogult (reményeink szerint hamarosan újraéledő) nagytermében soha nem okozott problémát (az ember néhány perc alatt „akklimatizálódni" tudott a szerényebb hangviszonyokhoz), az a Müpában igenis probléma maradt. Ha még egy olyan kiváló énekes hangja sem tűnik elég intenzívnek, mint Goernéé, akkor baj van. Akkor a jegyszedőknek (vagy ruhatárosoknak) a látcső analógiájára hallócsőt kellene kölcsönözniük a barokk produkciókhoz.

Nem, Goerne hangja sem "jött át" minden esetben (hozzáteszem: a 19. sorban ültem, a földszinten). Az persze kiderült, hogy csodálatos tehetség. Baritonja lágy és nemes, felül sugárzóan fényes, hajlékony, kifejező. Mit meg nem adnék, ha Fertődön hallhatnám. Ehhez sajnos be kellene fejezni végre a kastély renoválását. Vagy még jobb volna a Deák téri templom. Ott legalább a publikum énekelheti (mint énekelte valaha, Lipcsében) a zárókorál dallamát, amit most a 158-as kantáta végén csak a trombitán hallhattunk.

Matthias Goerne (ének) Bach-estje  

2011. december 18. 19:30

Művészetek Palotája - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Km.: Bázeli Kamarazenekar, Marcel Ponseele (oboa)
Hangversenymester: Julia Schröder


Telemann: D-dúr szvit oboára, trombitára, vonósokra, continuóra
Bach: "Der Friede sei mit dir"- kantáta, BWV 158
Corelli: g-moll ("Karácsonyi") concerto grosso, op. 6., No. 8
Bach: c-moll kettősverseny hegedűre, oboára és vonósokra, BWV 1060;; "Ich habe genug"- kantáta, BWV 82

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

„Írás és olvasás ikrek” - Vámos Miklós a Lírástudókban

A könyvesboltok újdonságai között segít eligazodni a Líra Könyv és a Fidelio május 12-én, szerda este fél 8-kor jelentkező irodalmi podcastja. A friss könyvajánlókat és tartalmas beszélgetéseket kínáló műsor házigazdája Szabó T. Anna, az adás vendége Vámos Miklós író.
Színház

Gyabronka József, Háy János és Alföldi Róbert az újranyitó Átrium színpadán

Május 21-től újra élő előadásokat tart az Átrium. A budai intézmény első produkciója a Fehér nyuszi, vörös nyuszi című darab Gyabronka József előadásában, ezt követően egy Háy János-premierrel, valamint a Mefisztó című kortárs zenés kabaréval várják a közönséget.
Színház

Eredeti Örkény-egypercessel köszöntötték Mácsai Pált a jubileumi Azt meséld el Pista! után

Május 12-én különleges évfordulót ünnepelt az Örkény Színház, ugyanis 700. alkalommal tűzték műsorra Mácsai Pál egyszemélyes előadását, az Azt meséld el, Pista!-t.
Klasszikus

A Budapesti Fesztiválzenekar emlékkoncertet tart a koronavírus áldozatainak emlékére

A május 26-i ingyenes emlékkoncertet a Budapest Kongresszusi Központban rendezik meg, ahol a Budapesti Fesztiválzenekar és egy erre az alkalomra összeálló kórus, Fischer Iván vezényletével Mozart Requiemjét adja elő. A koncertet aznap az RTL Klub-on is meg lehet tekinteni.
Vizuál

Paul Almásy válogatott fotográfiáiból rendezett tárlatot a Mai Manó Ház

A Mai Manó Ház A képírás mestere – Paul Almásy címmel rendezett kiállítást a világhírű franciaországi magyar fotóriporter munkáiból, mely május 11. és június 6. között látogatható.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Cziffra és Liszt műveket játszik a két zongoravirtuóz, Boris Berezovsky és Balázs János

Június 9-én Liszt Ferenc és Cziffra György szólózongora művei és négykezes átiratai hangoznak el Boris Berezovsky és Balázs János zongoraestjén. A Cziffra György-emlékév kiemelt eseményét a MOMkultban rendezik meg, melyet a közönség már élőben élvezhet.
Klasszikus hír

Magyar népdalt énekel Emma Kirkby a Kórusok Éjszakája jóvoltából

A Kórusok Éjszakája kórusfesztivál megálmodói a Csíkszerda Egyesület tagjai, akik a világhírű angol szopránnal, Emma Kirkbyvel készítenek közös videót, melyben a Csillagok, csillagok kezdetű magyar népdalt éneklik közösen.
Klasszikus gyász

Elhunyt Balassa Sándor zeneszerző, a nemzet művésze

Életének 87. évében, hosszan tartó betegség után elhunyt Balassa Sándor Erkel Ferenc- és Kossuth-díjas zeneszerző, a nemzet művésze, a Magyar Művészeti Akadémia (MMA) egyik alapítója és rendes tagja – közölte az MTI-vel az MMA.
Klasszikus hír

A Budapesti Fesztiválzenekar emlékkoncertet tart a koronavírus áldozatainak emlékére

A május 26-i ingyenes emlékkoncertet a Budapest Kongresszusi Központban rendezik meg, ahol a Budapesti Fesztiválzenekar és egy erre az alkalomra összeálló kórus, Fischer Iván vezényletével Mozart Requiemjét adja elő. A koncertet aznap az RTL Klub-on is meg lehet tekinteni.
Klasszikus hír

Haydn és magyar nóta az Óbudai Danubia Zenekar online kínálatában

Az Óbudai Danubia Zenekar május 15-én a Best of BMC sorozat keretében Haydn műveit szólaltatja meg, míg május 22-én a magyar nóta értékeit felvillantva, Liszt Ferenc valamint Brahms művei mellett, Ott Rezső kifejezetten erre az alkalomra írt szimfonikus magyar nótacsokrát játssza.