Klasszikus

Keressük Figarót

2004.11.16. 00:00
Ajánlom
Elég sokáig nem tudtam rájönni, hogy mi ebben a lemezben a pláne. Olasz felvétel 1950-ből. Mi teszi az idén különösen aktuálissá? Ráadásul nem éppen bomba felvétel, a tenor kissé nyávog, és időnként lekésik a belépéseiről, a zenekar tényleg túlzás, a kürtös ontja a gikszereket, de a többiek is nagyon bágyatagon muzsikálnak.

Engem elsősorban Giuseppe Taddei miatt érdekelt a lemez, hiszen nagy-nagy bariton, annyira nagy, hogy a múlt héten még a magyar televízión is feltűnt: Zeffirelli Napfivér, holdnővér című filmjében, ketten, Ruggero Raimondival ádáz főpapot alakítanak III. Ince mellett, nem kell megszólalniuk, csak komoran nézni a kamerába. Tökéletesen csinálják, bár Raimondi nyomasztóbb.

Taddei nagy komikus, de itt, A sevillai borbélyban kínosan bátortalan, lenyel minden magasságot, nyilván jó oka van rá, csak hát így nem azt a Figarót kapjuk, amit várunk. A hang egyébként csodálatosan meleg, telt, és Taddei sok színnel, értelmesen énekel, de nem ő a nagy dobás, hanem Giulietta Simionato. Ő nem nagyon vacakol, szavakkal, színekkel, csak óriási a hangja, és megdöbbentő, hogy ekkora volument valaki ilyen biztosan kezel. Mindegy, túlteszi magát ezen az ember, még egy Sevillai a polcon. Elfér Abbado és Callas közé, mint tudjuk...

Mit is tudunk? Hogy Callas volt az első, aki Rosinából, az édes kis szendéből igazi, kemény, belevaló, tudja, mit akar nőt faragott. De hát ez nem így van. Simionato Rosinája minden, csak nem szende, nagyon kemény, már a hang karakteréből következően is. Abbado meg úgy szerepel, mint az első karmester, aki visszatért az eredeti változathoz, és koloratúr mezzoszopránnal, Teresa Berganzával énekeltette a szerepet. Csakhogy Simionato is mezzoszoprán, és ez a lemez huszonkét évvel korábbi. Na jó, hallgassuk csak meg még egyszer.

Furcsa. Most sem az a lenyűgöző, hogy megelőzi a korát, vagy hogy ellene mond a rögzült ítéleteknek, hanem, hogy mennyire természetes az egész. Az egész előadás nem akar nagyot mondani, csak hogy van ez a darab, és milyen jó hallgatni. Furcsán és szokatlanul kiegyenlített a szereposztás: a nagy nevek nem lógnak ki a társaságból, Taddei nem összemérhetetlen a számomra ismeretlen Basilióval, Antonio Cassinellivel, hanem körülbelül ugyanolyan kvalitású énekesek, csak az egyiknek valamiért nagy híre lett, a másik meg csak egy basszista. Az egész lemez furcsán egységes, mindenki tudja, mi az olasz vígoperai stílus, és mindenki kitölti a szerepeit, senkinek sem kicsi vagy nagy a ruha. Ezt pedig később semelyik nagy Sevillai-lemez nem tudta megismételni, soha-soha többé nem lehetett azt érezni, hogy a szereplők mind egy nyelven beszélnek.

Nem jelent ez semmit. Születtek sokkal izgalmasabb felvételek. Születtek olyanok is, amelyek csak a jelentéktelenségben egységesek. Nem akarok visszasírni semmit, főleg nem az ötvenes éveket, csak olyan jó látni, hogy volt idő, amikor nagyon tudták még az énekesek, hogy mit csinálnak.

(Rossini: A sevillai borbély - Warner, 1950-2004)

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Egy nem várt kudarc története

Vámos Miklós e hónapban is megmondja, mit érdemes elolvasni. Még mindig a karanténból, Budapest, Magyarország. Ezúttal Benedek Szabolcs legújabb könyvéről ír.
Klasszikus

A Balatonon is koncerteznek a BFZ zenészei

Bár az augusztus még nem az aktív koncertszezon hónapja, a Budapesti Fesztiválzenekar több nyári programmal is készül közönségének Budapesten, a Balatonon és a Dunakanyarban.
Klasszikus

Keller András: A zenekar a kedvenc hangszerem

Vonósnégyesével, a Keller Quartettel elért világsikerek után Keller András karmesterként építi és irányítja tizenhárom éve a Concerto Budapest Szimfonikus Zenekart. Úgy véli, jobban kellene figyelnünk saját, hazai kincseinkre, a kortárs zenére és egyáltalán – a zenére.
Fidelio Tours

Kodály Zoltán gondolata ihlette Veszprém legújabb miniszobrát

A népszerű gerillaszobrász, Kolodko Mihály legújabb alkotása egy vagány utcazenész Veszprém egyik forgalmas pontján.
Vizuál

Elhunyt Reigl Judit festőművész

Kilencvenhét éves korában pénteken elhunyt Reigl Judit Franciaországban élő Kossuth-díjas festőművész, az európai absztrakt expresszionizmus jelentős képviselője.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

A koronavírus ellen harcol, most koncertet ad a Medikus Zenekar

A koronavírus-járvány kezdete óta először lép színpadra teljes létszámmal a Medikus Zenekar augusztus 18-án a Pesti Vármegyeháza Díszudvarában.
Klasszikus interjú

Keller András: A zenekar a kedvenc hangszerem

Vonósnégyesével, a Keller Quartettel elért világsikerek után Keller András karmesterként építi és irányítja tizenhárom éve a Concerto Budapest Szimfonikus Zenekart. Úgy véli, jobban kellene figyelnünk saját, hazai kincseinkre, a kortárs zenére és egyáltalán – a zenére.
Klasszikus hír

A Balatonon is koncerteznek a BFZ zenészei

Bár az augusztus még nem az aktív koncertszezon hónapja, a Budapesti Fesztiválzenekar több nyári programmal is készül közönségének Budapesten, a Balatonon és a Dunakanyarban.
Klasszikus hír

Különleges koncertpárral indítja új évadát a Zeneakadémia

A Zeneakadémia és a Nemzeti Filharmonikus Zenekar közös hangversenyén a Kossuth-díjas Balázs János szólójával hallható Rahmanyinov összes zongoraversenye és a virtuóz Paganini-variációk augusztus 18-án és 19-én a Nagyteremben. A vendégkarmester a kanadai Charles Olivieri-Munroe lesz.
Klasszikus ajánló

Fesztivál egy nappali szobában – Kezdődik az Altalena Zenei Fesztivál

Szerdától hamisítatlan szalonhangulattal és a klasszikus zenei élet legkiválóbb előadóival várja közönségét az Altalena Zenei Fesztivál. A kamarazenéé és a szólóhangszereké a főszerep, de a programban néptáncos-népzenés est és zenés beszélgetések is helyet kapnak.