Klasszikus

Két album, amely nélkül egészen más lenne a jazz

2020.03.22. 09:50
Ajánlom
A Rolling Stone talán a világ leghíresebb könnyűzenei magazinja. A lap 500 Greatest Albums Of All Time válogatásának első 50 albuma közé két jazzlemez fért be. Ezeket ajánljuk olvasóink figyelmébe.

Miles Davis: Kind Of Blue (1959)

KindofBlue-134304.jpg

Miles Davis – Kind Of Blue

A Miles Davis szextett a Columbia Records 30th Street-i stúdiójában rögzítette 1959 tavaszán azt az albumot, amit a mai napig a legtöbbet eladott jazz-lemezként tartanak számon. A lemez újfajta zenei gondolkodásmódra nyit ajtót, amelyet modálisnak nevezünk. A nyugati funkciós gondolkodás helyett a különböző modális skálák hangulatai színezik a dara­bokat. Az akkordhangok hierarchiájától való szaba­dulás sokkal nagyobb egyenrangúságot hoz a skála hangjai közt, így a dallamalkotás szabadsága megsok­szorozódik. A koncepció alapjait George Russell ze­neszerző, zenetudós műhelyéből hozzák a zenészek. Az albumon öt eredeti, kivétel nélkül a modális gon­dolkodás inspirálta kompozíció hallható. Az első dalon (So What) mintapéldaként szemléltethető, hogyan is működhet ez. A darab a jól ismert A-A-B-A szerkezet­re épül, amelyben minden betű nyolc ütemet jelent. A különlegesség, hogy minden betűhöz csak egy skála tartozik. Az „A” részekhez D-dór, a „B” részhez pedig Esz-dór. A kromatikus fel-, majd lelépés adja a domináns-tonika érzetet. A lemez érdekessége, hogy ha hihetünk a dokumentumoknak és az interjúkban elhangzottaknak, mindent, ami a lemezen van, csak egyetlenegyszer kellett feljátszania a zenekarnak. Ez jól magyarázza a felvételeken hallható természetességet.

 

John Coltrane: A Love Supreme (1965)

coltranealovesupreme-134304.png

John Coltrane – A Love Supreme

A két lemez legfontosabb kapcsolódási pontja az öt­venes és hatvanas évek meghatározó zenésze, John Coltrane tenor- és szopránszaxofonos. Coltrane a mo­dális gondolkodástól inspirálva saját kvartettet alapí­tott, amely a jazztörténet egyik legmeghatározóbb zenekarává nőtte ki magát. A formáció munkásságá­nak csúcspontjaként tartjuk számon A Love Supreme című albumukat. A modális és pentaton építkezé­sű zenei világhoz társul Coltrane mély vallásossága. Az albumon szereplő mű négytételes szvit, amelynek negyedik tételében (Psalm) egy vers szólal meg sza­vak nélkül, hangszeren – ez a címadó A Love Supreme. A vers címe pedig négyhangos motívumként adja az első tétel (Acknowledgement) mantráját. A második (Resolution) és harmadik (Pursuance) tétel formailag kötöttebb kompozíciók. Előbbi egy nyolcütemes témá­ra épít, utóbbi pedig tizenkét ütemes blues. A darabot rögzítették kibővített formációval is, ám végül az ere­deti kvartett verziója került a lemezre.

Az írás a Figaro februári számában jelent meg. A Figaro a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Hallgatói Önkormányzatának ingyenes zenei lapja. Elérhető a Zeneakadémia épületeiben, a budapesti konzikban, illetve a következő helyeken: Óbudai Társaskör, Fonó Budai Zeneház, Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Zenei Gyűjtemény, Rózsavölgyi Szalon, Írók Boltja, MOMKult.

Miles Davis (1, 2) és John Coltrane életéről hosszabban is írt Rátosi Milán jazztörténeti sorozatában.

Ki volt Miles Davis?

Kapcsolódó

Ki volt Miles Davis?

Miles Davis életművén végighaladva a hallgató előtt felsejlik a jazz bebopot követő történetének - legfeljebb néhány helyen hiányos - vázlata. Davis azonban nem pusztán felskiccelte egy teljes műfaj fejlődésének mérföldköveit, de legalább ennyire működött egyfajta katalizátorként egy olyan folyamatban, amelyben az állandóságot a trombitája, ő maga jelentette, miközben a folyamatos változás könyörtelen imperatívuszának engedelmeskedve és partnereit halálbiztos intuícióval megválasztva formálta a jazzt, mindig az adott kor arculatához illően.

Ki volt Miles Davis? II.

Kapcsolódó

Ki volt Miles Davis? II.

Jazz-zenészekről szóló portrésorozatunkat Miles Davis életművének második fejezetével folytatjuk.

Szakrális jazz, avagy ki volt John Coltrane?

Kapcsolódó

Szakrális jazz, avagy ki volt John Coltrane?

John Coltrane megszállottsága olyan életművet ihletett, amely túllépve a jazzen, visszanyúlt a zene forrásához, hogy megsemmisítse és vallásos élménnyé változtassa azt. Coltrane nem csak egy teljes műfaj határait tágította ki, jelenléte mélyen beleivódott a korszak zenéjébe, hatása pedig máig érzékelhető. Közel ötven évvel a halála után is ugyanaz a megmagyarázhatatlan, transzcendens nyugalom árad minden hangjából, pályafutásának ívén végigtekintve azonban szépen kikristályosodik, hogy telítődött meg a pusztán a technikai fogások elsajátításán dolgozó útkeresés egy olyan gondolatisággal, ami aztán teljesen új távlatokat nyitott meg a jazz előtt.

 

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Nézd meg online Szabó Magda Pilátusát a IV. Hét Domb Filmfesztiválon!

A koronavírus-járvány miatt az interneten tekintheti meg a közönség hétfőtől a IV. Hét Domb Filmfesztivál döntős filmjeit, és a rendezvény történetében először szavazhat is a döntőbe jutott alkotásokra - közölték a fesztivál szervezői.
Színház

Őrködjetek! – Léner Péter az SZFE-ügyről

Lapunkhoz eljuttatott levelében megszólalt az SZFE kapcsán a 84 éves Kossuth-díjas és Jászai Mari-díjas rendező, színigazgató, érdemes művész, akinek fia, Léner András is apja nyomdokaiba lépett: színész és rendező. A levelet változtatás nélkül közöljük!
Klasszikus

Elmarad a Nemzeti Filharmonikusok évadnyitó hangversenye

Nem tartják meg a Nemzeti Filharmonikus Zenekar szeptember 25-i koncertjét a Müpában, miután több tag kontaktusba került fertőzött személlyel.
Színház

A két pápa – Magyarországon először a Rózsavölgyiben

Vecsei H. Miklós igazi színászlegendákkal állítja színpadra XVI. Benedek és Ferenc pápa különleges kapcsolatát.
Klasszikus

Költözni kényszerül a Rádiózenekar

A Pázmány Péter Katolikus Egyetemhez kerül a Magyar Rádió által használt három épület, a Rádiózenekar viszont még nem szolgál közzétehető információkkal az ügyben. Az biztos, hogy költözniük kell.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus kritika

A hang szépsége – A Pannon Filharmonikusok Bécsi barátok című koncertjéről

Szeptember 19-én a pécsi Kodály Központban egy tavaszról elhalasztott hangversenyt hallhatott a közönség: a Pannon Filharmonikusok vendégeként Baráth Emőke adott elő Haydn- és Mozart-áriákból összeállított, súlytalannak nem mondható hangszeres számokkal gazdagított programot. A zenekart Vass András, a zenekar állandó karmestere vezényelte.
Klasszikus hír

Költözni kényszerül a Rádiózenekar

A Pázmány Péter Katolikus Egyetemhez kerül a Magyar Rádió által használt három épület, a Rádiózenekar viszont még nem szolgál közzétehető információkkal az ügyben. Az biztos, hogy költözniük kell.
Klasszikus hír

Elmarad a Nemzeti Filharmonikusok évadnyitó hangversenye

Nem tartják meg a Nemzeti Filharmonikus Zenekar szeptember 25-i koncertjét a Müpában, miután több tag kontaktusba került fertőzött személlyel.
Klasszikus interjú

„Minden, ami valóban személyessé válik bennünk, az inspiráció"

Ávéd János 12 évvel ezelőtt csatlakozott a Modern Art Orchestrához Fekete-Kovács Kornél felkérésére, azóta tenorszaxofonistaként, zeneszerzőként és hangszerelőként erősíti a zenekart. 2011-ben megalakította az Ávéd János Balance formációt, melynek célja, hogy új zenei lehetőségeket fedezzenek fel és spontán felmerülő dallami elemeket használjanak. A művésszel Kodály hagyatékának gondozásáról, új, saját lemezéről és inspirációs forrásokról beszélgettünk.
Klasszikus magazin

Amerikában éppen arról megy a vita, hogy rasszista-e a klasszikus zeneelmélet

De óvatosan ítéljünk a kérdésben, mert nem minden „libsi” mondja, hogy rasszista, és senki nem lesz híve a fehér felsőbbrendűségnek attól, mert szereti Beethovent vagy Wagnert.