Klasszikus

Két album, amely nélkül egészen más lenne a jazz

2020.03.22. 09:50
Ajánlom
A Rolling Stone talán a világ leghíresebb könnyűzenei magazinja. A lap 500 Greatest Albums Of All Time válogatásának első 50 albuma közé két jazzlemez fért be. Ezeket ajánljuk olvasóink figyelmébe.

Miles Davis: Kind Of Blue (1959)

KindofBlue-134304.jpg

Miles Davis – Kind Of Blue

A Miles Davis szextett a Columbia Records 30th Street-i stúdiójában rögzítette 1959 tavaszán azt az albumot, amit a mai napig a legtöbbet eladott jazz-lemezként tartanak számon. A lemez újfajta zenei gondolkodásmódra nyit ajtót, amelyet modálisnak nevezünk. A nyugati funkciós gondolkodás helyett a különböző modális skálák hangulatai színezik a dara­bokat. Az akkordhangok hierarchiájától való szaba­dulás sokkal nagyobb egyenrangúságot hoz a skála hangjai közt, így a dallamalkotás szabadsága megsok­szorozódik. A koncepció alapjait George Russell ze­neszerző, zenetudós műhelyéből hozzák a zenészek. Az albumon öt eredeti, kivétel nélkül a modális gon­dolkodás inspirálta kompozíció hallható. Az első dalon (So What) mintapéldaként szemléltethető, hogyan is működhet ez. A darab a jól ismert A-A-B-A szerkezet­re épül, amelyben minden betű nyolc ütemet jelent. A különlegesség, hogy minden betűhöz csak egy skála tartozik. Az „A” részekhez D-dór, a „B” részhez pedig Esz-dór. A kromatikus fel-, majd lelépés adja a domináns-tonika érzetet. A lemez érdekessége, hogy ha hihetünk a dokumentumoknak és az interjúkban elhangzottaknak, mindent, ami a lemezen van, csak egyetlenegyszer kellett feljátszania a zenekarnak. Ez jól magyarázza a felvételeken hallható természetességet.

 

John Coltrane: A Love Supreme (1965)

coltranealovesupreme-134304.png

John Coltrane – A Love Supreme

A két lemez legfontosabb kapcsolódási pontja az öt­venes és hatvanas évek meghatározó zenésze, John Coltrane tenor- és szopránszaxofonos. Coltrane a mo­dális gondolkodástól inspirálva saját kvartettet alapí­tott, amely a jazztörténet egyik legmeghatározóbb zenekarává nőtte ki magát. A formáció munkásságá­nak csúcspontjaként tartjuk számon A Love Supreme című albumukat. A modális és pentaton építkezé­sű zenei világhoz társul Coltrane mély vallásossága. Az albumon szereplő mű négytételes szvit, amelynek negyedik tételében (Psalm) egy vers szólal meg sza­vak nélkül, hangszeren – ez a címadó A Love Supreme. A vers címe pedig négyhangos motívumként adja az első tétel (Acknowledgement) mantráját. A második (Resolution) és harmadik (Pursuance) tétel formailag kötöttebb kompozíciók. Előbbi egy nyolcütemes témá­ra épít, utóbbi pedig tizenkét ütemes blues. A darabot rögzítették kibővített formációval is, ám végül az ere­deti kvartett verziója került a lemezre.

Az írás a Figaro februári számában jelent meg. A Figaro a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Hallgatói Önkormányzatának ingyenes zenei lapja. Elérhető a Zeneakadémia épületeiben, a budapesti konzikban, illetve a következő helyeken: Óbudai Társaskör, Fonó Budai Zeneház, Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Zenei Gyűjtemény, Rózsavölgyi Szalon, Írók Boltja, MOMKult.

Miles Davis (1, 2) és John Coltrane életéről hosszabban is írt Rátosi Milán jazztörténeti sorozatában.

Ki volt Miles Davis?

Kapcsolódó

Ki volt Miles Davis?

Miles Davis életművén végighaladva a hallgató előtt felsejlik a jazz bebopot követő történetének - legfeljebb néhány helyen hiányos - vázlata. Davis azonban nem pusztán felskiccelte egy teljes műfaj fejlődésének mérföldköveit, de legalább ennyire működött egyfajta katalizátorként egy olyan folyamatban, amelyben az állandóságot a trombitája, ő maga jelentette, miközben a folyamatos változás könyörtelen imperatívuszának engedelmeskedve és partnereit halálbiztos intuícióval megválasztva formálta a jazzt, mindig az adott kor arculatához illően.

Ki volt Miles Davis? II.

Kapcsolódó

Ki volt Miles Davis? II.

Jazz-zenészekről szóló portrésorozatunkat Miles Davis életművének második fejezetével folytatjuk.

Szakrális jazz, avagy ki volt John Coltrane?

Kapcsolódó

Szakrális jazz, avagy ki volt John Coltrane?

John Coltrane megszállottsága olyan életművet ihletett, amely túllépve a jazzen, visszanyúlt a zene forrásához, hogy megsemmisítse és vallásos élménnyé változtassa azt. Coltrane nem csak egy teljes műfaj határait tágította ki, jelenléte mélyen beleivódott a korszak zenéjébe, hatása pedig máig érzékelhető. Közel ötven évvel a halála után is ugyanaz a megmagyarázhatatlan, transzcendens nyugalom árad minden hangjából, pályafutásának ívén végigtekintve azonban szépen kikristályosodik, hogy telítődött meg a pusztán a technikai fogások elsajátításán dolgozó útkeresés egy olyan gondolatisággal, ami aztán teljesen új távlatokat nyitott meg a jazz előtt.

 

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Ingyenesen nézheti Andrew Lloyd Webber musicaljeit a YouTube-on

Bár a szolgáltatás ingyenes lesz, a nézőket arra bátorítják, hogy adakozzanak egy-egy alapítványnak a koronavírus-járvány közepette, amikor a színházak bezártak.
Klasszikus

A Zeneakadémia tanárai péntek esténként a remény dallamát játsszák erkélykoncerten

A párizsi és a lyoni Conservatoire közös felhívása nyomán először április 3-án, majd minden pénteken este 7-kor Marc-Antoine Charpentier Te Deumának jól ismert prelúdiuma szólal meg. A Zeneakadémia örömmel fogadta a felkérést: minden héten más oktatója játssza a dallamot erkélykoncerten.
Klasszikus

Gyakran ismételt kérdések a hárfáról – Razvaljajeva Anasztázia válaszol

Új sorozatunkban, amelynek címe: Hangszertár, zenekari művészeket és szólistákat kértünk arra, mutassák be szakmájuk legfontosabb eszközét. Razvaljajeva Anasztázia a klasszikus zenei színtér egyik legizgalmasabb hangszerese. Egyértelmű volt, hogy ha hárfáról van szó, hozzá kell fordulnunk.
Könyv

Az orvos, aki naplót vezetett Auschwitzban

Eddy de Wind műve különbözik minden más, a holokausztról és a haláltáborokról szóló beszámolótól, a zsidó orvos feljegyzései ugyanis nem visszaemlékezések, hanem a helyszínen született naplóbejegyzések. A szerző fia arról is mesélt, szülei története hogyan hatott az egész családra.
Színház

„Ami a szőnyeg alatt van” – Bíró Kriszta könyvet ír Molnár Piroskáról

Az életrajzi mű a Corvina Kiadónál készül, szerzője, az Örkény Színház többkötetes íróként is számon tartott művésze régóta jól ismeri Molnár Piroskát, így bizalmasan tud vele beszélgetni a szakmáról és életéről.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus Hangszertár

Gyakran ismételt kérdések a hárfáról – Razvaljajeva Anasztázia válaszol

Új sorozatunkban, amelynek címe: Hangszertár, zenekari művészeket és szólistákat kértünk arra, mutassák be szakmájuk legfontosabb eszközét. Razvaljajeva Anasztázia a klasszikus zenei színtér egyik legizgalmasabb hangszerese. Egyértelmű volt, hogy ha hárfáról van szó, hozzá kell fordulnunk.
Klasszikus hír

A Zeneakadémia tanárai péntek esténként a remény dallamát játsszák erkélykoncerten

A párizsi és a lyoni Conservatoire közös felhívása nyomán először április 3-án, majd minden pénteken este 7-kor Marc-Antoine Charpentier Te Deumának jól ismert prelúdiuma szólal meg. A Zeneakadémia örömmel fogadta a felkérést: minden héten más oktatója játssza a dallamot erkélykoncerten.
Klasszikus interjú

Ha ennek vége, első dolgom találkozni a zenekarommal

Fischer Iván, a Budapesti Fesztiválzenekar alapító karmestere azt mondja, hozott a járványhelyzet jót is a rossz mellett. De vannak dolgok, amelyek ne maradjanak így. Például, hogy nem találkozhat a zenekarával.
Klasszikus gyász

Elhunyt Peskó Zoltán világhírű magyar karmester

83 évesen, hosszas betegség után március 31-én elhunyt Peskó Zoltán - tájékoztatta lapunkat a művész családja.
Klasszikus koronavírus

Autókból zenélnek a MÁV Szimfonikusok

Zenészek vezetik a naponta útnak muzsikáló indított autókat.