Klasszikus

Két album, amely nélkül egészen más lenne a jazz

2020.03.22. 09:50
Ajánlom
A Rolling Stone talán a világ leghíresebb könnyűzenei magazinja. A lap 500 Greatest Albums Of All Time válogatásának első 50 albuma közé két jazzlemez fért be. Ezeket ajánljuk olvasóink figyelmébe.

Miles Davis: Kind Of Blue (1959)

KindofBlue-134304.jpg

Miles Davis – Kind Of Blue

A Miles Davis szextett a Columbia Records 30th Street-i stúdiójában rögzítette 1959 tavaszán azt az albumot, amit a mai napig a legtöbbet eladott jazz-lemezként tartanak számon. A lemez újfajta zenei gondolkodásmódra nyit ajtót, amelyet modálisnak nevezünk. A nyugati funkciós gondolkodás helyett a különböző modális skálák hangulatai színezik a dara­bokat. Az akkordhangok hierarchiájától való szaba­dulás sokkal nagyobb egyenrangúságot hoz a skála hangjai közt, így a dallamalkotás szabadsága megsok­szorozódik. A koncepció alapjait George Russell ze­neszerző, zenetudós műhelyéből hozzák a zenészek. Az albumon öt eredeti, kivétel nélkül a modális gon­dolkodás inspirálta kompozíció hallható. Az első dalon (So What) mintapéldaként szemléltethető, hogyan is működhet ez. A darab a jól ismert A-A-B-A szerkezet­re épül, amelyben minden betű nyolc ütemet jelent. A különlegesség, hogy minden betűhöz csak egy skála tartozik. Az „A” részekhez D-dór, a „B” részhez pedig Esz-dór. A kromatikus fel-, majd lelépés adja a domináns-tonika érzetet. A lemez érdekessége, hogy ha hihetünk a dokumentumoknak és az interjúkban elhangzottaknak, mindent, ami a lemezen van, csak egyetlenegyszer kellett feljátszania a zenekarnak. Ez jól magyarázza a felvételeken hallható természetességet.

 

John Coltrane: A Love Supreme (1965)

coltranealovesupreme-134304.png

John Coltrane – A Love Supreme

A két lemez legfontosabb kapcsolódási pontja az öt­venes és hatvanas évek meghatározó zenésze, John Coltrane tenor- és szopránszaxofonos. Coltrane a mo­dális gondolkodástól inspirálva saját kvartettet alapí­tott, amely a jazztörténet egyik legmeghatározóbb zenekarává nőtte ki magát. A formáció munkásságá­nak csúcspontjaként tartjuk számon A Love Supreme című albumukat. A modális és pentaton építkezé­sű zenei világhoz társul Coltrane mély vallásossága. Az albumon szereplő mű négytételes szvit, amelynek negyedik tételében (Psalm) egy vers szólal meg sza­vak nélkül, hangszeren – ez a címadó A Love Supreme. A vers címe pedig négyhangos motívumként adja az első tétel (Acknowledgement) mantráját. A második (Resolution) és harmadik (Pursuance) tétel formailag kötöttebb kompozíciók. Előbbi egy nyolcütemes témá­ra épít, utóbbi pedig tizenkét ütemes blues. A darabot rögzítették kibővített formációval is, ám végül az ere­deti kvartett verziója került a lemezre.

Az írás a Figaro februári számában jelent meg. A Figaro a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Hallgatói Önkormányzatának ingyenes zenei lapja. Elérhető a Zeneakadémia épületeiben, a budapesti konzikban, illetve a következő helyeken: Óbudai Társaskör, Fonó Budai Zeneház, Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Zenei Gyűjtemény, Rózsavölgyi Szalon, Írók Boltja, MOMKult.

Miles Davis (1, 2) és John Coltrane életéről hosszabban is írt Rátosi Milán jazztörténeti sorozatában.

Ki volt Miles Davis?

Kapcsolódó

Ki volt Miles Davis?

Miles Davis életművén végighaladva a hallgató előtt felsejlik a jazz bebopot követő történetének - legfeljebb néhány helyen hiányos - vázlata. Davis azonban nem pusztán felskiccelte egy teljes műfaj fejlődésének mérföldköveit, de legalább ennyire működött egyfajta katalizátorként egy olyan folyamatban, amelyben az állandóságot a trombitája, ő maga jelentette, miközben a folyamatos változás könyörtelen imperatívuszának engedelmeskedve és partnereit halálbiztos intuícióval megválasztva formálta a jazzt, mindig az adott kor arculatához illően.

Ki volt Miles Davis? II.

Kapcsolódó

Ki volt Miles Davis? II.

Jazz-zenészekről szóló portrésorozatunkat Miles Davis életművének második fejezetével folytatjuk.

Szakrális jazz, avagy ki volt John Coltrane?

Kapcsolódó

Szakrális jazz, avagy ki volt John Coltrane?

John Coltrane megszállottsága olyan életművet ihletett, amely túllépve a jazzen, visszanyúlt a zene forrásához, hogy megsemmisítse és vallásos élménnyé változtassa azt. Coltrane nem csak egy teljes műfaj határait tágította ki, jelenléte mélyen beleivódott a korszak zenéjébe, hatása pedig máig érzékelhető. Közel ötven évvel a halála után is ugyanaz a megmagyarázhatatlan, transzcendens nyugalom árad minden hangjából, pályafutásának ívén végigtekintve azonban szépen kikristályosodik, hogy telítődött meg a pusztán a technikai fogások elsajátításán dolgozó útkeresés egy olyan gondolatisággal, ami aztán teljesen új távlatokat nyitott meg a jazz előtt.

 

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Jazz/World

Szívbemarkoló énekléssel mondott végleg búcsút a színpadnak a 93 éves kubai ikon, Omara Portuondo Budapesten – VIDEÓ

A kubai zene élő legendája, a 93 éves Omara Portuondo az előzetes tervek szerint Budapesten adta volna élete utolsó koncertjét október 6-án a Papp László Sportarénában, ám egészségügyi állapota miatt erre végül nem kerülhetett sor.
Zenés színház

„Megéri jónak lenni” – interjú a Budapesti Operettszínház készülő operettmusicaljének szereplőivel

Pejtsik Péter és Orbán János Dénes Hamupipőke című operettmusicaljét november 15., 16. és 17-én mutatja be a Budapesti Operettszínház, Bozsik Yvette Kossuth-díjas balettművész, koreográfus rendezésében.
Vizuál

A bronzkor csodája – bárki megcsodálhatja a 3000 éves Somló-hegyi nyakéket a Nemzeti Múzeumban

A Nyakék a késő bronzkorból címmel megnyitott kamaratárlat a Nemzeti Múzeum Széchényi-termében látogatható. A bronzkor csodájára a Somló-hegyen bukkantak rá a múzeum régészei idén nyáron, a kincsleletet tartalmazó korsó felnyitásáról videó is készült.
Vizuál

Világsztárok alakjában látható Mucsi Zoltán a közelmúltban megnyílt ingyenes kiállításon

Ingyenes kiállítás nyílt a Freyler Art Galériában, amelyben a Mucsi Zoltánról korábban naptárként megjelent fotósorozat további képei láthatók. A színművész ismert emberek és fiktív karakterek bőrébe bújva látható.
Klasszikus

Kínai és dél-koreai győzelemmel zárult a IV. Liszt Ferenc Nemzetközi Zongoraverseny

A döntőt a New York-i Carnegie Hall nagytermében tartották. A szervezők szerint a verseny idén újabb mérföldkőhöz ért el, és minden korábbinál nagyobb közönségnek sikerült átadni Liszt Ferenc zenéjét.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Várjon Dénes albumát az év kamarazenei lemezének választották a Német Zenekritikusok

Miután a neves elismerés negyedéves fordulóin a kiváló zongoraművész és Antje Weithaas hegedűművész Beethoven-szonátákat felvonultató lemezsorozatának két albumát is díjazták, a sorozat egésze a kategória nagydíját is elnyerte.
Klasszikus ajánló

Világsztárok sorakoznak fel a magyar muzsikusnövendékek továbbképzése mögött – újra Concerto Mesteriskola

Szűcs Máté és Takács-Nagy Gábor, a kamarazenei élet két kiválósága október 15-én és 16-án ingyenes, nyilvános mesterkurzust tart a Concerto Budapest Páva utcai székházában.
Klasszikus ajánló

Maxim Rysanovval koncertezik a Budapesti Vonósok

A neves brácsaművész Schubert Arpeggione szonátáját adja elő a Zeneakadémián. A műsor második felében egy Mendelssohn-átirat hangzik el.
Klasszikus hír

Kínai és dél-koreai győzelemmel zárult a IV. Liszt Ferenc Nemzetközi Zongoraverseny

A döntőt a New York-i Carnegie Hall nagytermében tartották. A szervezők szerint a verseny idén újabb mérföldkőhöz ért el, és minden korábbinál nagyobb közönségnek sikerült átadni Liszt Ferenc zenéjét.
Klasszikus magazin

Öt nem operai mű Vajda János születésnapjára

Vajda János Kossuth-díjas zeneszerző 1949. október 8-án született Miskolcon. A kerek évforduló alkalmából az operáival nagy népszerűségre szert tevő komponista további művei közül ajánlunk néhány különösen szépet.