Klasszikus

Két arckép

2013.04.30. 09:53
Ajánlom
Az ideális és a torzkép asszociációs lehetőségét a Nemzeti Filharmonikusok május 9-i hangversenyének műsorán nem Bartók, hanem Csajkovszkij és Sosztakovics művei vetik fel. A portré sem emberé, hanem egy országé, társadalomé, kultúráé: Oroszország, illetve a Szovjetunió zenei képmása.

Az orosz zene két óriása nem sokszor kerül így össze, egy koncertprogramon belül, hiszen különböző esztétikai ideák vezették őket. Az egyik a cári Oroszországban alkotott, a másik a sztálini, hruscsovi és brezsnyevi Szovjetunióban. Az orosz zenére szakosodott, nemzetközi hírű karmester, Michail Jurowski vezetésével most mégis a klasszikus zenei repertoár egyik slágere hangzik fel a műsor első részében, míg a másikban egy ritkán előadott alkotás.

Csajkovszkij egyike volt a legiskolázottabb zeneszerzőknek, akik mindig új utakat kerestek a közönséghez. Jelentősen hatott rá Bizet és Mozart, neoklasszicizmusának pedig talán legszebb darabja a lírai érzékenységében, mértéktartásában, formai tömörségében és kecses dallamvilágában a 18. században gyökerező Vonósszerenád, amelyet 1880-ban fejezett be.

Sosztakovics 1962-ben bemutatott XIII. szimfóniája műfajilag nehezen besorolható, hiszen dalciklusnak vagy kantátának is nevezhető: mind az öt tétele egy-egy Jevtusenko-vers megzenésítése. Megkülönböztető nevét annak a versnek a címéről kapta, amely az 1941-es náci tömegmészárlás során Babij Jarnál kivégzett mintegy 34 ezer ukrán zsidónak állít emléket, és amely így kezdődik: „Nincs emlékmű Babij Jar fölött". A zene az elhangzó verseken keresztül nemcsak az antiszemitizmust, hanem a Szovjetunió-beli élet különböző aspektusait is a középpontba állítja (Humor, Az üzletben, Félelmek, Karrier). Sosztakovics a fennálló rendszer éles és szarkasztikus kritikájával természetesen komoly nehézségeket okozott önmagának.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Így buliztak régen a sztárok az Oscaron

Közeledik az idei Oscar díjátadó, felkészülésnek megmutatjuk, ki kivel mulatott vagy épp sutyorgott a szünetekben az ötvenes évektől a kilencvenesig. Galéria!
Klasszikus

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Vizuál

Bálványozta a közönség, bolondokházában végezte – 175 éve született Munkácsy Mihály

Stílusát romantikus realizmusnak nevezik, amelyre nem hatottak lényegesen a modern festészeti irányzatok. Első sikerét 1869-ben aratta Az ásító inas című képpel, amelynek témáját saját korábbi életéből vette.
Jazz/World

Borbély Mihály: "Pénzért vagy egoizmusból nincs értelme zenélni"

A több hangszeren és műfajban jártas Borbély Mihály minden zenei és emberi szituációban az átjárhatóságot kutatja. Legközelebb A népzene ünnepén hallhatjuk őt február 23-án a Müpában, tavasszal pedig új jazzlemezét is bemutatja saját formációjával.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Hogy lesz egy párkapcsolati drámából krimi?

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása február 23-án lesz hallható a 92.1-en, benne interjú hallható Kálid Artúrral, Szigetvári Dáviddal, Tóth Endrével és Zsuráfszky Zoltánnal.
Klasszikus interjú

Bencze Máté: "Sikerült olyan átütő erővel játszanom, hogy ez a közönségnek is átjöjjön"

Virtuózok közönségdíjas, Eurovision Young Musicians döntős, és múlt hétvégén a szerbiai FEMUS 2019 nemzetközi fúvósverseny minden elérhető díját is besöpörte. Európa egyik legmagasabb klasszikus zenészével, a 203 centis, 18 éves hajdúböszörményi szaxofonossal, Bencze Mátéval beszélgettünk.
Klasszikus hírek

José Cura a Magyar Rádió Művészeti Együtteseinek állandó vendégművésze lesz

A jövő évadtól induló együttműködés részeként november 13-án Verdi Requiemjét vezényli a Müpában az argentin művész.
Klasszikus ajánló

Hogyan hangzik Jerikó lerombolása a zene nyelvén? Händel a Zeneakadémián

Händel a barokk kor monumentális komponistája, zenéjének fensége máig megőrizte fényét. A Joshua viszont még hozzá képest is grandiózus.
Klasszikus interjú

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.