Klasszikus

Két héten keresztül tartott a tavasz ünnepe Budapesten

2014.04.09. 10:21
Ajánlom
Várakozáson felüli látogatószámmal, világszínvonalú produkciókkal, ősbemutatókkal, újfajta partneri együttműködésekkel április 6-án este Rameau Polümnia ünnepei című opera-balettjének modern kori világpremierjével zárult a 34. Budapesti Tavaszi Fesztivál.

A megújult struktúrában - a Művészetek Palotája, a Budapesti Fesztivál- és Turisztikai Központ, valamint a Magyar Turizmus Zrt. koordinálásában, a jelentős fővárosi kulturális intézmények programjavaslatainak integrálásával - megvalósított rendezvénysorozat minden várakozást felülmúlva beváltotta célkitűzéseit: térben, műfajokban, minden korosztály számára gazdag kínálattal találkozhattak a fesztivál hazai és külföldi látogatói.  Tizenhét nap alatt harminchárom helyszínen több mint százhetven program várta az érdeklődőket. A Művészetek Palotája és az Operaház mellett a felújított Zeneakadémia, a Budapest Music Center, a Millenáris, a Bálna, az újonnan megnyílt Vigadó, a Nemzeti Színház és a fővárosi színházak, múzeumok is kiemelt programhelyszínné léptek elő.

Az idei fesztivál igazi csemegéket tartogatott: többek között  Zubin Mehta és a Bécsi Filharmonikusok régen várt fellépését; Simon Keenlyside csodálatos áriaestjét; José Cura felejthetetlen Cavaradossi-alakítását a Toscában; Philip Glass varázslatos filmoperáját; Martin Grubinger katartikus koncertjét; Erwin Schrott megindító tangóestjét a Vígszínházban; a Szentpétervári Eifman Balett káprázatos Rodin-előadását; a megújult Vigadó koncertjeit; a boszorkányos virtuozitású Patricia Kopatchinskaja fellépését; Rufus Wainwright személyes hangulatú szerzői estjét; Andreas Scholl és Edin Karamazov különleges dalestjét a Budapest Music Centerben; Maxim Vengerov csodálatos hegedűjátékát a Zeneakadémián; Lee Ritenour koncertjét a Millenárison. Több, a fesztiválon debütált produkciót a jövőben is láthat a közönség: többek között a Honvéd Táncszínház nagysikerű Napszédítő-Pávavariációk előadását, a Bozsik Yvette Társulat és a Derevo Táncszínház Pokoli bál című művét, vagy az első roma sorsballadát, a Somnakajt. Az első magyar újcirkusz-társulat, a Recirquel produkciója, A Meztelen Bohóc a fesztiválon aratott osztatlan sikere  után szintén repertoáron marad, mint ahogy az Örkény Színház Hamlet előadása is.

Idén is igazi programkavalkádból válogathattak a látogatók: komoly- és kortárszene, opera, jazz, pop, világzene, tánc, újcirkusz, színház és kiállítások, de még a divat és a sport is szerepelt a kínálatban. A fesztiválon húsz olyan társulat lépett fel, akik először jártak Magyarországon, emellett 6hat világpremiert, tizennyolc magyarországi bemutatót valamint további három színházi premiert tartottak. A Budapesti Tavasz Fesztivál keretein belül hagyományteremtő céllal megrendezett első Madách Imre Nemzetközi Színházi Találkozón (MITEM) tizenhárom nap alatt tizenkét város - többek közt szentpétervári, moszkvai, bagdadi, újvidéki, vilniusi, bukaresti és oslói színházak - társulatát látta vendégül a Nemzeti Színház.

A programokra a szabadtéri eseményekkel együtt több mint kettőszázezren voltak kíváncsiak, jóval meghaladva a korábbi évek látogatószámát. A város különböző pontjain megvalósult programok közül a Tavaszköszöntő Promenád, az Erzsébet téri Lepkeház, az ArTér Fesztivál, a Hősök terén felállított Budapest felirat és a város különböző pontjain elhelyezett fesztivál-kockák igazi látványossággá nőtték ki magukat nemcsak a turisták, de a budapestiek körében is. A fesztiválról a hazai és a külföldi média számtalan pozitív hangvételű cikkben számolt be, amelyek a kívül-belül megújult Budapest turisztikai vonzerejét és a Budapesti Tavaszi Fesztivál kulturális különlegességeit méltatták.  A közmédia csatornáin napi rendszerességgel Fesztiválhíradó tudósított az eseménysorozatról. A Magyar Turizmus Zrt. szervezésében közel száz külföldi újságírót látott vendégül a fesztivál.

A fellépő művészek is elismerően nyilatkoztak budapesti élményeikről. Rufus Wainwright kevesellte az itt töltött időt, mindenképp szeretne visszajönni, hogy jobban megismerhesse Budapestet. Erwin Schrott szerint "felejthetetlen este volt, olyan, amely halálodig veled marad." A brit bariton, Simon Keenlyside nemcsak hangjával, de kitűnő rajztudásával is elkápráztatta a közönséget. Az ütőhangszerek varázslója, Martin Grubinger pedig olyan otthonosan érezte magát, hogy kipróbálta, hogy szólna a Müpa hangszerként. Az osztrák ütőhangszeres "doborzékolásáról" forgatott videó volt a legnézettebb a fesztivál hivatalos YouTube-csatornáján - maga a művész is többször megosztotta saját közösségi oldalán.

Az idei fesztivál az első állomása volt annak a folyamatnak, amely Budapestet Európa jelentős kulturális turisztikai célpontjaként pozícionálja. A 2013. augusztusi kormányhatározat alapján négy évre szóló finanszírozási háttér hosszútávú építkezést tesz lehetővé. A 2015-ös Budapesti Tavaszi Fesztivál előkészítése megkezdődött, erről a szervezők részletes tájékoztatást adnak a közeljövőben.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Folytatódik a vita az SZFE körül, ezek a legújabb fejlemények

Megszólalt a kinevezett kuratórium két tagja, az egyetem diákjai videóban válaszoltak.
Zenés színház

Ősanya és végzetasszony – Interjú Gál Erika operaénekessel

Gál Erika mindkét karaktert elsőrendűen hozza, azonban az egyik sokkal közelebb áll hozzá. Beszélgetésünkben azt is elmondta, melyik. Az operaénekes azt is bevallotta, hogy keveset ácsingózik az újságírók figyelmére. Ezt azonban egyáltalán nem bánja.
Színház

Színházi összefogás a koronavírus terjedése ellen

A Magyar Színházi Társaság és a Magyar Teátrumi Társaság részvételével egyeztettek a budapesti teátrumok a nézőket és a színházakat érintő ajánlásokról.
Klasszikus

Az idei Arcus Temporum „házhoz megy”

A Pannonhalmi Főapátság kortárs művészeti fesztiváljának hangversenyeit élőben is közvetítik az arcustemporum.com oldalon, augusztus 21-23. között.
Zenés színház

„Legyünk rá büszkék, és soha ne felejtsük el, honnan érkeztünk!”

Molnár Levente – a nemcsak itthon, de világszerte is ismert és népszerű bariton – nem először alakítja egyik legjelentősebb nemzeti operánk, a Bánk bán címszerepét. Ezúttal augusztus 19-én, a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon, a Co-Opera 2020-as bemutatójában, a Kossuth-díjas Vidnyánszky Attila által rendezett produkcióban kelti majd életre a magyar történelem egyik legismertebb alakját. Az operaénekessel a közelgő premier kapcsán többek között arról is beszélgettünk, mennyire érzi közel magához a kősziklaként helytálló, hazájához és királyához hűséges nemes karakterét.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Az idei Arcus Temporum „házhoz megy”

A Pannonhalmi Főapátság kortárs művészeti fesztiváljának hangversenyeit élőben is közvetítik az arcustemporum.com oldalon, augusztus 21-23. között.
Klasszikus ajánló

„Fellélegzés” – Rövidesen indul az 5. Fesztivál Akadémia Budapest

Augusztus 20-tól rendezik meg az idei Fesztivál Akadémia Budapest (FAB) koncertsorozatát a Zeneakadémián, a BMC-ben, a Hagyományok Házában és más helyszíneken. A rendezvényre több mint hatvan kiváló magyar művészt hívott meg Kokas Katalin és Kelemen Barnabás művészeti vezető. A „Fellélegzés” címet viselő fesztivál teljes programja elérhető a rendezvény honlapján, a hangversenyekre megkezdődött jegyértékesítés.
Klasszikus ajánló

Madarász 70 – A Nemzeti Filharmonikusok hangversenye

Madarász Iván zeneszerző három műve kerül terítékre szeptember 4-én a Pesti Vigadó csodálatos termében.
Klasszikus ajánló

A koronavírus ellen harcol, most koncertet ad a Medikus Zenekar

A koronavírus-járvány kezdete óta először lép színpadra teljes létszámmal a Medikus Zenekar augusztus 18-án a Pesti Vármegyeháza Díszudvarában.
Klasszikus interjú

Keller András: A zenekar a kedvenc hangszerem

Vonósnégyesével, a Keller Quartettel elért világsikerek után Keller András karmesterként építi és irányítja tizenhárom éve a Concerto Budapest Szimfonikus Zenekart. Úgy véli, jobban kellene figyelnünk saját, hazai kincseinkre, a kortárs zenére és egyáltalán – a zenére.