Klasszikus

Két jazzdíva is új lemezt ad ki

2004.04.24. 00:00
Ajánlom
Diana Krall és Norah Jones – két világhírű amerikai zongorista-énekes-zeneszerző szinte egy időben jelenteti meg saját új lemezét. The Girl in the Other Room – Krall szám szerint hetedik CD-je – az egyik legnagyobb amerikai jazzlabel, a Verve gondozásában jelenik meg. Norah Jones második szólólemezét (Feels Like Home) a másik óriás, a Blue Note adja ki.

Norah Jones a 2002-es év nagy felfedezése volt, amikor szinte minden előzetes nélkül megjelent első szólólemeze (Come Away With Me). A countrys elemeket tartalmazó, visszafogott eleganciával fűszerezett akusztikus jazzlemez óriási sikert aratott, világszerte több tucatnyi országban lett aranylemez az eladások alapján. A siker nem utolsó sorban Norah bájos, ártatlan lényének köszönhető, amely meghökkentően egészül ki határozott és karakteres orgánumával. Repertoárja nagyon szerencsés átmenetet képez a fülbemászó témák és az igényes hangszeres kidolgozás között.

A népszerűségben persze nem kis szerepe volt az ügyes marketingmunkának is: a lemez megjelenése után pár hónappal „felröppent” a hír, hogy Jones igazi édesapja nem más, mint az indiai zenész fenomén Ravi Shankar, aki egy amerikai koncertje során ismerkedett meg Jones amerikai édesanyjával.

Norah Jones új lemezén is előző, nagyon feelinges kísérőzenekara szerepel (Lee Alexander – bőgő; Adam Levy – gitár; Andrew Borger – dob). A lemez vendégszólistái ezúttal elsősorban az amerikaiakat érdekelhetik jobban, bár Dolly Parton country-énekesnő neve talán a magyar közönség előtt sem ismeretlen. Annál többen lelkesedhetnek a dobos Brian Blade közreműködéséért. Az új lemez zenéje sok helyen dinamikusabb, és ritkábban idézi fel a Come Away With Me szinte egyöntetű balladisztikus hangvételét. Norah Jones zenei jelentőségére jellemző, hogy első lemezének egyik szerzeményét, a legtöbbet dúdolt Don’t Know Why című számot a világhírű gitáros, Pat Metheny is játssza legutóbbi szólóalbumán (One Quiet Night).

Diana Krall új lemezét április végére ígéri a kiadó. A Girl in the Other Room című CD az előzetesek szerint a fiatal és vonzó művésznő legmagasabb szintű zenei teljesítményét tartalmazza. A címadó dal Krall saját szerzeménye, míg a többi szerzemény a standard swing-repertoár kevésbé ismert darabjait tartalmazza – Krallra jellemzően életteli, friss előadásban. A lemezen a művésznő jól bevált ritmusszekciója szerepel (Jeff Hamilton – dob; John Clayton – bőgő), de az értő fülek nagy örömére közreműködik néhány számban a kitűnő dobos, Peter Erskine, illetve a bőgős Christian McBride. A lemez további érdekessége, hogy a borítón az amerikai alternatív popzene figuráinak neve olvasható: a címadó dal szövegét Elvis Costello írta, továbbá a lemez egyik száma Tom Waits szerzeménye.

Norah Jones május 16-án a bécsi Austria Centerben ad koncertet, Diana Krall viszont budapesti koncertet tervez az év végére, a Kongresszusi Központba. Akik nem tudnak ellenállni Krall vonzásának, azoknak már november végén érdemes Bécsbe zarándokolni.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Nézd meg online Szabó Magda Pilátusát a IV. Hét Domb Filmfesztiválon!

A koronavírus-járvány miatt az interneten tekintheti meg a közönség hétfőtől a IV. Hét Domb Filmfesztivál döntős filmjeit, és a rendezvény történetében először szavazhat is a döntőbe jutott alkotásokra - közölték a fesztivál szervezői.
Klasszikus

Elmarad a Nemzeti Filharmonikusok évadnyitó hangversenye

Nem tartják meg a Nemzeti Filharmonikus Zenekar szeptember 25-i koncertjét a Müpában, miután több tag kontaktusba került fertőzött személlyel.
Színház

Őrködjetek! – Léner Péter az SZFE-ügyről

Lapunkhoz eljuttatott levelében megszólalt az SZFE kapcsán a 84 éves Kossuth-díjas és Jászai Mari-díjas rendező, színigazgató, érdemes művész, akinek fia, Léner András is apja nyomdokaiba lépett: színész és rendező. A levelet változtatás nélkül közöljük!
Színház

A két pápa – Magyarországon először a Rózsavölgyiben

Vecsei H. Miklós igazi színászlegendákkal állítja színpadra XVI. Benedek és Ferenc pápa különleges kapcsolatát.
Színház

SZFE: a kuratórium pályázat nélkül nevezhet ki rektorhelyetteseket, akik az intézményt is vezethetik

"Kézi vezérlésre áll át a fenntartó, az SZFE eljárásokat indít" címmel adott ki közleményt a Színház- és Filmművészeti Egyetem miután egyoldalúan és visszamenőleg módosította a szervezeti és működési szabályzatot az új kuratórium, hogy ne kelljen pályázatot kiírni a rektorhelyettesek kinevezéséhez. Ráadásul lehetővé tették, hogy az ezt a pozíciót betöltők az intézményvezetői jogköröket is ellássák.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus kritika

A hang szépsége – A Pannon Filharmonikusok Bécsi barátok című koncertjéről

Szeptember 19-én a pécsi Kodály Központban egy tavaszról elhalasztott hangversenyt hallhatott a közönség: a Pannon Filharmonikusok vendégeként Baráth Emőke adott elő Haydn- és Mozart-áriákból összeállított, súlytalannak nem mondható hangszeres számokkal gazdagított programot. A zenekart Vass András, a zenekar állandó karmestere vezényelte.
Klasszikus hír

Költözni kényszerül a Rádiózenekar

A Pázmány Péter Katolikus Egyetemhez kerül a Magyar Rádió által használt három épület, a Rádiózenekar viszont még nem szolgál közzétehető információkkal az ügyben. Az biztos, hogy költözniük kell.
Klasszikus hír

Elmarad a Nemzeti Filharmonikusok évadnyitó hangversenye

Nem tartják meg a Nemzeti Filharmonikus Zenekar szeptember 25-i koncertjét a Müpában, miután több tag kontaktusba került fertőzött személlyel.
Klasszikus interjú

„Minden, ami valóban személyessé válik bennünk, az inspiráció"

Ávéd János 12 évvel ezelőtt csatlakozott a Modern Art Orchestrához Fekete-Kovács Kornél felkérésére, azóta tenorszaxofonistaként, zeneszerzőként és hangszerelőként erősíti a zenekart. 2011-ben megalakította az Ávéd János Balance formációt, melynek célja, hogy új zenei lehetőségeket fedezzenek fel és spontán felmerülő dallami elemeket használjanak. A művésszel Kodály hagyatékának gondozásáról, új, saját lemezéről és inspirációs forrásokról beszélgettünk.
Klasszikus magazin

Amerikában éppen arról megy a vita, hogy rasszista-e a klasszikus zeneelmélet

De óvatosan ítéljünk a kérdésben, mert nem minden „libsi” mondja, hogy rasszista, és senki nem lesz híve a fehér felsőbbrendűségnek attól, mert szereti Beethovent vagy Wagnert.