Klasszikus

Két karmester, két zenekar, egy koncert

2004.06.29. 00:00
Ajánlom
Amikor a koncert végén Hollerung Gábor és Héja Domonkos együtt jöttek ki meghajolni, s egymás kezét a magasba lendítették, azon gondolkoztam, hogy mondjuk Kocsis Zoltán és Fischer Iván vajon miért képtelenek hasonló gesztust tenni egymás felé. Mert talán nagyobb zenei élménnyel szolgál ez utóbbiak egy-egy koncertje, mint a Budafoki Dohnányi Ernő és a Danubia Szimfonikus Zenekar múlt szombati közös produkciója, a szeretet és a lelkesedés láttán az ember hajlamos elgondolkozni azon, hogy mi is fontos igazán.

Mondjuk, az a zamatos száraz fehérbor biztosan az, amivel a koncert előtt kínálták körbe a közönséget, a Zempléni Fesztivál beharangozó estjéről lévén szó. És az a varázslatos atmoszféra sem elhanyagolható, amely belengte a színpadot, majd fokozatosan a terem többi részét, a fiatal zenészek mosolygásából, odaadásából, zene iránti szenvedélyéből kialakuló csodálatos légkör. Héja Domonkos, kezében a pálcájával szinte kiszalad a pódiumra és beinti a zenekart, Glinka: Ruszlán és Ludmilla nyitány. A kevéssé ismert orosz szerző kevéssé ismert operájának nyitánya nem túl mély, oroszosan robusztus zene, az előadás lendületes, erős és magával ragadó.

Az ember végig se gondolta, hogy mi történt, már vége is az első számnak, következik Dohnányi Ernő Szimfonikus percek című zenekari bagatellekből álló öttételes műve. Szellemes, jól megírt zene, valahol Bartók és Debussy között félúton, „lebilincsel és felszabadít”, ahogy Tóth Aladár írja róla 1933-ban, az ősbemutató kritikájában. Héja Domonkos érzékenyen és visszafogottan vezényel, a zenekar átélten és lelkesen játszik. Szünet.

A koncert második felében az augusztusban megrendezésre kerülő Zempléni Fesztivál másik főszereplője lép színpadra, a Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar vezetőjével, a Fesztivál főszervezőjével, Hollerung Gáborral az élen. Dvořak IX. szimfóniáját adják elő, a szimfonikus slágerlista éllovasát, melyben a szerző – szándéka szerint – az „Új világ” 19. században felfedezett népi zenéjét önti szimfonikus formába. Persze mai füllel tökéletesen belesimul a romantikus szimfonikus irodalom nagy alkotásai közé e mű, s a népi íz legfeljebb néhány modális zárlatban, pentaton fordulatban fedezhető fel. A vadnyugat indián zenéjétől Dvořak legalább olyan távol van, mint Wagner harmóniavilága a 15. századi mesterdalnokokétól.

Hollerung Gábor elképesztő vitalitással vezényel, bár az embert – a magamfajtát legalábbis – néha kifejezetten zavarja a karmesteri pulpituson zajló már-már cirkuszi mozgás. Hollerung Gábor az egyik pillanatban szinte rock’n’roll-t táncol, a következő pillanatban keringőzni kezd, hol magába fordultan pilinckázik a pálcával, hol akkorára tárja a karjait, hogy az egész zenekar belefér, itt lehajol, ott felágaskodik, olimpiai tőrvívók is megirigyelhetnék, ahogy a pálcáját mozgatja – a hangzás azonban nem elég intenzív. Persze jól szól a zenekar, van ereje a rezeknek, különösen szép hangon játszik a fuvolista, csak az egész nem áll össze szerves egésszé.

Azért nincs semmi baj, elhangzik a mű, hatalmas tapsot kap, következik a program szerint meghirdetett meglepetés. Nagy kavalkád a színpadon, zenészek ki-be, az est csinos házigazdája pedig, aki a koncert előtti beszédében bájos gesztussal zenetörténeti jelentőségűnek nevezte a két zenekar közös fellépését, most bejelenti, hogy nem csak egy koncerten játszik e két zenekar, de ráadásként, ím, egyszerre is. Először Dvořak egy szláv táncát vezényli a közös csapatnak Hollerung Gábor, majd Héja Domonkos következik Brahms egyik magyar táncával. A két ráadás után a két karmester együtt jön ki meghajolni, s az egymás iránti tisztelet, majd a meghajlás után a két zenekar egymás mellett ülő tagjainak kollegiális puszijai feloldják a feszültséget, amit a hasonló jellegű slágerráadások keltenek bennem. Hiszen ennek a koncertnek vállaltan a közönségcsalogatás volt a célja, a Zempléni Fesztivál beharangozása, s bár el tudok képzelni szebben végiggondolt műsort tökéletesebb kivitelben, ami engem illet, a céljukat elérték: én biztosan ott leszek Zemplénben.

(2004. június 26. 19:30 Budapesti Kongresszusi Központ, Danubia Szimfonikus Zenekar, Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar. Glinka: Ruszlán és Ludmilla nyitány, Dohnányi Ernő: Szimfonikus percek, Dvořak: IX. „Új világ” szimfónia; vez.: Héja Domonkos és Hollerung Gábor. A Zempléni Fesztivál beharangozó koncertje.)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Én vagyok az igazmondó a zenekarban

Konrád Györgynek kilencvennégy évesen már nem kell kertelnie. Örökifjú, máig kezébe fogja a brácsát, a hegedűt, és olyan egyszerűséggel beszél a zenéről, hogy öröm hallgatni. A zene mellett egy másik szenvedélye is megmaradt egy életen át, a sport. Mellesleg a hosszú élet titkát is elárulta.
Tánc

Elmaradó előadások az Experidance Társulatnál (FRISSÍTETT CIKK)

A Román Sándor vezette társulat közleménye szerint a repertoár bemutatása csak időszakosan szünetel, amelynek oka nyolc táncművész távozása. (CIKKÜNK FRISSÜLT.)
Színház

„Mindent elölről kell mindig kezdeni” – Fodor Tamás a Kult50-ben

Fodor Tamás, a Stúdió K alapítója A vihar és A székek című előadásban nyújtott alakításáért került be a Fidelio Kult50 című kiadványába. Videónkban a független színház mibenlétéről is beszélt nekünk.
Vizuál

Modern rabszolgák, akiket a félelem tart fogva

Maris modern rabszolgaként él napjaink Budapestjén egy családnál, ahol megalázzák, és fizikailag is bántalmazzák. Tuza-Ritter Bernadett másfél évig követte kamerájával az 52 éves asszony mindennapjait, hogy bemutassa, hogyan lehet valakit tíz évig fogva tartani rácsok helyett rettegéssel. 
Tánc

Cáfolja a megszűnésről szóló hírt az Experidance

A társulat ma adott ki sajtónyilatkozatot, melyben „egyértelműen és határozottan visszautasítják” azt a hírt, mely szerint feloszlanának.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Kínába vitte Balázs János Bartók III. zongoraversenyét

A Nemzeti Filharmonikus Zenekar nyitotta a Csiangszui Nemzetközi Zenei Fesztivál programját a kínai Nankingban Balázs János zongoraművész közreműködésével, Hamar Zsolt vezényletével.
Klasszikus london

Fischer Ádám is fellép a Royal Albert Hallban

A holdra szállás 50., Viktória királynő születésének 200., a Proms megalapítója, Henry Wood születésének 150. évfordulójára emlékezik a BBC Proms rendezvénysorozata, amelyen idén először környezetvédelemmel kapcsolatos zeneműveket is műsorra tűztek.
Klasszikus interjú

Én vagyok az igazmondó a zenekarban

Konrád Györgynek kilencvennégy évesen már nem kell kertelnie. Örökifjú, máig kezébe fogja a brácsát, a hegedűt, és olyan egyszerűséggel beszél a zenéről, hogy öröm hallgatni. A zene mellett egy másik szenvedélye is megmaradt egy életen át, a sport. Mellesleg a hosszú élet titkát is elárulta.
Klasszikus lemez

Egy orgonista New Yorkban: Megjelent Karosi Bálint új szerzői lemeze

Az albumon Anastasia Razvalyaeva, Szalai András, Környei Miklós és az Anima Musicae játéka is hallható.
Klasszikus hír

Bársony László brácsaművész kapta idén a Weiner Leó-emlékdíjat

Az elismerést azok a kiváló zeneművészek és -tanárok kaphatják, akik Weiner Leó szellemében fejtették ki sok évtizeden át odaadó és eredményes művészi-tanári munkásságukat.