Klasszikus

Két koncert - két világ

2005.10.11. 00:00
Ajánlom
Nem lehet kétszer ugyanabba a folyóba lépni. Ennek megfelelően ugyanazt a hangversenyt sem lehet kétszer meghallgatni, még akkor sem, ha történetesen az előadók és a műsor is egyezik a két koncerten. Ha pedig azt is hozzáteszem, hogy a két előadásra ezúttal két különböző helyszínen került sor, azt hiszem, teljesen egyértelművé válik, hogy nem számíthattam az egyszerű ismétlés élményére.

Különös volt tehát kétszer meghallgatnom a világhírű román zongorista, Radu Lupu, Fischer Iván és a Fesztiválzenekar műsorát szeptember 29-én a Nemzeti Hangversenyteremben, október 1-jén pedig a Zeneakadémián. Be kell vallanom, a vártnál sokkal meghökkentőbb különbségekkel kellett szembesülnöm. És nem hiszem, hogy ezért a csütörtök este és a szombat délután közti eltérést, esetleg az időjárási frontok váltakozását tehetnénk felelőssé.

A 19. századi német mesterek műveiből összeállított műsort a hagyományos, nyitány – versenymű – szimfónia hármasból épülő programszerkezetnek megfelelően Carl Maria von Weber A bűvös vadász című operájának nyitánya indította. Az egyszólamú bevezető után, zsongó vonóskíséret felett bontakozik ki a négy kürt párbeszéde: a német romantika erdőzenéje. Ám a természeti idill aztán hirtelen elsötétül, bőgő-pizzicatók és vonós tremolo sejtelmes hangja vetíti előre a földöntúli erők árnyékát, majd az ördöggel szövetkező Kaspar alakjának felidézése következik… és így tovább: a nyitány az opera minden fontos elemét felidézi. És Fischer Iván zenekarával minden szakaszban külön világot teremtett, minden frázist gondosan megtervezve, minden karaktert alaposan átgondolva fogalmazta meg a darabot.

Weber azonban a romantikus opera drámai erényeit képes volt egyesíteni a szigorú szonátaforma követelményeivel: az egyes, egymástól olykor valóban végletesen különböző, egymástól éles vágásokkal elválasztott szakaszok így mégsem maradnak az operából vett szemelvények. A Fesztiválzenekar és Fischer Iván előadása ezúttal sajnos adós maradt az egység felmutatásával, a nyitány izgalmas potpourri maradt. És még valami: a Nemzeti Hangversenyteremben, bármennyire megformáltak is voltak a motívumok, a zenekar, elsősorban a vonóskar kissé ridegen, szenvedély nélkül szólt.

S ez igaz a műsort záró Brahms-szimfóniára is. Minden szólam tisztán, rendkívül plasztikusan rajzolódott meg, s ennek megfelelően elsősorban a polifonikus szakaszok különlegesen átláthatónak tűntek. A tempók is megfelelőek voltak, egy-egy szellemes ötlet, egy-egy jól elhelyezett hangsúly vagy jól eltalált frazeálás is színesítette az előadást. Mégis, mintha a zenészek figyelmét túlságosan lekötötték volna a részletek. Sem az egyes tételek, sem a szimfónia egészének íve nem rajzolódott meg. S ami a legfontosabb: a dús, meleg színek sem hódítottak tért.

S ez az egyik oka annak, hogy szombat délután ismét beültem a nézőtérre. Hogyan lehetséges, hogy a Fesztiválzenekar a német romantikus zeneirodalom legszenvedélyesebb darabjait ekkora távolságtartással, ilyen részvétlenül interpretálja? És akkor kiderült, mennyire különbözik egymástól csütörtök és szombat, Nemzeti Hangversenyterem és Zeneakadémia. A lendület, dús áradás, meleg hangok délutánja volt ez. Annak ellenére, hogy a nyitány, sőt, a szimfónia első tétele itt is enyhén szaggatott maradt. A Zeneakadémián – pedig megint nem volt elég levegő – ezt alig lehetett észrevenni. Igaz, az apró frazeálási finomságok kevésbé váltak hallhatóvá, s az egyes szólamok sem különültek el olyan tisztán egymástól.

Végül hadd szóljak néhány szót a koncertek fő eseményéről (és a másik okról, ami miatt kétszer hallgattam meg a hangversenyt), Radu Lupu zongorázásáról. A román zongoraművész, aki most harmadszor lépett fel Magyarországon, mintha semmit sem vett volna észre a hangversenytermek csapdáiból.

Játéka mindkét alkalommal lenyűgözően ellentmondásos keverékkel szembesített: a látszólagos egykedvűség és a mindenre figyelő érzékenység, a vaskosság és a kifinomultság egyidejű jelenlétével. Schumann a-moll zongoraversenyének zenekari bevezetője alatt szinte rideg távolságtartással szemlélte a zenészeket, majd ijesztően magasról, mintegy fél méterről, látszólag teljesen közönyösen ejtette kezét a billentyűkre. S ebből a szemre nyers, minden intellektust nélkülöző mozdulatból hol egy finom, árnyalt piano, hol egy lendületes forte született. Lupu zongorázása a versenymű első tételének Andante espressivo szakaszában vagy a második, lassú tétel legszubjektívebb pillanataiban is letisztult, minden érzelgősségtől mentes, objektív zenélés, mégis hihetetlenül bensőséges megnyilatkozások tanúi lehettünk. A zárótételben aztán ismét a tartás és a dinamizmus kerekedett felül. Majd egy-egy megejtően szép ráadással (Schumann Waldszenen című ciklusának egy-egy darabjával) búcsúzott Radu Lupu ismét a budapesti közönségtől. Reméljük, nem sok időre.

2005. szeptember 29. Nemzeti Hangversenyterem; 2005. október 1. Zeneakadémia; A Budapesti Fesztiválzenekar koncertje; Weber: A bűvös vadász - nyitány; Schumann: a-moll zongoraverseny, op. 54; Brahms: II. D-dúr szimfónia, op. 73; km.: Radu Lupu (zongora); vez.: Fischer Iván

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Ezek a 75 éves David Gilmour kedvenc Pink Floyd-dalai

Ma ünnepli 75. születésnapját David Gilmour, a Pink Floyd szólógitárosa, aki egyébként a basszusgitártól a billentyűkön át a szaxofonig számos hangszeren játszik, mégis karakteres húrhajlításairól, összetéveszthetetlen soundjáról és kitartott hangjairól ismerünk.
Színház

Upor László beszélgetéssorozatot indít az eTrafón

Véget ért a Trafó TudásTrambulin sorozata, a nézők azonban nem maradnak online műsor nélkül: március 10-én indul a Világhazafiak, amelyben Upor László olyan magyarokkal beszélget, akiket bár számos alkalommal láthatunk Magyarországon, külföldön is jelentős sikereket értek el.
Vizuál

Elszakadás a dogmáktól – Nagy Ágnes állatszobrai bevették Velencét

Nagy Ágnes szobrai egy év leforgása alatt utaztak már repülőn az Egyesült Államokba, hajóztak a Canal Grandén és a velencei lagúnákban. Februárban a pandémia után újranyíló Velencében mutatkoztak be a patinás Albrizi-Capello palotában.
Színház

Venczel Vera előtt tiszteleg a Vígszínház

Venczel Vera 75. születésnapja alkalmából a Vígszínház műsorra tűzi az élet körforgásáról mesélő misztikus darabját, A vörös oroszlánt, melyet a művésznő előadásában március 10-én láthatnak a nézők.
Jazz/World

A zene szép, komoly játék – interjú Dresch Mihállyal

Traktoron nem szól a blues, de a csendben előjön az ének. Dresch Mihályt többszörösen díjazta a Fonó közönsége, ez alkalommal beszélgettünk vele. Arról, hogy mit jelent a népzene, és miben osztozik a jazzel, és arról, hogy miért férhet meg több dudás egy csárdában.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus lemezajánló

Haydn és Mozart fuvolás kvartettjeiből készített lemezfelvételt barátaival Győri Noémi

Renaud Capuçon ajánlásával jelent meg Győri Noémi fuvolaművész legújabb lemeze a Hungatonnál. A kiadványon Haydn és Mozart kvartettjei szerepelnek magyar muzsikustársak közös előadásában.
Klasszikus videó

Billy Joel-dallal köszönti a hölgyeket a Song Factory Budapest

Az Uptown Girl a cappella változatával, az autószerelő műhelyből köszönti a nőket a Song Factory Buudapest kórus. „Anyák, nővérek, barátok! Köszönjük, hogy vagytok nekünk!” – üzenik.
Klasszikus gyász

Elhunyt Dmitrij Baskirov orosz zongoraművész

Nyolcvankilenc éves korában elhunyt az orosz zongoraművész és tanár, Dmitrij Baskirov. Hosszú pályája során magyar tanítványai is voltak.
Klasszikus ajánló

Egy egész nap Mozart bűvöletében – Íme a Mozart-nap teljes programja!

A Concerto Budapest élőben közvetíti a 3+1 koncertből és egy exkluzív körkapcsolásból álló nagyszabású Mozart-napját. A nap sztárszólistája Angela Hewitt. Egy újonnan felfedezett mű, a D-dúr Allegro is elhangzik.
Klasszikus interjú

„Közös nyelven zenélünk” – Újjáalakult a Kelemen Kvartett

Két éve ideiglenesen feloszlott, most újjáalakult az elmúlt évtized legsikeresebb kamarazenei együttese. A két alapító, Kelemen Barnabás és Kokas Katalin Vashti Mimosa Hunter csellóművésszel és Jonian Ilias Kadesha hegedűművésszel a Bartók Tavasz fesztiválon mutatkoznak be. Nem akármilyen vállalással: két koncerten Bartók hat vonósnégyesét adják elő.