Klasszikus

Két magyar is a BMC harsonaversenyének döntőjében

2016.09.23. 14:55
Ajánlom
A magas színvonalú mezőnyben két magyar versenyző is bejutott a BMC Nemzetközi Tenor- és Basszusharsona Versenyének szeptember 25-i döntőjébe.

A Budapest Music Center által idén először meghirdetett Nemzetközi Tenor- és Basszusharsona Versenyre 25 országból összesen 65 fiatal harsonás jelentkezett, hogy összemérje tudását szeptember 18-25. között Budapesten. Csütörtökön (szeptember 22-én) 14 fiatal harsonaművész, 9 tenorharsonás és 5 basszusharsonás részvételével zajlott a verseny középdöntője. Minden középdöntős egy kötelező és egy szabadon választott darabot játszott el zongorakísérettel.

bhp 4351

bhp 4351 (Fotó/Forrás: Hrotkó Bálint)

A nemzetközi zsűri döntése alapján a vasárnapi (szeptember 25.) döntőbe 3-3 versenyző jutott be mindkét kategóriából, akik a következők:

  • tenorharsona: Ricardo Faustino Diaz (Mexikó), Karol Gajda (Lengyelország), Juhász István (Magyarország),
  • basszusharsona: Veér Mátyás (Magyarország), Sebastian Cifuentes Zuluaga (Kolumbia), Adib Corêa Vera (Brazília)
Ricardo Faustino Diaz

A mexikói harsonás a Nemzeti Zenei Konzervatóriumban (National Conservatory of Music, Mexico) és a lusanne-i Haute Ecole de Musique-ban végezte felsőfokú zenei tanulmányait. 2013-ban a koreai Jeju-ban első díjat nyert a Nemzetközi Harsonaversenyen.

Karol Gajda

1991-ben Lengyelországban született. Professzor Zdzisław Stolarczyk tanítványaként a krakkói Zeneakadémián (Academy of Music in Krakow) diplomázott. Zenei pályafutása kezdetétől ad szóló koncerteket különböző szimfonikus zenekarokkal.

Juhász István

1986-ban született. 2009-ben a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen Dr. Hőna Gusztáv tanítványaként szerezte meg diplomáját. Jelenleg a Badische Staatskapelle Karlsruhe harsonása.

Veér Mátyás

1981-ben született Magyarországon. 2006-ban Dr. Hőna Gusztáv tanítványaként végzett a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen. 2008-ban a jeju-i Nemzetközi Basszusharsona-versenyen 1. díjat nyert. Jelenleg a Netherland Philharmonisch Orchestra művésze.

Sebastian Cifuentes Zuluaga

Kolumbiában született, a kolumbiai Nemzeti Szimfonikus Zenekar basszusharsonása. Az egyik legaktívabb basszusharsonás Latin-Amerikában, hazájában több egyetemen is tanít, mint vendégtanár.

Adib Corrêa Vera

1990-ben született Brazíliában. Felsőfokú tanulmányait a Conservatory of Amsterdam-ban végezte el Bee van Dijk tanítványaként. Gyakornokként játszott a Rotterdam Philharmonic Orchestra-ban, valamint szabadúszóként a Netherlands Philharmonic Orchestra-ban.

A nemzetközi zsűrit Hőna Gusztáv elnökletével Chris Houlding angol, Irwin Wagner amerikai, Gabriel Madas osztrák, Jacques Mauger francia, valamint Balogh Sándor és Wágner Csaba magyar pozanisták alkotják. A kategóriák első díjasai 5000 Eurót, a másodikak 3000 Eurót, a harmadik helyezettek pedig 1000 Eurós versenydíjat vihetnek haza. A versenyt a díjazottak nyilvános koncertje zárja szeptember 25-én a BMC Koncerttermében.

A BMC világszerte 406 zenei főiskola és konzervatórium, 123 zenekar és 38 harsonaszövetség részére juttatta el a felhívását, amelynek eredményeképpen rendkívül széles lett a mezőny. Belarusz, brit, cseh, dán, francia, holland, lengyel, litván, német, norvég, olasz, osztrák, orosz, spanyol, szlovén, ukrán és természetesen magyar jelentkezők mellett a tengerentúlról is érkezett nevezés amerikai, ausztrál, brazil, kínai, kolumbiai, mexikói, perui és tajvani versenyzőktől.

A verseny kezdeményezője Hőna Gusztáv harsonaművész és egyetemi tanár, aki 1981 óta rendszeresen részt vesz nemzetközi találkozókon, mesterkurzusokat és előadásokat tart a mai magyar harsonairodalomról, kamara- és szólókoncerteket ad Európában, Amerikában és Ausztráliában.

Régóta vártuk ezt a versenyt

Kapcsolódó

Régóta vártuk ezt a versenyt

Első ízben rendez nemzetközi harsonaversenyt a Budapest Music Center. Az esemény igazi különlegessége, hogy basszusharsonások is nevezhettek a megmérettetésre, erre 1995 óta nem volt példa Európában - mondja Hőna Gusztáv harsonaművész, a zsűri elnöke.

Az elmúlt 40 évben a fújás-technikai újítások révén a hangszeres játék határai kitágultak, ennek köszönhetően a harsona, mint szólóhangszer előtérbe került. Nagyon örülök, hogy a verseny a BMC-ben valósul meg, és szívből remélem, hogy aki ide eljön, legyen az versenyző, vagy zsűritag, vissza akar majd térni”.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Hamarosan eldől, hogy ki vezetheti tovább a Pécsi Nemzeti Színházat – íme a pályázatok!

Rázga Miklós igazgatói megbízatása jövő év elején lejár, a meghirdetett igazgatói pozícióra pedig a szeptember 28-i határidőig két egyéni és két páros tervezet érkezett. A szakmai bizottság ezekről a pályázatokról október 21-én döntött, de a pécsi közgyűlés határozata még hátravan. Bemutatjuk a pályázókat.
Vizuál

Hatvan éve eltűnt festményt ismert fel szomszédai nappalijában a Met egyik látogatója

Jacob Lawrence sorozatából öt kép hiányzott, ebből kettőnek, köztük a most előkerült darabnak, csupán a címe volt ismert.
Klasszikus

A tanár és az előadóművész egyensúlya – interjú Farkas Gáborral

Szeptembertől a Zeneakadémia Billentyűs és Akkordikus Hangszerek Tanszékének vezetője lett, hazaköltözik Tokióból Farkas Gábor zongoraművész. Lehet, hogy észre sem vettük, hogy távol volt: rendszeresen találkoztunk vele a hazai színpadokon. Mert, miként a zongoraművész vallja, koncertezést és tanítást együtt érdemes művelni.
Vizuál

Vidnyánszky az eszefésekért tüntet drMáriás festményén

Újabb drMáriással gazdagodott a magyar festészet tárháza. A festőművész, aki általában a napilapokban keresi témáit, most Vidnyánszky és a színművészetisek ügyét találta meg.
Jazz/World

Megjelent a Nagy Emma Quintet új lemeze

A folyamatos változásról szól a Nagy Emma Quintet új, második lemeze. A Bartók Konzervatórium növendékeiből alakult formáció október 27-én mutatja be a Low Frequency Oscillator című anyagot a fővárosi Opus Jazz Clubban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

A Concertgebouw tiszteletbeli karmestere lett Fischer Iván

A Budapesti Fesztiválzenekar alapító-karmestere 2021 szeptemberétől az amszterdami Concertgebouw zenekarával is dolgozik.
Klasszikus díj

Londoni díj közelében a Concerto Budapest koncertfilmje – az Ön szavazatán is múlhat!

A Concerto Budapest Szabó Stein Imre által rendezett koncertfilmjét beválasztották a 10. LOVIE AWARDS döntőjébe. Október 29-ig tart a kategória döntőseiről rendezett nemzetközi internetes szavazás. Szavazzon október 29. éjfélig, hogy ez a magyar film legyen a befutó!
Klasszikus interjú

A tanár és az előadóművész egyensúlya – interjú Farkas Gáborral

Szeptembertől a Zeneakadémia Billentyűs és Akkordikus Hangszerek Tanszékének vezetője lett, hazaköltözik Tokióból Farkas Gábor zongoraművész. Lehet, hogy észre sem vettük, hogy távol volt: rendszeresen találkoztunk vele a hazai színpadokon. Mert, miként a zongoraművész vallja, koncertezést és tanítást együtt érdemes művelni.
Klasszikus interjú

Bach gitárrajongóknak, gitár Bach-rajongóknak – interjú Marcin Dyllával

Idén először rendeznek online gitárfesztivált Magyarországon. A Budapesti Nemzetközi Gitárfesztiválon ebben az évben a V4 országok nagyjai adnak szólóestet. Közülük a tizenkilencszeres versenygyőztes lengyel gitárművésszel, Marcin Dyllával beszélgettünk.
Klasszikus interjú

„A közönség lelkesedése azonnal feledtette az összes problémát” – gondolatok a 6. Klassz a pARTon margójára

A zenei világot tekintve 2020 a lemondott koncertek éve. A fesztiváloknak különösen lesújtó ez az esztendő, mégis van pár szerencsés sorozat, ahol a csillagok együttállása – és persze a vírus két hulláma közti nyári fellélegzés – lehetővé tette, hogy visszacsempéssze az élő klasszikus zenét az emberek életébe. Ilyen volt a Balaton északi partján már hagyományos Klassz a pARTon is, ahol közel félszáz hangverseny szólalhatott meg. A program összeállításáról, a szervezés nehézségeiről, a koncertéletbe való nagy visszatérésről és a legfontosabb élményekről Érdi Mártával és a fesztivál művészeti vezetőjével, Érdi Tamás zongoraművésszel beszélgettünk.