Klasszikus

Két nap Brahmsszal és a Concerto Budapesttel

2021.11.23. 12:20
Ajánlom
A Concerto Budapest kétnapos minifesztiválján négy koncert ad átfogó képet a zeneszerző munkásságáról. A műsoron szimfóniák és versenyművek mellett kamaradarabok is szerepelnek.

Brahms-ünneppel várja a közönséget Keller András és a Concerto Budapest november utolsó hétvégéjén, a Zeneakadémián. A két nap alatt négy koncerten nyolc Brahms-mű hangzik el, végigkövetve Brahms zeneszerzői pályafutásának meghatározó pillanatait. A Concerto Budapest vendégei rangos szólisták és kamarazenészek lesznek, fellép Elisabeth Leonskaja, Kokas Katalin és Kokas Dóra, Szomor-Mekis Janka, Baráti Kristóf, Perényi Miklós, Vashegyi György és a Keller Quartet.

A Concerto Budapest az elmúlt években fesztiváljellegű eseménysorozatokat hozott létre. A Mozart és Beethoven köré álmodott koncertsorozatokat követi most, a Johannes Brahms műveiből épülő kétnapos minifesztivál. A két nap egyszerre

mesterien átgondolt válogatás Brahms legjelentősebb műveiből, az életmű izgalmas keresztmetszete,

de a Keller András által szerkesztett program a szerző fejlődéstörténetét is mutatja.

Szombaton, az első koncert a B-dúr zongoraversennyel indul, melynek ősbemutatója Budapesten volt 1881-ben Brahms zongoraszólójával. A korabeli kritika szerint a mű

magasan szárnyaló szimfonikus zenei gondolatok sorozata,

Brahmsot pedig „szűnni nem akaró tapsviharral üdvözölte a közönség.” A versenyművet Elisabeth Leonskaja, világhírű orosz-osztrák zongoraművész játssza, aki nemzetközi versenyeken aratott győzelmeivel már fiatal korában felhívta magára a figyelmet. Szvjatoszlav Richter is hamar felismerte kivételes tehetségét, nemcsak mentorként támogatta, de számos alkalommal fel is lépett vele. A versenymű mellett a nyitókoncertet Brahms utolsó, IV. szimfóniája teszi teljessé, Keller András vezényletével, a Concerto Budapest előadásában.

Ugyanezen az estén a sorozat második hangversenyén Vashegyi György vezényletével, Kokas Katalin és Kokas Dóra szólójával hangzik el Brahms nagyzenekari életművének utolsó darabja, az a-moll kettősverseny hegedűre és csellóra. A kettősversenyt Brahms régi barátjának, a magyar származású Joachim Józsefnek írta, a mű utolsó tételében a cselló és a zongora hangja egy fergeteges magyaros témában olvad össze. A szerző lírai és egyben rejtélyes szimfóniája a III. (F-dúr) szimfónia zárja a szombati műsort. A mű, elsősorban a harmadik tétel – talán a többféle értelmezési lehetőség, vagy a gyönyörű dallamok okán – számos filmben kapott fontos szerepet. Ezek közül

a legismertebb a Szereti ön Brahmsot? című, 1961-ben készült romantikus francia-amerikai filmdráma.

Frank Sinatra, Carlos Santana, vagy Serge Gainsbourg  is ezen dallamok alapján nyitotta ki a popkultúrát a Brahms-univerzumra.

A Brahms-ünnep november 28-án kamarazenei koncerttel, a B-dúr szextettel folytatódik. A művet fiatalon, huszonhét évesen komponálta Brahms. A hangversenyen a Keller Quartethez Szomor-Mekis Janka brácsa-, illetve Perényi Miklós csellóművészek csatlakoznak. A szextett után felcsendülő f-moll zongoraötöst sokan Brahms kamarazenei életműve koronájaként tekintenek, a mű szólistája Elisabeth Leonskaja zongoraművész lesz.

A Hallgassunk Brahmsot! sorozat zárókoncertjén Baráti Kristóf hegedűművész szólójával hangzik el a szerző egyetlen hegedűversenye, a művész Stradivari-hegedűjén. Ezt követi Brahms g-moll zongoranégyese, melynek Arnold Schönberg készítette el zenekari hangszerelését, és amelynek

energikus negyedik tételében a Rondo alla zingaresében egyértelművé válik a magyar cigányzenészek játékának hatása.

Külön érdekesség, hogy Keller András és a Concerto Budapest Szabó Stein Imre által rendezett, decemberben a Mezzo TV-n bemutatásra kerülő Kárpát Rapszódia című filmjének egyik súlyponti darabja is éppen ez a tétel, amelybe ITT bepillantást nyerhet:

Hallgassunk Brahmsot!

november 27-28. Zeneakadémia

Fejléckép: Elisabeth Leonskaja (fotó/forrás: Marco Borggreve / Concerto Budapest)

Programkereső

Legolvasottabb

Vizuál

5 érdekesség az új Woody Allen-filmről

A 86 éves örökifjú Woody Allen újra elbűvölő filmet készített. A filmtörténeti hommage-nak és keserédes vígjátéknak is egyaránt kiváló filmje, a Rifkin fesztiválja az év vége egyik legjobb moziélményének ígérkezik.
Zenés színház

Polyák Lilla 20 év után távozik a Madách Színházból

A színésznő a hírt Facebook-oldalán jelentette be, köszönetet mondva a színház dolgozóinak az eddigi közös munkáért.
Színház

Wunderlich Józsefet két hétre felfüggesztette a Vígszínház

Ahogyan beszámoltunk róla, Wunderlich József a múlt héten többször is nyilvános Facebook-posztban kritizálta a Vígszínház vezetőségét, bírálta a Covid-ellenes intézkedéseket, illetve egy kolléganőjével szembeni bánásmódot. A színház belső vizsgálat lefolytatása mellett döntött.
Zenés színház

A mitológiai szörnyek valósága

Eötvös Péter-ősbemutatót tartott a Berlini Állami Opera. A zeneszerző Sleepless című opera-balladája Jon Fosse Trilógiája alapján készült, Mundruczó Kornél állította színpadra.
Klasszikus

Magnificat, az örömteli várakozás himnusza

Számos zeneszerzőt megihletett a bibliai szövegre épült keresztény himnusz, a Magnificat, mely hagyományosan az adventi várakozás során szokott elhangozni.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

„Fontos, hogy ismét közel kerüljünk a közönséghez” – Beszélgetés Dinyés Somával

December 16-án családjával ad koncertet az Óbudai Társaskörben Dinyés Soma, akit régizenei munkásságáról és karnagyi tevékenységéről is sokan ismernek. A művész a koncert kiinduló ötlete mellett az utánpótlás-nevelés kérdéseiről és a kóruséneklés fontosságáról is mesélt
Klasszikus magazin

Magnificat, az örömteli várakozás himnusza

Számos zeneszerzőt megihletett a bibliai szövegre épült keresztény himnusz, a Magnificat, mely hagyományosan az adventi várakozás során szokott elhangozni.
Klasszikus magazin

Bach és a létezés szakrális matematikája

Milyen zeneeszmény vezette Johann Sebastian Bachot odáig, hogy saját és Isten nevét egyetlen ütemben rejtse el a kottában? A lipcsei zeneszerzőt gyakran emeljük a legmagasabb piedesztálra, miközben merőben máshogy gondolkodott a zenéről, mint ahogy mi tesszük. Nem öncélú önkifejezésnek tartotta, hanem egy magasabb igazság keresésének.
Klasszikus ajánló

Decemberi kanapékoncertek a Bécsi Filharmonikusokkal

A koronavírus miatti lezárás következtében a Bécsi Filharmonikusok idén télen sem tud közönség előtt játszani, ezért az emberek otthonába viszi el a muzsikát.
Klasszikus interjú

„A zene az egészséges mentális lét kulcsa” – beszélgetés Hollerung Gáborral

Hollerung Gábor Liszt Ferenc-díjas, Érdemes Művész karmesterrel, a Budafoki Dohnányi Zenekar ügyvezető zeneigazgatójával beszélgettünk zenei pályájának alakulásáról, a zenekar sikereiről, valamint a fiatal generáció zenei neveléséről.