Bubnó Tamás, a Szent Efrém Férfikar vezetője felidézte: 2008-ban kezdtek foglalkozni Bartók férfikarra komponált műveivel a schleswig-holsteini fesztivál felkérésére. "Óriási sikert arattunk az Elmúlt időkből című darabbal, de tudtuk, ez csak az út kezdete. A következő években kidolgoztuk a további öt művet, és mostanra érett be az anyag annyira, hogy lemez készüljön belőle." Bubnó Tamás elmondta azt is: az első pillanattól kezdve abban gondolkodott, hogy népzenével vegyítve kellene előadni a hat kórusművet, felelevenítve azt a zenei világot, amelyből Bartók merített. "Szokolay Dongó Balázzsal közös menedzserünk volt, egy francia hölgy, ő vetette fel, hogy 'nekünk együtt kell dolgoznunk'. Azonnal fel is kerestem, és valóban találkoztak is az elképzeléseink."
A lemez összeállításánál végül nem a kronologikus sorrend mellett döntöttek, mert a legkorábbi mű, az 1903-as Est stílusában nagyon kilóg a sorból; inkább a Négy régi magyar népdal (BB 60) korai (1910/12-es) és késői, átdolgozott (1926-os) változatával keretezték az anyagot. "Az Est egy posztromantikus 'csoda', de nem az a bartóki hang, amit mindenki ismer, ezért inkább beleszőttük a lemezbe, mintsem az élére állítottuk volna. A Négy régi magyar népdal két változata mellett elhangzik a Tót népdalok (BB 77), a Székely népdalok (BB 106) és az Elmúlt időkből (BB 112), amely számomra a férfikari irodalom csúcsa. A darabok között pedig Szokolay Dongó Balázs dudán, tárogatón, furulyán játssza az ihletet adó népzenét".
Bubnó Tamás szerint a férfikari művek gyönyörűen tükrözik a kárpát-medencei férfi érzésvilágát, életének küszködéseit, szépségét, bánatát, indulatait. "Annyira gazdag ez az anyag, hogy mindenkinek, aki magyar és férfi, végig kellene hallgatnia, és végig kellene olvasnia a szöveget, mert katartikus élményt jelent". A karnagy elmondta: elsősorban Magyarország különböző pontjain és a környező országokban terveznek lemezbemutató koncerteket, de reményei szerint távolabbi országokban is mutatkozik majd érdeklődés a nyelvi akadályok ellenére. A következő fontos bemutató a szombathelyi Bartók Fesztiválon lesz július 12-én.
Szintén a BMC Records gondozásában jelent meg idén Bartók összes - gyermek-, női, férfi és vegyeskarra írt - kórusműve Dobszay László vezényletével, Kocsis Zoltán pedig nemrég jelezte, hogy éppen a komponista férfi- és vegyes kari műveivel folytatódik a Bartók Új Sorozat felvétele, a tervek szerint még idén. Bár Bartók kórusművei életművének talán legkevésbé ismert rétegét alkotják, Bubnó Tamás szerint ezekkel a lemezekkel most talán nagyobb figyelem irányulhat rájuk.
A Szent Efrém Férfikar egy másik lemezt is megjelentetett a közelmúltban, amelyen Orientale lumen (Kelet világossága) című hangversenysorozatuk 7 koncertjének élő felvételeiből válogattak. A dupla CD-n megörökített hangversenyek a Szent István-bazilikában hangzottak el 2012-ben, 2013-ban és 2014-ben. "Nagyon érdekes anyag állt össze, amely bemutatja azt a sokszínűséget, amelyet az Orientale lumen képvisel. A 7 koncert anyagát 2 virtuális koncertté gyúrtuk össze, amelyben vegyesen szerepelnek a darabok. Az egyik fő vonulatot a Moszkvai Patriarkátus Ortodox Kórusával közösen készült felvételek adják, a másikat a szerb zene, Dragoslav Pavle Aksentijevic és a Barilli Nőikar közreműködésével, végül a harmadikat a népi vallásos zene és a liturgikus zene kapcsolatának, határterületeinek felderítése olyan előadókkal, mint Sebestyén Márta és Nektaria Karantzi."
Bubnó Tamás elárulta azt is, hogy Abeer Nehme libanoni énekesnő az április 12-i nagysikerű koncert után a következő évadban is visszatér a sorozatba, és azt is fontolgatják, hogy külön lemezen jelentetik meg a hangversenyfelvételeket. Az Orientale lumen negyedik évada május 31-én, az ortodox pünkösd ünnepén zárul, a férfikar vendége ezúttal az Amadinda Együttes lesz.