Az alábbi cikk szponzorált tartalom, nem a Fidelio szerkesztőségének tagjai írták.
A Concerto Budapest november 25-én és 26-án, a Zeneakadémián rendezi meg kétnapos csellófesztiválját, a Concerto Csellóünnepet, hazai és a világ minden tájáról kifejezetten erre az alkalomra hozzánk érkező, élvonalbeli magyar művészek főszereplésével. A 2021-ben megrendezett Viva La Viola! – a brácsát éltető tematikus nap – után a csellófesztivállal Keller András hagyományt kíván teremteni.
„Rajongva szeretem a csellót! Számomra az egyik legtitokzatosabb, legkifejezőbb hangszer, amelyet mindig ámulattal és áhítattal hallgattam.
Egy hangszer, melyet először meg kell ölelnünk ahhoz, hogy megszólaltassuk.
Azaz a zenélés lényegéhez, a szeretet közvetítéséhez már eleve úgy kezdünk hozzá, hogy először átöleljük azt, ami a hangot adja.” Ezekkel a gondolatokkal nyitotta meg Keller András a Concerto Csellóünnep sajtótájékoztatóját, melyen Devich Gábor főigazgató mellett jelen volt Perényi Miklós kétszeres Kossuth-díjas csellóművész, Baráti Kristóf Kossuth-díjas hegedűművész, Kokas Dóra csellóművész és Herboly Domonkos, a Nemzeti Filharmonikusok főigazgatója. Bécsből élőben bejelentkezett Várdai István Liszt-díjas csellóművész, a Liszt Ferenc Kamarazenekar művészeti vezetője, videóüzenetet küldött Fenyő László csellóművész Belgrádból, Somodari Péter, a Bécsi Filharmonikusok szólócsellistája Japánból és Mező László Kossuth-díjas csellóművész is.
A Zeneakadémia Nagytermében, a Solti teremben és a Kupolateremben elhangzó kilenc koncerten a cselló mind szólista-, mind kamarazenei szerepben jelen lesz a tematikus napon, teret adva ezzel a Concerto Budapest másik kiemelt missziójának: a magyar kamarazenei hagyományok megőrzésének, illetve újraélesztésének. Triók, vonósnégyesek, különböző kamarazenei felállások, kamarazenekari művek és nagyzenekaros csellóversenyek is hallhatók lesznek ezen a napon, hisz a Concerto Budapest célja a cselló összes funkciójának bemutatása a lehető legszélesebb spektrumon.
Egyetlen hangszer – jelen esetben a cselló – középpontba helyezése nemcsak érdekes, színes és különleges programot eredményez, hanem jelentős edukációs hatása is van a jövő nemzedék zenei oktatására, hiszen hol máshol találkozhat a magyar közönség, szülők, gyerekek, nagyszülők ilyen koncentráltan csellóművészekkel, mesterekkel, tanítványokkal, kamarapartnerekkel egy időben, egy helyen?
„A Concerto Csellóünnep felhívja a világ és hazánk közönségének figyelmét arra, hogy
Magyarország csellónagyhatalom a magyar csellisták kiemelkedő nemzetközi sikereinek köszönhetően
– mondja Devich Gábor, a Concerto Budapest főigazgatója. – A Concerto Budapest évek óta rendez tematikus fesztiválokat, amivel az a célunk, hogy egy-egy olyan témát állítsunk fókuszba, mely a magyar klasszikus zenei élet fellendülését szolgálja. Ez a kétnapos fesztivál hatalmas vállalás a zenekar részéről, de megéri, mert Magyarország olyan kincsesbányájára irányítja a figyelmet, amelyre méltán lehet büszke az egész kulturális szcéna.”
A fesztivál különlegességei közé tartozik, hogy Keller András olyan karmestereket hívott meg az eseményre, akik maguk is egy-egy vonós hangszernek a mesterei: Baráti Kristóf, Bogányi Tibor, Maxim Rysanov és Somodari Péter is karmesteri pálcát ragad ezen az ünnepen.
A koncerteken a Concerto Budapest mellett közreműködik a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Liszt Ferenc Kamarazenekar.
A fesztivál első napján Várdai István Haydn C-dúr és D-dúr csellóversenyét játssza a Liszt Ferenc Kamarazenekar kíséretében, Perényi Miklós pedig Schubert C-dúr vonósötösét szólaltatja meg a Keller Quartettel. A Nemzeti Filharmonikusok kíséretében Devich Gergely Dohnányi Konzertstück gordonkára és zenekarra című művét adja elő Maxim Rysanov vezényletével. Somodari Péter a koncert második felében karmesterként lép színpadra, Saint-Saëns 1. (a-moll) csellóversenyének szólistája Rohmann Ditta lesz. Az első nap zárókoncertjén Schumann a-moll gordonkaversenyét Fenyő László, Csajkovszkij Változatok egy rokokó témára című művét Somodari Péter, Dvořák h-moll csellóversenyét pedig Perényi Miklós előadásában hallgathatja meg a közönség. A koncerten a Concerto Budapest közreműködik Keller András vezényletével.
A fesztivál második napján a nemzetközi zenei élet két ifjú tehetsége, a 2022-ben megrendezett Kodály Zoltán Nemzetközi Zenei Verseny első és második helyezettje, Valeria Abramova és Carlos Vidal Brahms a-moll kettősversenyét szólaltatja meg a Concerto Budapest kíséretében, Bogányi Tibor vezényletével. A délelőtti koncert második felében Fenyő László és Szűcs Máté szólójával Richard Strauss Don Quixote című műve hangzik el, melyet Baráti Kristóf vezényel.
A Kupolateremben Rohmann Ditta Bach D-dúr szvitjét, Varga Tamás a szerző c-moll szvitjét adja elő. A szólószvitek Thomas Adès Lieux retrouvés című művét fogják közre Hartmann Domonkos tolmácsolásában.
Délután Varga Tamás, Homoki Gábor és a Keller Quartet Csajkovszkij Souvenir de Florence névre hallgató d-moll vonósszextettjét játssza a Nagyteremben, ezt Penderecki három csellóra és nagyzenekarra írt Concerto Grossója (No. 1) követi Karasszon Eszter, Szabó Ildikó és Varga Tamás előadásában. A koncerten a Nemzeti Filharmonikusokat Maxim Rysanov vezényli.
Este hatkor a Kupolateremben Takács Ákos, Karasszon Eszter, Aranyos János és Migróczi Tamás a cselló-szólóirodalom gyöngyszemeiből válogat, Temesvári Bence és Miyata Shin pedig Dvořák és Csajkovszkij két gyönyörű, csellóra és zongorára írt művét szólaltatja meg. A fesztivál zárókoncertjét a Concerto Budapest négy ikonikus művel zárja. Beethoven: D-dúr („Szellem”) zongoratrióját Bogányi Tibor, Bogányi Gergely és Keller András adja elő, Elgar e-moll csellóversenyét Kokas Dóra tolmácsolásában hallgathatja meg a közönség, Maxim Rysanov vezényletével, Arvo Pärt Missa brevisét a Concerto Budapest csellóművészei szólaltatják meg, majd Schönberg Megdicsőült éj című művével zárul a koncert Maxim Rysanov, Kokas Dóra és a Keller Quartet közreműködésével.
A részletes program itt érhető el. >>>
Támogatott tartalom.
Fejléckép: Perényi Miklós (fotó/forrás: Csibi Szilvia / Concerto Budapest)