Klasszikus

Kettős pokoljárás

Giovanni Bertolazzi zongorakoncertje a Régi Zeneakadémián
2022.03.03. 15:00
Ajánlom
Giovanni Bertolazzi neve bizonyára nem ismeretlen azoknak, akik nyomon követik a komolyzenei élet történéseit. A csupán huszonnégy esztendős olasz zongorista a 2021-es budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Zongoraverseny második helyezettje, és egyben egyik különdíjasa is. A versenyen elért remek eredményének, és a Cziffra György-emlékév jóvoltából térhetett vissza február 26-án a Régi Zeneakadémiára, hogy egy több szempontból is komoly kihívást jelentő koncerten mutathassa meg ismét tehetségét.

Amikor megtudtam, hogy Bertolazzi milyen darabokat választott erre a koncertre – Beethoven: 21. (Op. 53., C-Dúr) 'Waldstein' szonáta; Liszt: Dante-szonáta (s. 161); és a h-moll szonáta (S. 178) – a délelőtti időpont nem tűnt a legideálisabbnak, és ezt más, külső tényezők is hamar egyértelművé tették már az első szonáta kezdő akkordjainak megszólalása után, ugyanis a Terror Háza Múzeum szombat délelőtti zenei beállása folyamatosan beleszólt a fiatal zongorista játékába. Akik megtapasztaltak már hasonlót, a fejüket foghatják most, és

nyilván azokat is kirázza a hideg, akik tudják, milyen nyugalom és csönd szükséges ahhoz, hogy ilyen komplex műveket valódi odafigyeléssel hallgathasson az ember.

20220226_Bertolazzi_ZAK_Szollosi_Fidelio_007-101049.jpg

Giovanni Bertolazzi zongorakoncertje a Régi Zeneakadémián (Fotó/Forrás: Szöllősi Mátyás)

Igen, eleinte kifejezetten zavaró volt – főleg az éneklő, lírai Beethoven-szonáta első tétele közben – a néha dübörgő, néhol valamiféle dallamra mégiscsak emlékeztető zaj, de mivel Bertolazzit érezhetően még ez a bosszantó körülmény sem volt képes kizökkenteni egy pillanatra sem, lassan a hallgatóság is megtanult elvonatkoztatni, és másként figyelni a zongorajátékra.

A Waldstein tökéletes „fölvezetés” volt. A könnyedség és letisztultság – mintha időnként nem is instrumentális zenét hallgatnánk, s amit egyértelműen sikerült megmutatnia Bertolazzinak – folyamatosan oldott minden, nem a zenei anyagból származó feszültséget, talán épp azért, hogy a két Liszt-szonátára már igazán képesek legyünk koncentrálni, arra a (kettős) pokoljárásra, amelynek egyszerre lehettünk megfigyelői és elszenvedői is. Bertolazzi játékával együtt mi is egyre elmélyültebbé válhattunk a koncert során; mintha a fiatal zongoristát a Liszt-verseny utáni visszatérés mellett, és a zeneszerzőhöz nagyon is kötődő helyszín varázslatán túl, pont a körülményekből fakadó plusz kihívás ösztönözte volna a leginkább arra, hogy a lehető legösszeszedettebb és -kifejezőbb legyen, és azt hiszem, a hallgatók számára mindig különleges élmény, mikor az előadó érezhetően egyre inkább átéli a zenélést, élvezi a játékot.

20220226_Bertolazzi_ZAK_Szollosi_Fidelio_005-101048.jpg

Giovanni Bertolazzi zongorakoncertje a Régi Zeneakadémián (Fotó/Forrás: Szöllősi Mátyás)

A h-moll-szonáta kötelező darab a Liszt-versenyen, és a legtöbb zongoristát már egészen fiatalon ez a nagyon is ellentmondásos mű foglalkoztatja talán a leginkább, mégis megdöbbentő, s így volt ez a tavalyi versenyen is, hogy akár tizenéves versenyzők is milyen érett, kiforrott előadásra képesek. A szeptemberi megmérettetés óta ugyan csak egyetlen díjazottat, a magyar Kovács Gergelyt hallhattam élőben játszani – teszem hozzá, remekül zongorázott –, ám egészen biztos vagyok abban, hogy az olasz Bertolazzi

azok közé tartozik, akiket nemhogy kényelmessé tett volna a siker, hanem arra ösztönzött, hogy még többet gyakoroljanak, még koncentráltabbak és árnyaltabbak legyenek.

Esetében semmi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy mindkét Liszt-szonáta igazán kidolgozott volt, és különösen tetszett, hogy a h-moll-szonáta középső részébe (tételébe) sűrűsödött a lényeg; abban rejlett, mintha abból származott volna interpretációjának lényege.

20220226_Bertolazzi_ZAK_Szollosi_Fidelio_006-101048.jpg

Giovanni Bertolazzi zongorakoncertje a Régi Zeneakadémián (Fotó/Forrás: Szöllősi Mátyás)

Giovanni Bertolazzi tízévesen kezdett zongorázni, tehát viszonylag későn. Saját bevallása szerint is csak az elmúlt öt-hat évben fektetett igazán komoly energiát a gyakorlásba, tizennyolc éves kora után vált számára egyértelművé, hogy ez az ő útja. Ezt tudva pedig még elképesztőbb az, amit a Liszt-versenyen, és ezen a koncerten is mutatott. Bertolazzi nem egy tipikus sztár-alkat, ezt a jelenlévők megérezhették már a tavalyi versenyen, illetve február 26-án is,

nem különcködéseivel vagy a hivalkodó játékával hívja föl magára a figyelmet, hanem kifejezetten azoknak lehet majd kedvence, akik a következetességet, az analitikus szemléletet kedvelik.

20220226_Bertolazzi_ZAK_Szollosi_Fidelio_001-101046.jpg

Giovanni Bertolazzi zongorakoncertje a Régi Zeneakadémián (Fotó/Forrás: Szöllősi Mátyás)

A koncert zárásaként két ráadást is adott Bertolazzi. Elsőként Franz Von Vecsey Valse Triste című darabját játszotta, természetesen Cziffra György zongoraátiratában (egyúttal persze neki is ajánlva), majd zárásként Manuel de Falla spanyol zeneszerző Danza Ritual del Fuego című, igazán különleges darabját hallhatta a Régi Zeneakadémia Kamaratermének közönsége.

Fejléckép: Giovanni Bertolazzi a a Régi Zeneakadémia koncertjén (fotó: Szöllősi Mátyás)

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

A színház volt az én igazi házasságom – Máthé Erzsi 95 éves

A születésnapját ünneplő Máthé Erzsi olykor úgy érzi, annyi figurát játszott már el élete során, hogy sokszor önmagát kell keresnie. Pedig mindegyik alakításában teljes lényével jelen volt. A színésznő néhány éve már a nyilvánosságtól visszavonultan él. Az alábbi interjút tizenöt éve, 2007-ben adta Canjavec Juditnak a Buda Lapjában, a másodközlés a szerző engedélyével történt.
Tánc

Egyed Bea és Bozsányi Liliána győzelmével ért véget a X. Nemzetközi Monotánc Fesztivál

A különleges hangulatú és látványvilágú előadás mellett a nemzetközi táncszakma képviselői is tiszteletüket tették a Bethlen Téri Színházban.
Klasszikus

Második díjat nyert a Chaos Quartet Bordeaux-ban

A korábban Budapesten is díjazott vonósnégyesnek a Bordeaux-i Nemzetközi Vonósnégyesverseny zsűrije második helyezést, valamint egy különdíjat ítélt meg.
Zenés színház

Kritikaszemle Kurtág György párizsi operabemutatójáról

A Scalában tartott ősbemutató után április 30-án a Párizsi Nemzeti Operában is színre került Kurtág György egyetlen operája, a Beckett nyomán írt A játszma vége. A kritikák remekműként írták le az alkotást.
Vizuál

Goya, Tiepolo, Canaletto – Újra láthatóak a Régi Képtár kincsei

Megújult terekben, újrarendezve nyílt meg a Szépművészeti Múzeum Régi Képtárának új állandó kiállítási egysége. Immár hat évszázad európai művészeti irányzatairól és a legfontosabb alkotóiról kaphatunk átfogó képet, a korai gótikától egészen a klasszicizmus korának művészetéig.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Második díjat nyert a Chaos Quartet Bordeaux-ban

A korábban Budapesten is díjazott vonósnégyesnek a Bordeaux-i Nemzetközi Vonósnégyesverseny zsűrije második helyezést, valamint egy különdíjat ítélt meg.
Klasszikus magazin

Egy ukrán dallam, amit mindenki ismer

A háború kitörése óta az ukrán kultúra is egyre jobban a figyelem középpontjába kerül, ám létezik egy zenemű, amit eddig is világszerte ismertek. Csak épp azt nem tudják, hogy a dallam forrása egy ukrán zeneszerző népdalfeldolgozása.
Klasszikus hír

Orgona mesterkurzust tart Karosi Bálint és Szabó Balázs

Közösségi programokkal, koncertekkel és az orgona rejtelmeivel várja a jelentkezőket július 4. és 9. között a Budapest Orgona Mesterkurzus. Karosi Bálint és Szabó Balázs azok jelentkezését várja, akik mind a középfokú, mind a nehéz orgonarepertoárt jól ismerik.
Klasszikus kritika

Megfontoltan, líraian

A Zongora című sorozat rendezésében Berecz Mihályt követően újabb fiatal zongorista, Palojtay János adott szólóestet a Zeneakadémián, május 4-én. Ha van bennünk kellő türelem és igény az odafigyelésre, különleges élményben lehet részünk koncertjein.
Klasszikus ajánló

Negyedszázados fennállását ünnepli a Kremerata Baltica a Concerto Budapesttel

Három koncerten, rendkívüli és izgalmas összeállítású műsorral ünnepli a 75 éves Gidon Kremert és fiatal zenészekből álló, 25 éves kamaraegyüttesét a Keller András vezette Concerto Budapest a Zeneakadémián. A koncertek műsora múlt és jelen, a Baltikum és Magyarország közt képez hidat.