Klasszikus

Ki a legény a gáton?

2009.02.12. 00:00
Ajánlom
Párbajozni ma már nem a sérelmek "becsületes" orvoslásáért szoktak. Annál inkább virtusból, tisztességes erőpróbára hívva ki a másik felet. Ez a fajta megmérettetés igazi kihívás, mely különösen zenészek esetében, fület-lelket gyönyörködtető keretek között zajlik. A győztest zsűrije és közönsége kiáltja ki, öregbítve s fényezve ezzel hírnevét. Ez utóbbi különösen fontos, hiszen a legnagyobbak csatája mégannyira kívánatos és emlékezetes marad. Még akkor is, ha a párbaj valójában meg sem történik.

Thierry Escaich

Sokan ismerik azt a történetet, melyben Johann Sebastian Bach készült orgonapárbajra Drezdában. A nagyra becsült francia orgonista, rögtönző és zeneszerző, Louis Marchand (1669–1732) 1717-ben Drezdába jött és fergeteges sikerrel játszott a király előtt, melyért bőséges jutalomban részesült. Az akkori drezdai koncertmester, Volumier írt Weimarba Bachnak, hogy késedelem nélkül utazzon Drezdába, és kockáztasson meg egy zenei versenyt a fennhéjázó Marchand-nal. Bach örömmel tett eleget a meghívásnak, s miután meggyőződött kollégája tehetségéről, udvarias levélben kihívta őt párbajra. Vállalta, hogy Marchand minden zenei feladványát rögtönözve megold, viszonzásul ugyanezt a készségességet kérte tőle. A francia híresség nagy vakmerőségnek vélte e kihívást, amíg feltehetően meg nem hallhatta Bach játékát. Az adott nap reggelén ugyanis szélsebesen távozott Drezdából. Bachnak, aki így egyedül maradt a küzdőtéren, bőven maradt alkalma elkápráztatni az egybegyűlteket, s az elmaradt orgonapárbaj beírta magát a zenetörténetbe.


Wolfgang Seifen

A Művészetek Palotájában 2009. február 19-én ismét egy francia és egy német orgonista méri össze tudását. A berlini Wolfgang Seifen és a párizsi Thierry Escaich világhírű orgonaművészek, s egyben komponisták, akik tökéletes technikai tudás és improvizációs képesség birtokában vannak. A magyar közönség 2006-ban már hallhatta Thierry Escaich nagyszerű játékát a Mátyás-templomban, a 12. Magyar-Francia Orgonafesztiválon, valamint 2007 szeptemberében a Művészetek Palotájában, amikor a Rupert Julian által 1925-ben rendezett, Az operaház fantomja című klasszikus horrorfilmet orgonaimprovizációval kísérte. E különleges vállalkozás csak egyik merészsége az 1965-ben született művésznek, aki már a párizsi Conservatoire növendékeként nyolc zenei díj győztese lett: zeneelmélet, ellenponttan, fúga, orgona, orgonaimprovizáció, analízis, zeneszerzés és hangszerelés voltak a tárgyak, melyekből a legjobban teljesített. Ezt követte számos nemzetközi zeneszerzői díj, s nem maradhatott el természetesen az improvizációs nagydíj sem, melyet Strasbourgban szerzett 1991-ben. 1997 óta ő Maurice Durufle utóda a párizsi St-Etienne-du-Mont templomban. 1992-től a Conservatoire National Supérieur de Musique Paris professzora, a francia orgonistaiskola nagy múltú improvizációs hagyományának világszerte elismert nagykövete. Fellépéseit technikai fölényéért, játékának könnyedségéért, valamint határokat nem ismerő képzelőereje révén a kritika gyakran zseniként értékeli.

Nem kisebb személyiség az orgonapárbaj német résztvevője, az 1956-os születésű Wolfgang Seifen orgonaművész, zeneszerző sem. Regensburgban és Aachenben folytatta zenei tanulmányait, pályája az utóbbi városban, a Nikolauskirche orgonistájaként indult. Tevékenységi köre csakhamar kiegészült kórus- és zenekarvezetéssel, tanítással és zeneszerzéssel. 1989 és 1992 között improvizációt és liturgikus orgonajátékot tanított Stuttgartban, ugyanezt a két tárgyat oktatta később Düsseldorfban, a Robert Schumann Főiskolán, és 2000-től a berlini zeneakadémián. Seifen a katolikus egyházzene kulcsfontosságú személyisége, aki 2006-ban Missa Solemnist komponált XVI. Benedek pápa 80. születésnapjára. Számos CD-felvétel rögzíti kompozícióit, koncertjeit, improvizációit. Világhírnevét koncertjeivel is megalapozta, melyek során Európa számos országába, Japánba, és az Egyesült Államokba is eljutott.

A budapesti "párbajon" Johann Sebastian Bach, Louis Marchand műveit, valamint saját kompozícióikat játsszák a művészek. Emellett nagy szerep jut az improvizációnak, melynek témafeladványaihoz a közönség is csatlakozhat majd. A verseny szabályait házigazdaként dr. Batta András zenetörténész, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rektora fogja ismertetni. Vesztese csak az lehet e "párbajnak", ki nem tud elmenni, s meghallgatni e páratlan zenei viadalt.

(2009. február 19. 19:30 - Művészetek Palotája - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem (Budapest) - "Orgona-párbaj" – Wolfgang Seifen (Berlin) és Thierry Escaich (Párizs), Bach, Marchand, Seifen, Escaich művei és improvizációk, műsorvez.: Batta András)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Jazz/World

Engedd, hogy a dolgok megtörténjenek veled! – születésnapi beszélgetés Horgas Eszterrel

„Úgy érzem, másképp fuvolázom. Mást gondolok minden egyes hangról, mint korábban” – vallotta meg interjúnkban Horgas Eszter, aki A nő arcai címmel ad koncertet – Koós Réka társaságában – augusztus 2-án, a Városmajori Szabadtéri Színpadon.
Zenés színház

Drámai kontúrok, finom árnyalatok – Richard Strauss Elektrája a Bajor Állami Operában

A legendás német rendező, Herbert Wernicke 1997-ben bemutatott Elektra-produkciója az idei évadban is szerepelt a Bajor Állami Opera műsorán, a produkció parádés szereposztással és kimeríthetetlen művészi energiával került színre.
Könyv

Több mint tizenöt év kutatás és felkészülés előzte meg Grecsó Krisztián új regényét

Novemberben jelenik meg a József Attila-díjas író, költő legújabb, Apám üzent című család- és identitásregénye, amelyben a szerző a családi múlt felkutatására tesz kísérletet.
Színház

Elhunyt Dobos Ildikó színművész

A Jászai Mari-díjas színművész hosszan tartó betegség után, 82 éves korában hunyt el. Drámai erejű alakításaira az eszköztelenség, a szereppel való teljes azonosulás volt jellemző.
Jazz/World

„A zene lényege a töltekezés” – beszélgetés Weisz Gábor jazzszaxofonossal

A koronavírus idején asztalosnak állt, de az állandóan zsongó kereskedelmi rádió elkergette a műhelyből. Szerencsére Weisz Gábor ismét a szaxofonjával keresi a kenyerét. Számos formációban játszik, egyre sikeresebb, és már pontosan tudja, hogy a zene nem csak technikai tudásból áll.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Huszadik alkalommal rendezik meg a Crescendo Nyári Akadémiát

Július 21-én kezdődik a 20. Crescendo Nyári Akadémia és Fesztivál, melyre rekordszámú hallgató jelentkezett, hogy a mesterkurzus és fellépéseik által fejlődhessenek, és közösen ünnepelhessék a jubileumi eseménysorozatot.
Klasszikus ajánló

Európai és argentin tánczenék találkozása – Pápán lép fel a Pannon Ifjúsági Zenekar

Július utolsó előtti vasárnapján különleges zenei programra várja a hallgatóságot a Pannon Ifjúsági Zenekar Pápán, a lenyűgöző Esterházy-kastély udvarán: az elmúlt évszázadok dél-amerikai és európai zenéje ad egymásnak randevút az együttes tolmácsolásában.
Klasszikus kritika

Világrengető dallamok – az elmúlt száz évből származó zenéket játszottak a Berlini Konzerthausban

A modern kor mesterművei – ezzel a címmel hirdette évadzáró koncertjét a Berlini Konzerthaus Zenekara. Az együttes idén nagy hangsúlyt fektetett a 20-21. századi alkotásokra, már a szezon elején is hangversenyt szenteltek a témának.
Klasszikus hír

Osztrák és román versenyzők nyertek az 5. Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűversenyen

A Kokas Katalin és Kelemen Barnabás által kilenc éve életre hívott Fesztivál Akadémia Budapest keretében rendezték meg július 4. és 14. között Budapesten a 22 év alattiaknak szóló 5. Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűversenyt.
Klasszikus ajánló

Idén is régizenei hétvégék várják a közönséget Eszterházán

Idén nyáron is Eszterházára invitálja a közönséget a Haydneum – Magyar Régizenei Központ, ahol július 19. és augusztus 25. között hat hétvégén keresztül magas színvonalú, korhű hangszeres régizenei hangversenyeket rendeznek.