Klasszikus

„Ki kell nyitni a füleket” – Interjú Gryllus Samuval

2019.11.26. 12:05
Ajánlom
Női egyenjogúság a zenei életben, rovarhangból versenymű, beatbox mese – ilyen témákkal is találkozhat a közönség 2020. január 7-20 között az Átlátszó Hang újzenei fesztiválon. A rendezvény kurátorával, Gryllus Samu zeneszerzővel beszélgettünk.

Mi az újzene?

Az újzene egy több mint százéves kifejezés, amit az avantgarde zeneszerzők kezdtek használni a saját műfajukra, azzal a kitétellel, hogy új élményt, új hangzást jelöl, olyan dolgot, ami nem próbál meg belebújni valami réginek a köntösébe. Annak idején ez egyben volt a kortárszenével, de idővel a két fogalom között szükségszerűen kialakult egy távolság.

Lépjünk egyel hátrébb, mi számít egyáltalán zenének?

John Cage azt mondta, a zene nem attól függ, mi szól, hanem attól, hogy mit hallgatsz. Mert mindig szól valami. Hangok mindig vannak és ezeket szervezni lehet. Nem tudom megmondani, mi az, hogy zene, de ha látok, vagy hallok valamit, abban felismerek egy zenei szerkesztettséget. Vannak például ezek a nagy szélerőmű mezők, ahol sokszor a piros lámpák nincsenek összehangolva. Ez egy egészen fura ritmikus pulzáció, ami nem sokban különbözik Ligeti száz metronómjától, csak az egyiket hallod, a másikat pedig látod.

Vagyis „látva” képződik bennem valamiféle zene?

Igen, történik valami, ami se nem tánc, se nem képzőművészet. S én ezt zenének hívom. Vagy legyen képzőművészet. Itt a definíciók kezdenek összecsúszni. Kialakulnak a hagyományok közötti műfajok, ahol egy képzőművész elkezd hangokkal dolgozni. Amit viszont nem nevezünk zenének, mert „hallom”, hogy ez inkább egy szobor, csak „hangzik”. Vagy egy festmény, csak valaki zenéből csinálta meg. Mert a festészet vagy a szobrászat eszköztárát használja a hanghoz és nem azt, amivel egy zenész gondolkodik.

SamuGryllus-162821.jpg

Gryllus Samu (Fotó/Forrás: Átlátszó Hang Fesztivál)

Az impulzusok önben zeneként képződnek le?

Örülnék, ha így volna, de nem így van: emberi impulzusként jelennek meg bennem. Valaki csinál valamit a képzeletemben, én meg adott esetben megkeresem a hangját.

Hogyan definiálná a saját hangját?

Ez azért nehéz, mert a tevékenységem nagyon szerteágazó. Rengeteg zeneszerző szépen megírja otthon a darabjait, amikre felkérést kap. Én írok darabokat koncertekre, írok operákat is, de emellett van kurátori tevékenységem, ami majdnem azonos szintű a zeneszerzéssel.

Sőt, akár a zeneszerzés is tekinthető egyfajta kurátori munkának, csak más léptékben.

Például ha megkér egy hegedűs, hogy írjak neki egy darabot, akkor tudom, hogy van egy emberem, akinek két keze van és két lába, továbbá van egy hangszere, amelynek négy húrja van, amin tud játszani. Ismerem a lehetőségeit, amiket nem biztos, hogy én találtam ki, és kiválogatom, hogy nálam ezek az eszközök miként fognak megjelenni. A következő nagy szelete az életemnek a soundpainting, azaz a hangfestés. Ez egy jelnyelv. A kiindulási pontja az, hogy adott egy közösség, amelynek tagjaival kézjelekkel tudok kommunikálni, a többiek pedig különféle akciókkal, hanggal, mozdulattal, színészettel reagálnak. A fesztiválon általában így vezetem a beavató foglalkozásokat.

A zenében is keresni kell a tökéletest?

Minden művészet ezt teszi. Van egy létállapot, amiről azt gondolom, megfelelő, s szeretném, hogy az a vonósnégyes tíz perc alatt azt csinálja, amit tökéletesnek gondolok az életről, vagy hogy a közönség, aki bejön a fesztiválra, megértse azt a létállapotot, amit tökéletesen megfelelőnek gondolok. Egyfajta világjobbító betegség.

Az Átlátszó Hang fesztivál egyik célja közelebb hozni, érthetőbbé tenni az újzenét.

Azt érzem, csak ki kell nyitni a füleket, és hallgatni kell. Egy zeneszerzőnek se ideje, se lehetősége nincs, hogy hazudjon. Senki nem keres milliárdokat, mert megír egy ilyen darabot – nem éri meg hazudni.

A zeneszerzők nem rossz hangokkal akarják a világot teleszórni, hanem azt gondolják, hogy amit csinálnak, az fontos.

Mindenkit arra bátorítok, hogy jöjjön el a fesztiválra, mert itt mindig vannak olyan dolgok, amiket érdemes meghallgatni.

asasello_2_credit_Wolfgang-Burat-120712.jpg

Asasello Quartet (Fotó/Forrás: Wolfgang Burat / Átlátszó Hang)

Milyen ma zeneszerzőnek lenni?

Nagyszerű. Ha valaki benne szeretne maradni a viszonylag védett dobozokban, tudja, mit kell csinálni, hogy minden jó legyen, ezt is megteheti. Hivatalosan 23 évesen lettem zeneszerző, amikor Bécsbe mentem tanulni. Előtte azt gondoltam, a zeneszerző az, aki minden hanghoz hozzáfér, aki ezt az egészet össze tudja rendezni. A tanulmányok alatt kiderült, hogy nem: a zeneszerző hivatalosan azt az európai férfit jelenti, aki már meghalt, és jó sok kottát hagyott hátra. (Nevet) Legalábbis akkor így látszódott. Ebből ki kellett törni. A soundpainting, s most a kurátorság is egy jó eszköz arra, hogy ezt a képet árnyaljam, vagy kicsit széthúzzam és beleeresszek újabb dolgokat, miközben azt hiszem, meg tudom tartani az akadémikusi szinten is elfogadható művészi színvonalat, már ha tényleg van ilyen.

Tehát a zeneszerzés fogalmát is tágítja?

Igen, szeretném! Azt hiszem, hogy ez a célom. A kurátori munkám zeneszerzői is, csak azt nem fogja egyetlen kórus sem elénekelni, ahogy megszerveztem egy koncertet. Amiben persze mások dolgoznak, más zeneszerzők írják a darabokat, de...

...de őket is a hangszereivé teszi.

Végül is igen. Az én világ-igazításomban. Fura ez a magyar nyelv, ha valamit megigazítok, abban benne van az igazság is. A világot olyanná rendezni, ahogy én szeretem – ezt csinálom zeneszerzőként, csak akkor hangokkal, mozdulatokkal, míg a kurátorságnál eseményeket tudok létrehozni. Úgy, ahogy én szeretem.

Mi a különlegessége a mostani fesztiválnak?

Minden fesztiválnak szokott lenni egy tematikája. Az ideiben a legerősebb, hogy női zenei alkotók munkáira fókuszálunk egy nemzetközi szimpózium formájában is, de emellett igyekeztünk úgy összeállítani a koncerteket, hogy

a játszott darabok létrehozói között körülbelül ugyanannyi nő legyen, mint férfi.

Ez egy erős szál. A másik pedig az emberi hang. Vokális dolgok, vagy akár az emberi hang hangszeres megjelenítése. A fesztivált szép keretbe foglalja a nyitó- és záró koncert: január 9-én és január 20-án Varga Judit Erkel-díjas zeneszerzőnek lesz két darabja. Az elsőt a Zeneakadémián az Ensemble Interface, 20-án a BMC-ben a Lux: NM zenekar játssza. Judit két olyan darabot írt a fesztivál felkérésére, amelyek egymással összefüggnek. Párban vannak, de mégsem azonosak.

HeroinesofSound-120825.jpg

Heroines of Sound (Fotó/Forrás: Átlátszó Hang Fesztivál)

Szintén a fesztivál, illetve a MusicaFemina International program felkérésére írt új művet Szigetvári Andrea, a Zeneakadémia elektronikus zeneszerzés szakának vezetője. Az ő művét az UMZE koncertjén hallhatjuk január 17-én a BMC-ben. 10-én lesz a Müpában Frauke Aulbert operaénekesnő szólóestje. Ő tud torokénekelni, beatboxolni. Szenzorokkal dolgozik, amitől a mozgásából fura elektrozenei hangok lesznek. Műsorán olyan szólódarabokat válogatott össze 1960-tól 2019-ig, amelyek az énekhang új használata szempontjából mérföldkövek voltak. Itt vendégként Barta Márk lép föl, aki vokális zenei előadó, sok film- és színházzenét írt, és kétszeres magyar beatbox bajnok. Meghívtuk a német Asasello vonósnégyest, akik két koncerten fognak játszani, az egyiken négy új magyar művet. De lesz soundpainting kurzus, meg rengeteg más, izgalmas program.

Mely programokat találja különösen izgalmasnak a kínálatban?

Nagyon sok fontos koncert van, hétvégenként családi programok, kiállítások, filmvetítések, s végig egy csomó workshop.

Hogy lehet a nem szakmabelieket is idecsábítani?

Úgy, hogy izgalmas dolgokat hallanak. Örülünk mindenkinek, aki eljön, s megpróbáljuk a lehető legtöbb információt, segítséget megadni ahhoz, hogy mindenki „bennfentesnek” érezze magát. Igazából csak el kell jönni és meghallgatni, ami szól.

Csak hallgassa és adja át magát?

Egy kicsit béna példa, de ha van egy pohár borom, amit egyből lehúzok, nem biztos, hogy rájövök, miért jó. Tehát jelenlét és figyelem azért talán szükséges hozzá.

A nőkre figyel az Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál

Kapcsolódó

A nőkre figyel az Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál

A januárban megrendezett fesztiválon kiemelt fontosságúak lesznek a kortárs női zeneszerzők és alkotók munkái. A korábbi évekhez hasonlóan az újzene iránt érdeklődők a Müpában, a Trafóban, a Zeneakadémián és a Francia Intézetben hallhatnak koncerteket.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

„Barátom nem volt a sötét nyomor napjaiban” – Izsó Miklós színházi szabadságharcai

Trianon után sok erdélyi magyar művész menekült a román üldöztetések elől az anyaországba. De arra is volt példa, hogy egy magyar állampolgárságú színész-rendező önként vállalta, hogy Kolozsvárott marad és a magyarság szellemi fennmaradásáért küzd. Izsó Miklós nevét mégsem őrzik sem szobrok, sem emléktáblák. Pedig színészpedagógusként olyan nagyságokat adott a magyar színháztörténetnek, mint Kiss Manyi vagy Tompa Pufi.
Színház

Jön az Üvegcipő, az Apák és fiúk, Spiró György Kádár-darabja - Évadot zárt a Katona

Kilenc bemutatóval készül a 2021/2022-es évadra a fővárosi Katona József Színház, amelynek társulata két új taggal bővül ősztől. Az idei szezon utolsó új online előadásaként a Mennyekbe vágtató prolibuszt mutatják be június 22-én.
Színház

Ian McKellen újra Hamletet játszik

A biztonságos távolságtartást figyelembe véve kezdik el játszani Sean Mathias rendezését június 21-én, melynek címszerepét Ian McKellen játssza.
Zenés színház

Figaro3 – Mozart, Rossini, Milhaud operái és a családállítás

Figaro3 címmel különleges színházi élményt ígérő produkciót mutat ben az Opera, Dömötör András rendezésében. A bemutatót június 26-án tartják az Eiffel Műhelyházban, és ezzel párhuzamosan élő közvetítés formájában az Opera Otthonra sorozatban.
Színház

Öt új bemutató lesz idén Gyulán

A Gyulai Várszínházban az elmúlt években láthatóan egyre nagyobb figyelmet fordítanak a saját bemutató előadásokra, még ha többnyire, szükségszerűen, más színházakkal koprodukcióban is hozzák létre azokat. Ráadásul minden évben kortárs magyar szerzők műveiből készült ősbemutatót, sőt ősbemutatókat is tartanak. Idén öt új bemutatóval várják a nézőket, és közülük három lesz ősbemutató.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Bogányi Gergely szólójával tér vissza a Müpa színpadára a MÁV Szimfonikus Zenekar

Június 24-én Ligeti András vezényletével a MÁV Szimfonikus Zenekar Bartók, Schumann és Csajkovszkij műveit tolmácsolja, a zeneszerző és zongoravirtuóz Bogányi Gergely szólójával.
Klasszikus ajánló

Nyáresti koncertek Budapest egyik legszebb történelmi emlékhelyén

Nyolc koncert, a szimfonikus zenekarok mellett a 100 Tagú Cigányzenekar és a Budapest Bár fellépése is várja az érdeklődőket a 29. Vajdahunyadvári Nyári Zenei Fesztiválon július 1. és 29. között.
Klasszikus Nők a zenében

A magyar zenetanárnő, aki generációkat tanított meg szorongás nélkül hegedülni

Havas Kató a saját bőrén tapasztalta meg, milyen káros hatással van egy muzsikusra a szorongás, a megfelelési kényszer és a lámpaláz. Egy balatoni cigányprímás, egy amerikai találkozás és egy majdnem félbeszakadt karrier hatására dolgozta ki hegedűoktatási módszerét, amelynek központi jelszava volt a természetesség, a könnyedség és a belülről fakadó elegancia.
Klasszikus ajánló

Szabadtéri programokkal indul újra az Óbudai Társaskör

Július 9-én a Budapesti Vonósok háromnapos sorozatával nyit az Óbudai Társaskör, majd koncertekkel és zenés összeállításokkal várja a közönséget az Óbudai Nyár keretében. Vendégük lesz többek közt Bősze Ádám, Dés László és a Sárik Péter Trió.
Klasszikus ajánló

Barokk muzsikától a dallamos kortárs zenéig - 11 éves az Anima Musicae

A 11 éves Anima Musicae korszakokon átívelő műsorral készül születésnapi koncertjére. Locatelli, Haydn, Dohnányi és Wolf Péter műveivel, valamint Balog József virtuóz zongoraművésszel köszöntik a közönséget és az élet visszatértét június 20-án este, a Nádor Teremben.