Klasszikus

Kiadják Callas stúdiófelvételeit

2014.09.22. 10:00
Ajánlom
A 69 CD-t tartalmazó óriási csomag szeptember 22-én jelenik meg: másfél év kutatás, valamint dokumentumok és az eredeti felvételek segítségével végzett munka eredményeképpen.

Az újabb restaurálást a hangtechnika fejlődése indokolta, valamint az, hogy felmerült a veszély, hogy tönkremegy az ötvenes években készült eredeti felvételek némelyike - mondta el Allan Ramsay, a londoni Abbey Road-i stúdióban dolgozó négyfős csapat vezetője. Az új kiadásnak korábbiaktól való különbözőségét a szakember a digitális fényképezőgéphez hasonlította. "Ha egy megapixeles géppel készítünk felvételt, nagyon szép lesz a kép, de a tizenkét megapixelessel készült képnek jóval nagyobb a felbontása! A hanggal ugyanez a helyzet: az 1980-as évekbeli 16 bit helyett ma már 24 bitet használunk" - magyarázta.

Callas lemezfelvételeit eddig már két ízben adták ki új technikával, először a bakelitlemezről a CD-re történt átálláskor a nyolcvanas években, majd 1997-ben, de soha nem tértek vissza az eredeti szalagokhoz.  Allan Ramsay szerint ez a fő különbség. "Sikerült megoldani az olyan technikai problémákat, mint a kismotorok zaját a Scala körül" - hangsúlyozta. A korabeli technikusok jegyzeteket hagytak hátra, amelyekben felhívták a figyelmet a közlekedési zajokra, és kérték, hogy tegyenek meg mindent azok kiszűréséért". A digitális technológiával, amely a képernyőn jelenteti meg a frekvenciákat, lehetségessé vált ezeknek a zajoknak az elszigetelése és eltávolítása anélkül, hogy hozzá kellett volna nyúlni volni a mély hangokhoz vagy a zenéhez. A technikusok valamennyi darabhoz az eredeti analóg felvételekből dolgoztak, kivéve a Médeát (1957), mert az elveszett.

A csomag 26 teljes opera és tizenhárom dalest felvételeit tartalmazza. A legelső, 1949-ben készült felvételek 78-as fordulattal készültek a torinói Cetra Records számára, a magnókazetták és az LP (33 fordulatos) bakelitlemezek megjelenése előtt. Az utolsó felvételek 1969-ből származnak. A testes wagneri szopránénekesnő drámai fogyókúrák révén karcsú dívává változott, és a bel canto darabjainak olyan híres szerepeit tolmácsolta, mint Bellini Normája vagy Donizetti Lammermoori Luciája. Virtuozitása az operában szokatlan drámai képességekkel párosult. A Normát 1948 és 1969 között nem kevesebb mint 89 alkalommal énekelte. Utolsó operai szereplése pedig a Franco Zeffirelli rendezte híres Normához fűződik 1964-ben és 1965-ben Párizsban.

Ebben az időszakban hangja rendkívül kifinomult volt, de a szerep túl sokat követelt tőle. 1959-től ugyanis Arisztotelész Onasszisz görög hajómágnással való kapcsolata miatt művészi karrierje visszaszorult. Miután szakítottak - Onasszisz 1968-ban Jackie Kennedyt vette feleségül - Giuseppe di Stefano tenorral közösen tartott előadói esteken próbálta újraindítani énekesi karrierjét, de a felvételek minősége kiábrándító volt, és sohasem kerültek kiadásra. "Ami megdöbbentő a teljes katalógus újbóli kiadásában, az hangjának a 20 év alatt - 1949 és 1969 között - történt átalakulása. Még a végén is, amikor valóban gondok voltak a hangjával, csodálatos volt a muzikalitása, minden évtizede varázslatos" - mondta Alan Ramsay.

Maria Callas - eredeti nevén Kalogeropulosz - görög bevándorló családban született New Yorkban, és 1977-ben hunyt el Párizsban, 53 éves korában, feltehetően szívrohamban.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Ön mit szól a legújabb budapesti Sisi-szoborhoz?

Új, egész alakos szobrot kapott Sisi, azaz Erzsébet királyné a Madách téren, ám felmerül néhány kérdés az alkotással kapcsolatban.
Klasszikus

Nyolc percen át ünnepelték Kurtág operáját, a zeneszerző rádión hallgatta az előadást

Nyolc percig tapsolta Kurtág György első operájának ősbemutatóját a Scala milánói operaház közönsége csütörtök este - számolt be a Corriere della Sera olasz napilap a többnyire szakmai közönség előtt tartott előadásról.
Könyv

A nő, aki beleszületett az irodalomba, és azóta is benne él – Szabó T. Anna

Első novelláskötetét, a Töréstesztet egyfajta katalizátornak szánta, hogy begyújtson valamit, akkor is, ha fáj, hiszen nem lehet megúszni. Szabó T. Anna Kult50-ben megjelent portréja.
Tánc

Lélegzetelállító klippel tér vissza a Polunyin-Hozier páros

Az ukrán balettművész öt évvel ezelőtt az ír zenész Take Me To Church című zenéjére készült David LaChapelle-videoklipben robbant be a köztudatba. Most ismét összeálltak egy remekműre.
Klasszikus

Miért nem vették fel a Zeneakadémiára ezt a tehetséges zongoristát?

Ezt kérdezte a legendás Leon Fleisher, amikor először találkozott Érdi Tamással. A torontói Királyi Konzervatórium zongora tanszakán látássérültként is elfogadták a fiatalember jelentkezését, ezt a napot örökíti meg a következő szemelvényünk a zongoraművészről szóló könyvből.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus érdi tamás

Miért nem vették fel a Zeneakadémiára ezt a tehetséges zongoristát?

Ezt kérdezte a legendás Leon Fleisher, amikor először találkozott Érdi Tamással. A torontói Királyi Konzervatórium zongora tanszakán látássérültként is elfogadták a fiatalember jelentkezését, ezt a napot örökíti meg a következő szemelvényünk a zongoraművészről szóló könyvből.
Klasszikus nfz

A zene ajándék

A Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar 2018/2019. évadának koncertjeire már feltölthető ajándékkártyával is vásárolhatóak jegyek.
Klasszikus la scala

Nyolc percen át ünnepelték Kurtág operáját, a zeneszerző rádión hallgatta az előadást

Nyolc percig tapsolta Kurtág György első operájának ősbemutatóját a Scala milánói operaház közönsége csütörtök este - számolt be a Corriere della Sera olasz napilap a többnyire szakmai közönség előtt tartott előadásról.
Klasszikus ajánló

Fidelio Klasszik: Mozgássérült sportoló és siket színésznő is fellép Frenáknál

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának november 17-i adásában vendégünk lesz Rohmann Ditta gornodkaművész, Borbély László zongoraművész, Frenák Pál koreográfus, Horváth László, a Fonó igazgatója.
Klasszikus interjú

Szeretnénk vigyázni Bartók örökségére

November 25-én szólal meg a Zeneakadémián a Bartók Világverseny és Fesztivál gálakoncertje, amely egyben lezárja a zeneszerzőversenyt is. Fekete Gyulával, az intézmény Zeneszerzés Tanszékének vezetőjével beszélgettünk, aki azt is elmondta, milyen kérdést felesleges feltenni egy komponistának.