Klasszikus

Kiadós szezonkezdés

2003.09.18. 00:00
Ajánlom
Megkezdődött a szezon a Zeneakadémián, és nem is akármivel: a szeptember 15-én a sokak által nagyon várt Zongorabérlet első hangversenyét, Vásáry Tamás szólóestjét hallhattuk.

Vásáry Tamást a hazai közönség inkább karmesterként ismeri, bár pályáján időben ez a hivatás a későbbi, korai lemezfelvételein épp a kedd este két szerzője, Liszt és Chopin dominál. Ugyanakkor elmondhatjuk: Vásárynak idehaza saját közönsége, rajongótábora van, akik nemcsak hangversenyeit látogatják, de megveszik lemezeit, könyvét és zenei előadásairól készült videókazettáját is. Tegnap este – a bérletnek köszönhetően – döntően mégsem csak „saját” közönsége volt jelen. Aki egy tíz zongoristát bemutató bérletet vásárol, inkább a zenére, Vásáry zongorajátékára kiváncsi, nem annyira személyiségének sokak által vitatott érdekességeire.

Aki a hétfői hangversenyt végighallgatta, bőven kapott ebből is, abból is. Előre annyit elárulunk, hogy a három zongoramű (de maximum hat: Chopin Variations brillantes-ja, Négy balladája, illetve Liszt h-moll szonátája) után – ha jól számoltam – tíz vagy tizenegy ráadásdarab hangzott el. Másképp fogalmazva: Vásáryt ismerve és a programot olvasva az avatott hallgató azon gondolkodhatott, hogyan fog ez a nettó hatvan percnyi zene este fél nyolctól minimum negyed tizenegyig tartani (gondoljunk Vásáry egész estét betöltő Szentivánéji álmára, mint egyfajta csúcsbeállításra).

Pedig a zene se lett volna kevés. Sajnos (talán a szezonkezdésnek köszönhetően) a hangverseny első percében mobilcsörgést és -lemerülést is hallhattunk (ilyeténképpen a koncertet nemcsak a Matáv, hanem a mobilcégek is támogatták), s ez nem segített a művésznek (sem). Chopin variációi így is szépek és érdekesek voltak, csak a mű súlya csökkent azáltal, hogy az utána következő négy balladát (Op. 23, 38, 47 és 52) Vásáry az első kivételével megismételte. Az első ráadás az F-dúr volt, mondván: ez előszörre nem sikerült (valóban ez volt a leghalványabb a négy közül). Utána jött az Asz-dúr, mely rögtön is talán a legszebb volt, és melynél feltehető a kérdés: muszáj-e ezt a négy művet ciklusban játszani. Az Asz-dúr talán a legalkalmasabb záródarabnak, és Vásáry Tamás elsőre is így játszotta (utána az f-moll szinte attacca kezdése erőltetettnek tűnt). Ám utóbbi mű ismétlését is meghallgathattuk a szünet előtt.

A ballada amúgy is furcsa műfaj: a nemcsak poétikus, de főleg lírában gondolkozó Chopin kissé epikába hajló művei közé tartozik e négy darab, többféle hangulattal, melyek bár nem alkotnak egységes szerkezetet, mégis valamiféle folyamatot hoznak létre. Vásáry a hangulatok közül elsősorban az intimebbeket ragadta meg fület gyönyörködtetően, a nagyobb érzelmi kitöréseknél különösen a bal keze (főleg a ráadásokban) inkább püfölte a zongorát, s ilyenkor a jobbkéz máskor brilliáns futamai is görcsösre sikeredtek.

Szünet után következett Liszt h-moll szonátája, ez a mintegy félórás mű, mely számomra a legfegyelmezettebb Liszt-kompozíciónak tűnik. Ha Chopin balladái az epika felé vezetnek a lírából, Liszt szonátája (valójában egy gigantikus szonátatétel, zongorára írott szimfonikus költemény) már elsősorban epikus mű – a hangulatoknál a szerkezet, a felépítés sokkal fontosabb. Vásáry kezdése darabos volt – ám ez nem ellenkezik a mű karakterével: innen jutunk el az első rész megnyugvásáig, majd vágunk bele a fugatóba, s jutunk el ismét a megnyugtató H-dúr zárásig. Nekem ismét ezek a megnyugvások tetszettek inkább, ilyenkor éreztem megismételhetetlennek a pillanatot – és meg merem kockáztatni: a mai Vásáry művészetének ez a rezignáltan bölcs, mégis bensőségesen meleg vonása adja a lényegét, az egyéniségét.

És szívesen mentem volna haza ezzel a hangulattal lelkemben, de nem lehetett: még hét vagy nyolc ráadásdarabot kellett meghallgatnunk. Chopin és Liszt pingpongozott egymással, és bár volt a darabok közt olyan, amely hangulatilag illett Liszt h-moll szonátájához (különösen a két Desz-dúr ikermű, melyekre Vásáry verbálisan is felhívta a figyelmet), a koncertnek ebben a részében inkább egyfajta „Vásáry-show”-t láthattunk. Hiába az érv, hogy oldani kell a h-moll szonáta feszültségét: én ezt boldogabban tettem volna Liszt és Chopin erősen magamutogató darabjai nélkül. És hiába az is, hogy Vásáry egyre brilliánsabban zongorázott az egyre brilliánsabb ráadásdarabokban: negyed tizenegyre a közönség bizony belefáradt a zenébe, s az álló taps legalább annyira szólt a koncert végének, mint Vásárynak.

Mégis: Vásáry Tamás zongoristaként - és persze karmesterként - ma sem akárki. Aki kívácsi egy másik arcára is, október 23-án a gödöllői Királyi Kastélyban Goldberg-variációkat hallhat vele. A zongorabérlet többi konceretjén Schiff András, Bogányi Gergely, Grigory Sokolov, Frankl Péter, Kocsis Zoltán, Emanuel Ax, Várjon Dénes, Ránki Dezső és Jandó Jenő hangversenyeire kerül sor.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Elmaradnak a Billy Elliot előadásai

Tizenöt előadás marad el a két éve futó Billy Elliotból. A közelmúltban kormányközeli oldalról kritizált musicalnek egy ezernyolcszáz férőhelyes színházat kellene megtöltenie gyakran naponta kétszer.
Vizuál

Amit ne hagyjon ki a Múzeumok Éjszakáján

Hasznos tudnivalók és szerkesztőségünk tagjainak tippjei.
Színház

Működik a kémia Vecsei H. Miklós és Mészáros Blanka között

Megkezdődtek a Szegedi Szabadtéri Játékok új Shakespeare-bemutatójának, a Rómeó és Júlia próbái Hegedűs D. Géza vezetésével.
Klasszikus

Kiállítás nyílik Bősze Ádám antikváriumának kottagyűjteményéből

Sopronban, az Ünnepi Hetek Alkalmából nyílik meg Bősze Ádám Zenei Antikváriumának kiállítása, amely a két háború közötti különleges kottacímlapjait mutatja meg az érdeklődőknek.
Zenés színház

Lőrinczy György: Ezen az úton mennék tovább

Az Operettszínház főigazgatója büszke arra, hogy sokszínű intézményt vezethet és újfajta közönséget vonz a színházuk. A kultura.hu-nak adott interjúban azt is bejelentette, újra pályázik a vezetői pozícióra.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus

Ez a klarinétos nem jutott be álmai iskolájába, mert a barátnője hamis elutasító levelet küldött neki

Szegény Eric Abramovitz hétéves kora óta egy Los Angeles-i konzervatóriumban akart tanulni, de a barátnője nem akarta, hogy a fiú olyan messze költözzön tőle, és akcióba lépett.
Klasszikus ajánló

Fidelio Klasszik: Ha leszáll az éj, írni kezd

A Fidelio és a Klasszik Rádió 92.1 közös magazinműsorának június 23-i adásában vendégünk lesz Érdi Szabó Márta, Dr. Földvári-Oláh Csaba, Horváth János Antal és Vaskor Gréta.
Klasszikus hír

Magyar Örökség Díjat kap az Óbudai Danubia Zenekar

A fennállásának 25. évfordulóját ünneplő együttest az MTA dísztermében tüntetik ki szombaton további hat díjazottal együtt.
Klasszikus hír

Senki nem akart négyoldalas Mozart-kéziratot venni 163 millióért

A Figaro házassága utolsó felvonásának egyik zenei vázlata az előzetes becslések szerint 500 ezer euróért kelhetett volna el egy árverésen. Nem vette meg senki.
Klasszikus ajánló

„A kezdetekben minden zene kamarazene volt”

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás világhírű hegedűművészek által alapított Fesztiválakadémiát június 23-29-ig rendezik a Liszt Ferenc Zeneakadémián.