Klasszikus

Kiadós szezonkezdés

2003.09.18. 00:00
Ajánlom
Megkezdődött a szezon a Zeneakadémián, és nem is akármivel: a szeptember 15-én a sokak által nagyon várt Zongorabérlet első hangversenyét, Vásáry Tamás szólóestjét hallhattuk.

Vásáry Tamást a hazai közönség inkább karmesterként ismeri, bár pályáján időben ez a hivatás a későbbi, korai lemezfelvételein épp a kedd este két szerzője, Liszt és Chopin dominál. Ugyanakkor elmondhatjuk: Vásárynak idehaza saját közönsége, rajongótábora van, akik nemcsak hangversenyeit látogatják, de megveszik lemezeit, könyvét és zenei előadásairól készült videókazettáját is. Tegnap este – a bérletnek köszönhetően – döntően mégsem csak „saját” közönsége volt jelen. Aki egy tíz zongoristát bemutató bérletet vásárol, inkább a zenére, Vásáry zongorajátékára kiváncsi, nem annyira személyiségének sokak által vitatott érdekességeire.

Aki a hétfői hangversenyt végighallgatta, bőven kapott ebből is, abból is. Előre annyit elárulunk, hogy a három zongoramű (de maximum hat: Chopin Variations brillantes-ja, Négy balladája, illetve Liszt h-moll szonátája) után – ha jól számoltam – tíz vagy tizenegy ráadásdarab hangzott el. Másképp fogalmazva: Vásáryt ismerve és a programot olvasva az avatott hallgató azon gondolkodhatott, hogyan fog ez a nettó hatvan percnyi zene este fél nyolctól minimum negyed tizenegyig tartani (gondoljunk Vásáry egész estét betöltő Szentivánéji álmára, mint egyfajta csúcsbeállításra).

Pedig a zene se lett volna kevés. Sajnos (talán a szezonkezdésnek köszönhetően) a hangverseny első percében mobilcsörgést és -lemerülést is hallhattunk (ilyeténképpen a koncertet nemcsak a Matáv, hanem a mobilcégek is támogatták), s ez nem segített a művésznek (sem). Chopin variációi így is szépek és érdekesek voltak, csak a mű súlya csökkent azáltal, hogy az utána következő négy balladát (Op. 23, 38, 47 és 52) Vásáry az első kivételével megismételte. Az első ráadás az F-dúr volt, mondván: ez előszörre nem sikerült (valóban ez volt a leghalványabb a négy közül). Utána jött az Asz-dúr, mely rögtön is talán a legszebb volt, és melynél feltehető a kérdés: muszáj-e ezt a négy művet ciklusban játszani. Az Asz-dúr talán a legalkalmasabb záródarabnak, és Vásáry Tamás elsőre is így játszotta (utána az f-moll szinte attacca kezdése erőltetettnek tűnt). Ám utóbbi mű ismétlését is meghallgathattuk a szünet előtt.

A ballada amúgy is furcsa műfaj: a nemcsak poétikus, de főleg lírában gondolkozó Chopin kissé epikába hajló művei közé tartozik e négy darab, többféle hangulattal, melyek bár nem alkotnak egységes szerkezetet, mégis valamiféle folyamatot hoznak létre. Vásáry a hangulatok közül elsősorban az intimebbeket ragadta meg fület gyönyörködtetően, a nagyobb érzelmi kitöréseknél különösen a bal keze (főleg a ráadásokban) inkább püfölte a zongorát, s ilyenkor a jobbkéz máskor brilliáns futamai is görcsösre sikeredtek.

Szünet után következett Liszt h-moll szonátája, ez a mintegy félórás mű, mely számomra a legfegyelmezettebb Liszt-kompozíciónak tűnik. Ha Chopin balladái az epika felé vezetnek a lírából, Liszt szonátája (valójában egy gigantikus szonátatétel, zongorára írott szimfonikus költemény) már elsősorban epikus mű – a hangulatoknál a szerkezet, a felépítés sokkal fontosabb. Vásáry kezdése darabos volt – ám ez nem ellenkezik a mű karakterével: innen jutunk el az első rész megnyugvásáig, majd vágunk bele a fugatóba, s jutunk el ismét a megnyugtató H-dúr zárásig. Nekem ismét ezek a megnyugvások tetszettek inkább, ilyenkor éreztem megismételhetetlennek a pillanatot – és meg merem kockáztatni: a mai Vásáry művészetének ez a rezignáltan bölcs, mégis bensőségesen meleg vonása adja a lényegét, az egyéniségét.

És szívesen mentem volna haza ezzel a hangulattal lelkemben, de nem lehetett: még hét vagy nyolc ráadásdarabot kellett meghallgatnunk. Chopin és Liszt pingpongozott egymással, és bár volt a darabok közt olyan, amely hangulatilag illett Liszt h-moll szonátájához (különösen a két Desz-dúr ikermű, melyekre Vásáry verbálisan is felhívta a figyelmet), a koncertnek ebben a részében inkább egyfajta „Vásáry-show”-t láthattunk. Hiába az érv, hogy oldani kell a h-moll szonáta feszültségét: én ezt boldogabban tettem volna Liszt és Chopin erősen magamutogató darabjai nélkül. És hiába az is, hogy Vásáry egyre brilliánsabban zongorázott az egyre brilliánsabb ráadásdarabokban: negyed tizenegyre a közönség bizony belefáradt a zenébe, s az álló taps legalább annyira szólt a koncert végének, mint Vásárynak.

Mégis: Vásáry Tamás zongoristaként - és persze karmesterként - ma sem akárki. Aki kívácsi egy másik arcára is, október 23-án a gödöllői Királyi Kastélyban Goldberg-variációkat hallhat vele. A zongorabérlet többi konceretjén Schiff András, Bogányi Gergely, Grigory Sokolov, Frankl Péter, Kocsis Zoltán, Emanuel Ax, Várjon Dénes, Ránki Dezső és Jandó Jenő hangversenyeire kerül sor.

Programkereső

Legolvasottabb

Plusz

Kihirdették a 2021-es Prima Primissima Díj nyerteseit

Tíz kategóriában vehették át a Prima Primissima Díjakat a magyar szellemi élet, a művészet, a tudomány és a sport jeles képviselői a Müpában tartott pénteki gálaesten.
Színház

„Az operettek a szüleim, a musicalek pedig a férjeim” – 90 éve született Galambos Erzsi

Balerinának készült, az operettek és musicalek koronázatlan királynője lett. Már gyerekkorában megtalálták a kisebb szerepek, később pedig olyan színészlegendákkal lépett színpadra, mint Somlay Artúr, Básti Lajos, Latabár Kálmán vagy Honthy Hanna. 1931. december 5-én született Galambos Erzsi.
Jazz/World

Elhunyt Kóbor János

78 éves korában elhunyt Kóbor János, az Omega együttes frontembere. A zenészt hetek óta kórházban kezelték koronavírus-fertőzéssel.
Klasszikus

Muzsika a vizek felett – séta a hamburgi Elbphilharmonie-ban

Januárban lesz öt éve, hogy megnyitotta kapuit Európa egyik legkülönlegesebb koncertterme, a hamburgi Elbphilharmonie. A hullámokat formázó épület egy pompás akusztikájú, nagy koncerttermet és egy kisebb kamaratermet rejt magában.
Klasszikus

„Fontos, hogy ismét közel kerüljünk a közönséghez” – Beszélgetés Dinyés Somával

December 16-án családjával ad koncertet az Óbudai Társaskörben Dinyés Soma, akit régizenei munkásságáról és karnagyi tevékenységéről is sokan ismernek. A művész a koncert kiinduló ötlete mellett az utánpótlás-nevelés kérdéseiről és a kóruséneklés fontosságáról is mesélt

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Magyar Valentin: „Minél szélesebb repertoár kiépítése a célom”

Az ifjú zongoraművész neve nemcsak a szakmabeliek, de a zenerajongók körében is egyre ismerősebben cseng. Rendszeres szereplője a hazai és külföldi koncertéletnek, feltűnt a Virtuózok televíziós tehetségkutatóban is, nemrég pedig weimari versenyeredményétől volt hangos a sajtó. Most az MVM Zrt. jóvoltából frissen átadott Junior Prima díja kapcsán beszélgettünk.
Klasszikus ajánló

Koncerttel és parfümmel ünnepli 210 éves jubileumát a Pannon Filharmonikusok

A december 9-én a Kodály Központban és december 10-én a Müpában elhangzó est programján a zenekar alapítójának, Lickl Györgynek egy ősbemutatója is szerepel.
Klasszikus hír

Próbaéneklést hirdet a Magyar Rádió Énekkara

A Magyar Rádió Énekkara próbaéneklést hirdet határozott idejű munkaszerződéssel foglalkoztatott tenor és basszus énekművész állásra. Jelentkezési határidő: 2022. január 6.
Klasszikus magazin

Muzsika a vizek felett – séta a hamburgi Elbphilharmonie-ban

Januárban lesz öt éve, hogy megnyitotta kapuit Európa egyik legkülönlegesebb koncertterme, a hamburgi Elbphilharmonie. A hullámokat formázó épület egy pompás akusztikájú, nagy koncerttermet és egy kisebb kamaratermet rejt magában.
Klasszikus ajánló

Fiatal karmestertehetség vezényli az Óbudai Danubia Zenekart

Holly Hyun Choe, az Eötvös Péter Alapítvány mentorprogramjának résztvevője lesz az Óbudai Danubia Zenekar december 7-i koncertjének karmestere. A műsoron a szintén mentorált zeneszerző, Donghoon Shin egy műve is elhangzik.