Klasszikus

Kibővített vonósnégyes

2012.08.14. 07:03
Ajánlom
Nincsenek könnyű helyzetben a modern hangszereken játszó vonószenekarok. Az eredetileg is csak vonósokból álló együttesre írt repertoár nagy része 1800 előtt keletkezett, az ekkor íródott darabokat azonban egyre inkább "kisajátítják" a historikus együttesek.

Ugyan a 19. században is született pár időtálló vonószenekari mű, a romantika alapvetően a nagyobb együtteseket kedvelte. Jelentős mennyiségű vonószenekari darab csak a 20. században született - akik ezzel nem akarnak kísérletezni, azoknak maradnak az átiratok. Feltételezem, hogy részben ez volt az oka annak, hogy elsősorban eredetileg vonósnégyesre szánt művek zenekarra alkalmazott változatait játszotta a Liszt Ferenc Kamarazenekar a 21. Zempléni Fesztivál nyitóhangversenyén. Vonós kamaraművek zenekarra való átültetése ugyan már a 19. század eleje óta szokásos, de persze voltak, akik teljesen elutasították az ötletet (Brahms) és voltak, akik rajongtak érte (Chopin). Dmitrij Dmitrijevics Sosztakovics az utóbbiak közé tartozott, így a koncerten elsőként felhangzó 8. vonósnégyeséből lett Rudolf Barsaj-féle Kamaraszimfóniát hiteles műalaknak ismerte el. Kicsit furcsának találtam, hogy egy alapvetően ünnepi - mégiscsak egy fesztivál megnyitásáról van szó - koncertet egy ilyen komor, a lerombolt Drezdában tett látogatás ihlette művel indítanak. Mindenesetre annyiból kiváló választás volt, hogy a Rolla János vezette Liszt Ferenc Kamarazenekar a hosszú Largo tételekben megcsillanthatta a védjegyüknek számító dús, bársonyos vonóshangzást - amit az Allegro molto tételben talán kicsit túlzásba is vittek. Képességeik bemutatásához kitűnő helyszínnek bizonyult a fesztivál hagyományaitól eltérő sárospataki Református templom, amely gazdasági megfontolásból helyettesítette a vár udvarát. Lehet, hogy a Sosztakovics-mű egy utalás akart lenni a fesztivál sanyarú pénzügyi helyzetére, a szervezés nehézségeire?

Carl Maria von Weber B-dúr klarinétkvinttetjét szintén sokat játsszák vonóskíséretes klarinétversenyként, engem azonban ezúttal sem győzött meg e műalak létjogosultsága. Kétségtelen, hogy előfordulnak benne concertáló részek, viszont sok olyan szakasz is van, amikor a klarinét csak "egy a sok közül". Ilyenkor sajnos nagyon felborul az arány azzal, hogy a vonós szólamok megsokszorozódnak, a klarinét viszont nem. Az előadást ennek ellenére nem érheti egyetlen bíráló szó sem: Varga Gábor lélegzetelállítóan klarinétozott. Kezei között a hangszer sírt és nevetett, csiripelt és sóhajtozott; egyszóval Varga instrumentumának minden olyan tulajdonságát megmutatta, ami miatt annak idején Webernek is megtetszett az. Rolláék precízen kísértek, néha talán egy kicsit jobban előtérbe jöhettek volna - eredetileg mégiscsak egy kamaraműről van szó.

Nagyon örültem, hogy Felix Mendelssohn korai, a-moll vonósnégyese is szerepelt a műsorban: a művet sokan Beethoven kései kvartettjeivel tartják egyenértékűnek, mégis ritkán kerül pódiumra. Ha már a vonósnégyesek nem játsszák, akkor játssza a Liszt Ferenc Kamarazenekar! Szerencsére a műnek egyáltalán nem ártott a vonószenekari előadás, pláne ebben az elsőrangú előadásában, Rolla János kiválóan megszólaltatott hegedű-recitativóival. A hangversenynek ez volt az a pontja, ahol elhittem, hogy a vonószenekar tényleg tud egyfajta kibővített vonósnégyesként funkcionálni; tud olyan finom, bensőséges és érzékeny lenni, amit egy kamaraformációtól elvárunk. Persze ennyi (ha jól számoltam: tizenhét) embernek sokkal nehezebb ilyen fokon együtt játszani, mint négynek, így tényleg csak a kalapomat tudom emelni a Liszt Ferenc Kamarazenekar előadása előtt.

Részemről itt véget is érhetett volna a koncert, hiszen ez a darab ebben az interpretációban méltó lezárása lett volna az ünnepi nyitóhangversenynek, ám csak ekkor jöttek a tűzijátékok. Paganini Moto Perpetuója Tfirst Zoltán (a zenekar egyik hegedűse) átiratában ugyan még szerepelt a hivatalosan meghirdetett műsorban, de ezt követően még két ráadásszámot is adtak (ha jól tippelek, két Sarasate-kompozíciót). Sajnos hiába a példaértékű megszólaltatás, a darabok minősége miatt így mégsem a "csúcson" fejeződött be a koncert. Másfelől értem a gesztust, hiszen a közönség majdhogynem tombolt. (A koncert után a tőlem nem messze ülő úriember meg is jegyezte, hogy milyen bőkezű volt ma a zenekar, hiszen a koncert végi két ráadás mellett még az első félidő végén a klarinétverseny végét is megismételték). A hangversenyeket pedig a közönségnek rendezik és nem a finnyás kritikusoknak, úgyhogy ez így van rendjén.

Grieg: Holberg-szvit - Prelude, Sarabande

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Ezek a 75 éves David Gilmour kedvenc Pink Floyd-dalai

Ma ünnepli 75. születésnapját David Gilmour, a Pink Floyd szólógitárosa, aki egyébként a basszusgitártól a billentyűkön át a szaxofonig számos hangszeren játszik, mégis karakteres húrhajlításairól, összetéveszthetetlen soundjáról és kitartott hangjairól ismerünk.
Színház

Upor László beszélgetéssorozatot indít az eTrafón

Véget ért a Trafó TudásTrambulin sorozata, a nézők azonban nem maradnak online műsor nélkül: március 10-én indul a Világhazafiak, amelyben Upor László olyan magyarokkal beszélget, akiket bár számos alkalommal láthatunk Magyarországon, külföldön is jelentős sikereket értek el.
Vizuál

Elszakadás a dogmáktól – Nagy Ágnes állatszobrai bevették Velencét

Nagy Ágnes szobrai egy év leforgása alatt utaztak már repülőn az Egyesült Államokba, hajóztak a Canal Grandén és a velencei lagúnákban. Februárban a pandémia után újranyíló Velencében mutatkoztak be a patinás Albrizi-Capello palotában.
Színház

Venczel Vera előtt tiszteleg a Vígszínház

Venczel Vera 75. születésnapja alkalmából a Vígszínház műsorra tűzi az élet körforgásáról mesélő misztikus darabját, A vörös oroszlánt, melyet a művésznő előadásában március 10-én láthatnak a nézők.
Jazz/World

A zene szép, komoly játék – interjú Dresch Mihállyal

Traktoron nem szól a blues, de a csendben előjön az ének. Dresch Mihályt többszörösen díjazta a Fonó közönsége, ez alkalommal beszélgettünk vele. Arról, hogy mit jelent a népzene, és miben osztozik a jazzel, és arról, hogy miért férhet meg több dudás egy csárdában.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus lemezajánló

Haydn és Mozart fuvolás kvartettjeiből készített lemezfelvételt barátaival Győri Noémi

Renaud Capuçon ajánlásával jelent meg Győri Noémi fuvolaművész legújabb lemeze a Hungatonnál. A kiadványon Haydn és Mozart kvartettjei szerepelnek magyar muzsikustársak közös előadásában.
Klasszikus videó

Billy Joel-dallal köszönti a hölgyeket a Song Factory Budapest

Az Uptown Girl a cappella változatával, az autószerelő műhelyből köszönti a nőket a Song Factory Buudapest kórus. „Anyák, nővérek, barátok! Köszönjük, hogy vagytok nekünk!” – üzenik.
Klasszikus gyász

Elhunyt Dmitrij Baskirov orosz zongoraművész

Nyolcvankilenc éves korában elhunyt az orosz zongoraművész és tanár, Dmitrij Baskirov. Hosszú pályája során magyar tanítványai is voltak.
Klasszikus ajánló

Egy egész nap Mozart bűvöletében – Íme a Mozart-nap teljes programja!

A Concerto Budapest élőben közvetíti a 3+1 koncertből és egy exkluzív körkapcsolásból álló nagyszabású Mozart-napját. A nap sztárszólistája Angela Hewitt. Egy újonnan felfedezett mű, a D-dúr Allegro is elhangzik.
Klasszikus interjú

„Közös nyelven zenélünk” – Újjáalakult a Kelemen Kvartett

Két éve ideiglenesen feloszlott, most újjáalakult az elmúlt évtized legsikeresebb kamarazenei együttese. A két alapító, Kelemen Barnabás és Kokas Katalin Vashti Mimosa Hunter csellóművésszel és Jonian Ilias Kadesha hegedűművésszel a Bartók Tavasz fesztiválon mutatkoznak be. Nem akármilyen vállalással: két koncerten Bartók hat vonósnégyesét adják elő.