Az alábbi cikk szponzorált tartalom, nem a Fidelio szerkesztőségének tagjai írták.
Az elmúlt félévben tizenhét város zenei intézményében zajlottak a Fesztivál Akadémia Budapest (FAB) mesterkurzusai, koncertekkel és kerekasztal beszélgetésekkel sűrítve, hazánkban és határainkon túl. Ezt követően a 15 éves kor alatti hegedűsök és csellisták részére április és májusban, hat régióban indul el a Halász Ferenc Országjáró Tehetségkutató program.
A tehetségkutató a Fesztivál Akadémia többlépcsős, egymással összefüggő versenysorozatának első állomása. 2023 novemberében követi majd a Miskolcon megrendezendő Hubay Jenő Nemzetközi Hegedűverseny, amelyet Magyarország, a V4 és a szomszédos országok 22 évnél fiatalabb hegedűsei számára hirdetnek meg. A program végül 2024 júliusában a Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűversenyen csúcsosodik ki.
A FAB küldetése, hogy a fiatal tehetségeket kiemelje, és tanáraikkal együtt egy közös műhelymunka kiszámítható és hosszútávú rendszerét alakítsa ki.
Hiszen a fiatal zenészeknek akár már 8-10 éves korukban szembesülniük kell a nemzetközi mezőny követelményeivel, hogy legyen esélyük boldog, teljes emberként érvényesülni a zene világában. A Halász Ferencről elnevezett versenyre április közepétől, hat városban lehet jelentkezni: Budapesten, Győrben, Kaposváron, Kolozsváron, Szegeden és Miskolcon. Nem kötelező a saját régiónkban indulni, a városok között lehetséges az átjárás.
A műsor gyermekközpontú: szabadon választott anyaggal, két korcsoportban, a legkisebbektől egészen 15 éves korig, hegedűsök és csellisták vehetnek részt rajta. A hegedűsök a versenyanyagban két-két Bartók-duó felső szólamával is készüljenek, amit majd Kelemen Barnabással vagy Kokas Katalinnal együtt játszhatnak el.
Kokas Katalin hegedűművész, a Fesztivál Akadémia egyik alapítója és művészeti vezetője szerint a gyerekeknek és a pedagógusoknak egyaránt kellenek a versenyek. „Nagyon hiszünk építő, serkentő erejükben – mondja.
– A tehetséges gyerekek hirtelen azt érezhetik, nincsenek egyedül,
és a hasonló képességű, tudású, mentalitású tehetségek gyorsan meg is barátkoznak egymással. Az ilyen kapcsolatok pedig fölfelé húzzák egymást. Egy alkalom azonban kevés, ezért a FAB-verseny további, egyre komolyabb megmérettetésekkel folytatódik.” A hegedűművész szerint az ilyen tehetségkutatókon kitárulhat a világ, és azáltal, hogy a versenyzők rácsodálkoznak a többiek játékára, megérthetik, hogy érdemes hajtaniuk azért, hogy minél jobbak legyenek.
A rendezvény július 14. és 23. között, egy budapesti fesztivál keretein belül csúcsosodik ki, ahol a tíz nap alatt több mint hatvan művész lép fel. Összesen kétszázhúsz mesterkurzust tartanak, ami a pedagógusoknak harmincpontos, ingyenes akkreditációként számolható el.
A harminchat koncertet megannyi csodálatos helyszínen rendezik meg. A bázis a Zeneakadémia lesz, a BMC-ben a kortárs napot rendezik meg, de egy egész vasárnapot is eltölthetnek az érdeklődők a Margitszigeten Borlai Gergővel, ifj. Vidnyánszky Attilával, Vecsei H. Miklóssal, Pál István Szalonnával. A klasszikus zenészeken túl hat múzeum, a Széchenyi fürdő és könyvtárak is várják a közönséget.
Kokas Katalin arról is mesélt, hogy mit jelentett számára Halász Ferenc diákjának lenni. „Tizenegy éves koromban kerültem az osztályába a Zeneakadémia előkészítő tagozatán. A hegedű-metodika, a pedagógia iránti apadhatatlan szenvedélye legendás volt. Halász tanár úrnak köszönhetem, hogy az út elején a legfontosabb lépéseket, az alapozást hihetetlen türelemmel, szeretettel, következetességgel tanította nekem.
Fegyelmezettnek, gondolkodó hegedűsnek kellett lennem mindig, aki minden mozdulatát előre eltervezte, semmi sem történhetett véletlenül
– idézte fel Kokas Katalin. Mint mondta, attól a pillanattól, hogy belépett a 27-es Hubay-terembe, Halász mikroszkopikus nagyítója alá került, amely cseppet sem volt ijesztő számára. „Inkább sütkéreztem benne, mert ez védelmet, biztonságot jelentett” – tette hozzá.
Kitért arra is, hogy Halász Ferenc rendszerességgel járta az országot, szakfelügyelet címen mesterkurzusokat adott, és teltházas nagytermekben a hegedűtanítás arany-alap szabályairól tartott metodikai előadásokat a pedagógusoknak. „Gyerekként magam is járhattam hozzá, bemutató órákon, egy-egy koncerten a növendékeként játszottam, amely elmondhatatlan élmény volt. Nagyon szerettem volna, hogy büszke legyen rám, vagy csak megfeleljek az elvárásainak. A hegedűn, melyet ő talált nekem, ma Gáspár, a fiam játszik” – mesélte.
A FAB részeként ötperces rövid részletekben videósorozatot is indítanak a magyar alapfok hegedűpedagógia „nagyasszonyával”, Ácsné Szily Évával. A beszélgetéssorozatban Halász tanár úr ötven évvel ezelőtti előadásait a tanárnő „gyöngybetűs, kincset érő” jegyzetei segítségével idézik föl: hegedű metodika-módszertan, Halász tanár úr vonalvezetésére építve.
„Ezek a beszélgetések nagyon sokat jelentenek nekem – vallotta meg Kokas Katalin. – Minden emlék felfrissül, tudatosul, miközben Halász tanár úr előadásaihoz a tanárnő is mindig hozzáfűzi saját gondolatait. A Zeneakadémián huszonöt éves korom óta tanítom az egyetemista generációt, és a legnagyobb tudománynak a kicsikkel való foglalkozást tartom. Abban bízom, hogy sok kollégának jelent majd hozzám hasonlóan mankót a hegedűtanítás első lépéseihez ez a sorozat” – mondta.
Kokas Katalin szerint Halász Ferenc az előadásain hihetetlenül precízen beszélt, úgy, mintha szívsebész lenne, ahol minden egyes századmilliméter, minden egyes szó életbevágóan fontos. A videós beszélgetéseken hegedűvel a kézben beszélik át mondatról mondatra az ő tematikus előadásain elhangzottakat.
„Újraolvasván a jegyzeteket, visszahallom a szavait. Újból és újból ráébredek, hogy most is úgy hegedülök, akképpen gondolkodom gyakorlás közben. A tanítása belém égett és ma már ösztönösen működik.
Amit kaptam, tárt karokkal és nyitott szívvel fogadtam, hiszen bármit mondott nekem, az szent volt
– mesélte a hegedűművész, hozzátéve, hogy bár csak tizenhat éves volt, amikor Halász Ferenc elhunyt, tanárának szavai mégis tovább élnek benne.
„Nincs olyan mesterkurzus, ahol ne említeném meg a nevét. Olyan sokat kaptam tőle, hogy abból a tarisznyából életem végéig folyamatosan adnom kell tovább. Csodálatos kegyelmi állapot az, hogy tanár úr után az egyik legjobb szakmai barátjától, Fenyves Lórándtól tanulhattam Torontóban, majd a Zeneakadémia öt évében Perényi Esztertől, akinek tanácsát a mai napig kérhetem és aki minden nemzetközi FAB versenyen a zsűriben van. Szenvedélyem a tanítás, amelyet családom mellett, akik szintén elhivatott pedagógusok, tanáraimnak köszönhetek” – fogalmazott Kokas Katalin.
Fesztivál Akadémia Budapest egész éves programsorozata a Kulturális és Innovációs Minisztérium támogatásával valósul meg.
További részletek a Fesztivál Akadémia Budapest honlapján.
Támogatott tartalom
Fejléckép: Versenyzők a Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűverseny tavalyi díjátadóján (Fotó/Forrás: Fesztivál Akadémia Budapes)