Klasszikus

Kicsit más

2008.12.22. 00:00
Ajánlom
Január 12-én rendezik a Budapest Music Center és a Művészetek Palotája közös kezdeményezésére meghirdetett Új Magyar Zenei Fórum 2009 zeneszerzőverseny döntőjét és gálakoncertjét. Míg a zenekari kompozíciók bemutatását a Magyar Telekom Szimfonikus Zenekar vállalta Keller András vezényletével, a kamarazenei művek megszólaltatója az UMZE Kamaraegyüttes lesz. Ennek apropóján kérdeztük az együttes vezetőjét, Rácz Zoltánt a zeneszerzőversenyről, a kortárs zene és a közönség kapcsolatáról.

Rácz Zoltán

Fidelio Súgó: Zeneszerzőversenyeket ugyan viszonylag rendszeresen szerveznek, mégis ritkán kerülnek a figyelem középpontjába. Mennyiben más ez a verseny, mint a korábbiak?

Rácz Zoltán: Lényegében ugyanolyan, de persze, mivel ezt a BMC és a Müpa írta ki, nagyobb a publicitása, ráadásul a koncertről azonnal készül felvétel is.

FS: Milyen az eredmény, legalábbis ami eddig látható?

RZ: A két kategóriában 38 darab érkezett be, mind nagyon érdekes és színvonalas a zsűri szerint. Én már csak azt a kétszer négy művet láttam, ami a koncerten fog elhangozni, de rendkívül igényes kompozíció mindegyik. Komoly feladat lesz, az UMZÉ-nak mindenképpen, de gondolom, a Telekom Zenekarnak is.

FS: A nagy koncertteremnek általános repertoárjához viszonyítva mégis ritkán kelt tömeges érdeklődést egy-egy modern rendezvény. Tényleg ennyire kockázatos dolog kortárs zenét játszani?

RZ: Egyáltalán nem. Vannak helyszínek és események Budapesten, szerencsére egyre nagyobb számban, ahol az, akit érdekel, megtalálhatja ezt a zenét. A reprezentatív hangversenyek persze másról szólnak. Valójában a zenekaroknak évente kellene rendelniük új kompozíciókat, ahogy ez a világban általában szokás. Az itthoni együttesek viszont többnyire alibikkel ússzák meg a kortárs zene kérdését. És a külföldi szerzők esetében sem jobb a helyzet: Messiaen Turangalîla szimfóniáját például magyar zenekar a Zeneakadémia és az UMZE december 10-én rendezett, közös Messiaen-koncertje előtt még nem játszotta. A darab hatvan éve létezik, és Magyarországon senki nem tartotta eddig fontosnak, hogy előadja. Ahogy sok más művet sem. De ennek nem a félelem az oka, hanem egyszerűen a lustaság, az új tanulásától való ódzkodás. Pedig a közönség nem a szokatlantól idegenkedik, hanem a hülyeségtől, attól, hogy valaki felkészületlenül áll ki a színpadra.

FS: A fesztiválokra és alkotóműhelyekre visszatérve: bármilyen szerencsés legyen is a számuk gyarapodása, nem szűkítik le túlságosan a kortárs zene hatósugarát? Mintha egyszerre sugallnák azt, hogy az ilyesmihez fel kell nőni, és azt, hogy mindez valójában csak a megszállottaknak való.

RZ: Sajnos a fesztiváloknak ez a hátránya, gettósodik miattuk a kiválasztott kulturális terület, noha a 20. századi zene a zenetörténet folyamatának szerves része. Huxley mondta egyszer, milyen csodálatos dolog, hogy a világon sosem változik semmi, mégis mindig minden egy kicsit más. Nem pontos az idézet, de nagyon szeretem.

FS: A zeneszerzőverseny után milyen terveik vannak?

RZ: Január 31-én a Carnegie Hallban lépünk fel Perényi Miklóssal, az Amadindával és az UMZÉ-val, többek között Ligeti- és Kurtág-műveket játszunk. A Budapesti Tavaszi Fesztiválon Berio-koncertet adunk, és a Zágrábi Biennáléra is utazunk, de előbb még lesz egy születésnapi hangversenyünk: március 22-én lesz huszonöt éves az Amadinda Ütőegyüttes.

FS: Már huszonöt? Ez a töretlen népszerűség mindenképpen azt sugallja, hogy a közönség nyitottabb az újdonságra, mint ahogyan azt a hangversenyévadok programja alapján képzelni lehetne.

RZ: Hogyne. Nyugodtan lehet adni a közönségnek merész, figyelmet igénylő darabokat, csak vigyázni kell a kontextusra, amelyben elhangzanak. Mindig kell biztosítani az ismert területekkel való kapcsolódási pontokat. Ez a tervezés minket igazol. A közönség bízik bennünk, illetve abban, hogy ha mi játszunk valamit, akkor annak van értelme. És mi felkészülve megyünk oda, mert a hallgatók nagyon érzékenyek arra, hogy átverik-e őket, vagy sem. Márpedig a magyar zenei életben nagyon sok volt az átverés az utóbbi negyven-ötven évben.

FS: Gyakorlatilag az alapoktól kezdve kellene tanítani a modern zenéhez szükséges látásmódot.

RZ: Csakhogy már az én generációm sem ért hozzá. Nekem szerencsém volt, hogy mindig a legjobbak közelében lehettem. A zeneoktatással óriási gondok vannak, amit néhány zseniálisan tehetséges művész szentté avatásával próbálnak elfedni, a hősi időket emlegetve, mint a fociban. Közben a zenei életnek nincsen törzse, nincsen derékhad, és ma már nem is tudom, hogyan lehetne ezen változtatni.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Amerikáig is eljutott a nagy port kavart Billy Elliot-ügy híre

Az egyik legnépszerűbb hollywoodi portál „gaygate”-ről, azaz meleg-botrányról ír az elmaradt előadásokkal kapcsolatban.
Tánc

Mesternő, nagybetűvel

Lőrinc Katalin egy személyben aktív táncos, pedagógus és teoretikus. Június 25-én a Müpában mutatkoznak be tanítványai, akik már az ő új oktatási metódusa szerint végeztek a Táncművészeti Egyetemen. Emellett nemrég megjelent, A test mint szöveg című könyvéről is beszélgettünk.
Vizuál

Instagramon dokumentálta apja halálát egy fotós

Apja élete utolsó tanítását akarta átadni fiának, akinek teljesen hiányzott addigi életéből - fia pedig így, fotókon keresztül próbálta feldolgozni a tragédiát. A sorozat végül mindkettőjük számára sokkal többet adott.
Zenés színház

Gördülő titkárság az Operában

Az Ybl-palota korszerűsítése új kihívások elé állította az Opera művészeti osztályait, a nehézségekből azonban igyekeznek előnyt kovácsolni: az Andrássy úti játszóhely kiesését az új évadban is nagyszabású turnék egész sorával tervezik ellensúlyozni.
Klasszikus

Molto scherzando: Ilyen, ha a karmester szelfibotra cseréli a pálcát

Persze csak a Photoshop segítségével, egy komoly karmester soha nem tenne ilyet!

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Simon Rattle elbúcsúzott a Berlini Filharmonikusoktól

Utoljára vezénylete zeneigazgatóként a Berlini Filharmonikusokat vasárnap este Simon Rattle, a teltházas szabadtéri búcsúkoncerttel lezárult a karmester 16 éves pályafutása a zenekar élén.
Klasszikus

Megtelik zenével a Vajdahunyadvára!

Július 2. és augusztus 2. között szimfonikus koncerteket, valamint a Budapest Bár, a 100 Tagú Cigányzenekar és a Sabbathsong Klezmer Band előadásait élvezhetjük a 27. Vajdahunyadvári Nyári Zenei Fesztiválon.
Klasszikus óbudai társaskör

Óbudai Nyár az Óbudai Társaskör kertjében

Az elmúlt évek hagyományait folytatva idén nyáron is várja közönségét az Óbudai Nyár keretében az Óbudai Társaskör kertje.
Klasszikus fesztivál

A zene mellett a tánc és a képzőművészet is megjelenik a Zempléni Fesztiválon

A 10 napos rendezvény 37 helyszínen 60 programmal várja látogatókat augusztus 10. és 19. között.
Klasszikus humor

Molto scherzando: Ilyen, ha a karmester szelfibotra cseréli a pálcát

Persze csak a Photoshop segítségével, egy komoly karmester soha nem tenne ilyet!