A Chernobyl című minisorozat eredeti filmzenéje úgy lett Emmy-díjas és úgy ugrott előkelő helyre a listákon, hogy egyetlen hangszer sem hallható benne. Az izlandi zeneszerzőnő, Hildur Guðnadóttir annál a litván atomreaktornál készített hangfelvételeket, ahol a forgatások zajlottak.
„A zene rendkívül fizikai élmény, és mielőtt narratívát építenék, muszáj megértenem a tárgy fizikáját” – nyilakozta a Berlinben élő művész az Esquire újságírójának. – „Elmentem hát a zenei producerrel és a zörejmesterrel ahhoz az atomerőműhöz, ahol a forgatás zajlott, és órákat töltöttünk a tér hangjainak felvételével, a gépszobák zaját hallgatva.”
Az 1986-os atomkatasztrófáról szóló, viharos és lelkes fogadtatásnak örvendő minisorozat mellett Guðnadóttir még egy munkán dolgozott: ez volt Todd Phillips filmje, a Joker (amelyről kritikánkat itt olvashatja).
Kapcsolódó
Szimpátia az ördöggel – Kritika a Jokerről
A Joker fantáziái veszélyesek, de ez nem jelenti, hogy nem érdemes farkasszemet nézni velük. A Batman-franchise legújabb filmje nem szuperhősfilm, és Joaquin Phoenix zsigeri alakítása teszi naggyá. Spoilermentes kritika.
A hetekben bemutatott Joker nem szuperhősfilm, hanem pszichológiai tanulmány egy zavart elméről. A képregények legismertebb antihőse sötét, meghökkentő és kaotikus lélek, a film rendezője azonban szerette volna, ha Arthur Fleck – azaz a Joker – együttérzést ébreszt a nézőben. Így született a film zenéje is. Guðnadóttir különösen nyitott az ilyen témák ábrázolására. „A szólóműveimmel mindig befelé tekintek, magammal és a hangszerrel töltök időt, anélkül, hogy a külvilág behallatszana” – nyilatkozta az NPR-nak. – „A zenéim inkább kontemplatív jellegűek, és valamiképpen mindig a lélek sötétebb oldalára tévednek.”
A Joker zenéje nem úgy keletkezett, ami Hollywoodban a szokásos munkafolyamatot jelentené. Már írtunk a temp music áldatlan gyakorlatáról: ez az a metódus, amely szerint a zeneszerző a film leforgatása után kap egy olyan zenét, amihez hasonlót komponálnia kell. A Joker rendezője azonban a kezdetektől bevonta Guðnadóttirt a munkába. Már a forgatókönyv részleteit elküldte a zeneszerzőnek. „Szóval megírtam a zenét, amilyen atmoszférát a forgatókönyvben éreztem, elképzelve, milyen ritmusa és hangzása lehet az egyes jeleneteknek.”
Az egyik kulcsjelenet forgatása előtt – amikor Arthur Fleck a Jokerré válik, Todd lejátszotta a zenét a stáb előtt. A forgatókönyv korábbi változatában az szerepelt, hogy a főhős egy nyilvános vécében elrejti a fegyverét, de a zene egész más irányba alakította a jelenetet.
A rendező lejátszotta a zenét újra és újra, ahogy Joaquin karaktere elkezdi a metamorfózisát jelző táncot
– mesélte Lawrence Sher operatőr, aki szerint a zene energiája betöltötte a színészi alakítást, de még az ő kameramunkájára is hatott.
„Csodálatos volt, hogy a zene és a képsorok együtt fejlődtek egésszé” – nyilatkozta a zeneszerzőnő. A fürdőszobai jelenet közben felhangzó csellószóló egyébként elektromos hangszeren szól. Ez a halldorophone, amelynek fejlesztésében Guðnadóttir is részt vett.
Hildur Guðnadóttir már másodjára ír zenét olyan filmnek, amelynek főszereplője Joaquin Phoenix, Jóhann Jóhannssonnal komponálta ugyanis a Mária Magdolna score-ját, amelyben a színész Jézust alakítja.
Guðnadóttir édesanyja operaénekes volt, édesapja klarinétművész, zeneszerző és karmester. „Amikor az anyám terhes volt velem, Jacqueline du Pré felvételeit hallgatta, és nagyon inspirálta a története. Biztos volt benne, hogy a gyermekét Hildurnak fogja elnevezni.”
A név izlandi nyelven annyit jelent: Háború, Isten leánya – és du Pré játékmódjára utal.
Nem véletlen, hogy a gyermek később csellóművész lett.
A reykjavíki Zeneakadémián tanult, majd Berlinbe került, ahol jelenleg is él. „Sosem volt vágyam, hogy zenekari csellista legyek, sokkal jobban szeretek kísérletezni.” Kemény dió volt diákként, mert nehezen viselte el, hogy megmondják neki, minek hogy kell hangoznia: „hogy van helyes és helytelen. Ez nekem nem volt természetes.” Az volt az elmélete, hogy minél kevesebbet gyakorol, annál jobb lesz. „Nos, utólag elmondhatom, hogy ez nem így van.”
Sokat kísérletezett elektroakusztikus kompozíciókkal, és együtt dolgozott a zseniális Jóhann Jóhannssonnal. Olyan filmekben játszott csellószólót, mint a Sicario, az Érkezés és A visszatérő. Öt szólóalbumot készített, de az ismertséget a filmzene hozta el számára. Most, a Chernobyl és a Joker után azt mondja, szünetet tart. „Jobban szeretnék a zenére összpontosítani, egyedül a zene kedvéért.”