Klasszikus

Kicsoda Hildur Guðnadóttir, a Joker zeneszerzője?

2019.10.13. 08:55
Ajánlom
Egy nő a férfiak által uralt zeneszerzőszakmában, aki a Chernobyl után a Joker eredeti filmzenéjével új színt hoz a film világába.

A Chernobyl című minisorozat eredeti filmzenéje úgy lett Emmy-díjas és úgy ugrott előkelő helyre a listákon, hogy egyetlen hangszer sem hallható benne. Az izlandi zeneszerzőnő, Hildur Guðnadóttir annál a litván atomreaktornál készített hangfelvételeket, ahol a forgatások zajlottak.

 „A zene rendkívül fizikai élmény, és mielőtt narratívát építenék, muszáj megértenem a tárgy fizikáját” – nyilakozta a Berlinben élő művész az Esquire újságírójának. – „Elmentem hát a zenei producerrel és a zörejmesterrel ahhoz az atomerőműhöz, ahol a forgatás zajlott, és órákat töltöttünk a tér hangjainak felvételével, a gépszobák zaját hallgatva.”

Az 1986-os atomkatasztrófáról szóló, viharos és lelkes fogadtatásnak örvendő minisorozat mellett Guðnadóttir még egy munkán dolgozott: ez volt Todd Phillips filmje, a Joker (amelyről kritikánkat itt olvashatja).

Szimpátia az ördöggel – Kritika a Jokerről

Kapcsolódó

Szimpátia az ördöggel – Kritika a Jokerről

A Joker fantáziái veszélyesek, de ez nem jelenti, hogy nem érdemes farkasszemet nézni velük. A Batman-franchise legújabb filmje nem szuperhősfilm, és Joaquin Phoenix zsigeri alakítása teszi naggyá. Spoilermentes kritika.

4769442316_23aae8a641_o-121200.jpg

Hildur Guðnadóttir (Fotó/Forrás: Simona Silvestri / Flickr)

A hetekben bemutatott Joker nem szuperhősfilm, hanem pszichológiai tanulmány egy zavart elméről. A képregények legismertebb antihőse sötét, meghökkentő és kaotikus lélek, a film rendezője azonban szerette volna, ha Arthur Fleck – azaz a Joker – együttérzést ébreszt a nézőben. Így született a film zenéje is. Guðnadóttir különösen nyitott az ilyen témák ábrázolására. „A szólóműveimmel mindig befelé tekintek, magammal és a hangszerrel töltök időt, anélkül, hogy a külvilág behallatszana” – nyilatkozta az NPR-nak. – „A zenéim inkább kontemplatív jellegűek, és valamiképpen mindig a lélek sötétebb oldalára tévednek.”

A Joker zenéje nem úgy keletkezett, ami Hollywoodban a szokásos munkafolyamatot jelentené. Már írtunk a temp music áldatlan gyakorlatáról: ez az a metódus, amely szerint a zeneszerző a film leforgatása után kap egy olyan zenét, amihez hasonlót komponálnia kell. A Joker rendezője azonban a kezdetektől bevonta Guðnadóttirt a munkába. Már a forgatókönyv részleteit elküldte a zeneszerzőnek. „Szóval megírtam a zenét, amilyen atmoszférát a forgatókönyvben éreztem, elképzelve, milyen ritmusa és hangzása lehet az egyes jeleneteknek.”

hildur2-121438.jpg

Hildur Guðnadóttir (Fotó/Forrás: a művész jóvoltából)

Az egyik kulcsjelenet forgatása előtt – amikor Arthur Fleck a Jokerré válik, Todd lejátszotta a zenét a stáb előtt. A forgatókönyv korábbi változatában az szerepelt, hogy a főhős egy nyilvános vécében elrejti a fegyverét, de a zene egész más irányba alakította a jelenetet.

A rendező lejátszotta a zenét újra és újra, ahogy Joaquin karaktere elkezdi a metamorfózisát jelző táncot

– mesélte Lawrence Sher operatőr, aki szerint a zene energiája betöltötte a színészi alakítást, de még az ő kameramunkájára is hatott.

„Csodálatos volt, hogy a zene és a képsorok együtt fejlődtek egésszé” – nyilatkozta a zeneszerzőnő. A fürdőszobai jelenet közben felhangzó csellószóló egyébként elektromos hangszeren szól. Ez a halldorophone, amelynek fejlesztésében Guðnadóttir is részt vett.

Hildur Guðnadóttir már másodjára ír zenét olyan filmnek, amelynek főszereplője Joaquin Phoenix, Jóhann Jóhannssonnal komponálta ugyanis a Mária Magdolna score-ját, amelyben a színész Jézust alakítja.

Guðnadóttir édesanyja operaénekes volt, édesapja klarinétművész, zeneszerző és karmester. „Amikor az anyám terhes volt velem, Jacqueline du Pré felvételeit hallgatta, és nagyon inspirálta a története. Biztos volt benne, hogy a gyermekét Hildurnak fogja elnevezni.”

A név izlandi nyelven annyit jelent: Háború, Isten leánya – és du Pré játékmódjára utal.

Nem véletlen, hogy a gyermek később csellóművész lett.

4158752977_9d9e7d1821_o-121308.jpg

Hildur Guðnadóttir (Fotó/Forrás: Doug Smit / Flickr)

A reykjavíki Zeneakadémián tanult, majd Berlinbe került, ahol jelenleg is él. „Sosem volt vágyam, hogy zenekari csellista legyek, sokkal jobban szeretek kísérletezni.” Kemény dió volt diákként, mert nehezen viselte el, hogy megmondják neki, minek hogy kell hangoznia: „hogy van helyes és helytelen. Ez nekem nem volt természetes.” Az volt az elmélete, hogy minél kevesebbet gyakorol, annál jobb lesz. „Nos, utólag elmondhatom, hogy ez nem így van.”

Sokat kísérletezett elektroakusztikus kompozíciókkal, és együtt dolgozott a zseniális Jóhann Jóhannssonnal. Olyan filmekben játszott csellószólót, mint a Sicario, az Érkezés és A visszatérő. Öt szólóalbumot készített, de az ismertséget a filmzene hozta el számára. Most, a Chernobyl és a Joker után azt mondja, szünetet tart. „Jobban szeretnék a zenére összpontosítani, egyedül a zene kedvéért.”

Nők a zenében

Ha végigtekintünk az európai zenetörténeten, alig találunk női neveket. Hildegard von Bingen, Clara Schumann, Fanny Mendelssohn és Ethel Smyth üdítő kivételek, de respektjük elmarad a nagyokétól: sok esetben azért, mert férfiárnyékba kerültek. A jazzben sem jobb a helyzet: Mary Lou Williams vagy Esperanza Spalding inkább kakukktojás, pedig milyen jó, hogy vannak.

Erre a hiányra szeretne rávilágítani március 8-án, a Nemzetközi Nőnapon indult sorozatunk.

A sorozat további részeit itt érheti el!

Legnépszerűbb

Színház

Ki milyen jövőt képzel el a Szabad Tér Színháznak? – Az aspiránsokat kérdeztük

Hárman adtak be pályázatot a Szabad Tér Színház vezetésére: Bán Teodóra jelenlegi ügyvezető mellett Benkő Nóra színművész és Somogyi Szilárd rendező. Lapunk megszólaltatta a három jelöltet.
Jazz/World

Új szenzációk és nagy visszatérők a 2020-as Szigeten

A napokban nyilvánosságra hozta első 80 idei fellépőjének névsorát a Sziget. A teljesség igénye nélkül kicsipegettük belőle a szívünknek legkedvesebb tízet. Akiket szerintünk botorság lenne kihagyni.
Zenés színház

Apukák, korhelyek, Alberich, gonosz vagy borvirágos pasik

Nem is igazi basszus, inkább bariton, mondja magáról. De nem is ez a lényeg, hanem az, hogy a legjelentősebb operajátszó helyekre hívják. Pünkösdkor például Salzburgba, de az alábbi beszélgetéshez is Párizsba telefonáltunk. Márciusban A Mester és Margarita premierjén láthatjuk színpadon.
Plusz

Fáy Miklós: Hány CD elegendő egy életre?

Fáy Miklós kritikus ezúttal többek között a Philharmonia Orchestra válogatásalbumával, a Honvéd Férfikar születésnapi koncertjével, Michael Chabon új kötetével és a Szentendrei Képtár A nagy könyvlopás című tárlatával foglalkozik.
Vizuál

Női vámpír, vérszívó zenetanár és magyar Drakula – 10 érdekesség a vámpírokról

Mi a retró vámpír film rendezőjének kedvenc vérszívó fun fact-je? Mi az, ami nem fért már be Nagy Zsolt és Walters Lili figurájába? A Drakulics elvtárs rendezőjével összegyűjtöttünk tíz meglepő infót a vámpírokról.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus lemez

Richter, Ojsztrah és Rosztropovics közös Beethoven-felvétele, ami borzalmasan sikerült

Maga Richter is azt mondta rá, nem hajlandó vállalni, de nem volt mit tenni, az EMI klasszikus zenei supergroup-ot álmodott magának.
Klasszikus hír

Kaposváron rendezik az idei ZeneVarázslat zongoraversenyt

Március 5. és 8. között Kaposvár ad otthont a ZeneVarázslat elnevezésű nemzetközi négykezes zongoraversenynek és az ahhoz tartozó kurzusnak.
Klasszikus magazin

Elfelejtettük a 20. század egyik legnagyobb magyar zeneszerzőjét

Veress Sándor a hiányzó kapocs Bartók, Kodály, illetve Ligeti, Kurtág generációi között. Két művét is hallhatjuk ezen a hétvégén a Zeneakadémián.
Klasszikus gordonka

Kínában is magyar csellótankönyvből fognak tanulni a gyerekek

Gárdián Gábor gordonkaművész, a szegedi Király-König Péter Zeneiskola mestertanára a világ egyik legnagyobb zeneműkiadójával kötött szerződést a Gárdián Gordonkaiskola kínai kiadásáról.
Klasszikus hír

Hangszerszállítók törték össze Angela Hewitt zongoráját

A kanadai zongorista a legjobb barátjának nevezte az F278 Faziolit, amelyet egy hangszerek szállítására szakosodott költöztetőcég munkatársai törtek össze, miközben megpróbálták felemelni egy targoncára.