Vigh Andrea |
Az orgonát a hangszerek királyának tartják. Sípjainak regimentje, hangszíneinek sokasága a hangzás birodalmának teljes szélességében és magasságában jelenlévővé teszik – akárcsak a szobrok és egyéb felségjelzések, amik a középkori alattvaló számára az uralkodó jeleként, vesébe látó tekinteteként állnak őrt a keresztutakon, köztereken, tornyokon. Az uralkodót isteni felkentnek tartják, aki magasabb erőknek engedve gyakorol felügyeletet egész birodalmán. Fölötte áll a hétköznapi színtérnek, trónusa azt szimbolizálja, hogy azt a kitüntetett pontot foglalja el, ahonnan a mindenek fölé magasodva ráláthat "birodalmára". Ő maga az a horizont, ami behatárolja az életvilágot, és amin túl már nincsen semmi.
Valahogy így áll a helyzet a hangszerek között az orgonával is. Az orgonát már régóta a mindenkori hangzó tér magaslataira helyezik, helyileg és dinamikailag is fölébe magasodik a hétköznapi hangkeltő eszközöknek, ezerszínű hangszínei pedig azt az illúziót keltik, mintha minden lehetséges hangzás a rendelkezésére állna. Mintha az alant elterülő hangzásvilág –színessége ellenére – semmi olyasmivel nem szolgálhatna, ami az ő uralkodói gazdagságából hiányozna, és ezért méltósággal telve visszahúzódhat királyi magányába.
A ma is játszott orgonairodalom legjelentősebb része a szólómű különféle műfajai közé tartozik, ám nem így festett mindig az orgona képe. A liturgikus hagyományban még ő volt a legfőbb együttműködő: "magánszámai" mindig a közösségi énekből emelkedtek ki, és oda is tértek vissza. Képességeinek, lehetőségeinek növekedése nem a hangzás birodalma feletti uralom megszerzésére irányult, hanem arra, hogy mind sokoldalúbban szolgálhasson: támasztékot nyújthasson vagy helyettesíthesse a törékenynek bizonyuló emberi hangot. Nem király volt, hanem miniszter – a szó eredeti, latin értelmében, ami annyit tesz: szolgáló.
A mai finn zenekultúra egyik legnépszerűbb és bizonnyal legagilisabb "utazó nagykövete", Kalevi Kiviniemi első magyarországi fellépésén minden bizonnyal meggyőző módon fogja demonstrálni azt, ami miatt a nemzetközi orgonás élet különleges figurájának tartják: munkásságában ugyanis régóta döntő helyet foglal el az orgonának mint együttműködő- (hogy ne mondjuk: szolgáló-) hangszernek a rehabilitálása. És ennyiben nem is pusztán a finn zenekultúra nagykövete – jóllehet, Sibelius himnusszá emelkedett szimfonikus költeményének orgonás átirata műsorainak igazi védjegyévé vált –, hanem mintha magának a királyi magányából üzenő hangszerfejedelemnek lenne a heroldja. A nem kevesebb, mint száz hangfelvételt jegyző művész ugyanis az orgona szólóirodalmának mérföldkövei, valamint egzotikus különlegességei mellett nagy hangsúlyt fektet a különféle vokális és instrumentális kamarazenei vagy zenekari együttműködések lehetőségeinek feltérképezésére, valamint arra is, hogy az eredetileg nem orgonára írott klasszikus repertoár számos gyöngyszeme a hangszerek királyán is megszólalhasson.
|
|
|
És ez utóbbi esetben már bizonyára nem királyi hatalomgyakorlásról van szó. Csajkovszkij, de Falla, Grieg, Mendelssohn, Muszorgszkij vagy épp Wagner műveinek átiratai Kiviniemi keze nyomán nem egy-egy újabb territóriumai az orgona "világbirodalmának", hanem épp fordítva: a királyi instrumentum itt készségesen ajánlja fel szolgálatait avégett, hogy nagyszerű kompozíciók egy másik médiumba átkerülve új fényben mutathassák fel kvalitásaikat és öregbíthessék hírnevüket.
A budapesti koncert Kiviniemi munkásságának mindkét speciális irányából ízelítőt kínál: a műsor nagyobb részét kitevő, Csajkovszkij-, César Franck-, de Falla-, Saint-Saëns-, Sibelius- és Smetana-műveket magába foglaló romantikus program egytől-egyig átiratokat tartalmaz. És a meglepetés itt következik: az orgona mellett egy törékeny partner, a hárfa, egy másik nemesi származású, királynői hangszer kap szerepet a művek megszólaltatásában.
A legismertebb és legkedveltebb magyar hárfaművésznő, Vígh Andrea közreműködése révén a királyi orgona afféle trubadúri szerepkörbe kerül: határozott és színes megszólalásaival afféle gáláns szolgálója, felvezetője és utóvédje lehet a vele oly ellentétes karakterű (és bizonnyal ezért ellenállhatatlanul vonzó) választottjának; mígnem a koncert fináléjában a királyi hangszerpár számára végre elérkezik a kettős pillanata: Camille Saint-Saëns orgonakíséretre hangszerelt Hárfaversenye formájában.
Az átirat és a más hangszerrel való együttműködés gyakorlata mellett Kiviniemi koncertje még egy specialitást ígér: a kiváló improvizatőr hírében álló művész egy szabad és egy kötött témájú rögtönzést illeszt műsorába – és ezzel a mozzanattal koncertje minden tekintetben azzá az élménnyé válhat, ami a Művészetek Palotája egyedülálló orgonás sorozatának a kezdetektől sajátja: kötött és kötetlen együttzenélés az orgonával, az orgona körül, az orgona révén.
(2009. május 18. 19:30 Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem -"Királyi hangszerek, mennyei muzsikák" – Kalevi Kiviniemi (Finnország) és Vígh Andrea orgona-hárfa estje; Franck: Interlude symphonique; Kiviniemi: szabad rögtönzés; Cochereau: Scherzo symphonique; Smetana: Moldva-fantázia; de Falla: Fantasía bética; Sibelius: Finlandia, Op. 26; Csajkovszkij–Walther-Kühne: Fantázia az Anyegin c. opera egy témájára; Saint-Saëns: Morceau de Concert (hárfára és zenekarra), Op. 154; Kiviniemi: Rögtönzés megadott témára)