Klasszikus

Kis nagy művek

2010.05.13. 11:28
Ajánlom
Ligeti György opus magnumnak szánt darabjai keletkezésük után néhány évtizeddel, mintha nem igazolnák a szerzők szándékait, jelentőségüket vitatják, méltó előadójuk kevés akad. Ugyanakkor, Weöres Sándor életművéhez hasonlóan, az apróságok, az odavetett ujjgyakorlatok, a kis etűdök, legyenek azok a Magyar etűdök vagy a zongoradarabok, az alaprepertoár részei lettek, klasszicizálódtak, idézik őket.

Ez korántsem azt a jelenti, hogy mondjuk a Grand Macabre érték nélkül való, üres kísérlet lenne. Egyáltalán nem. Az ismertség ugyanis nem méri a művek értékét. Mind Ligeti, mind Weöres, e két játékos, nyilatkozóként komolyan sokszor nem vehető elme, hajlamos volt az apróságokat élete alkonyán maga is igazabbnak, fontosabbnak mondani a nagy műveknél, és számos kísérletét minősíteni zsákutcának, kudarcnak, egykor eleven, de ma már értéktelen formakísérletnek. 

Ligeti azt mondta Varga Bálint Andrással beszélgetve: „mélységesen elégedetlen vagyok magammal, és ez nem álszerénység, hanem tény. Állandóan keresem, de nem találom meg a nyelvemet, és mindig valami újat csinálok. A Kürttrió tévút volt, ezt azonnal megváltoztattam, és akkor írtam az első hat Zongoraetűdöt, utána a Zongoraversenyt, a Hegedűversenyt, s aztán az új etűdöket. A Nonszensz madrigálokról úgy gondolom, hogy technikailag talán sikerültek. A többi darabomról nincs ilyen ítéletem, tulajdonképpen csak Zongoraetűdöket és a Nonszensz madrigálokat fogadom el." 

Ligeti Györgynek fantasztikus humora volt. Stockhausent éppen azért szólja meg, mert a neves kortárs - és valamennyi darmstadti szerző - híján van annak. Ligeti humorának egyik ékes megnyilvánulása a csembalóra írt Hungarian Rock, ami megidézi az Illés, Omega korszakát, és az UMZE újabb Ligeti hommage-koncertjének egyik legfontosabb darabja a King's Singersnek írt Nonszensz madrigálok. E dalművek fricskák, nem csak a komoly kortársakat fricskázzák, de magát az Obladi-odladával és popsláger kifacsarásával sikeressé lett brit, királyi élcsapatot is. 

A hetvenes évek nagy műve, a San Francisco Polyphony hullámzása és rögzülő kontrasztjai vannak, akiben azt a kellemetlen folyamatot idézik majd fel, hogy az évek múlásával egyre kevésbé leszünk hajlíthatóak, de akadhat, akinek Borges labirintusnovellái jutnak róla eszébe; a Lontano vibrálása, lebegése, a hangszínek apró változásai pedig a gondolatok zsongását, az elmerengő ember gondolatainak csapongását idézik. E műnek is központi eleme a dallam -: amennyiben félrevezetett hallásunk a műben folyton a segítő, eligazító dallamot keresi -, és nem nehéz a meghatározó ösztönző erők keresésére, az önmagát beváltani igyekvő ember keresésére sem asszociálni. Míg a Lontano és a San Francisco Polyphony olyan verseket idéz, mint a Hatodik szimfónia vagy Az ősidő, a Nonszensz madrigálok Weöres-párdarabja az Óda a kispolgárhoz lehetne. 

Ligeti Bartók kései műveit azért kedvelte, mert azok szerinte nem visszavezetettek a tonalitásba, hanem előre vittek - egy olyan tonalitásba, ami már nem a klasszikáé. „Kürttrióm jelentette a radikális szakítást az atonalitással. Most merek "régimódi" is lenni. Nem akarok visszatérni a 19. századhoz, csak már nem érdekelnek az olyan kategóriák, mint avantgárd, modern és atonális. Ugyanakkor az atonalitástól való eltávolodás nem jelent tonális zenei nyelvet, inkább egyfajta modális technikát" - írta Ligeti a tévútnak (le)minősített Trióról. E Brahms-hommage-nak is szánt mű - Ligeti szerint - „félig ironikus, félig mélységesen komoly". Egy hamis Beethoven-idézet már a mű elején megjelenik, végigvonul a trió négy tételén, és ezzel indul a negyedik, Lamento tétel döbbenetes erejű siratója is. Ez a „mélységesen komoly" tétel a legmegindítóbb Ligeti-művek egyike.

2010. május 27. 19:30
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
Hommage à Ligeti - UMZE Kamaraegyüttes

Ligeti György: Lontano (1967); Trió hegedűre, kürtre és zongorára (1982); Nonszensz madrigálok (1988-1993); San Francisco Polyphony (1973-74)

Km.: Keller András (hegedű), Zempléni Szabolcs (kürt), Várjon Dénes (zongora), Szent Efrém Férfikar (műv. vez.: Bubnó Tamás), UMZE Kamaraegyüttes, Concerto Budapest
Vez.: Rácz Zoltán

www.mupa.hu

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

Lakatos György: „Ha csak egy gyermeken sikerült segíteni, már megérte”

Egy tragédia indította el, ám az azóta eltelt évtizedek alatt már több mint ezer beteg gyermeket sikerült támogatni. Lakatos György fagottművésszel, a kalocsai Kék Madár Fesztivál alapítójával beszélgettünk az idei eseménysorozat előtt.
Vizuál

Zsigmond Emőke alakítja Jane Austent a BBC új dokumentumsorozatában

Dramatizált jelenetekben, korabeli díszletek és ruhák között, nem utolsósorban az Örkény Színház színművészének alakításában elevenedik meg a brit közmédia új produkciójában a kétszázötven éve született Jane Austen.
Könyv

Beleolvasó – Berka Attila: Gryllusok – Egy család történetei

Berka Attila könyvében a hat Gryllus – Dániel, Vilmos, Dorka, Samu, Ábris és Alma – szabadon, azt és úgy mesélnek, amit és ahogy csak szeretnének. Megosztják velünk, mi a titkuk. Vagyis éppen azt, hogy valójában nincs is titok.
Plusz

Új Süsü-szobor került Csukás István síremlékére

A 2020-ban elhunyt legendás író-költő sírját tavaly decemberben rongálták meg, a művész örökösei ismét legyártatták az eredeti, Süsüt ábrázoló szobrot.
Vizuál

Gödöllőre költözteti a kormány a Mezőgazdasági Múzeumot a Vajdahunyad várából

Hankó Balázs kultúráért és innovációért felelős miniszter a Gödöllői király kastélyban tartott sajtóeseményen jelentette be a Magyar Mezőgazdasági Múzeum és Könyvtár költözését – írta meg a Magyar Nemzet. Az új intézmény várthatóan 2029-ben nyílhat meg.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Régi kedvencek és új vendégek érkeznek az idei Kaposfestre

Augusztus 10–14. között immár tizenhatodik alkalommal rendezik meg a KaposFest – Nemzetközi Zenei és Művészeti Fesztivált Kaposváron. A rangos esemény a Szivárvány Kultúrpalota falai között kínál változatos programot a komolyzene szerelmeseinek.
Klasszikus hír

Rangos párizsi zongoraversenyen ért el dobogós helyezést a Zeneakadémia hallgatója

Nanami Takewa az Île-de-France Nemzetközi Zongoraversenyen harmadik helyezést ért el. Falvai Katalin és Farkas Gábor növendéke a Concert Pianist kategóriában nyújtott kiemelkedő teljesítményt.
Klasszikus ajánló

A Concerto Budapest nyáresti koncertjei: világszínpadokat megjárt művészek a Pesti Vármegyeháza díszudvarán

Két, karakterében is különleges koncerttel készül a Concerto Budapest a nyári szezon egyik legintimebb helyszínére, a Pesti Vármegyeháza díszudvarára, Június 19-ére és 26-ára.
Klasszikus interjú

Farkas Gábor: „A legtöbb oktatónk a diploma után sem engedi el a növendéke kezét”

Hosszú átmeneti periódus után újra van rektora a Zeneakadémiának, május közepétől Dr. Farkas Gábor zongoraművész tölti be a pozíciót. A legfontosabb tervezett újításokról, az elefántcsonttorony-létről és a közösségi szellemről is beszélgettünk vele
Klasszikus ajánló

Felülmúlhatatlan remekművek várják a közönséget a Dohnányi-bérletben

A Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara a 2025/26-os évadban is a zenetörténet lebilincselő és különleges darabjaival, a magyar és nemzetközi klasszikus zene figyelemre méltó karmestereivel és szólistáival kínál egyedülálló koncertélményt.