Klasszikus

Kisvárosi Lady Macbeth az Operában

2005.03.09. 00:00
Ajánlom
Dmitrij Sosztakovics Kisvárosi Lady Macbeth című, négy felvonásos operáját máricus 12-én mutatják be a Magyar Állami Operaházban orosz nyelven, Vidnyánszky Attila rendezésében.

„Sosztakovicsnak, de talán az egész operairodalomnak egyik legkülönösebb sorsú műve az 1931-ben megírt, majd 1936-ban bemutatott Kisvárosi Lady Macbeth, amely szerzőjének életében is végzetes fordulatot hozott, hiszen közismert: ez az alkotása váltotta ki az akkori szovjet politikai vezetés haragját, iszonyatos politikai és szellemi nyomásnak téve ki a szerzőt, a kor egyik legnagyobb komponistáját. Pedig Sosztakovics lényegében a klasszikus – 19. századi – orosz irodalom és kultúra legjobb hagyományait követte, amikor egy látszólag jelentéktelen, de tragikus női sors bemutatásán keresztül az emberi lét leglényegesebb kérdéseire mutatott rá. Engem is az a mélységes emberi dráma ragadott meg ebben a műben, amely a társadalmi helyzeténél fogva ismeretlenségre, boldogtalanságra ítéltetett asszony kétségbeesett kitörési kísérletén keresztül döbbenti rá a közönséget: nem lehet különválasztani a kis ember „kis sorsát” az – úgymond – nagy emberek „nagy sorsától” –írja a műről Vidnyánszky Attila a Fidelio Magazin Prelűdjében. „Sosztakovics zenéje fantasztikus kifejezőerővel bír. Nem illusztrál, hanem minden egyes szereplő személyiségét, még ha epizódszerepről van is szó, nagyon pontos, groteszk expresszivitással körvonalazza, lehetőséget adva ezáltal egy teljes emberi élet érzékeltetésére, reális kapaszkodót nyújtva a szerepformáláshoz… Úgy éreztem – és ezt a rendezésem során is igyekeztem érzékeltetni –, hogy Sosztakovics operájának stilisztikai spektruma Dosztojevszkij nyomasztó, fülledt légköréből indulva, Gogol groteszk misztikumán át Csehov utolsó novelláinak áttetsző finomságáig terjed, gyönyörűséges ívet rajzolva egy esendő asszony „kis sorsától” annak „nagy végzetéig”.”

A főbb szerepekben Berczelly István és Gurbán János (Borisz), Lukács Gyöngyi és Bátori Éva (Jekatyerina), Vagyim Zaplecsnyij és Gulyás Dénes (Szergej), Kiss Péter és Vadász Zsolt (Zinovij), valamint Mitilineou Cleo és Lukács Éva (Akszinja) hallhatók. A karmester Kovács János és Héja Domonkos. A díszlet és a jelmez Alekszandr Belozub munkája. Az opera további előadásai márciusban még 16-án, 19-én, 24-én és 30-án tekinthetők meg.

A rendező gondolatai a műről a Magazin rovatban olvashatóak "A szenvedély tündöklése és bukása" címmel. Ugyanitt képgaléria is megtekinthető az előadás szereplőiről.

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

„Na, Kisdajka, gyerünk!” – kiállítás nyílt Dajka Margit életéből

A Kisdajka. Dajka Margit (1907-1986) pályaképe című tárlaton a színésznő gazdag, fordulatos és országokon átívelő életútja elevenedik meg fotókon, videókon, nyilatkozatokon és önvallomásokon keresztül.
Klasszikus

Az 1956-os forradalom zenéi

Akár a történelem kötötte össze őket október 23-a eseményeivel, akár a szerző akart ily módon emléket állítani a forradalomnak, sok zenemű létezik, mely mára elválaszthatatlanná vált 1956-tól. Egy csokorra valót gyűjtöttünk belőlük.
Színház

Átadták az eSzínház Fesztivál díjait

Október 20-án ünnepélyes keretek között adták át az ország első online térben rendezett színházi fesztiváljának szakmai és közönségdíjait a Radnóti Színházban, de kihirdették az Alapítvány a Magyar Színházakért 2020-as szakmai kitüntetéseit is.
Klasszikus

Kezdődik a Bartók Világverseny

Október 25. és 31. között rendezik meg a Zeneakadémián a Bartók Világversenyt. Az idei évben vonósnégyesek mérkőznek meg, a fordulókat élőben és online is követheti a közönség.
Színház

Alföldi Róbertet a Pinceszínházban faggatják

Trezor címmel beszélgetéssorozatot indít a Pinceszínház. Az új, havi rendszerességgel jelentkező sorozat első vendége Alföldi Róbert lesz.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Minden hangjegy közös érdek – interjú Kelemen Barnabással és Keller Andrással

Az ’56-os forradalom évfordulóján egész napos programmal tiszteleg a hősök előtt a Concerto Budapest. A Magyar Kincsek Ünnepén olyan zeneművek is elhangoznak, amelyekkel máskor nemigen lehet találkozni. Az érdeklődőket pedig talán kellemes meglepetésként éri, milyen gazdag a zeneirodalmunk.
Klasszikus ajánló

Díjnyertes női zeneszerzők az Óbudai Danubia Zenekar műsorán

Missy Mazzoli és Dobrinka Tabakova műve is szerepel azon a Zeneakadémiai koncerten, melynek karmestere és brácsaszólistája az Óbudai Danubia Zenekar visszatérő vendége, Maxim Rysanov lesz.
Klasszikus magazin

Az 1956-os forradalom zenéi

Akár a történelem kötötte össze őket október 23-a eseményeivel, akár a szerző akart ily módon emléket állítani a forradalomnak, sok zenemű létezik, mely mára elválaszthatatlanná vált 1956-tól. Egy csokorra valót gyűjtöttünk belőlük.
Klasszikus interjú

„Olyan ez, mint új partnerrel táncolni” – interjú Vadim Gluzmannal

A világszerte ismert hegedűművész a Liszt Ferenc Kamarazenekar meghívására jött hozzánk, és október 25-én a Zeneakadémia színpadán a koncertmesteri széket is elfoglalja. Csupán rövid időre, mert az est második felében már kettősversenyt játszik Várdai Istvánnal. Az első próba után beszélgettünk vele.
Klasszikus hír

Kezdődik a Bartók Világverseny

Október 25. és 31. között rendezik meg a Zeneakadémián a Bartók Világversenyt. Az idei évben vonósnégyesek mérkőznek meg, a fordulókat élőben és online is követheti a közönség.