Klasszikus

Kíváncsi vagy, milyen volt a dél-amerikai jezsuiták zenéje a barokk korban?

2018.09.21. 13:40
Ajánlom
Ha igen, akkor látogass el a Párbeszéd Házába szombaton. De érdekes koncertek lesznek Jézus Szíve templomban is – ajánlunk néhány ingyenesen látogatható koncertet az Ars Sacra Fesztiválról.

Szeptember 22-én és 23-án rögtön három koncertet is rendeznek a Jezsuita Szigetként is emlegetett józsefvárosi Párbeszéd Házában az Ars Sacra fesztivál keretében.

Dél-amerikai jezsuita barokk zene

szeptember 22. 18 óra Párbeszéd Háza

jezsuitabarokkzene-115357.png

Dél-amerikai jezsuita barokk zene

Szombaton 18 órától Domenico Zipoli Dél-amerikában szerzett jezsuita barokk himnusza és a helyi élővilág csodáit megzenésítő szvitjeinek részletei csendülnek fel a Dél-amerikai jezsuita barokk zene című új lemezt bemutató koncert keretében.

Ma már szinte hihetetlen, de a XVII-XVIII. századi dél-amerikai redukciókban, azaz a Misszió című filmből is ismerős jezsuita telepeken a szerzetesek egyik leghatékonyabb igehirdető eszköze a barokk zene volt. A páterek megtanították több szólamban énekelni és hangszeren játszani az őslakosokat, s helyi tanítványaik közreműködésével a korabeli itáliai zenei köznyelv (gondoljunk csak Vivaldi és kortársai dallamaira) fordulatait használva páratlanul gazdag repertoárt alkottak meg alig néhány évtized leforgása alatt. Ennél már csak az hihetetlenebb, hogy

4000 kottalap csodával határos módon érintetlenül maradt fenn és került elő az 1980-as évek közepén

a Chiquitos-i templomból (a városkát ma Bolíviában találjuk, de akkoriban az argentin provincia része volt). A redukciók zenéjének legismertebb szerzője a svájci Martin Schmid mellett Domenico Zipoli (1688-1726). Az itáliai születésű jezsuita a dél-amerikai földrész kellős közepén, Córdoba városában élt és alkotta sorban miséit, himnuszait, hangszeres szvitjeit és alkalmi kompozícióit, melyeket tanítványai és segédei másoltak és terjesztettek kontinens-szerte. Ebből a páratlan zenei örökségből ismerhetünk meg egy csokorra valót Sylvia Leidemann – a Magyar Tudományos Akadémia külső köztestületi tagja – művészeti vezetésével, a historikus előadásmódban jártas kiváló magyar énekes és hangszeres művészek előadásában.

Gemma Énekegyüttes

szeptember 22. 19 óra Jézus Szíve templom

Gemma-foto-hegedus-marton-115212.jpg

Gemma Énekegyüttes (Fotó/Forrás: Hegedűs Márton)

A szomszédos Jézus Szíve Templomban 22-én a Gemma Énekegyüttes működik közre az este hét órai szentmise keretében, illetve ad önálló koncertet a szertartást követően. A húszéves kamarakórus főként a régizene remekeiből és a kortárs zeneirodalomból válogatnak, ám szívesen nyúlnak más műfajokhoz is, és a jazz világa sem áll távol tőlük. Az elmúlt évek során három önálló lemezük jelent meg, 2017 áprilisában a Budapesti Nemzetközi Kórusversenyen fölényesen nyertek meg két kategóriát. Az együttes alkalmanként liturgikus szolgálatot is teljesít, a Jézus Szíve Jezsuita Templomban ezúttal a szombati előesti szentmise keretében, és a szertartást követő fél órában ad reprezentatív keresztmetszetet repertoárjukból. Előadásukban ezúttal mások mellett William Byrd művei szólalnak majd meg.

In Medias Brass

szeptember 23. 11 óra Jézus Szíve templom

inmediasbrass-115210.jpg

In Medias Brass

Másnap, szeptember 23-án a délelőtt 11.00 órai szentmisén pedig az egyik legsikeresebb magyar rézfúvós együttes, a 2010-ben alakult In Medias Brass kvintett játszik majd. Rögtön a legelső nemzetközi versenyen, amelyen részt vettek, elsöprő sikert arattak, s három év leforgása alatt nem kevesebb, mint hét rangos nemzetközi díjat nyertek el. Rendszeresen koncerteznek Európa-szerte, az Egyesült Állomokban és Dél-Koreában. Az együttest 2011-ben Junior Prima díjjal tüntették ki, 2012-ben pedig a KLASSZ Tehetség programba választották be őket, s nem mellesleg a kvintett tagja a feltörekvő generáció talán legfényesebb csillaga, a trombitás Pálfalvi Tamás is. Koncertjeiket egyszerre jellemzi a virtuozitás és a meghittség, repertoárjuk a rézfúvós kvintettre írt művektől a különleges klasszikus zenei átiratokon át a könnyedebb műfajokig terjed. Fontosnak tartják, hogy közönségük rácsodálkozhasson hangszereik bámulatos lehetőségeire – ezúttal például arra, hogy alig néhány rézfúvós képes egy templomban úgy megszólalni, mintha az orgonát hallanánk.

Még három koncert

cappella-corradiana-ensemble-115215.jpg

Cappella Corradiana Ensemble

Szeptember 30-án, vasárnap este hattól a másnapi zene világnapjára kacsintva lép majd fel az Erkel Ferenc Vegyeskar a Jézus Szíve templomban Cseri Zsófia vezényletével.Október 5-én, pénteken pedig az olasz későbarokk egyik kevéssé ismert, ám annál kitűnőbb komponistáját ismerhetjük meg a Cappella Corradiana Ensemble előadásában. Antonio Pansini (1703-1791) pályafutása Pergolesiével párhuzamosan indult Nápolyban, majd visszatért szülővárosába, a dél-itáliai Molfettába, s az itteni katedrális szolgálatában teljesedett ki alkotóművészete. Műveinek újrafelfedezése mai utódai, Gaetano Magarelli zenetudós-orgonista, és fivére, Antonio Magarelli, illetve a molfettai dóm általa vezetett zenei együttesének érdeme. A Cappella Corradiana Ensemble második alkalommal látogat Budapestre, hogy Antonio Pansini egy szentmiséjével és zsolozsmájával ismertesse meg a barokk ritkaságokra kíváncsi közönséget. A hagyományos kamara-repertoár kedvelőinek a harmadik évadába lépett Fiatal Művészek Sorozata kínál zenei csemegéket október 16-án a Párbeszéd Házában. Miranda Liu művészeti vezető és zenésztársai előadásában Bachtól Schumannon és Lutoslawskin át a mesterszakos zeneszerzés-tanulmányait a napokban megkezdő Gelléri András kompozíciójáig ível.

A belépés mindegyik eseményre ingyenes.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

„Egy karmesternek szüksége van lábra, amin áll”

Felnőtt egy generáció, amely saját bőrén tapasztalhatta meg, mi is Wagner művészetében a téboly és a bűvölet – köszönhetően Fischer Ádámnak.
Színház

Nincsenek skatulyái – Simon Zoltán

A fiatal színművész éveken át vizilabdázott, férfias testalkata, erős egyénisége mégis skatulyázás nélkül teszi lehetővé számára különböző figurák megformálását a színpadon.
Vizuál

Libanoni Oscar-jelölt film, új Sorrentino, Pawlikowski és Farhadi - kezdődnek a Mozinet Filmnapok

Enyedi Ildikó, Nemes Jeles László, Paulo Sorrentino, Asghar Farhadi, Pawel Pawlikowski, Penélope Cruz, Javier Bardem - néhány név azok közül a művészek közül, akiknek filmjeit megcsodálhatjuk a 8. Mozinet Filmnapok vetítésein, szombattól kedd estig országszerte az art mozik hálózatában.
Színház

Irina elszáll – interjú Szakács Hajnalkával

Az idei POSZT-on Szakács Hajnalka kapta a Fidelio által támogatott Legjobb 30 év alatti színésznek járó díjat, Irina megformálásáért a debreceni Csokonai Színház Három nővér című előadásában. A fiatal színésznőt az új évadban már Tatabányán, a Jászai Mari Színházban láthatjuk.
Színház

„Megismertem, mik a határaim” – Zoltán Áron

Úgy véli, minden fiatal színésznek hasznára válna, ha néhány évet egy vidéki színháznál töltene el. Jelenleg a Vígszínház társulatát erősíti, ahol jobbnál jobb szerepek találták meg.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus 1956

Beethoven Egmont-nyitánya, az 1956-os forradalom háttérmuzsikája

Október 23-án éjjel a forradalmárok egy mobil rádiós kocsit telepítettek a Parlamenthez, és innen folytatták a rádióadást, telefonvonalak segítségével. Zene gyanánt néhány bakelitlemezre bukkantak, rajta Beethoven Egmont-nyitányával.
Klasszikus pályázat

Filmzeneszerző versenyt hirdet a Pannónia Stúdió

Nemzetközi filmzeneszerző versenyt hirdet a tavaly újranyitott Pannónia Stúdió a Magyar Virtuózok és az Inspired Selection magyar zenész katalógus közreműködéséve.
Klasszikus brahms

Amikor Brahms a Bibliában keresett rekviemszöveget

Brahms Német requiemjét, illetve Schubert egyik Goethe-megzenésítését is műsorra tűzi a Honvéd Férfikar és a Pannon Filharmonikusok október 26-án az Olasz Kultúrintézetben.
Klasszikus kult50

„Egy karmesternek szüksége van lábra, amin áll”

Felnőtt egy generáció, amely saját bőrén tapasztalhatta meg, mi is Wagner művészetében a téboly és a bűvölet – köszönhetően Fischer Ádámnak.
Klasszikus orgona

„Csak úgy rekonstruálhattuk a Zeneakadémia orgonáját, ahogy azt elődeink 1907-ben megálmodták”

Ötven év után felébred Csipkerózsika-álmából a Zeneakadémia nagyorgonája, amelyet magyar-német együttműködésben, Szabó Balázs és Fassang László orgonaművészekkel építettek újjá. Miért olyan különleges az így létrejött hangszer?