Klasszikus

Klarinett – Sabine, Wolfi és a pillanat varázsa

2004.11.02. 00:00
Ajánlom
„Számomra a muzsikálás soha nem válik rutinná. Az a legrosszabb, ami egy zenésszel történhet. Ha Mozart Klarinétversenyére gondolok – hányszor is játszottam már…? És mégis: mindig más, valahányszor csak a színpadra lépek. Különböző termek, más és más hallgatóság, eltérő zenekarok – és máris adott a lehetőség, hogy minden pillanatban valami új szülessen” – nyilatkozza Sabine Meyer a Classix Magazinnak adott interjújában.

Ezeknek a nagyszerű pillanatoknak lehettünk tanúi 2004. október 30-án a Zeneakadémia Nagytermében. A művésznő a Northern Sinfonia of England és Thomas Zehetmair kíséretével éppen Mozart Klarinétversenyét játszotta. Azt a darabot, amelyet már számtalanszor, de, ahogy mondta, mindig máshogy. Ez szombaton este a második tételből derült ki. A nagy sikerre való tekintettel a versenymű Adagióját kétszer hallhattuk a Klarinétkirálynő előadásában. A ráadás összefogottabb, elegánsabb volt, az első eljátszás viszont gyengédebb, elvarázsoltabb. És mindkettő lélegzetelállítóan gyönyörű!

A kecses, légiesen vékony nő fekete ruhája alól ki-kivillanó piros alsószoknyájával és a hozzá illő hosszú Mozart-klarinéttal úgy irányította a zenekart, hogy karmesterre szinte szükség sem volt. Talán nem is szándékosan. Egyszerűen csak áradt belőle a muzsika. És valóra vált mindaz, amit az interjúban mondott: pillanat szülte díszítések, frazeálási ötletek, megváratások tették színessé és élővé Mozart Klarinétversenyét. A Northern Sinfonia of England pedig - figyelmes kamarapartnerként - érzékenyen reagált a klarinét minden rezdülésére. Egyedül a ráadásként másodszor is elhangzó lassú tételben éreztem azt, hogy a szólista kicsit haladósabbra szeretné venni a tempót, a vonósok viszont nem hagyják magukat: szemérmetlenül élvezkednek a klarinét meghitt, puha hangján. Egyébként nem csodálom.

Az est első műsorszáma az 1666-ban született Jean-Ferry Rebel Les Élémens című szerzeménye volt. Keletkezésének idejéhez képest meglepően disszonáns akkorddal kezdődik a mű. A káoszt szimbolizáló akkord után aztán a négy elem, föld, levegő, tűz és víz bontakozik ki. Mindez azonban nem négy, hanem legalább hét tételben történik, ami bizony megzavarta a gyanútlan koncertlátogatókat: a negyedik tétel után egy emberként kezdtek tapsolni. A darab utolsó hangja után viszont már senki sem mert, hátha következik még valami. Tanulság: ha már készítünk hangverseny-ismertetőt, érdemes benne feltüntetni, hány részre tagolódik a mű.

A szünet után Philip Cashian „Tableaux” című művének bemutatója következett. Amolyan „Egy kiállítás képei” koncepciójú darab lehetett ez. Thomas Zehetmair karmester mondott is róla pár szót, de olyan halkan, hogy a második sorban helyet foglaló kopasz zeneszerzőn kívül szerintem senki sem hallotta. A komponista meg úgyis ismerte a sztorit. Remélhetőleg. Cashian mester mindenféle hangszert írt a művébe: a tenorfuvolától a szaxofonon és a kontrafagotton át egészen a kasztanyettáig. Talán nem csak a szemem csalt, hogy Cashian és Beethoven műveiben ugyanaz az ember játszott az ütőhangszereken, mint aki a Les Élémentsben csembalózott. Vagy az ikertestvére.

Az angol zenekar előadásában Beethoven VIII. szimfóniájának humora nagyon jól érvényesült. A poénok nem voltak túljátszva, így élvezhetőek maradtak. A Tempo di Minuetto középrészében a kürtösök is szépítettek, Rebel művében ugyanis olyan pontatlanok voltak, hogy negyedszerre se nagyon sikerült rájönnöm, súlyra, vagy „egyetre” jön-e a hármashangzat-felbontásuk. A fagott többször visszatérő szólója mindannyiszor örömet okozott a fülnek. A fuvola-oboa együttállások is tisztán szóltak, ami pedig nem általános. Egy szép együtthangzásnál nehezebb eldönteni, kinek az érdeme, mint egy csúnyánál, hogy kinek a hibája. Mindenesetre a ráadásként játszott Weber-szimfóniarészlet többször visszatérő oboaszólója egyszer sem volt kifogástalan, a fuvolistának viszont az egész estéhez bátran gratulálhatunk. A Northern Sinfonia or England előadása számomra újabb bizonyítéka volt annak, hogy modern hangszerekkel is lehet korhűen interpretálni egy XVIII. századi művet. Avagy: a szándék szentesíti az instrumentumot.

A hangverseny végén a muzsikusok vidáman, ráérősen beszélgetve hagyták el a Zeneakadémia épületét. Csak Sabine libbent úgy ki narancsszínű pulóverében és sáljában az oldalajtón, mint aki a klarinéthang szárnyán már tovább is száll. Egy másik terembe, egy másik zenekarhoz, hogy egy másik közönségnek, akár ugyanezzel a darabbal ugyanilyen felejthetetlen estét szerezzen.

( 2004. október 30. 19:30 Zeneakadémia - a Northern Sinfonia of England koncertje; Rebel: Les Élémens; Mozart: A-dúr klarinétverseny, K. 622; Cashian: Tableaux; Beethoven: VIII. F-dúr szimfónia, op. 93; km.: Sabine Meyer (klarinét), vez.: Thomas Zehetmair)

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

Szergej Polunyin elvesztette a józan eszét?

Először a mellkasára tetováltatta egy politikus arcképét, majd homofób és kirekesztő üzeneteket posztolt Instagram oldalán. A táncvilág komoly aggodalmát fejezte ki a táncos mentális állapota miatt.
Vizuál

Pont a Mona Lisánál nem működik a Mona Lisa-hatás

Leonardo da Vinci híres portréjához számos rejtély kapcsolódik a hölgy személyétől a mosoly okáig. Az egyik legutóbbi kutatás annak járt utána, tényleg követi-e a tekintetével a titokzatos asszony a nézőit.
Klasszikus

Gilbert Varga debütáló koncertje

Vezető karmesterként első alkalommal dirigálja a Pannon Filharmonikusokat a Maestro január végén a Müpában.
Klasszikus

Nem gyöngyszem, gyémánt – 25 éve hunyt el Cziffra György

Huszonöt éve, 1994. január 15-én hunyt el meg Franciaországban Cziffra György zongoraművész, akit gyakran emlegetnek Liszt Ferenc méltó, sőt egyetlen igazi örököseként.
Tánc

25 éve halt meg Róna Viktor, aki még Nurejevvel is jó barátságot ápolt

Adottságai egyáltalán nem predesztinálták a balettművész-pályára, szorgalmának köszönhetően mégis világhírnévre tett szert az 1994. január 15-én elhunyt Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas balettművész, aki Rudolf Nurejev pályájának is meghatározó alakja volt.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Adj hangot a térnek és a télnek!

Második alkalommal rendezik meg február 9-én a nagy népszerűségnek örvendő nyárindító fesztivál téli változatát, a Kórusok Téli Éjszakáját.  Tekintettel az időjárásra, a szabadtéri helyszínek helyett ezúttal a barátságos hangulatú MagNet Közösségi Ház ad otthont az eseménynek.
Klasszikus üvegplafon

Ez az első élvonalbeli vonósnégyes, amelyben többségben vannak a nők

Az Artemis Quartetből kilépett két tag, nők érkeztek a helyükre. Ilyenkor felvetődik a kérdés: miért a férfiak uralják a kamarazenét?
Klasszikus hír

Egy részeg férfi vonóshangszereket hajított ki egy mozgó vonatból

A Büchenből Hamburgba tartó vonaton mintegy 14 ezer eurós kárt okozott a randalírozó német férfi.
Klasszikus hír

Három fontos elismerésben részesült Oláh Vilmos Ázsiában

Japán, hongkongi és thaiföldi szervezetek választották tiszteletbeli taggá a magyar hegedűművészt, derül ki a szerkesztőségünkbe eljuttatott közleményből.
Klasszikus cziffra györgy

Nem gyöngyszem, gyémánt – 25 éve hunyt el Cziffra György

Huszonöt éve, 1994. január 15-én hunyt el meg Franciaországban Cziffra György zongoraművész, akit gyakran emlegetnek Liszt Ferenc méltó, sőt egyetlen igazi örököseként.