Klasszikus

Klasszikus vs. könnyű

2009.12.14. 23:30
Ajánlom
Különleges estére készülnek a Vígszínházban. A Magyar Virtuózok Kamarazenekar, Szenthelyi Miklós, Illényi Katica, Faludi Judit és Jandó Jenő fognak közösen muzsikálni december 16-án.

- Hogy jött létre ez a koncert?

Faludi Judit: Két éve dédelgetem magamban ezt az álmot. Egy jótékonysági koncerten találkoztam Katicával, és arra gondoltam, milyen jó lenne egyszer közösen föllépni. Ez a mostani koncert éppen jó alkalom lett erre.

Szenthelyi Miklós: A Virtuózsorozat nyolc éve megy a Zeneakadémián. Csak most, mivel bezárják az épületet, más hely után kellett néznünk. Nagy szerencse, hogy a Vígszínház befogadta ezt a sorozatot. Egyrészt egy rangos intézmény, másrészt nagyjából ugyanannyi néző fér be, mint a Zeneakadémiára. És mivel ez a sorozat teltházzal ment, hasonló befogadóképességű helyet akartunk keresni, hogy el ne veszítsük ezt a nagyszerű közönséget. Budapesten rettenetesen nehéz ilyen helyszínt találni. A Müpa évekre előre foglalt, mert a nagy szimfonikus zenekarok nem férnek el más pódiumon. Az akadémia bezárása egy ilyenfajta problémát is okoz - nagy öröm, hogy felújítják, de az átmeneti évek ilyen szempontból is nehezek lesznek. Azért hívtam meg Katicát, mert egy népszerű muzsikus, ugyanakkor a klasszikus zenei felkészültsége megkönnyíti a közös munkát. Mások is működnek a könnyedebb műfajban, de - senkit nem akarok megbántani - eszem ágában sincs arra gondolni, hogy dolgozzunk együtt. Katicának bőven megvan az a szakmai háttere, ami ezekhez a művekhez kell.

Illényi Katica: Miklós tizennégy éves korom óta ismer. Akkoriban kezdett tanítani a Zeneakadémián, amikor én oda kerültem. Minden vizsgámat végighallgatta. Annyira fiatal volt a tanári karhoz képest, hogy eleinte azt hittem, hogy egy növendék. Ő volt az egyetlen, akivel tegeződtünk.

- Judittal évfolyamtársak voltatok a konziban és az akadémián is. Játszottatok már együtt?

FJ: Még nem.

IK: De minden nap találkoztunk, kilenc éven keresztül. Úgy látszik, véletleneken múlik, hogy szakmailag is összetalálkozunk. Az előző gondolathoz annyit tennék még hozzá: Miklós és Judit voltak az egyetlenek a komolyzenei vonalból, akik eljöttek tavaly a Thália Színházbeli koncertemre.

SzM: Tudomásul kell venni, hogy a komolyzenészekben van egy bizonyos felsőbbrendűség. Ez egészen addig stimmel, amíg a zeneművek alkotóiról van szó, hiszen ők olyan minőséget produkáltak és produkálnak, amilyen más műfajban nincs. De akkor már nem stimmel, amikor ez a dolog az előadóművészekre terelődik. Minden műfajban vannak olyan előadók, akik rendkívüli értéket képviselnek. Aki húsz éve ott van, bármilyen műfajban, az nem lehet véletlen. Örülök Katicának, és remélem, ő is örül annak, hogy most újra olyan jellegű műveket játszhat, amilyenekkel az utóbbi években kevesebbet foglalkozott.

- Milyen művek lesznek műsoron?

FJ: Az első részben Csajkovszkij a-moll trióját játsszuk Miklóssal és Jandó Jenővel. Többször koncerteztünk már közösen, ezt a Csajkovszkij triót pedig nem rég vettük föl így hárman, a napokban fog megjelenni. Ez egy félelmetesen nehéz darab, mindhárom zenésznek, de különösen a zongoristának. Ezért kerestük meg Jandó Jenőt, mert ehhez az ő felkészültsége kell. Aztán Katica és Miklós játssza Vivaldi B-dúr kettősversenyét, majd én játszom Katicával Vivaldi B-dúr versenyét. A koncert végén pedig jön "Katica műfaja", amiről többet nem mondok, csak annyit, hogy világhírű filmzenék lesznek terítéken.

- Senki nem fél attól, hogy számára viszonylag ismeretlen (vagy Katica esetében rég játszott) műfajban kell bizonyítana?

IK: Egy picit visszamegyek. Huszonegy éves koromban abba akartam hagyni a hegedülést. Ennek lelki okai voltak, tele voltam görccsel és gátlással, így végül teljesen mást kezdtem csinálni. Aztán szép lassan rutint szereztem, már magabiztosan állok a színpadon, de volt egy olyan időszak, amikor azt hittem, soha többé nem fogok hegedülni, inkább színésznő leszek vagy táncosnő. És mégis úgy hozta az élet, hogy visszakanyarodtam a hegedüléshez. De sosem lettem hűtlen a komoly műfajhoz, mert ha otthon előveszem a hegedűt, akkor Paganini etűdöket gyakorolok. Hogy kézben legyen a hangszer. Nem kerestem a lehetőséget, de ha van, annak örülök, mert mégiscsak a komolyzenével foglalkoztam a legtöbbet, annak ellenére, hogy nem így ismer a közönség. Most lelkesen gyakorlom a dolgokat. Nagyon sok féle műfajban kipróbáltam magamat. A jazz egy klasszikus zenésznek szinte tanulhatatlan, még mindig tele vagyok kérdőjelekkel. A komolyzenével kapcsolatban nincs ilyen érzésem. Ugyanakkor, amit majd a koncert végén játszunk, az nem jazz, hanem olyan világhírű slágerzenék, amelyek klasszikus háttértudást igényelnek.

- Ezeknek létezett ilyenfajta zenekari átirata, vagy saját hangszerelés készült, külön erre az alkalomra?

FJ: Katicának megvoltak ezek a kották, majdnem mindet játszotta már valamelyik koncertjén. A mostani alkalomra Pejtsik Péter késztette a hangszerelést. Ő csellista osztálytársam volt a konziban, a mai napig csellózik, de közben zenét ír, hangszerel. Én inkább attól félek, hogy azt a fajta lazaságot, amit Katica tud a színpadon, mi nem fogjuk tudni hozni. Én megszoktam, hogy ha koncentrálok, akkor komoly vagyok. De lehet, hogy menet közben feloldódunk...

SzM: Tényleg érdekes kérdés, hogy megtaláljuk-e a határt. A mi műfajunknak megvannak bizonyos belső törvényei, amelyek bizonyos magatartásformákat kizárnak a színpadon. Ugyanakkor meg kell próbálnunk lazítani, mert ezeket nem úgy kell a közönség felé közvetíteni, mint amikor az ember Bachot vagy Mozartot játszik. Meg kell találnunk a középutat, hiszen tőlünk nem azt várják el, hogy kacarásszunk. De talán az a legjobb, ha mindenki a maga egyéniségét viszi ki a pódiumra.

- Mióta folynak a próbák?

IK: Három közös próbánk volt, és még kettő lesz a zenekarral együtt.

SzM: Mindenki időben megkapta a maga szólamát, ennyi próba elég kell legyen. Ugyanis ha három, szakmailag felkészült ember közel azonos hullámhosszon van, akkor ennyi untig elég. Ha nincs közös nevező, akkor jöhet ennek a tízszerese is, de csak a csoda segíthet...

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Kováts Adél: „Nem csak a járványt kell túlélnünk”

Kováts Adél Kossuth- és Jászai Mari-díjas színésznő, a Radnóti Színház igazgatója a napirendben hisz, megpróbál nem egész nap dolgozni, ugyanakkor élvezi is a home office előnyeit. Tudja, hogy a járványt követően szemléletet kell váltanunk, de most a legfontosabbnak a szolidaritást tartja.
Vizuál

Ki a legdrágább kortárs magyar festő? Itt vannak a rangsorok!

A Top10 élő magyar művész rangsora a 2019 aukciós eredmények alapján: Lakner László, Nádler Istán, Reigl Judit.
Plusz

Fesztiválozhatunk idén nyáron? – Hazai körkép a koronavírus árnyékában

Nem lesznek tavaszi fesztiválok Budapesten és vidéken. Lemondták a Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivált. De mi van a nyári programokkal? Ennek jártunk most utána!
Könyv

Milyen olvasmányokat ajánl Szabó T. Anna a karanténos napokra?

Folytatódik Nyáry Krisztián online beszélgetés-sorozata. Az irodalomtörténész április 3-án 16 órától Szabó T. Annát kérdezi arról, hogy mivel tölti a karanténos napokat és milyen olvasmányokat ajánl.
Könyv

„A karnyújtásnyira elébem került mikrohóhér nemcsak felturbózza, de konszolidálja is a szorongást bennem”

Interjúsorozatunkban művészekkel, a kulturális élet szereplőivel beszélgetünk arról, hogyan élik meg, át és túl a koronavírus-járvány időszakát. A friss Baumgarten-emlékdíjas Marno János költő, író évek óta visszahúzódó életet él, betegsége sokszor a négy fal közé szorította. Ha van veszélyeztetett ember ezen járvány idején, akkor ő az. Ez az interjú mégis egészen szívderítő, szó van benne az újrafelfedezésekről, Fehér babákról és a szabad gondolkodásról.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus Hangszertár

Gyakran ismételt kérdések a hárfáról – Razvaljajeva Anasztázia válaszol

Új sorozatunkban, amelynek címe: Hangszertár, zenekari művészeket és szólistákat kértünk arra, mutassák be szakmájuk legfontosabb eszközét. Razvaljajeva Anasztázia a klasszikus zenei színtér egyik legizgalmasabb hangszerese. Egyértelmű volt, hogy ha hárfáról van szó, hozzá kell fordulnunk.
Klasszikus hír

A Zeneakadémia tanárai péntek esténként a remény dallamát játsszák erkélykoncerten

A párizsi és a lyoni Conservatoire közös felhívása nyomán először április 3-án, majd minden pénteken este 7-kor Marc-Antoine Charpentier Te Deumának jól ismert prelúdiuma szólal meg. A Zeneakadémia örömmel fogadta a felkérést: minden héten más oktatója játssza a dallamot erkélykoncerten.
Klasszikus interjú

Ha ennek vége, első dolgom találkozni a zenekarommal

Fischer Iván, a Budapesti Fesztiválzenekar alapító karmestere azt mondja, hozott a járványhelyzet jót is a rossz mellett. De vannak dolgok, amelyek ne maradjanak így. Például, hogy nem találkozhat a zenekarával.
Klasszikus gyász

Elhunyt Peskó Zoltán világhírű magyar karmester

83 évesen, hosszas betegség után március 31-én elhunyt Peskó Zoltán - tájékoztatta lapunkat a művész családja.
Klasszikus koronavírus

Autókból zenélnek a MÁV Szimfonikusok

Zenészek vezetik a naponta útnak muzsikáló indított autókat.