Klasszikus

Klasszikus zenét alváshoz? Na menj már!

2017.11.20. 09:32
Ajánlom
Mozart a babának, Chopin a megfáradt felnőttnek, Debussy elalváshoz. Miközben egy egész iparág épült arra, hogy így árusítják ki a klasszikusokat, elveszítjük, hogy mitől izgalmas és életteli ez a műfaj.

Hiába komponált megveszekedett hangú ágyúkat az 1812 című nyitányába Csajkovszkij, és hiába formálta végtelenül színesre és élénkre a Pour le piano és az Ibéria szviteket Debussy, sok ember egyszerűen csak aludni szeretne a zenéjük mellett. Ugyanis van ez az elképzelés, hogy a klasszikus zene alvásra, relaxációra való.

"Relaxáló klasszikusokkal" van tele a bolt

"Relaxáló klasszikusokkal" van tele a bolt

Relaxáló klasszikusokat rendkívül jövedelmező dolog volt CD-n kiadni (már amikor még voltak CD-k), de ha a YouTube-on keresgélünk, több órás lejátszási listákra bukkanhatunk. E lemezek közönségének ugyanis megfelel akármi, ami lassú és halk, a Holdfény-szonáta középső tételének zongoristája lehet fakó és fakezű, úgysem fog rá figyelni senki. A zene csak a háttérben szól: olvasáshoz, pihenéshez, alváshoz vagy egyéb tevékenységhez. A relaxáló klasszikusok címke azt sugallja, hogy a "komolyzene" nem jó másra, csak arra, hogy ne figyeljünk rá. A klasszikus zene hallgatása passzív tevékenység.

Olyan, mint egy altatótabletta.

Miért is alakult ki a képzet, hogy a klasszikus zenére legfeljebb aludni lehet? Nem akarok mindent a „brit tudósokra” kenni, de nem vétlenek az ügyben. Számos kutatás – előrebocsátom, hogy helyesen – a klasszikus zene terápiás hatásáról számol be: ez a zenei ág enyhíti a depressziót, megnyugtatja a szívet, csökkenti a vérnyomás és oldja a stresszt.

  • A klasszikusok kötött formája és világos struktúrája rendszerszerűséget és biztosságot közvetít a fogyatékkal élők számára. Segíti a koordinációs és a kommunikációs készséget.
  • A zenehallgatás csökkenti a páciensek szorongását műtétek előtt és után.
  • Enyhíti a depressziót, és segít az egészséges önbecsülés kialakításában.
  • A zenélés megvéd a kiégéstől, és javítja a hangulatot.

Orfeusz óta, sőt még annál régebben tudunk ezekről a hatásokról. Bach egy alvászavarban szenvedő nemes számára írta a Goldberg-variációkat, az angol-német kortárs zeneszerző, Max Richter egy több mint nyolc órás művet szentelt az alvás elősegítésére. (Ez a Sleep című zenemű, amely a DG gondozásában jelent meg 2015-ben.)

img 0071

img 0071

De ha valóban relaxál a klasszikus zene, akkor miért tiltakozom ennyire, hogy erre használják?

Hogy az erdőcsavarintó szélviharba ne ringathatnád álomba magadat Chopinre vagy Mozartra?

Tiltakozik a fene! Természetesen megteheted, sőt, szép álmokat kívánok hozzá. De két pontban cáfolnám azokat a „brit tudósokat”, akik a fenti kutatási eredményekből (egy lebutított gondolatmenettel) arra következtettek, hogy Mozartra aludni kell.

  1. Ami megnyugtat és rendezi a lelket, az nem feltétlenül altat. És azokban a pillanatokban, amikor a lélek rendeződik, nem feltétlenül érdemes elaludni.
  2. A relaxáló lassú zene csak egy szelete a komolyzenei palettának, sőt, ami azt illeti, az egyes műveknek is csak részletei.

El lehet aludni Rahmanyinov II. zongoraversenyének lassú tételén, de érdemes felébredni a fantasztikusan izgalmas harmadikra. Ellazulhatsz Bach Air című tételére (a D-dúr zenekari szvitből), de rögtön utána következik egy táncos Gavotte. És vannak zenék, amelyeket felcímkézhetünk altatóként, de nem érdemes: akinek altatózene Samuel Barber Adagiója, az érzi át ennek a műnek a fájdalmát, és biztos nem látta A szakasz című filmet. És Górecki Szimfónia szomorú dalokból című művére egyenesen bizarr dolog aludni, tekintve, hogy a koncentrációs táborokban talált versekre íródott. (Pedig hány válogatásalbumon szerepel, hajjajj!)

Amikor a zenét, legyen bármilyen komplex struktúrájú és változatos energiájú, csupán kényelmi eszköznek tekintünk, hogy megfeleljen egy piaci igénynek, ez a piac a saját elképzelései szerint alakítja a zenéről alkotott képünket.

Ezzel nem teszünk mást, mint hogy egy színes, sokarcú művészeti ágat lecserélünk egy lebutított, egydimenziós hamisítványra.

A klasszikus zeneszerzők nem álomszuszék ágymelegítők (voltak), hanem hús-vér emberek, a klasszikus zene pedig nem passzív „easy-listening” kategória, hanem figyelmet követel, és a figyelemből fakadó felismerés örömét ígéri.

Ezek a zenék szerelemből, halálból, győzelemből, tragédiából, veszteségből és örömből születtek

– egyszóval mindent képesek megjeleníteni, ami maga az élet. (Az élet pedig álom, ezt megmondták már évszázadokkal ezelőtt, de nem alvás, haha.) Ezek a zeneművek nem elaltatni szeretnének, hanem békét nyújtanak, nem untatnak, hanem torkon ragadnak, érzések után kutatnak a hallgatóban, és megtisztítanak.

Nem tagadjuk, kísérletek igazolják, hogy a klasszikus zene nyugtató hatású. A képen a kísérleti nyúl.

Nem tagadjuk, kísérletek igazolják, hogy a klasszikus zene nyugtató hatású. A képen a kísérleti nyúl.

Összegyűjtöttem néhány zeneművet, amelyeken garantáltan nem fogsz elaludni.

Verdi: Dies irae (a Requiemből) • Stravinsky: Tavaszi áldozat • Bach: János passió (nyitókórus) • Liszt: Legenda S. 175 (Paolai Szent Ferenc a hullámokon jár) • Steve Reich: Különböző vonatok (Different trains) • Beethoven: Appassionata op. 57.: III. Allegro ma non troppo • Chabrier: Espana • Muszorgszkij: Éj a kopár hegyen

Na persze ezzel nem azt mondtam, hogy nem édes az álom, ha Chopin noktürnjei közben lep meg, de nem csak aludni lehet rá, hanem... de ezt már elmondtam. Szóval értitek.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Nézd meg online Szabó Magda Pilátusát a IV. Hét Domb Filmfesztiválon!

A koronavírus-járvány miatt az interneten tekintheti meg a közönség hétfőtől a IV. Hét Domb Filmfesztivál döntős filmjeit, és a rendezvény történetében először szavazhat is a döntőbe jutott alkotásokra - közölték a fesztivál szervezői.
Klasszikus

Elmarad a Nemzeti Filharmonikusok évadnyitó hangversenye

Nem tartják meg a Nemzeti Filharmonikus Zenekar szeptember 25-i koncertjét a Müpában, miután több tag kontaktusba került fertőzött személlyel.
Színház

Őrködjetek! – Léner Péter az SZFE-ügyről

Lapunkhoz eljuttatott levelében megszólalt az SZFE kapcsán a 84 éves Kossuth-díjas és Jászai Mari-díjas rendező, színigazgató, érdemes művész, akinek fia, Léner András is apja nyomdokaiba lépett: színész és rendező. A levelet változtatás nélkül közöljük!
Színház

A két pápa – Magyarországon először a Rózsavölgyiben

Vecsei H. Miklós igazi színászlegendákkal állítja színpadra XVI. Benedek és Ferenc pápa különleges kapcsolatát.
Színház

SZFE: a kuratórium pályázat nélkül nevezhet ki rektorhelyetteseket, akik az intézményt is vezethetik

"Kézi vezérlésre áll át a fenntartó, az SZFE eljárásokat indít" címmel adott ki közleményt a Színház- és Filmművészeti Egyetem miután egyoldalúan és visszamenőleg módosította a szervezeti és működési szabályzatot az új kuratórium, hogy ne kelljen pályázatot kiírni a rektorhelyettesek kinevezéséhez. Ráadásul lehetővé tették, hogy az ezt a pozíciót betöltők az intézményvezetői jogköröket is ellássák.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus kritika

A hang szépsége – A Pannon Filharmonikusok Bécsi barátok című koncertjéről

Szeptember 19-én a pécsi Kodály Központban egy tavaszról elhalasztott hangversenyt hallhatott a közönség: a Pannon Filharmonikusok vendégeként Baráth Emőke adott elő Haydn- és Mozart-áriákból összeállított, súlytalannak nem mondható hangszeres számokkal gazdagított programot. A zenekart Vass András, a zenekar állandó karmestere vezényelte.
Klasszikus hír

Költözni kényszerül a Rádiózenekar

A Pázmány Péter Katolikus Egyetemhez kerül a Magyar Rádió által használt három épület, a Rádiózenekar viszont még nem szolgál közzétehető információkkal az ügyben. Az biztos, hogy költözniük kell.
Klasszikus hír

Elmarad a Nemzeti Filharmonikusok évadnyitó hangversenye

Nem tartják meg a Nemzeti Filharmonikus Zenekar szeptember 25-i koncertjét a Müpában, miután több tag kontaktusba került fertőzött személlyel.
Klasszikus interjú

„Minden, ami valóban személyessé válik bennünk, az inspiráció"

Ávéd János 12 évvel ezelőtt csatlakozott a Modern Art Orchestrához Fekete-Kovács Kornél felkérésére, azóta tenorszaxofonistaként, zeneszerzőként és hangszerelőként erősíti a zenekart. 2011-ben megalakította az Ávéd János Balance formációt, melynek célja, hogy új zenei lehetőségeket fedezzenek fel és spontán felmerülő dallami elemeket használjanak. A művésszel Kodály hagyatékának gondozásáról, új, saját lemezéről és inspirációs forrásokról beszélgettünk.
Klasszikus magazin

Amerikában éppen arról megy a vita, hogy rasszista-e a klasszikus zeneelmélet

De óvatosan ítéljünk a kérdésben, mert nem minden „libsi” mondja, hogy rasszista, és senki nem lesz híve a fehér felsőbbrendűségnek attól, mert szereti Beethovent vagy Wagnert.