Klasszikus

Klezmer, másképp

2003.06.23. 00:00
Ajánlom
A World Quintet 1986-ban mutatkozott be a világnak, Kol Simcha néven. Azóta a zenekar különleges hangzása számos nemzetközi fesztiválon aratott óriási sikert, muzsikusaik odaadó lelkesedésük és virtuozitásuk által, nyitott és életteli zenei nyelvezetükön keresztül mindig új vérkeringést vittek a koncerttermek és színházak ódon falai közé.

A klarinéton és fuvolán megszólaló dallamok, a zongora, a basszusgitár és az ütőhangszerek swingelő kísérete a zenei stílusjegyek és áramlatok eklektikus elegyévé szövődnek a csapat szerzeményeiben: az energikus témákban jazzes rögtönzések, klasszikus elemek és egzotikus mediterrán melódiák simulnak össze a zsidó zene hol érzelmes, hol vidám, pattogós taktusaival. Mindez a zenei sokoldalúság vezetett oda, hogy a svájci együttes megváltoztassa nevét, s a Kol Simcha-t így a sokkal egyetemesebb benyomást keltő, mindenféle kliséktől mentes World Quintet-re cserélték le. Az úgynevezett „új world music” áramlatában sodródva a formáció az évek során lassan kiérlelte sajátos, kortárs klezmer hangzását, free jazz, blues és szimfonikus elemekkel kitágítva a műfaj horizontját. Hírnevüket öregbítendő, számos alkalommal szerepeltek olyan klasszikus zenekarokkal, mint például a világhírű London Mozart Players, a Munich Radio Orchestra vagy a Basel Symphony Orchestra, emellett több sikeres film zenéje, betétdala dicséri munkájukat.

A csapat nevét viselő legújabb album méltán számít újabb mérföldkőnek a felállás történetében. A London Mozart Players együttesével közösen készített lemezen a nagyzenekarra és kvintettre íródott darabok szimfonikus intermezzokkal váltakoznak, a korongon lágy balladák és groove-os lüktetésű számok követik egymást. A témák értékét a különböző műfajok találkozásából adódó sokszínűség, hangulati változatosság adja, s a kompozíciók felében mindez a vonósok finoman adagolt kíséretével egészül ki. Mintegy ráadás gyanánt Selma Meerbaum-Eisinger líraian megzenésített költeménye is helyet kapott a cédén, a zenekar különleges meghívottja, Herbert Grönemeyer előadásában. A szerzemények hangszerelésében Michael Heitzler klarinétja játssza a legfőbb szerepet, mely néhol igen élvezetes, pergősen incselkedő párbajra kel Ariel Zuckermann fuvolájával. A hatodik és nyolcadik tételként elhangzó intermezzók egy kevés elvontsággal színezik a felvételt, és találóan a The Rod klezmer-refrénekbe foglalt vegytiszta jazzharmóniáit veszik közre, mely Olivier Truan vérpezsdítő zongoraszólói által egyébként a hallható számok egyik legkiválóbbja. Az ez után felcsendülő Wedding Suite szinte végletekig fokozódó dinamikus taktusai David Klein dobjain lüktetve pattogós táncra perdíti a hallgatót, s a ritmus ezt követően sem csillapodik jottányit sem, egészen az utolsó, Lied Ohne Worte instrumentális daláig. A halk, érzelmes darab lágy klarinétszólama befejezésül megnyugtatóan vezeti le a teljes lemez tartalmát.

A World Quintet új alkotása vélhetően nemcsak a klezmer rajongóinak tetszését fogja elnyerni, de minden bizonnyal közelebb hozza majd a műfajhoz a klasszikus zene, a jazz és a world music kedvelőit is.

World Quintet: The World Quintet.
2003, ENJA Records

Szemeszter, 2003. április

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Elmaradnak a Billy Elliot előadásai

Tizenöt előadás marad el a két éve futó Billy Elliotból. A közelmúltban kormányközeli oldalról kritizált musicalnek egy ezernyolcszáz férőhelyes színházat kellene megtöltenie gyakran naponta kétszer.
Vizuál

Amit ne hagyjon ki a Múzeumok Éjszakáján

Hasznos tudnivalók és szerkesztőségünk tagjainak tippjei.
Színház

Működik a kémia Vecsei H. Miklós és Mészáros Blanka között

Megkezdődtek a Szegedi Szabadtéri Játékok új Shakespeare-bemutatójának, a Rómeó és Júlia próbái Hegedűs D. Géza vezetésével.
Zenés színház

Lőrinczy György: Ezen az úton mennék tovább

Az Operettszínház főigazgatója büszke arra, hogy sokszínű intézményt vezethet és újfajta közönséget vonz a színházuk. A kultura.hu-nak adott interjúban azt is bejelentette, újra pályázik a vezetői pozícióra.
Klasszikus

„A kezdetekben minden zene kamarazene volt”

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás világhírű hegedűművészek által alapított Fesztiválakadémiát július 23-29-ig rendezik a Liszt Ferenc Zeneakadémián.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus humor

Molto scherzando: Ilyen, ha a karmester szelfibotra cseréli a pálcát

Persze csak a Photoshop segítségével, egy komoly karmester soha nem tenne ilyet!
Klasszikus

Ez a klarinétos nem jutott be álmai iskolájába, mert a barátnője hamis elutasító levelet küldött neki

Szegény Eric Abramovitz hétéves kora óta egy Los Angeles-i konzervatóriumban akart tanulni, de a barátnője nem akarta, hogy a fiú olyan messze költözzön tőle, és akcióba lépett.
Klasszikus ajánló

Fidelio Klasszik: Ha leszáll az éj, írni kezd

A Fidelio és a Klasszik Rádió 92.1 közös magazinműsorának június 23-i adásában vendégünk lesz Érdi Szabó Márta, Dr. Földvári-Oláh Csaba, Horváth János Antal és Vaskor Gréta.
Klasszikus hír

Magyar Örökség Díjat kap az Óbudai Danubia Zenekar

A fennállásának 25. évfordulóját ünneplő együttest az MTA dísztermében tüntetik ki szombaton további hat díjazottal együtt.
Klasszikus hír

Senki nem akart négyoldalas Mozart-kéziratot venni 163 millióért

A Figaro házassága utolsó felvonásának egyik zenei vázlata az előzetes becslések szerint 500 ezer euróért kelhetett volna el egy árverésen. Nem vette meg senki.