Klasszikus

Klukon–Ránki-est Szombathelyen

2008.07.23. 00:00
Ajánlom
A szombathelyi Bartók Szeminárium és Fesztivál középpontjában az idén – a névadó művészetén kívül – a Távol-Kelet zenéje állt.

Jól kapcsolódott ehhez, hogy Peskó Zoltán a tíznapos karmesterkurzus keretében – Stravinsky Tavaszi áldozata és négy Kurtág-tétel mellett – éppen Bartók Csodálatos mandarinját tanította. A Lengyel Menyhért szövegére készült pantomim zenéje a fesztivál utolsó és utolsóelőtti hangversenyén is elhangzott: szerdán a mű Bartóktól származó négykezes zongoraletétjét, csütörtökön pedig a zenekari változatot hallhatta a szombathelyi Bartók-terem közönsége.

Klukon Edit és Ránki Dezső voltaképpen nem túl hálás feladatra vállalkoztak, amikor úgy döntöttek, hogy az eredeti zenekari verzió „árnyékában”, annak elhangzása előtt egy nappal játsszák el a Mandarin négykezes kivonatát, hiszen a két változat közül – Bartók gazdag és invenciózus hangszerelésének köszönhetően – nyilvánvalóan az előbbi a színesebb, a hatásosabb. A szakmabeliek – különösen a karmesterkurzus hallgatói – számára ugyanakkor bizonyosan nem kevés tanulsággal szolgált a Ránki-házaspár értő és pontos Bartók-olvasata. A zongorás Mandarin számomra mégis inkább csalódást jelentett, mint érdekességet: kivonatot, nem pedig az eredetivel egyenrangú műváltozatot. Amit hallottam, magamban óhatatlanul a zenekari változattal vetettem újból és újból össze, úgy, hogy végül nem is tudom: bizonyos részek nem épp azért tetszettek-e, mert a zongorahangra mintegy rávetítettem a zenekari hangzásképet? Pedig ennek nem kell szükségszerűen így történnie. A zongoraletét éppen elég érdekességet rejt magában, mondhatni, éppen elég jó zene ahhoz, hogy egy valóban nagyformátumú, szuverén interpretáció képes legyen függetleníteni azt a zenekari verziótól, és elhitetni a hallgatóval: különleges négykezes zongoraművet hall, nem pedig kivonatot. Klukon Edit és Ránki Dezső szabatos, ám ihletettnek kevéssé nevezhető előadása erre nem volt képes. Játékukat sem a hangszín, sem a dinamika terén nem jellemezte kellő differenciáltság; gyakran volt nyers a zongorahang és túlvezérelt hangerő, amitől zenélésük egy idő után fárasztóvá vált.

A szünet után elhangzó monumentális Messiaen-ciklus, a két zongorára komponált Visions de l’Amen előadása jobban tetszett, bár ez sem volt mentes a nyers megszólalásoktól. Igaz, egyes esetekben, mint például a hatodik tételben, az utolsó ítélet fenyegető látomásánál ez teljesen helyénvalónak tűnt. A mű más helyein már kevésbé: a nyitó- és a negyedik tétel extatikusan szenvedélyes zenéjét egyfajta belső izzással és nagy szabadsággal kell megszólaltatnia a második zongoraszólam birtokosának – e karaktert azonban Klukon Edit kissé merev és kemény játéka nem idézte fel. Összességében, akárcsak a Bartók-mű, a Messiaen-darab előadását is inkább pontosnak éreztem, mint ihletettnek. A Visions de l’Amen misztikus látomásai helyett legtöbbször kiszámított, nem eléggé oldott, olykor kemény hangú – egyszóval talán túlságosan is „evilági” – muzsikálást hallottunk. A leghitelesebben – a már említett utolsóelőtti darabon kívül – a mennyei boldogságot megjelenítő zárótétel szólalt meg: itt végre felszabadult, átfűtött és luminózus zenélést élvezhettünk.

(2008. július 16. Bartók-terem (Szombathely) 20:00 - Klukon Edit és Ránki Dezső kétzongorás és négykezes estje; Bartók: A csodálatos mandarin (a szerző négykezes változata), Messiaen: Visions de l’Amen)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„Lise Meitner nagy tisztelője vagyok” – a Nobel-díjas Krausz Ferenc a Rózsavölgyi új bemutatóján járt

Herendi Gábor rendezésében mutatta be két nagyformátumú ember és különleges tudós, az „atombomba atyja és anyjaként” emlegetett Otto Hahn és Lise Meitner szenvedélyes párviadalát február 16-án a Rózsavölgyi Szalon.
Zenés színház

A Manon Lescaut-t adja elő a Nemzeti Filharmonikusok a Müpában

Puccini operája hangzik el a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar következő koncertjén, a Manon Lescaut-t Vashegyi György vezényli és Káel Csaba rendezi.
Klasszikus

„Aki kíváncsi, mindig ki akar nyitni egy következő ajtót” – interjú Hámori Mátéval

Nemcsak azokhoz akar szólni, akik maguktól is bemennek a koncertterembe – Hámori Máté és a Danubia Zenekar azon igyekszik, hogy a legkülönfélébb emberek ráébredjenek, milyen fontos szerepet tölt be a zene az életünkben.
Zenés színház

Miklósa Erika alapítványával együttműködve indít posztgraduális képzést a Pécsi Tudományegyetem

Együttműködési megállapodást kötött a Miklósa Erika Kossuth-díjas operaénekes által alapított KvintEsszencia Mesteriskola Alapítvány és a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Kara. Az együttműködés keretében posztgraduális képzést indít az egyetem.
Vizuál

Szembenéz a világ kihívásaival a Berlinale

Talán minden eddiginél bátrabbnak és politikusabbnak tekinthető az idei Berlini Nemzetközi Fesztivál, amelynek szervezői már a megnyitó előtt kereszttűzbe kerültek. Az elmúlt évekhez hasonlóan az idei szemlét is a sokszínűség és a tolerancia jegyében hirdették meg.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Négy kiváló muzsikus rögzítette Brahms zongoranégyeseit

Brahms mindhárom zongoranégyesét vette lemezre Giovanni Guzzo, Szűcs Máté, Perényi Miklós és Várjon Dénes. Az album március 1-jén jelenik meg a Hungarotonnál.
Klasszikus ajánló

Kalló Zsolt lesz az Anima Musicae vendégkoncertmestere

Legutóbbi Nádor termi koncertjükön a zseniális Mendelssohn zenéiből válogattak, február 24-én pedig a szintén csodagyerekként emlegetett Mozart remekművei csendülnek fel az Anima Musicae Kamarazenekar és mostani vendégük, Kalló Zsolt koncertjén.
Klasszikus interjú

„Aki kíváncsi, mindig ki akar nyitni egy következő ajtót” – interjú Hámori Mátéval

Nemcsak azokhoz akar szólni, akik maguktól is bemennek a koncertterembe – Hámori Máté és a Danubia Zenekar azon igyekszik, hogy a legkülönfélébb emberek ráébredjenek, milyen fontos szerepet tölt be a zene az életünkben.
Klasszikus hír

Nyílt levélben kért támogatást a Belgrádi Filharmonikus Zenekar

Az idei évben századik születésnapját ünneplő együttes február 9-i koncertjén a közönség előtt olvasta fel azt a levelet, amelyben nagyobb állami támogatást és évek óta ígért új koncerttermük megvalósulását kérték.
Klasszikus ajánló

Argentin dalok és olasz áriák – különleges műsorral érkezik a VeszprémFestre José Cura

A világhírű operasztár kifejezetten a veszprémi közönség kedvéért összeállított, csak itt hallható műsorában gitár- és zongorakísérettel előadott argentin népdalok és nagy ívű, szimfonikus zenekarral megszólaló operaáriák egyaránt helyet kapnak.