Klasszikus

Kobajasi hazajött

2002.11.29. 00:00
Ajánlom
Az egykori vezető karmester volt a nemzeti filharmonikusok vendége Kobajasi Ken-Icsiró több mint negyedszázada robbant be a magyar zenei életbe, amikor az 1974-es - akkor első ízben megrendezett - televíziós karmesterversenyen nyújtott produkciójával nemcsak az első díjat nyerte el, hanem a hazai közönség azóta sem szűnő szeretetét is.

A japán dirigens - Ferencsik János örökébe lépve - 1987-től egy évtizeden át az Állami Hangversenyzenekar (a mai Nemzeti Filharmonikus Zenekar - NFZ) vezető karmestereként a hazai koncertélet meghatározó művészegyéniségévé vált. (Az együttesnek ma is tiszteletbeli elnök-karnagya.) A jelenleg a Japán Filharmonikusok élén álló karmester nemrég néhány hangverseny erejéig ismét visszatért egykori zenekarának pulpitusára: mi több, vendégeskedésének utolsó két koncertjén nemcsak neki, hanem zongoraművész lányának, Kobajasi Ajanónak is tapsolhatott a budapesti és a győri közönség. Ahogy várható volt, a japán karmestert ma is óriási ünnepléssel fogadták. Kobajasi Ken-Icsirót "hazajöveteléről" kérdeztük.

- Az NFZ tagjai és a hazai közönség ma is a régi rajongással övezi: a próbák és koncertek alatt szinte tapintható az önt körülvevő lelkes odaadás. Milyen érzésekkel állt újból egykori zenekara és a magyar közönség elé?

- Magyarországra jönni, Magyarországon élni és dolgozni mindig kivételes élmény számomra. Az elmúlt évtizedek folyamán rengeteget kaptam a magyar muzsikusoktól: túlzás nélkül állíthatom, hogy művészi értelemben itt születtem. A filharmonikusoknál nagyszerű muzsikusok ülnek a pultok mögött, ezt a zenekart nem "dirigálni" kell, hanem együtt lélegezni velük és a zenével.

A mai világban sokszor túl sok elismerés jut a karmesternek, és túl kevés a zenekarnak. Néha szeretnék láthatatlanná válni, hogy a közönség észrevegye: a zenekar az, ami szól, ők az igazán fontosak. Kocsisék elmélyült munkájának és a muzsikusok felkészültségének köszönhetően lehetőségem volt arra, hogy szabadon kísérletezzek a próbák folyamán, s a zenekar tagjai csodálatos társnak bizonyultak ebben a közös felfedezésben. A közönség felfokozott várakozása pedig döntően fontos motivációt jelent mind a zenekar, mind a karmester számára, hiszen az igazi zenei csodák csak akkor születhetnek meg, ha mindenki teljes odaadással játszik, s szinte vibrál a levegő a koncertteremben.

- Milyen benyomást tett önre a mostani Nemzeti Filharmonikus Zenekar az öt évvel ezelőtti Állami Hangversenyzenekarral összehasonlítva?

- Legutóbb két éve dirigáltam a zenekart, amikor Kocsis Zoltán főzeneigazgató elképzelései és lelkiismeretes munkája még nem nagyon hozhatták meg az eredményüket. Mostani tapasztalataim alapján azonban az azóta eltelt időszakról s a zenekar jelenlegi színvonaláról csak a legnagyobb elismeréssel lehet beszélni: Kocsis, a fiatal Hamar Zsolt és a munkájukat segítő csapat többi tagja kiváló munkát végzett és végez. Persze ez az együttes mindig is magas színvonalat és egy komoly zenekari tradíciót képviselt, a mostani színvonal alapjai már akkor megvoltak, amikor én kerültem a zenekar élére. Az elmúlt öt évben azonban a régi erények mellé újabbak társultak: a megnövekedett próbaszámnak köszönhetően sokkal kidolgozottabbá, pontosabbá vált a zenekar játéka. Egyszóval: még nagyobb élvezet volt újra velük dolgozni, mint két évvel ezelőtt...

- ...és mint saját zenekarával?

- A NFZ-t és a Japán Filharmonikusokat egyszerűen képtelenség összevetni, mert a két együttes teljesen más hagyományt és zenei irányt képvisel. Mind a két zenekarnak megvannak az erős oldalai, de a különbségek sokkal alapvetőbbek, mintsem hogy értékelven összehasonlíthatóak lennének - de éppen ez a szép, nem kell minden zenekarnak egyformának lennie.

- Idén tavasszal egy japán karmester, Macunuma Tosihiko diadalmaskodott azon a televíziós karmesterversenyen, amely annak idején az ön magyarországi pályáját is elindította. Lehet, hogy egyszer ő is Kobajasi "sorsára" jut?

- A versenyek - bár természetes és szükséges velejárói egy induló muzsikus-pályának - egyátalán nem meghatározóak egy művészegyéniség kibontakozásának szempontjából. Ezt a szakmát egy életen át kell tanulni, a fiatalos hév, a precíz ütéstechnika csak a belépőjegy: olyan emberi tulajdonságokat, művészi tapasztalatokat kell összegyűjteni, felhalmozni, amelyekhez évek munkája, odafigyelése kell. Magam is a muzsika iskolapadjába ülök be mindennnap.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Könyv

Digitalizált formában elérhetőek Petőfi Sándor fiának, a fiatalon elhunyt Zoltánnak versei és levelei

Immár online hozzáférhető Petőfi Sándor és Szendrey Júlia gyermeke, Petőfi Zoltán (1848–1870) 135 verse, valamint 95 darabból álló levelezése az Országos Széchényi Könyvtár Kézirattárában őrzött Petőfi-hagyatékból.
Vizuál

Magyar siker: Jancsó Dávid Oscar-esélyes A brutalista vágásáért

Bejelentették az idei, 97. Oscar-díj jelöltjeit. Idén ismét van magyar jelölt: A brutalista című film vágója, Jancsó Dávid is esélyes az aranyszoborra. A legtöbb jelölést Jacques Audiard Emilia Pérez című, spanyol nyelvű musicalje kapta.
Színház

Elhunyt Lukáts Andor

Életének nyolcvankettedik évében elhunyt Lukáts Andor Kossuth- és Jászai Mari-díjas színművész, rendező – tudatta a Katona József Színház. Számtalan filmben szerepelt, talán a legismertebb alakítása az Eszkimó asszony fázikban volt.
Vizuál

Ön mit tenne, ha hűtlenségen kapná a házastársát?

Szembenézne a problémáival, vagy inkább hívna egy szakembert, aki vállalja, hogy elsimítja a dolgokat? A Volt szerető, nincs szerető című dokumentumfilmben egy hivatásos „szerető-elválasztót” láthatunk munka közben.
Színház

„Az új igazgató tervei olyan elemeket tartalmaznak, amelyek ránk nézve nem kedvezőek” – a Kolibri társulatának nyílt levele

Január 23-án nyílt levélben fordult a nyilvánossághoz a Kolibri Színház társulata, ahol a közelmúltban igazgatóválasztás zajlott le, amelynek eredményeképp 2025. március elsejétől Zalán János vezetheti a gyermek- és ifjúsági színházat.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Mitológiai zeneművekkel kezdődik a Pastorale ifjúsági sorozat

Orfeuszt, a zene varázserejét jelképező csodás dalnokot is megidézi más görög mitológiai figurák mellett az idei Pastorale családi sorozat nyitóhangversenye február 1-én és 2-án a Pesti Vigadóban.
Klasszikus interjú

Renaud Capuçon: „Kíváncsiság és öröm nélkül nem lehet muzsikálni”

Szerencsére gyakori vendég Budapesten a világhírű hegedűművész, Renaud Capuçon – nemrég a Budapesti Fesztiválzenekarral játszotta Mendelssohn e-moll hegedűversenyét január 17–19. között a Müpában, a tavalyi évadban pedig vezényelni is hallhattuk.
Klasszikus hír

Jubileumi évaddal érkezik a Virtuózok

Az évad különlegességét nemcsak az évforduló és az izgalmas újdonságok adják, hanem a határon túli magyar tehetségek felkutatására helyezett kiemelt figyelem is, amely tovább erősíti a nemzeti és nemzetközi összefogást.
Klasszikus ajánló

Visszanézhető a Concerto Budapest Hegedűgálája

Nagy sikert aratott január 18-án a Zeneakadémián a Keller András karmester és neves hegedűművészek közreműködésével tartott koncert, amely tíz napig online is megtekinthető a közvetítés különböző felületein.
Klasszikus ajánló

Négy művész, négy műfaj – egy koncerten a Cziffra Fesztiválon

A 10. jubileumi Cziffra Fesztivál Világok találkozása című koncertjére négy kivételes művész négy különböző zenei műfajjal érkezik február 20-án a MOMKultba: Lakatos Mónika, Dresch Mihály, Gubik Petra és Balázs János.