Klasszikus

Kocsis, Kocsis, Kocsis

2006.05.02. 00:00
Ajánlom
"Egyvalamit tiltott meg nekem Gőz László, a BMC vezetője, hogy elmondjam: ezt a koncertet az ő tiszteletére celebrálom" - nyitotta meg Kocsis Zoltán a BMC lemezkiadó március 28-i klasszikus zenei lemezbemutató estjét.

Azt is megtudtuk Kocsistól, hogy Gőz László csupán annyit kért, a koncerten hangozzék el Mozart "kis" g-moll szimfóniája (K. 183), amit a Nemzeti Filharmonikusok a BMC-nél rögzítettek tavaly. Ha már g-moll, legyen g-moll, gondolhatta Kocsis, s a koncert második felében Mozart szimfóniája mellé szerkesztette Haydn csodálatos g-moll zongoraszonátáját (Hob. XVI:44), így nemcsak karmesterként hallhattuk-láthattuk, hanem zongoristaként is, s ha már szerepkörhalmozás, legyen szerepkörhalmozás: miért is ne mutatkozhatna be Kocsis hangszerelőként is, és a koncert első felét a legkülönfélébb darabok átirataival népesítette be.

Rosszindulatú olvasatban ez a műsor-összeállítás nyilván értelmezhető egyszerű megalomán gesztusként - Kocsis átír, Kocsis zongorázik, Kocsis vezényel -, ebben az esetben azonban ez a fajta megalománia megalapozott, mégpedig mélyen és zeneileg. Mert soha olyan élményt nem jelentett számomra Schönberg 1909-es zongoradarabja (op.11, no.2), mint Kocsis kamarazenei átiratában. De éppígy, Chopin Esz-dúr noktürnjének (op.55, no.2) varázslatos polifóniája sem rajzolódott ki számomra soha ilyen egyértelműen, mint a fuvola és az angolkürt hárfakíséretes kettősében. A többi átirat - Ravel, Debussy és Johann Strauss könnyebb zenéiből - inkább afféle klasszikus zenei jam-sessionként funkcionált, és a Nemzeti Filharmonikusok különféle felállásban játszó kitűnő zenészei, úgy tűnt, nem idegenkedtek az efféle örömzenéléstől.

És hogy Kocsis zongoristaként és karmesterként is dominálta a koncert g-mollba fordult második felét, az megint csak zenei értelmet nyert: hiszen ritkán hallani egy koncerten ezt a két, nagyjából egy időben keletkezett g-moll művet, és Kocsis tökéletesen rávilágított arra az alapvető különbségre, ami a zeneszerzőként már beérkezett Haydn és a kamaszkorából éppen kifelé tartó Mozart zenéjét megkülönbözteti. Haydn szonátájában Kocsis elbabrált az egyes motívumokkal, játszott velük, mint egy intellektuális puzzle elemeivel, lenyűgöző visszafogottsággal kezelte az időt, hogy aztán a karmesteri dobogóról a taps elcsitulását alig megvárva vesse magát bele Mozart egyik legenergikusabb zenéjébe, ebbe a csupa tűz, csupa feszültség, csupa szenvedély szimfóniába.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Balogh Ádám Erasmus-naplója: Véletlenek játéka

Balogh Ádám Erasmus-ösztöndíjjal tanulhat Hannoverben. A Figaro hasábjain beszámolt róla, hogy miként talált rá barátaira, és minek köszönhető, hogy megszerette a sushit.
Vizuál

Liv Ullmann, Ingmar Bergman múzsája 80 éves

December 16-án ünnepli nyolcvanadik születésnapját Liv Ullmann, Ingmar Bergman svéd rendező kedvenc - norvég - színésznője, több filmjének főszereplője. 
Klasszikus

A Kodály-módszer ezer arca mögött egyetlen lényeg rejlik: az ember

A világ számos országában alkalmazott Kodály-módszer nemzetközi útjáról, megbecsültségéről és eredményességéről szól a Kodály mindenkié című dokumentumfilm.
Vizuál

Halállal fenyegették a Downton Abbey forgatókönyvíróit

A forgatásról egyelőre alig szivárogtak ki infók, így be kell érnünk a friss előzetessel és Julian Fellows sorozattal kapcsolatos vicces élményeivel.
Vizuál

Apánk és Atyánk nyomában - megnéztük Az Úr hangját

Pálfi György hosszú idő után ismét nagyköltségvetésű filmet forgatott - Az Úr hangja egyedi világdráma családi krimi-sci-fi köntösben. A filmet december 20-tól vetítik a mozik.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus kodály

A Kodály-módszer ezer arca mögött egyetlen lényeg rejlik: az ember

A világ számos országában alkalmazott Kodály-módszer nemzetközi útjáról, megbecsültségéről és eredményességéről szól a Kodály mindenkié című dokumentumfilm.
Klasszikus buék

Idén is Presser Gábor és az Amadinda búcsúztatja az óévet a Zeneakadémián

Immár tizennyolcadik alkalommal tart közös szilveszteri koncertet az Amadinda Ütőegyüttes és Presser Gábor. Vendégük ezúttal Falusi Mariann.
Klasszikus erasmus

Balogh Ádám Erasmus-naplója: Véletlenek játéka

Balogh Ádám Erasmus-ösztöndíjjal tanulhat Hannoverben. A Figaro hasábjain beszámolt róla, hogy miként talált rá barátaira, és minek köszönhető, hogy megszerette a sushit.
Klasszikus

A Nemzeti Filharmonikusok Haydn-sorozata

A holdbéli világ című vígopera és egy, a korban divatos törökös komédia részlete is felcsendül a Festetics Palotában.
Klasszikus ajánló

Fidelio Klasszik: Mindenki bűnös, aki bűnt követ el?

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának december 8-i adásában Székely Csaba legújabb, a tízparancsolat ihlette színdarabjáról, a 10-ről beszélgetünk, amelynek színrevitele a Radnóti Színházban készül.