Klasszikus

Kocsis Zoltán: Találkozásaim Szvjatoszlav Richterrel I.

2015.03.20. 13:59
Ajánlom
Szvjatoszlav Richter, a XX. század minden kétséget kizáróan legfontosabb zongoristája március 20-án, éppen száz évvel ezelőtt született. Az évforduló alkalmából a Fidelio.hu sorozatot indít, amelyben Kocsis Zoltán eleveníti fel egy-egy személyes, Richterhez fűződő emlékét. MAGAZIN

Amikor először láttam-hallottam, már túl volt önmarcangoló korszakán, ami a külsején is jól látszott: 1969 november 18-án este fél nyolckor egy kissé kopaszodó, pocakos, joviálisnak tűnő úriember sietett - mert Richter mindig is sietett, "szinte menekül[t] a zongorához, hogy erőt merítsen a billentyűkből" (Pilinszky János) - ki a pódiumra, hogy belekezdjen Schubert: Hüttenbrenner-változataiba (D 576).

Ezt a művet akkoriban alig ismerte valaki, talán még annyira sem, mint a műsor második felében felcsendülő Rachmaninov-prelűdöket. De a budapesti közönséget ez láthatóan nem zavarta: a Zeneakadémia nagyterme zsúfolásig megtelt, mint 1954 óta bármilyen helyszín az országban, ahol Richter-hangversenyt hirdettek. A második emeleti karzaton helyet foglalva jól emlékszem az izgatott várakozásra, a félhomályra, a zongorát körülvevő széksorokban feszülten figyelő hallgatókra, a kissé teátrális, sőt szakrális légkörre, ami Richtert ahelyett, hogy feszélyezte volna, inkább inspirálta. Igen mély nyomokat hagyott bennem a hozzáállás komolysága, a precizitás, amely mögött felsejlett a megszámlálhatatlanul sok munkaóra. De talán ennél is fontosabb, hogy több, mint negyven év sem tudta kitörölni emlékeimből azt a stílustisztaságot és a hozzá szervesen kapcsolódó játékfiziológiát, amelynek nem kevés megoldását, hangzó anyagként való megjelenítését ma is fel tudom idézni.

A hit, amivel Schubert variáció-sorozatához nyúlt, az első pillanatban eloszlatta bennem a mű viszonylagos jelentéktelenségéhez kapcsolódó sztereotip gondolataimat. Semmi hiányérzetem nem volt a Schumann: Fantasiestücke, Op. 12 c. sorozatából kihagyott két tétel miatt, elhittem, hogy a Grillen és a Fabel Richtert egyszerűen „nem érintik meg". No de a többi! Mérhetetlenül más volt ez ahhoz képest, ami addig számomra csak jobb-rosszabb minőségű rádióadásokból volt hébe-hóba elcsíphető: először tulajdonképpen ekkor éreztem meg, mit nevezünk személyes kontaktusnak, ezeknek a benyomásoknak hatására kezdtek homályos fogalmaim támadni a „hangjegyek közötti" tartalomról, Richter művészete döbbentett rá a pillanat jelentőségére, szemben az örökkévalóság megcélzására irányuló hasztalan erőfeszítéssel. És Rachmaninov, az addig lesajnált, lenézett - sőt nem kevesek által megvetett - későromantikus alkotó pedig az élmény hatására egy csapásra elsőrendű szerzővé avanzsált, legalábbis legbelső, privát értékrendemben. Sohasem felejtem a koncert után saját, a műsor összeállítására vonatkozó korábbi fanyalgásait sürgősen revideáló Pernye András oszlophoz támaszkodó alakját, ahogy Richtert - aki ekkorra már valószínűleg az épületet is elhagyta, szokása szerint megszökvén a gratulálók elől - és művészetét „mesterinek" aposztrofálja. De a hangversenyről írott kritikájában is világosan fogalmaz:

"Richter... minden válságot túlélt: a belőle sugárzó, néha rémületes, de mindig felemelő hatású életerő diadalmaskodott. Ma már mindent tud, amit előadóművész a zenéről egyáltalán tudhat. És mindeközben mindig fiatal maradt - ki gondolná, hogy ötvenöt [ténylegesen ötvennégy] éves? Szinte kortalan. Mint minden nagy mester."

Másnap délután Richter megismételte - természetesen táblás ház előtt - a koncertet, de ez alkalommal Rachmaninov prelűdjeit Prokofjev VIII. szonátája váltotta fel. Azon a napon Kurtág Györggyel volt órám a VIII. tanteremben, ezután együtt hallgattuk meg a Prokofjev-szonáta nagy részét, de csak kívülről, a II. emeleti erkély nyitott ajtaján keresztül. Máig előttem van Kurtág arckifejezése, elismerő fejbólintása, ahogy a teremből kiszűrődő hangcsodákat nyugtázza. Jómagam eléggé letaglózva ballagtam haza, sokáig nem tudtam eldönteni, hogy ezek után érdemes-e egyáltalán leülnöm a zongorához - hiszen nálam az önmarcangoló korszak éppen ekkor kezdődött. Aztán mégis az inspiráció és - nem utolsó sorban - a befektetett munka eredményességébe vetett hit, a felelősségérzet nélkülözhetetlenségének felismerése győzött. Richter játéka tudatosította bennem, amit azelőtt csak sejtettem: ha hivatásomat igazán komolyan akarom venni, egyáltalán nem lesz könnyű a dolgom. A gyakorlás messze több, mint mindennapi tevékenység. A gyakorlás életforma.

Kocsis Zoltán cikksorozatának következő része itt olvasható.

Kocsis Zoltán: Találkozásaim Szvjatoszlav Richterrel II.

Kapcsolódó

Kocsis Zoltán: Találkozásaim Szvjatoszlav Richterrel II.

Szvjatoszlav Richter március 20-án, éppen száz évvel ezelőtt született. Az évforduló alkalmából a Fidelio.hu sorozatot indított, amelyben Kocsis Zoltán eleveníti fel egy-egy személyes, Richterhez fűződő emlékét. Vajon találkozott-e személyesen Fischer Annie és Richter? Ez is kiderül. MAGAZIN

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Bemutatták a Természetes fényt a Berlinalén – A sajtóvisszhangokból válogattunk

Kedden, a Berlinale második napján mutatták be Nagy Dénes Természetes fény című nagyjátékfilmjét. A magyar alkotást méltató külföldi kritikákból válogattunk.
Plusz

Anthony Hopkins… ááá, ehhez már nem lehet mit hozzátenni!

A hazai sajtón is végigsöpört a 83 éves angol színészlegenda legújabb videója. Nézze meg, hányféleképp találtak rajta fogást az egyes orgánumok. Szubjektív sajtószemle
Klasszikus

Egy egész nap Mozart bűvöletében – Íme a Mozart-nap teljes programja!

A Concerto Budapest élőben közvetíti a 3+1 koncertből és egy exkluzív körkapcsolásból álló nagyszabású Mozart-napját. A nap sztárszólistája Angela Hewitt. Egy újonnan felfedezett mű, a D-dúr Allegro is elhangzik.
Vizuál

Klausztrofób kollázs az emberi diszfunkcióról – Fliegauf Bence új filmje a Berlinalén debütált

Fliegauf Bence Rengeteg – Mindenhol látlak című filmjét a Berlinale harmadik napján láthattuk. Soha nincs könnyű dolga annak a rendezőnek, aki egy sikeres epizódfilm folytatására adja a fejét, ugyanis mindenki az elsőhöz fogja mérni az újat. Nem tettek másként a kritikusok sem. A filmről megjelent véleményekből válogattunk.
Vizuál

Enyedi Ildikó kémthriller sorozattervét díjazták a Berlinalén

A Balaton Brigád című sorozatot kilenc másik tervvel szemben találták a legjobbnak a Berlinale Co-Pro Series nevű rendezvényén – írta meg a hvg.hu.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Egy egész nap Mozart bűvöletében – Íme a Mozart-nap teljes programja!

A Concerto Budapest élőben közvetíti a 3+1 koncertből és egy exkluzív körkapcsolásból álló nagyszabású Mozart-napját. A nap sztárszólistája Angela Hewitt. Egy újonnan felfedezett mű, a D-dúr Allegro is elhangzik.
Klasszikus interjú

„Közös nyelven zenélünk” – Újjáalakult a Kelemen Kvartett

Két éve ideiglenesen feloszlott, most újjáalakult az elmúlt évtized legsikeresebb kamarazenei együttese. A két alapító, Kelemen Barnabás és Kokas Katalin Vashti Mimosa Hunter csellóművésszel és Jonian Ilias Kadesha hegedűművésszel a Bartók Tavasz fesztiválon mutatkoznak be. Nem akármilyen vállalással: két koncerten Bartók hat vonósnégyesét adják elő.
Klasszikus hír

Bartók nevét viseli a Müpa új fesztiválja

Online zajlik a Bartók Tavasz Művészeti Hetek április 2. és 18. között. Nemcsak a Müpából, hanem Európa neves hangversenytermeiből is közvetítenek koncerteket, amelyeket a közönség ingyenesen láthat a képernyőkön. Mutatjuk, milyen programok lesznek.
Klasszikus ajánló

Csajkovszkij legnépszerűbb zongoraversenyével lép fel Farkas Gábor

Farkas Gábor zongoraművész közreműködésével ad online hangversenyt a Nemzeti Filharmonikus Zenekar Nánási Henrik vezényletével csütörtökön a Zeneakadémiáról.
Klasszikus online közvetítés

Feledkezzünk bele a klasszikus zene dallamaiba!

A Filharmónia Magyarország novemberben nyitotta meg virtuális koncerttermét, így a vírushelyzethez alkalmazkodva folytatják missziójukat és népszerűsítik a klasszikus zenét. Az élő közvetítések a Filharmónia közösségi oldalain követhetőek. Márciusban közel húsz koncerten hallhatja a közönség hazánk legkiválóbb zenekarait, művészeit.