Klasszikus

Kocsis Zoltán: Találkozásaim Szvjatoszlav Richterrel II.

2015.03.27. 06:58
Ajánlom
Szvjatoszlav Richter március 20-án, éppen száz évvel ezelőtt született. Az évforduló alkalmából a Fidelio.hu sorozatot indított, amelyben Kocsis Zoltán eleveníti fel egy-egy személyes, Richterhez fűződő emlékét. Vajon találkozott-e személyesen Fischer Annie és Richter? Ez is kiderül. MAGAZIN

1972-re közönségünknek már egyáltalán nem volt szokatlan, hogy Richter jön, mint a forgószél, átszáguld országrészeken és mire fölocsúdunk, már messze jár tőlünk, általában felejthetetlen élményeket hagyva maga után. Így volt ez február 16-án is, amikor a rádió jóvoltából a Szegedi Nemzeti Színház publikumánál lényegesen szélesebb hallgatóságnak volt módjában Schubert, Mendelssohn, Chopin és Debussy muzsikáját élvezni. A vételi minőséget vevőkészüléke válogatta persze; nekem egy - születési évemben gyártott - Orion 325 asztali rádiókísérelte meg több-kevesebb sikerrel visszaadni a koncert hangulatát. Noha valósággal rátapadtam - talán még nagyobb intenzitással, mint a Kennedy-gyilkosságot követő nyugati adások, vagy a tokiói vízilabda-döntő közvetítésének alkalmával - a hangszóróra, nem sokra emlékszem, de arra okvetlenül, hogy micsoda revelációszerű benyomást tettek rám Mendelssohn kis darabjai.

Nem tudni, kinek s mikor ígérte meg Richter, hogy még ugyanabban a szezonban ismét ellátogat hozzánk, de tény, hogy legközelebb csak a következő év tavaszán jött. A műsor ellen most aztán senkinek semmiféle kifogása nem lehetett. Bach: Das Wohltemperierte Klavier teljes II. füzetének két estére elosztott előadása mellett Schubert: c-moll (D 958) és B-dúr (D 960) szonátáját is eljátszotta egy harmadik koncerten, amely nem a Zeneakadémián, hanem az Erkel Színházban került lebonyolításra. Természetesen ott szorongtam - Budapest zenei és nem zenei elitjével együtt - mindhárom hangversenyen s pontosan emlékszem a barna kötésű kottára, amelyet ugyan Richter a Bach-előadásokra becipelt és letett a zongorára, de bele sem nézett. Különös, hogy ez a - lehajtott kottatartón pihenő - vastag kötet, valóságos fóliáns mégis, szinte szuggerálta a memóriazavart, ami be is következett a második koncert vége felé: a H-dúr prelúdium hetedik ütemének első felében lévő jobbkéz-figuráció sehogyan sem jutott Richter eszébe, de természetesen tovább haladt javítás nélkül. Mi sem jellemzőbb rá, művészi alapállására, hogy már első ráadásként - ilyesmiről még lesz szó a későbbiekben - újra ugyanezt a prelúdiumot játszotta, ám megint csak elakadt a hetedik ütemnél. Hiába kezdte újra: akkor és ott egyszerűen nem sikerülhetett az a fél ütem. Felejthetetlen, ahogy széttárta karjait, mozdulata egyértelműen jelezte: én is ember vagyok, ne haragudjatok (a még mindig ott fekvő kotta segítségének igénybe vétele föl sem merült). Mindenfajta színészi pátosz, ripacskodás, eltussolási kísérlet nélkül tudatta mindezt a nagyérdeművel. Nem csoda, hogy ezek után a közönség még a korábbiaknál is hosszabban és melegebben ünnepelte.

Nem mernék megesküdni, hogy Fischer Annie mindkét Bach-koncerten jelen volt. De az elsőn - március 16-án* - biztosan, hiszen Harmath István fotójának tanúsága szerint bement a művész-szobába gratulálni. Hogy közismert fenntartásaiból mit közölt Richterrel és mit nem - nos, ezt sohasem fogjuk megtudni. Talán nem is tartozik ránk. Egy szó, mint száz, ez alkalommal az egyoldalú kapcsolat hirtelen kétoldalúvá vált: Ránki Dezsővel együtt ekkor mutatott be Richternek Bors Jenő, a Hungaroton vezérigazgatója. Némi meglepetést jelentett, hogy Richter mindkettőnkről hallott már és hozzávetőlegesen ismerte tevékenységünket is. Pedig akkoriban egyikünk sem tekinthetett vissza valami irdatlan hosszú koncertező múltra. Viszont Richter - bár alapjában véve utált mindenfajta felvételtechnikát - elég sokat hallgatott hanglemezeket s meglehetősen tisztában volt az addig rögzített felvételeinkből kitetsző - már akkor is markánsan különböző - művészi irányultságunkkal.

Ez alkalommal ismertem meg Fejér Pált, a Magyar Állami Operaház főtitkárát is, akinek igen-igen sokat köszönhetnek a magyar zenekedvelők: Richter gyakorlatilag a vele ápolt barátság** okán fordult meg annyiszor hazánkban, ejtette útba akkor is, amikor csak egy-két szabad napja akadt két hangverseny között. Nem volt ritka, hogy Fejér Pál Ungvárig, sőt Lvovig is elautózott, hogy elhozhassa nekünk a század egyik legnagyobb előadóművészét. Az írás elején említett szegedi koncert is így valósulhatott meg.


* A két Bach-est dátuma a Szvjatoszlav Richter Magyarországon c. kiadványban (Akkord Zenei Kiadó, 2001) téves. A második koncert 18-án zajlott le.

** Szvjatoszlav Richter és Nyina Dorliac Fejér Pálhoz intézett levelei a Rózsavölgyi Kiadó gondozásában a közeljövőben jelennek meg.

Kocsis Zoltán cikksorozatának harmadik részéért kattintson ide!

Kocsis Zoltán: Találkozásaim Szvjatoszlav Richterrel III.

Kapcsolódó

Kocsis Zoltán: Találkozásaim Szvjatoszlav Richterrel III.

Szvjatoszlav Richter március 20-án, éppen száz évvel ezelőtt született. Az évforduló alkalmából a Fidelio.hu sorozatot indított, amelyben Kocsis Zoltán eleveníti fel egy-egy személyes, Richterhez fűződő emlékét. De hogyan vélekedett Richter Maurizio Polliniről? MAGAZIN

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Boros Misi: „Minden egyes hangra érdemes odafigyelni”

Nyaralásról, fociról, gyakorlásról kérdeztük Boros Misit, beszélgetésünk során a Bogányi Gergellyel közös Arénakoncert is szóba került.
Színház

Keverni nem csak a fakanállal lehet: Marie Curie nem mindennapi élete

Marie Curie története sok szempontból a századforduló és a 20. század története. A radioaktivitás úttörő kutatójának életét feldolgozó monodráma egy egyedülálló tudós történetét meséli el, akinek volt bátorsága szembemenni a hagyományos női szerepkörrel.
Zenés színház

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Zenés színház

Jonas Kaufmann, Anna Nyetrebko és Erwin Schrott a budapesti mozivásznon

Az Uránia moziban július 19-én és a rákövetkező hetekben operacsillagok koncertfilmjeit láthatja a nagyközönség.
Vizuál

Drótmese – Nézze meg online a fiatal magyar alkotó díjnyertes animációját!

Pataki Szandra stop motion animációja egy drótszálakból felépített világban játszódik, ahol senki sem vonhatja ki magát az egymásnak feszülő erők hatása alól.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus kórus

Solti Árpád nyerte a Mátrai Művészeti Napok zeneszerzői pályázatát

Solti Árpád műve nyerte el a Vox Mirabilis és a Muzsikál az Erdő Alapítvány zeneszerzői pályázatának fődíját, amelyet a Mátrai Művészeti Napok jubileuma alkalmából hirdettek meg
Klasszikus fidelio klasszik

Fidelio Klasszik: Koncertektől hangos kastélyok és várak

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása július 21-én lesz hallható a 92.1-en.
Klasszikus molnár anna

Molnár Anna rangos kortárs zenei fesztiválon énekel Darmstadtban

A magyar énekesnő Eötvös Péter és Balogh Máté műveit adja elő az Internationale Freienkurse für Neue Musik fesztiválon.
Klasszikus ajánló

Így telik a Klassz a pARTon! fesztivál (és ajánlunk néhány következő koncertet is)

Július 8-án a Pesti Vigadóban startolt a Klassz a pARTon! fesztivál, amelynek a következő héten Szigligeten, Balatonfüreden és Paloznakon lesznek koncertjei. A Danubia Zenekar, Érdi Tamás, Vásáry Tamás és a Concerto Budapest a fellépők között.
Klasszikus hír

Ők a King’s Singers új tagjai

A következő évtől Edward Button kontratenor és Nick Ashby basszbariton a legendás énekegyüttes új tagjaiként állnak színpadra.