Klasszikus

Kodály, Bartók és Kurtág művei a Zeneakadémián

2015.11.23. 07:54
Ajánlom
Marczi Mariann a 20. század legfontosabb zenei úttörőinek munkáiból ad ízelítőt a Zeneakadémia Solti termében november 28-án.

„A ma élő előadók feladata a mai zene tolmácsolása” – vallja Marczi Mariann zongoraművész, akinek repertoárján a 20. századi és a gyakran ősbemutatóként elhangzó kortárs művek kiemelt súllyal szerepelnek. Bár a novemberi hangverseny gerincét képező Bartók- és Kodály-művek némelyike több mint száz éve született, kísérletező nyelvük és örök modernségük mégis kétségtelenül mai zenévé teszi őket.

Marczi Mariann

Marczi Mariann

A Kodály párizsi útját követően, 1907-ben keletkezett Meditációban, valamint az egy évtizeddel később befejezett Hét zongoradarabban egyaránt a zeneszerzőt érő radikálisan új zenei irányok, elsősorban Debussy hatása mutatkozik meg. Bartók 1908 és 1910 között írt Három burleszkje, valamint 1926-os Szabadban-ciklusa nem kevésbé izgalmas zenék: tételcímeik programatikus tartalomra utalnak, melyek értelmezése az előadóművész és a közönség számára egyaránt különleges feladat.

Marczi Mariann 2000-ben szerzett zongoraművészi diplomát a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen, Falvai Sándor, Nagy Péter és Kemenes András növendékeként. Berlinben a Hochschule für Musikban, illetve különböző mesterkurzusokon (többek között Kurtág Györgynél, Kocsis Zoltánnál, Florent Boffard-nál és Pierre-Laurent Aimard-nál) folytatta posztgraduális zenei képzését. 2002-2005 között a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen végezte doktori tanulmányait Gulyás Márta és Papp Márta konzulensek irányításával. Számos hazai és európai verseny díjnyertese, Magyarország koncerttermeiben és Európa csaknem összes országában vendégszerepelt már. 2004 óta a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem zongora tanszékén tanít egyetemi adjunktusként.

A november 28-i hangversenyt nyitó Kurtág-opus rendkívüli jelentőséggel kapcsolódik a művésznőhöz, aki 2013-ban Splinters, azaz Szálkák címmel jelentette meg első albumát, és melyen 20. századi magyar szerzők szóló zongoraművei – köztük több, a mostani koncerten is elhangzó darab – kaptak helyet. A lemez nemzetközi sikerét jól jelzi, hogy arról elismerő recenziót írt napjaink legvitriolosabb tollú zenekritikusa, Norman Lebrecht is.

Programkereső

Legnépszerűbb

Jazz/World

Keith Jarrett agyvérzést kapott, soha nem léphet pódiumra többé

A jazzlegenda 2017-ben játszotta utolsó koncertjét, azóta nem állt közönség elé. A New York Timesban megjelent riport szerint két agyvérzés után részlegesen lebénult.
Klasszikus

„A halál életünk igazi célja” – írta Mozart haldokló apjának

Mozart haldokló apjához írt levele került a salzburgi Mozarteum Alapítvány tulajdonába. Két másik levéllel is gazdagodott a gyűjtemény.
Könyv

Szeressük meg a saját történetünket! – interjú Tompa Andreával

„Tompa Andrea (1971) Kolozsvárott született. Budapesten él” – olvasható a lakonikus életrajz a Haza borítóján. Ez azonban tökéletesen összefoglalja a kötet alapproblémáját. Az írónő térben és időben szabadon mozogva vizsgálja a hazatérés lehetőségét, legyen az az új otthon, Magyarország, vagy a régi, Kolozsvár, ahol már az a kérdés, hogy van-e még visszatérés.
Jazz/World

Nagy Emma: Akik minket kedvelnek, nyitottak a változásra

A Nagy Emma Quintet már az alapítás évében, 2018-ban alakult elnyerte a II. Belvárosi Jazzverseny fődíját, a következő évben pedig a Müpa Jazz Showcase szakmai díját. Eközben megjelent első lemezük Set to Face címmel, amellyel felléptek a Müpa, a Sziget Fesztivál és az Opus Jazz Club színpadán is. Idén az NKA Hangfoglaló Program jóvoltából elkészítették második, LFO (Low Frequency Oscillator) című albumukat. A zenekar énekesnője, Nagy Emma a Fidelio.hu-nak mesélt. Október 24-én a Partitúra kulturális kalandtúra bajai adásában a Duna tévén a Novák Péter által rendezett videóklipje is megtekinthető.
Klasszikus

Várdai István szólójátékával indítja az évadot a Liszt Ferenc Kamarazenekar

A Zeneakadémián nyitja meg az idei évadot a Liszt Ferenc Kamarazenekar október 25-én. Az új művészeti igazgató Várdai István szólistaként is fellép az évadnyitó koncerten. A műsorban J. S. Bach és fia, C. P. E. Bach, valamint Mendelssohn klasszikus darabjai szerepelnek.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Bach gitárrajongóknak, gitár Bach-rajongóknak – interjú Marcin Dyllával

Idén először rendeznek online gitárfesztivált Magyarországon. A Budapesti Nemzetközi Gitárfesztiválon ebben az évben a V4 országok nagyjai adnak szólóestet. Közülük a tizenkilencszeres versenygyőztes lengyel gitárművésszel, Marcin Dyllával beszélgettünk.
Klasszikus interjú

„A közönség lelkesedése azonnal feledtette az összes problémát” – gondolatok a 6. Klassz a pARTon margójára

A zenei világot tekintve 2020 a lemondott koncertek éve. A fesztiváloknak különösen lesújtó ez az esztendő, mégis van pár szerencsés sorozat, ahol a csillagok együttállása – és persze a vírus két hulláma közti nyári fellélegzés – lehetővé tette, hogy visszacsempéssze az élő klasszikus zenét az emberek életébe. Ilyen volt a Balaton északi partján már hagyományos Klassz a pARTon is, ahol közel félszáz hangverseny szólalhatott meg. A program összeállításáról, a szervezés nehézségeiről, a koncertéletbe való nagy visszatérésről és a legfontosabb élményekről Érdi Mártával és a fesztivál művészeti vezetőjével, Érdi Tamás zongoraművésszel beszélgettünk.
Klasszikus hír

A Magyar Tehetség Nagykövete lett Várdai István

Várdai István a tehetséggondozásban vállalt szerepe miatt idén októberben megkapta a Magyar Tehetség Nagykövete címet.
Klasszikus ajánló

Várdai István szólójátékával indítja az évadot a Liszt Ferenc Kamarazenekar

A Zeneakadémián nyitja meg az idei évadot a Liszt Ferenc Kamarazenekar október 25-én. Az új művészeti igazgató Várdai István szólistaként is fellép az évadnyitó koncerten. A műsorban J. S. Bach és fia, C. P. E. Bach, valamint Mendelssohn klasszikus darabjai szerepelnek.
Klasszikus kult50

A zenekar lett életének második fejezete – Keller András a Kult50-ben

Keller András néhány éve főként karmesterként áll színpadon, a vonósnégyesezés után a zenekarról szól élete második fejezete. A Concerto Budapest pedig virágzik a kezei alatt, és már számon tartja őket a nemzetközi szakma.