Klasszikus

Kokas Katalin: „Minden úgy sikerült, ahogy megálmodtuk”

2017.06.28. 09:31
Ajánlom
Június 16-án ért véget a Kokas Katalin és Kelemen Barnabás művészeti vezetők által másodjára életre hívott Fesztiválakadémia Budapest. A tapasztalatokról és a zenepedagógia fontosságáról Kokas Katalinnal beszélgettünk.

– Második alkalommal rendeztétek meg a Fesztiválakadémiát, amely idén már egy héten keresztül zajlott, jóval több hangversennyel és egyéb programmal. Hogyan foglalnád össze az idei fesztivál tapasztalatait?

– Valóban, egy hosszabb és jóval tartalmasabb fesztivált tudhatunk magunk mögött, és szerencsére zökkenőmentesen zajlott le minden annak ellenére, hogy a Fesztiválakadémián munkálkodó csapat teljes egészében szinte az utolsó pillanatra állt össze. De minden úgy sikerült, ahogy megálmodtuk. Eredetileg a Zeneakadémia volt a tervezett helyszín, de a Zeneakadémia orgonájának felújítása miatt idén több helyszínre kellett szerveznünk a programokat, amit szerencsére a közönségünk és a művészek is jól fogadtak.

A Zeneakadémia nagyterme csak az első két koncertnek adott így otthont: a megnyitónak és a másnap esti hangversenynek, amelyeknek hatalmas sikere volt. Nagyszerű közönségünk volt, látszott rajtuk, hogy szinte fanatikusan fogadják a muzsikálásunkat. Megint nagyon hosszú koncerteket sikerült rendeznünk, már lassan kezdünk hasonlítani a Jeruzsálem Akadémiára, de többen voltak azok, akik még bármeddig hallgatták volna a zenét, mint akik azt nézték, hogy lekésik-e az utolsó villamost. Nagyon intenzív fesztiválhangulat alakult ki.

Szerencsére a Vigadóban is sok olyan tér volt, amit ki tudtunk használni, hiszen a Makovecz teremben több matiné koncertet is tartottunk, a Sinkovits teremben előadásokat, lecture-öket és kerekasztalbeszélgetéseket lehetett hallgatni. Különösen fontosnak tartottuk azt, hogy lehetőséget adjunk a tehetséges fiataloknak arra, hogy felléphessenek a fesztivál valamelyik meghívott művészével. Mon-Puo Lee csellista például José Gallardóval muzsikálhatott, és ezért az élményért nagyon hálás volt.

Kokas Katalin

Kokas Katalin (Fotó/Forrás: Posztós János)

– Ki tudnál-e emelni néhány számodra igazán emlékezetes pillanatot?

– Remek színfoltja volt a fesztiválnak, amikor Szabó Dénes helyett

Gyombolai Bálint ugrott be a Vigadóban, hogy megénekeltesse a közönséget,

ami lélegzetelállító módon sikerült:  egyszerre énekeltette a publikummal az A jó lovas katonának , valamint az A csitári hegyek alatt népdalokat, a közönség pedig kristálytisztán szólalt meg. Egyébként a nyíregyházi Cantemus Kórus igen különleges atmoszférát teremtett, hiszen a rájuk jellemző módon körbeállták a közönséget és úgy énekeltek. A kórus meghívását jövőre is tervezzünk, ebből tradíciót akarunk teremteni, és Gyombolai Bálintot is szeretnénk ismét meghívni. A Széchenyi Fürdőben szólalt meg Händel Vízizenéje , ami szintén a fesztivál egyik igazán különleges programja volt.

Nagyon élveztük azt, hogy nagyon jól megfért a színpadon egymás mellett a balkáni népzene, a magyar népzene, a cigányzene (népzenei és cigányzenei kurzust is kaphattak a diákok Pál István „Szalonna” és zenekara, valamint ifj. Sárközy Lajos és zenekara jóvoltából), a zsidó zene és ezek klasszikus zenei kapcsolatai, a brácsás Gareth Lubbe pedig megmutatta nekünk, hogyan kell felhangokat énekelni.

A Régi Zeneakadémia Nagytermében zajlott az I. Fehér Ilona Hegedűverseny gálakoncertje, amelyre olyan hatalmas volt az érdeklődés, hogy

még a folyosón is hallgatták a zenét.

Kokas Katalin a Fesztiválakadémia Budapest nyitókoncertjén, 2017

Kokas Katalin a Fesztiválakadémia Budapest nyitókoncertjén, 2017 (Fotó/Forrás: Posztós János)

– Igen nagy hangsúlyt fektettetek a zenepedagógiára a kurzusokon és az előadásokon túl azzal is, hogy idén megszerveztétek az I. Fehér Ilona Hegedűversenyt.

– Negyvennégy ifjú hegedűs indult a versenyen, amelynek helyszíne az Ádám Jenő Zeneiskola volt. Azt sajnáltuk, hogy a zeneiskolai tanároknak még rengeteg adminisztrációs feladata volt az év végével, így ők nem nagyon tudtak eljönni sem a versenyre, sem a kurzusokra. Nagyon büszkék voltunk a zsűrire, arra, hogy Shlomo Mintz elvállata a zsűrielnökséget, mellette zsűritag volt a Bloomingtonban tanító Mimi Zweig, aki többek között Joshua Bellnek volt a tanára, ráadásul hatalmas a rálátása a hangszeres oktatásra, hiszen tanárként minden generációval foglalkozott már és komoly metodikai rendszere van. Sebestyén Katalin Gertler Endre tanársegédje volt, a Hubay-Gertler iskola képviselője, korábban a Brüsszeli Királyi Konzervatórium tanszékvezető tanára, Hyuna Kim a szöuli Zeneakadémia professzora, továbbá a zsűri tagja volt még két kiváló magyar pedagógus, Ácsné Szily Éva és Dénes László is. A Zeneiskola adott helyet a Halász Ferenc kurzusnak is, ahol a versenyen induló negyvennégy hallgató fejenként két-két órát kaphatott a zsűritagok valamelyikétől.

Kokas Katalin a KULT50 című kiadványunkban is szerepel.

A jelen magyar kultúra 50 kiemelkedő személyiségét bemutató magazin kapható az újságárusoknál, illetve megrendelhető online. Kattintson!>>>

Ácsné Szily Éva, Dénes László, és a Kovács-módszert mintegy egyedüli szellemi tulajdonként továbbadó Dr. Pásztor Zsuzsa beszélgettek a holisztikus pedagógiáról, amely egy szintén nagyon izgalmas programja lett a fesztiválnak, ahol a moderátor Bősze Ádámnak szinte csak annyi dolga volt, hogy elindítsa a beszélgetést, amely után azonnal kialakult egy izgalmas diskurzus a beszélgetőpartnerek között.

Mesterkurzusainkra ötven hallgatót tudtunk fogadni. Ők a világ minden tájáról érkeztek, hogy a Fesztiválakadémián fellépő művészektől vehessenek órákat, illetve velük együtt játszhassanak. Büszkék vagyunk arra, hogy tudtunk fogadni amatőröket is, így egy orvos csapat is játszott a kurzusokon, akiket mindenki csak dicsért.

A Kelemen Kvartett és Thorsten Johanns (klarinét) a Fesztiválakadémia zárókoncertjén, 2017

A Kelemen Kvartett és Thorsten Johanns (klarinét) a Fesztiválakadémia zárókoncertjén, 2017 (Fotó/Forrás: Felvégi Andrea)

Shlomo Mintz is vállalt tanítást, amiről videó is készült: ő választott ki hallgatókat a fiatal versenyzők közül, mi pedig egyetemistákat ajánlottunk neki, de együtt is játszott a hallgatókkal, amikor Kelemen Barnabással előadták Bach d-moll kettősversenyét, ráadásul Mintz Barnabásra bízta az első hegedűt. Mintz személyi asszisztense azt mondta nekünk a koncert után, hogy már évek óta nem látta a művészt ilyen élménydúsan és mosolyogva muzsikálni. Nagy öröm számunkra, hogy a fesztiválon minden oldalát megmutatta Shlomo Mintz, hiszen zsűrielnökként, tanárként, hegedűművészként, zeneszerzőként és karmesterként egyaránt láthattuk-hallhattuk őt.

Visszatérve a versenyre: a célunk az, hogy hagyományt teremtsünk, Magyarországon ez volt az első korosztályos nemzetközi verseny.

Nagyon fontos, hogy megmutassuk: élen járunk a zenepedagógiában itt Magyarországon,

és ez nemcsak a növendékeknek, de a felkészítő tanároknak is fontos és hasznos, hiszen a kurzuson tapasztalatot, eszmét tudnak cserélni a külföldi tanárkollégákkal is. Mindezt pedig kiegészítettük a Kovács-módszer oktatásával, szem előtt tartva az egészség fontosságát.

– Számos előadás és beszélgetés kísérte a koncerteket. Fontos beszélni a zenéről?

– Gyakran nem is magáról a zenéről volt szó. Rendkívül izgalmas beszélgetést hallhatott a közönség a Solti teremben, ahol Fazekas Gergely kérdezte Shlomo Mintzet. Mintz hihetetlen jó tanácsokkal látta el a hallgatóságot, nagyon nyitott volt és kérdezhettek is tőle. Megtudtuk, hogy minden nap négykor kelt fel gyakorolni, de mesélt Fehér Ilonáról is. Hozzáteszem, most se láttuk őt a koncertek után a társasággal együtt „bulizni”, és közel hatvanévesen is olyan hotelt kért, amelyben van konditerem. Leginkább magáról beszélt és nagyon bölcs válaszokat adott. A kortárs zenével kapcsolatban például elmondta, hogy minden azon múlik, képesek vagyunk-e kinyitni a szívünket és a fülünket és befogadni, amit hallunk. Valahol túlmutattak ezek a beszélgetések azon a kérdéskörön, hogy fontos-e a zenéről beszélni vagy sem. Már a példamutató élettörténetből sokat lehet tanulni, hiszen

ezek a művészek önmagukban is érdekes emberek.

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás kislányukkal, Olgával

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás kislányukkal, Olgával (Fotó/Forrás: Felvégi Andrea)

– Megmarad a fesztivál koncepciója vagy esetleg valamit jövőre másképp szeretnétek csinálni?

– Azt még meg kellene oldanunk, hogy hogyan tudunk egyénileg is többet foglalkozni a diákokkal. Az együtt kamarázás, a műhelymunka volt az, amire inkább koncentráltunk: fontosnak tartottuk, hogy minden művésznek legyen két kamaracsoportja a diákokkal együtt, akikkel komolyan foglalkozik és fellép velük a matinékoncerten. Ezt így egy hétbe nehéz volt belesűríteni. Fontos, hogy az alapokhoz is vissza lehessen menni, mindenkivel a saját igényei szerint lehessen foglalkozni, amire így most sajnos nem állt rendelkezésre megfelelő idő. A mesterkurzust és a műhelymunkát szeretnénk még komolyabban venni a jövőben, amire szintén több idő kell. Szerintem ez a közönségnek is nagyon érdekes, hiszen akik odajöttek hallgatni ezeket a próbákat, átélhették, hogy hogyan születik meg egy produkció nagyjából a nulláról kezdve. A legmagasabb szintű előadások is meg tudtak itt születni. Azt hiszem, a résztvevőknek életre szóló élményt tudtunk nyújtani a Fesztiválakadémián.

A legédesebb közreműködővel zárult a Fesztiválakadémia

Kapcsolódó

A legédesebb közreműködővel zárult a Fesztiválakadémia

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás, a Fesztiválakadémia művészeti igazgatói a június 16-i záróalkalmon néhány hónapos kisbabájukkal jelentek meg a színpadon.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Száz ólomkatonát cserélt egy vetítőgépre és az egész élete megváltozott

70 film, öt feleség, kilenc gyerek. A 100 éve született Ingmar Bergman titkát próbálják megfejteni hozzátartozók, munkatársak, kutatók, köztük a rendező egykori asszisztense, a magyar származású Katinka Faragó a legendás svédről készült dokumentumfilmben.
Jazz/World

Ezeket a jazzlemezeket hallgasd meg júliusban!

Új – régóta időszerű – sorozatunkban havonta ajánlunk hallgatásra érdemes lemezeket a frissen megjelent magyar és külföldi kiadványok közül. Az első cikk jogán megengedjük magunknak, hogy az előző hónapok terméséből is válogassunk.
Vizuál

Kiállítják Freud titkos gyűrűit

Az osztrák neurológus és pszichiáter a megajándékozotthoz kötődő mitológiai alakot vésetett az ékszerbe, amelyet csak a kiválasztottaknak ajándékozott.
Zenés színház

Dolhai Attila: „Egészséges versengés van bennünk”

Hagyomány és újítás jegyében rendezik meg hatodik alkalommal a nagy sikerű Palotakoncerteket a budai Vár gyönyörű díszletében. Bemutatjuk a húsz szólistát: elsőként az Operettszínház jól ismert és szeretett bonvivánját, Dolhai Attilát kérdeztük.
Klasszikus

Mozart zenéje enyhíti az epilepszia tüneteit

Egy friss kutatás szerint öt perc Mozart-muzsika is hozzájárulhat a betegek jobb közérzetéhez. Mindez azért is fontos, mert nem mindenkinek segítenek a drága gyógyszerek.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Gödöllőn megfér egymás mellett Bach és Django Reinhardt

Klasszikus műveket és crossover produkciókat is bemutat a Barokk Randevú elnevezésű zenei fesztivál augusztus 10-én és 12-én a Gödöllői Királyi Kastélyban.
Klasszikus Beatrice Rana

Piknik Beethovennel a kastélyparkban, a zene szárnyán Párizsba és Londonba

Július 21-én szombaton este és július 22-én vasárnap délelőtt újra piknikkoncertek a kismartoni Esterházy-kastély parkjában.
Klasszikus ajánló

Óbudai Nyár az Óbudai Társaskör kertjében

Az elmúlt évek hagyományait folytatva idén nyáron is várja közönségét az Óbudai Társaskör kertje, ahol július 4. és augusztus 5. között tizenhét estén át klasszikus és könnyűzenei koncertek, zenés színház, opera és színházi előadás közül válogathatnak az érdeklődők.
Klasszikus magazin

A minimalista zene már 1797-ben létezett

Ismerősen cseng Anton Reicha neve? Ugye, hogy nem. Épp ezért döntött úgy Ivan Ilić zongoraművész, hogy a videósorozatban mutatja be ennek a cseh-francia zeneszerzőnek az életét.
Klasszikus magazin

Mozart zenéje enyhíti az epilepszia tüneteit

Egy friss kutatás szerint öt perc Mozart-muzsika is hozzájárulhat a betegek jobb közérzetéhez. Mindez azért is fontos, mert nem mindenkinek segítenek a drága gyógyszerek.