Tablao flamenco est lesz jövő héten, november 20-án Budapesten, a Muzikum Klubban. A spanyol Jorge Díez Aragón ének-, cajón- és gitárművész alakja köré szerveződik az est; a művész mellett látható, hallható lesz Oravecz Péter gitárjátéka, valamint Házi Gabriella, Bencsik Andrea és Bajnay Beáta, akik táncosként idézik meg a flamenco tüzét.
Régen a szükségről szólt a flamenco, ez hívta életre. A szegénység, az éhezés – erről szóltak a dalok.
Mi nem ebbe születtünk bele. Hogyan táncolhatunk és zenélhetünk mégis flamencót, ha nem éltünk át, nem éreztük a saját bőrünkön, milyen éhezni és üres gyomorra pohárka bortól dalra fakadni? Nekünk máshol kell keresnünk magunkban a flamencót. A zsigereinkben. Ott, ahová az eszünk már nem tud követni. Talán csak egy hangemlék vagy illattöredék a tudatalattinkban. Ezért hát táncolunk és zenélünk, amennyit csak lehet, ameddig zeng bennünk a lélek” – vallják a fellépő művészek.
Bajnay Beáta flamenco táncost, az Aldebaran Kompánia alapító vezetőjét arról is kérdezzük, mit mesélnek majd el nekünk, nézőknek a tánccal és a zenével; egy vérbeli spanyol művész hogyan dolgozik, mit ad nekik; mire utal a cím, a Tablao, és milyen hangszerek, dalok szólalnak majd meg az esten?
Egy hónapja jelent meg Gárdos Péter Balázs Béla-díjas filmrendező új kötete, a Királyi játék. A filmrendező első kötetével az egész világot meghódította, mára közel 40 országban adták ki Hajnali láz című művét, idén nyáron pedig a szerző Dél-Koreában mutatta be a regényt. Új könyvében egy időben távoli, de hangulatában biztosan ismerős világba kalauzolja az olvasót.
A Királyi játékban megismerhetjük egy nagyravágyó európai uralkodó PR-gépezetét, titkosszolgálatát és a közvélemény befolyásolásának ismerős trükkjeit, emellett Kempelen Farkas különleges találmányát is.
A könyv az európai történelem egyik legkülönösebb hatalmi svindlijének izgalmas és megrázó története, melynek aktualitásáról, fiktív és valós elemeiről, valamint az írói hivatás nehézségeiről író Gárdos Péter Balázs Béla-díjas filmrendezővel beszélgetünk.
Selmeczi György Kossuth- és Erkel-díjas zeneszerző, zongoraművész, karmester, operarendező új operáját november 17-én mutatják be Kolozsváron. A Krónikás című kétfelvonásos vígopera szövegét Szőcs Margit meseciklusa alapján Egyed László, Laczkó Vass Róbert és a zeneszerző, Selmeczi György írta. Az opera cselekménye sok elemet felhasznál Erdély, azon belül is Kolozsvár történetéből, legendáiból, de idősíkja nem meghatározott, bármikor megtörténhet térben és időben, egyfajta fantasy-ként fogható fel.
Zenei anyagát tekintve sokféle forrás megjelenik a dallamban: az opera, a daljáték és a musical is felfedezhető, ahogyan a legegyszerűbb, letisztult dallamoktól a bonyolult hangszeres és énekelt dallamokig a teljes skála benne van, de mindvégig harmonikus, dallamos egységként.
A Krónikás a kolozsvári Zenei Líceum és a Kolozsvári Magyar Opera számára készült, bemutatója november 17-én lesz annak tiszteletére, hogy kétszáz éve, 1819-ben ezen a napon jött létre az első magyar zeneiskola Kolozsváron. Selmeczi György zeneszerzőt arról is kérdezzük, miért volt fontos számára, hogy térben és időben lebegjen a mű, mi az a mondanivaló, amit ilyen neutrális formában szeretne átadni; a szövegkönyv megírásakor mire törekedtek, és mi volt a sorrend a munkákban: zene vagy szöveg; mennyi ideig készült a Krónikás, és miért e címválasztás?
A sok zenei csemegével szolgáló műsor szombat reggel 10-től 12-ig hallható a Klasszik Rádió 92.1-en, ismétlésére 2019. november 10-én, vasárnap este hét órától kerül sor, a következő héttől pedig a Fidelio Klasszik archívumában is meghallgathatók az interjúk.
A rádió a műsorváltoztatás jogát fenntartja.