Klasszikus

Koltai Katalin: A gitár hangja magányos költészet

2018.01.09. 11:57
Ajánlom
Koltai Katalin nem elégszik meg a megszokott gitárrepertoárral. Január 12-i szólóestjén hat átiratot játszik majd a BMC-ben, köztük olyan műveket, amelyeket nem csak eljátszani kihívás, hanem átdolgozni is komoly feladat volt.
Koltai Katalin

Koltai Katalin (Fotó/Forrás: Arató Judit)

Mióta anya lettél, ez lesz az első önálló ested. Hány gyereked van, és mennyi idősek?

– Iván négy és fél éves, Luca Rebeka pedig kettő múlt.

Zenélsz nekik is?

– Nem hagytam abba a zenélést azzal, hogy megszülettek, várandósan is játszottam, és a születéseik után két héttel már gyakoroltam, egy hónapra rá pedig koncerteztem.

És amikor gyakorolsz, ők ott csúsznak-másznak körülötted?

– Pontosan. Amikor Ivánka megszületett, hamarosan leraktam a lábamhoz egy pokrócra, játszottam, ő pedig figyelte, hogy mi is ez. Először csak néhány perc nyugtot hagyott, aztán egyre többet. A mai napig nagyon szépen tolerálja, hogy gyakorolok...

– ... sőt, az is lehet, hogy tetszik neki, nem?

– Teljesen zeneőrült. Nagyon tud figyelni a zenére, most pedig elkezdett dobolni tanulni. Luca kicsit türelmetlenebb, de egyre kevésbé. Szóval nálam így zajlik a felkészülés egy koncertre.

Akkor hadd kérdezzelek erről a koncertről. Hat saját átiratot játszol. Hogy választod ki ezeket a műveket?

– Egy ideje különösen foglalkoztat, hogy a gitárrepertoár milyen rokonságban van a zenetörténet fősodrával. A klasszikus gitár nagyon izolált világ: a leggyakrabban játszott repertoár nagy része a „gitáros szerzők” művei. Én most úgy látom, mintha ezek a gitár művek jelentős részben lenyomatai lennének annak, ami a „nagy zenetörténetben” történt. Agustín Barrios Mangoré paraguayi zeneszerző művei például nagyon emlékeztetnek Grieg Lírikus darabjaira, vagy Chopinre. Villa-Lobosnál – aki jóval eredetibb – francia és avantgárd hatás érződik. Úgy raktam össze ezt a műsort, sőt úgy készítettem ezeket az átiratokat, hogy hallható legyen a rokonság.

Mennyire megszokott dolog, hogy egy gitáros átiratokat készít?

– Azt hiszem, a többségnél nem. Én Eötvös Józsefnél tanultam a Zeneakadémián, aki a Goldberg-variációk átiratával világhírű lett. Vannak extrém vállalkozások – elég, ha Kazuhito Yamashitát említem, aki az Egy kiállítás képeiből készített gitárváltozatot –, amelyek már Guiness-rekordot érnének. De engem nem az vezérel, hogy minél grandiózusabb legyen az eredeti mű, hanem hogy a hangszerhez közel álljon. Olyat választok, amiben meghallom a gitár hangját. Nem fogom átírni az Allegro barbarót vagy az V. szimfóniát.

Épp ezért volt telitalálat Raveltől az Oiseaux tristes (Szomorú madarak).

– Ravel azt mondta erről a darabról, hogy olyan, mint az improvizált zene, és virtuóz ugyan, de nem mechanikus módon. Nagy szabadság van benne, tehát kínálta magát, hogy átírjam. Persze egy Ravel-kottát egyszerűsíteni kell, mert a hat húr mégiscsak egyfajta korlátot jelent. De hallottam ebben a zenében olyan színeket, amelyekről tudtam, hogy a gitáron még szebben kifejezhetők. Amikor zongorán hallgattam, például arra gondoltam, milyen kár, hogy ezen a hangszeren nem lehet flageolettet játszani.

Hallanod kell: A magyar gitárművésznő Ravelt játszik, és lenyűgöz vele

Kapcsolódó

Hallanod kell: A magyar gitárművésznő Ravelt játszik, és lenyűgöz vele

Koltai Katalin a Miroirs-ciklus egyik tételét írta át gitárra, és szakmai körökben is sikert aratott vele.

Koltai Katalin

Koltai Katalin (Fotó/Forrás: Böröcz Balázs)

Milyen kihívások vannak a zongoraművek gitárra való átdolgozásánál?

– Több mint 15 éve készítek átiratokat és kezdettől foglalkoztatott, hogyan bővülhetnek a hangszer nyelvi lehetőségei alternatív hangolások használatával. Egy jó ideje kísérletezem alternatív capo használatával. John Dowland és Poulenc műveiből készített átirataimban már hosszú utat jártam be korábban, szép eredményekkel. Egy idő után fel kellett ismernem, hogy ahhoz, hogy tovább haladjak, nekem kell feltalálnom új eszközöket. A szólóestem záró darabja Bartók Béla Éjszaka zenéje, ami zenei textúrák montázsjellegű rétegződéséből épül fel. Ennek első rétege egy kis szekundokból álló klaszter. Márpedig a gitáron nem lehet kis szekund klasztert játszani, mert a hangok túl távol vannak egymástól a gitár nyakán. Erre készült el első találmányom, az egyhúros kapodaszter, ami a BMC-ben debütál majd! Bartók Éjszaka zenéjéből gitárátiratot készíteni nagyon vakmerő vállalkozás. Számomra a darab lelke – az emberi magány az éjszaka sötétjében, mindannyiunk feloldhatatlan magánya – nagyon közel áll a gitár magányos költészetéhez. Ezért döntöttem úgy, megpróbálom létrehozni a mű gitáros tükrét.

Programkereső

Legolvasottabb

Könyv

„Esterházy Péter túl fogja élni a könyveket” - Kemény István köszöntője az Esterházy Péter és Gitta Könyvtár megnyitóján

Az Evangélikus Országos Gyűjtemény legújabb ékessége, a mintegy 12 ezer kötetet számláló új könyvtár január 24-től látogatható előzetes regisztráció után. Az avató ünnepségen személyes hangú beszédet mondott Kemény István író is, aki elsőként a Fidelio olvasóival osztotta meg írását.
Vizuál

Ingyenes animációs filmekkel készül a Nemzeti Filmintézet a magyar kultúra napjára

Az ünnepi válogatásban olyan legendás alkotások is szerepelnek, mint Dargay Attila Lúdas Matyija, de különleges rövidfilmek is láthatóak lesznek a FILMIO kínálatában.
Klasszikus

A megérinthető zene - Megnyílt a Magyar Zene Háza

Tíz éves tartalmi és műszaki tervezés, majd építkezés után nyílt meg szombaton a Magyar Zene Háza. A zenei beavató intézmény koncertekkel, interaktív kiállítással, zenei kreatív térrel és zenepedagógiai foglakozásokkal várja a nagyközönséget. 
Színház

Tragikusan fiatalon elhunyt Mokány Csaba színművész

Negyvenhárom éves korában elhunyt Mokány Csaba füleki származású színész, rendező adta hírül a Komáromi Jókai Színház facebook oldala. "Isten veled, Csabi! Emléked megőrizzük!" - búcsúznak tőle kollégái.
Klasszikus

Főszerepben a Barenboim-család

A világhírű zongoraművész-karmester, Daniel Barenboim és hegedűművész fia, Michael ad koncertet január 26-án a Müpában. A műsoron Mozart-szonáták szerepelnek.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

„Minden művészet a káoszból épül fel” – Beszélgetés a Chaos String Quartet tagjaival

Második helyezést ért el a tavaly ősszel tartott Bartók Világversenyen, és a Fidelio különdíjával is gazdagodott a bécsi központú, de különböző nemzetiségű fiatalokból álló Chaos String Quartet. A vonósnégyes két hegedűse, Susanne Schäffer és Kruchió Eszter mesélt együttesükről, a versenyen szerzett élményekről és arról, hogy milyen különleges helyszíneken léptek már fel.
Klasszikus ajánló

Főszerepben a Barenboim-család

A világhírű zongoraművész-karmester, Daniel Barenboim és hegedűművész fia, Michael ad koncertet január 26-án a Müpában. A műsoron Mozart-szonáták szerepelnek.
Klasszikus hír

A kóruséneklés legnagyobbjait díjazta a KÓTA a magyar kultúra napján

A Magyar Kórusok, Zenekarok és Népzenei Együttesek Szövetsége tizennégy kategóriában díjazta azokat a karnagyokat, tanárokat és zongorakísérőket, akik munkájukkal segítik a hazai kóruséletet.
Klasszikus hír

A megérinthető zene - Megnyílt a Magyar Zene Háza

Tíz éves tartalmi és műszaki tervezés, majd építkezés után nyílt meg szombaton a Magyar Zene Háza. A zenei beavató intézmény koncertekkel, interaktív kiállítással, zenei kreatív térrel és zenepedagógiai foglakozásokkal várja a nagyközönséget. 
Klasszikus interjú

Otthon a zenében – Ismerd meg Borsos Kata hegedűművésznőt!

Ki gondolná, hogy a finom vonású, fiatal hegedűművésznő idejét a doktori képzés és három gyermek tölti ki? A Zeneakadémia fiatal tehetségeit bemutató portrésorozatunk első részében Borsos Katával ismerkedhet meg a közönség, akinek DLA zárókoncertjére január 25-én kerül sor a Solti Teremben.