Klasszikus

Koltai Katalin: A gitár hangja magányos költészet

2018.01.09. 11:57
Ajánlom
Koltai Katalin nem elégszik meg a megszokott gitárrepertoárral. Január 12-i szólóestjén hat átiratot játszik majd a BMC-ben, köztük olyan műveket, amelyeket nem csak eljátszani kihívás, hanem átdolgozni is komoly feladat volt.
Koltai Katalin

Koltai Katalin (Fotó/Forrás: Arató Judit)

Mióta anya lettél, ez lesz az első önálló ested. Hány gyereked van, és mennyi idősek?

– Iván négy és fél éves, Luca Rebeka pedig kettő múlt.

Zenélsz nekik is?

– Nem hagytam abba a zenélést azzal, hogy megszülettek, várandósan is játszottam, és a születéseik után két héttel már gyakoroltam, egy hónapra rá pedig koncerteztem.

És amikor gyakorolsz, ők ott csúsznak-másznak körülötted?

– Pontosan. Amikor Ivánka megszületett, hamarosan leraktam a lábamhoz egy pokrócra, játszottam, ő pedig figyelte, hogy mi is ez. Először csak néhány perc nyugtot hagyott, aztán egyre többet. A mai napig nagyon szépen tolerálja, hogy gyakorolok...

– ... sőt, az is lehet, hogy tetszik neki, nem?

– Teljesen zeneőrült. Nagyon tud figyelni a zenére, most pedig elkezdett dobolni tanulni. Luca kicsit türelmetlenebb, de egyre kevésbé. Szóval nálam így zajlik a felkészülés egy koncertre.

Akkor hadd kérdezzelek erről a koncertről. Hat saját átiratot játszol. Hogy választod ki ezeket a műveket?

– Egy ideje különösen foglalkoztat, hogy a gitárrepertoár milyen rokonságban van a zenetörténet fősodrával. A klasszikus gitár nagyon izolált világ: a leggyakrabban játszott repertoár nagy része a „gitáros szerzők” művei. Én most úgy látom, mintha ezek a gitár művek jelentős részben lenyomatai lennének annak, ami a „nagy zenetörténetben” történt. Agustín Barrios Mangoré paraguayi zeneszerző művei például nagyon emlékeztetnek Grieg Lírikus darabjaira, vagy Chopinre. Villa-Lobosnál – aki jóval eredetibb – francia és avantgárd hatás érződik. Úgy raktam össze ezt a műsort, sőt úgy készítettem ezeket az átiratokat, hogy hallható legyen a rokonság.

Mennyire megszokott dolog, hogy egy gitáros átiratokat készít?

– Azt hiszem, a többségnél nem. Én Eötvös Józsefnél tanultam a Zeneakadémián, aki a Goldberg-variációk átiratával világhírű lett. Vannak extrém vállalkozások – elég, ha Kazuhito Yamashitát említem, aki az Egy kiállítás képeiből készített gitárváltozatot –, amelyek már Guiness-rekordot érnének. De engem nem az vezérel, hogy minél grandiózusabb legyen az eredeti mű, hanem hogy a hangszerhez közel álljon. Olyat választok, amiben meghallom a gitár hangját. Nem fogom átírni az Allegro barbarót vagy az V. szimfóniát.

Épp ezért volt telitalálat Raveltől az Oiseaux tristes (Szomorú madarak).

– Ravel azt mondta erről a darabról, hogy olyan, mint az improvizált zene, és virtuóz ugyan, de nem mechanikus módon. Nagy szabadság van benne, tehát kínálta magát, hogy átírjam. Persze egy Ravel-kottát egyszerűsíteni kell, mert a hat húr mégiscsak egyfajta korlátot jelent. De hallottam ebben a zenében olyan színeket, amelyekről tudtam, hogy a gitáron még szebben kifejezhetők. Amikor zongorán hallgattam, például arra gondoltam, milyen kár, hogy ezen a hangszeren nem lehet flageolettet játszani.

Hallanod kell: A magyar gitárművésznő Ravelt játszik, és lenyűgöz vele

Kapcsolódó

Hallanod kell: A magyar gitárművésznő Ravelt játszik, és lenyűgöz vele

Koltai Katalin a Miroirs-ciklus egyik tételét írta át gitárra, és szakmai körökben is sikert aratott vele.

Koltai Katalin

Koltai Katalin (Fotó/Forrás: Böröcz Balázs)

Milyen kihívások vannak a zongoraművek gitárra való átdolgozásánál?

– Több mint 15 éve készítek átiratokat és kezdettől foglalkoztatott, hogyan bővülhetnek a hangszer nyelvi lehetőségei alternatív hangolások használatával. Egy jó ideje kísérletezem alternatív capo használatával. John Dowland és Poulenc műveiből készített átirataimban már hosszú utat jártam be korábban, szép eredményekkel. Egy idő után fel kellett ismernem, hogy ahhoz, hogy tovább haladjak, nekem kell feltalálnom új eszközöket. A szólóestem záró darabja Bartók Béla Éjszaka zenéje, ami zenei textúrák montázsjellegű rétegződéséből épül fel. Ennek első rétege egy kis szekundokból álló klaszter. Márpedig a gitáron nem lehet kis szekund klasztert játszani, mert a hangok túl távol vannak egymástól a gitár nyakán. Erre készült el első találmányom, az egyhúros kapodaszter, ami a BMC-ben debütál majd! Bartók Éjszaka zenéjéből gitárátiratot készíteni nagyon vakmerő vállalkozás. Számomra a darab lelke – az emberi magány az éjszaka sötétjében, mindannyiunk feloldhatatlan magánya – nagyon közel áll a gitár magányos költészetéhez. Ezért döntöttem úgy, megpróbálom létrehozni a mű gitáros tükrét.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Megütközéssel fogadta Bolyki György állításait a Liszt Ferenc Kamarazenekar

A Liszt Ferenc Kamarazenekar egyelőre nem kíván érdemben reagálni Bolyki György lapunknak tett kijelentéseire, ám jelezték, megütközéssel fogadták az interjúban szereplő, a valóságnak nem megfelelő állításokat.
Klasszikus

Beethovent, ahogy kevesen – Jevgenyij Kiszin koncertjéről

Jevgenyij Kiszin az ötvenhez közelítve is csodagyerek maradt. Nem Beethoven-játékosként ismerjük, de olyan órákat okozott a Müpában, amilyent csak a legnagyobbak tudnak.
Vizuál

A nap, amikor Charlie Chaplin 20. lett a Chaplin-hasonmás versenyen

Igaz, vagy csupán legenda – nem tudni. Mindenesetre az alábbi történet olyan, mintha Charlie Chaplin rendezte volna.
Klasszikus

Komolyzene szól a budapesti szórakozóhelyeken

A zene éjszakáján, november 16-án este hat órától éjfélig nyolc frekventált szórakozóhelyen hallhatunk ingyenes komolyzenei koncerteket. A fellépők között találjuk a Budapesti Fesztiválzenekar zenészeit és Fischer Annie-ösztöndíjas muzsikusokat is.
Vizuál

Vecsei H. Miklós: „Nagyon remélem, hogy a Szép csendben bátorságot ad” 

„Végre egy gondolat, ami nem bűnöst és vádlottat hirdet, hanem a viszonyok teljes újragondolását” - mondja Vecsei H. Miklós a Szép csendben című új magyar filmről, amelyből egy nappal a bemutató előtt több filmrészlet is felkerült a netre. Mutatjuk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

Így érdemes zenét hallgatni Steve Reich szerint

A neves minimalista zeneszerző szerint olyan zenét érdemes írni, amely a székhez szegez, és a hallgatót semmi más nem érdekli, csak ami megszólal.
Klasszikus ajánló

„És ha az ember él, akkor még mindig történhetik valami.”

Szerb Antal klasszikus regénye ihlette az idei kamara.hu műsorát, amelyen Bachtól Brahmson, Liszten át Kurtágig kalandozunk olyan kiváló zenészekkel, mint Várjon Dénes, Simon Izabella, Rohmann Ditta, Kolonits Klára és Keller András.
Klasszikus hír

Mozart-figurát dob piacra a Playmobil

A minizeneszerzőt – amelyhez hegedű és vonó is jár – a salzburgi Mozarteum alapítvánnyal közösen mutatta be a játékgyártó.
Klasszikus hír

Decembertől lehet jelentkezni a Fehér Ilona hegedűversenyre

Meghirdették a jövő évi Fesztivál Akadémia Budapesthez kapcsolódó Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűversenyt. A versenyre 20 év alatti fiatal hegedűsök jelentkezését várják február 15-ig. A jelentkezők két korcsoportban nemzetközi zsűri előtt mérhetik össze tudásukat július 8. és 19. között a Budai Vigadóban. A nemzetközi zsűri elnöke idén is a világhírű hegedűművész, Shlomo Mintz lesz.
Klasszikus interjú

Húszévesen már fesztivált alapított: Balog Alexandra

November 16-án szombaton mutatkozik be a Budapest Music Centerben szólistaként a Londonban diplomázó Balog Alexandra, aki alig 20 évesen alapította meg a Bozsoki Zenei Fesztivált és nemzetközi Nyári Akadémiát. Beethoven, Schubert és Kecskés D. Balázs művei hangoznak fel.