Klasszikus

Koltai Katalin: A gitár hangja magányos költészet

2018.01.09. 11:57
Ajánlom
Koltai Katalin nem elégszik meg a megszokott gitárrepertoárral. Január 12-i szólóestjén hat átiratot játszik majd a BMC-ben, köztük olyan műveket, amelyeket nem csak eljátszani kihívás, hanem átdolgozni is komoly feladat volt.
Koltai Katalin

Koltai Katalin (Fotó/Forrás: Arató Judit)

Mióta anya lettél, ez lesz az első önálló ested. Hány gyereked van, és mennyi idősek?

– Iván négy és fél éves, Luca Rebeka pedig kettő múlt.

Zenélsz nekik is?

– Nem hagytam abba a zenélést azzal, hogy megszülettek, várandósan is játszottam, és a születéseik után két héttel már gyakoroltam, egy hónapra rá pedig koncerteztem.

És amikor gyakorolsz, ők ott csúsznak-másznak körülötted?

– Pontosan. Amikor Ivánka megszületett, hamarosan leraktam a lábamhoz egy pokrócra, játszottam, ő pedig figyelte, hogy mi is ez. Először csak néhány perc nyugtot hagyott, aztán egyre többet. A mai napig nagyon szépen tolerálja, hogy gyakorolok...

– ... sőt, az is lehet, hogy tetszik neki, nem?

– Teljesen zeneőrült. Nagyon tud figyelni a zenére, most pedig elkezdett dobolni tanulni. Luca kicsit türelmetlenebb, de egyre kevésbé. Szóval nálam így zajlik a felkészülés egy koncertre.

Akkor hadd kérdezzelek erről a koncertről. Hat saját átiratot játszol. Hogy választod ki ezeket a műveket?

– Egy ideje különösen foglalkoztat, hogy a gitárrepertoár milyen rokonságban van a zenetörténet fősodrával. A klasszikus gitár nagyon izolált világ: a leggyakrabban játszott repertoár nagy része a „gitáros szerzők” művei. Én most úgy látom, mintha ezek a gitár művek jelentős részben lenyomatai lennének annak, ami a „nagy zenetörténetben” történt. Agustín Barrios Mangoré paraguayi zeneszerző művei például nagyon emlékeztetnek Grieg Lírikus darabjaira, vagy Chopinre. Villa-Lobosnál – aki jóval eredetibb – francia és avantgárd hatás érződik. Úgy raktam össze ezt a műsort, sőt úgy készítettem ezeket az átiratokat, hogy hallható legyen a rokonság.

Mennyire megszokott dolog, hogy egy gitáros átiratokat készít?

– Azt hiszem, a többségnél nem. Én Eötvös Józsefnél tanultam a Zeneakadémián, aki a Goldberg-variációk átiratával világhírű lett. Vannak extrém vállalkozások – elég, ha Kazuhito Yamashitát említem, aki az Egy kiállítás képeiből készített gitárváltozatot –, amelyek már Guiness-rekordot érnének. De engem nem az vezérel, hogy minél grandiózusabb legyen az eredeti mű, hanem hogy a hangszerhez közel álljon. Olyat választok, amiben meghallom a gitár hangját. Nem fogom átírni az Allegro barbarót vagy az V. szimfóniát.

Épp ezért volt telitalálat Raveltől az Oiseaux tristes (Szomorú madarak).

– Ravel azt mondta erről a darabról, hogy olyan, mint az improvizált zene, és virtuóz ugyan, de nem mechanikus módon. Nagy szabadság van benne, tehát kínálta magát, hogy átírjam. Persze egy Ravel-kottát egyszerűsíteni kell, mert a hat húr mégiscsak egyfajta korlátot jelent. De hallottam ebben a zenében olyan színeket, amelyekről tudtam, hogy a gitáron még szebben kifejezhetők. Amikor zongorán hallgattam, például arra gondoltam, milyen kár, hogy ezen a hangszeren nem lehet flageolettet játszani.

Hallanod kell: A magyar gitárművésznő Ravelt játszik, és lenyűgöz vele

Kapcsolódó

Hallanod kell: A magyar gitárművésznő Ravelt játszik, és lenyűgöz vele

Koltai Katalin a Miroirs-ciklus egyik tételét írta át gitárra, és szakmai körökben is sikert aratott vele.

Koltai Katalin

Koltai Katalin (Fotó/Forrás: Böröcz Balázs)

Milyen kihívások vannak a zongoraművek gitárra való átdolgozásánál?

– Több mint 15 éve készítek átiratokat és kezdettől foglalkoztatott, hogyan bővülhetnek a hangszer nyelvi lehetőségei alternatív hangolások használatával. Egy jó ideje kísérletezem alternatív capo használatával. John Dowland és Poulenc műveiből készített átirataimban már hosszú utat jártam be korábban, szép eredményekkel. Egy idő után fel kellett ismernem, hogy ahhoz, hogy tovább haladjak, nekem kell feltalálnom új eszközöket. A szólóestem záró darabja Bartók Béla Éjszaka zenéje, ami zenei textúrák montázsjellegű rétegződéséből épül fel. Ennek első rétege egy kis szekundokból álló klaszter. Márpedig a gitáron nem lehet kis szekund klasztert játszani, mert a hangok túl távol vannak egymástól a gitár nyakán. Erre készült el első találmányom, az egyhúros kapodaszter, ami a BMC-ben debütál majd! Bartók Éjszaka zenéjéből gitárátiratot készíteni nagyon vakmerő vállalkozás. Számomra a darab lelke – az emberi magány az éjszaka sötétjében, mindannyiunk feloldhatatlan magánya – nagyon közel áll a gitár magányos költészetéhez. Ezért döntöttem úgy, megpróbálom létrehozni a mű gitáros tükrét.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Ki milyen jövőt képzel el a Szabad Tér Színháznak? – Az aspiránsokat kérdeztük

Hárman adtak be pályázatot a Szabad Tér Színház vezetésére: Bán Teodóra jelenlegi ügyvezető mellett Benkő Nóra színművész és Somogyi Szilárd rendező. Lapunk megszólaltatta a három jelöltet.
Zenés színház

Apukák, korhelyek, Alberich, gonosz vagy borvirágos pasik

Nem is igazi basszus, inkább bariton, mondja magáról. De nem is ez a lényeg, hanem az, hogy a legjelentősebb operajátszó helyekre hívják. Pünkösdkor például Salzburgba, de az alábbi beszélgetéshez is Párizsba telefonáltunk. Márciusban A Mester és Margarita premierjén láthatjuk színpadon.
Vizuál

Női vámpír, vérszívó zenetanár és magyar Drakula – 10 érdekesség a vámpírokról

Mi a retró vámpír film rendezőjének kedvenc vérszívó fun fact-je? Mi az, ami nem fért már be Nagy Zsolt és Walters Lili figurájába? A Drakulics elvtárs rendezőjével összegyűjtöttünk tíz meglepő infót a vámpírokról.
Klasszikus

Richter, Ojsztrah és Rosztropovics közös Beethoven-felvétele, ami borzalmasan sikerült

Maga Richter is azt mondta rá, nem hajlandó vállalni, de nem volt mit tenni, az EMI klasszikus zenei supergroup-ot álmodott magának.
Zenés színház

Vitray Tamás Händel-operában lép színpadra

Nem mindennapi operabemutatóval készül idei évadára a Szegedi Szabadtéri. Händel vígoperai jellegű művében, az Agrippinában Mester Viktória és Ludovik Kendi mellett Vitray Tamás is színpadra lép.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus videó

A 94 éves Kurtág György Mozartot játszik – VIDEÓ

Feleségének, Mártának tett ígéretét teljesíti be azzal, hogy február 19-én előadja Mozart F-dúr szonátáját a BMC-ben.
Klasszikus portré

Henri Vieuxtemps, a belgák Paganinije

Virtuóz hegedűs, zeneszerző és tanár, igazi romantikus művész. Kétszáz éve született Henri Vieuxtemps, akinek zenéje ma is izgalmas felfedezést jelent.
Klasszikus ajánló

Az univerzum titkát tárja fel a Pannon Filharmonikusok

A pécsi zenekar Müpában adott sorozatának negyedik koncertjén Kelemen Barnabás egy finn csemegét játszik, majd csillagközi utazásra csábít Bogányi Tibor vezető karmesterrel március 6-án.
Klasszikus ajánló

Ízelítő a BTF idei fellépőiből

Akram Khan Company, Third Coast Percussion, Tank and the Bangas, Joep Beving, Horváth Charlie és Manu Delago – újabb neveket és programokat jelentett be a 40. Budapesti Tavaszi Fesztivál.
Klasszikus ajánló

Márciusi kínálat az Óbudai Társaskörben

Bach, Bartók, Beethoven, Sztravinszkij – nagy zeneszerzők és különleges estek az Óbudai Társaskör márciusi programkínálatában.