Klasszikus

Koltai Katalin feltalált egy új eszközt a gitárhoz, hogy el tudja játszani Bartók műveit is

Nők a klasszikus zenében és a jazzben #10
2019.05.23. 00:15
Ajánlom
De nemcsak Bartók, hanem a 20-21. századi zene egészen új repertoárja tárul fel Koltai Katalin új találmányának, az egyhúros kapodaszternek köszönhetően.

A kapodaszter egy egészen egyszerű kiegészítő a gitárokhoz: egy csipesz, amivel a fogólapra helyezve megváltozik a húrok magassága, a gitár magasabban szól. Alapvetően a capo mind a hat húrt lefogja. Miért volt szükség az egyhúros kapodaszterre?

Nemrég jöttem haza a Dublin Guitar Symposium-ról, ahol koncerttel egybekötött előadást tartottam arról, hogy vajon mik a fői okai a gitár nyelvi, stilisztikai, zenetörténeti elszigeteltsége a 20-21. században, és hogyan hidalható át ez a különállás. Sokrétű elkülönülésről beszélünk, ennek vannak társadalmi és zenetörténeti aspektusai. Ami engem most főként izgat azonban, az a nyelvi aspektusa ennek a különválásnak.

Mit jelent ez a nyelvi aspektus?

Hangolásában a gitár eredetileg nyilvánvalóan egy kétpólusú – ha tetszik – tonika-domináns alapú világ akkordikus játékára lett kitalálva. Ha hangnemileg nézzük a hangszer repertoárját, rögtön láthatjuk, hogy bizonyos hangnemek sokkal jobban fekszenek a hangszeren, sokkal több a keresztes hangnem, csak példaként rengeteg az A-dúr, E-dúr darab. Persze minden hangszeren vannak kényelmesebb és kényelmetlenebb hangnemek, de a gitár olyan szempontból speciális, hogy egyrészt csak 6 húrja van, másrészt viszont alapvetően nem dallam-, hanem többszólamú hangszer. Márpedig a többszólamúságnak igenis fontos része a kombinatorika, abban az értelemben, hogy melyik hang melyikkel játszható egyszerre.

Tulajdonképpen az a fajta egyenlősödése a 12 hangnak, amiben – most nagyon elnagyolva –mérföldkövek a Bach Das wohltemperiertes Klavier-ja és a Schönberg-féle dodekafónia, önmagában egy nagyon nehéz kihívást jelentett a gitár és a lant számára.

Mindenesetre a 20. századig legalább az akkordikus, vagyis homofon többszólamúsághoz (ha nem is bármilyen hangnemben), de tudott kapcsolódni a hangszer.

A huszadik században azonban megjelentek olyan többszólamú struktúrák, amik konkrétan játszhatatlanok voltak a gitáron.

Ilyen például a klaszter (cluster). A zongorán egymás mellett kényelmesen leüthető 3-4-5 szekund a gitáron olyan távol vannak a fogólapon, hogy a legnagyobb kezű előadó se érheti át.

Az egyhúros kapodaszter egy segédeszköz ahhoz, hogy ezeket a huszadik századra jellemző nyelvi elemeket beemeljük a gitár nyelvezetébe.

Nézze meg az egyhúros kapodasztert játék közben! Koltai Katalin Bartók művét, Az éjszaka zenéjét játssza saját átiratában.

Hogyan tervezted meg, hogy zajlott a kivitelezése?

Körülbelül 15 éve gondolkodom rajta, egyre több darab volt a fejemben, amiket átírnék, ha létezne ilyen eszköz. Időnként gugliztam, hátha valaki feltalálja, de csak egy csomó sikertelen kivitelezést találtam.

Végül kiírtam a facebookra, hogy keresek valami ezermestert, aki segít nekem egy kis gitáros találmányhoz.

Két kísérletező zenésztárs (Bán Máté fuvolaművész és Váczi Dániel szaxofonművész) tanácsára végül eljutottam Varga Viktor ötvösművészhez és Terebessy Tóbiás fémművészhez. Most velük dolgozom, és találunk ki különböző kapodaszter típusokat.

Milyen távlatokat nyit meg a gitárrepertoárban ez a capo?

Meglátjuk, milyen messze jutok, és elindít-e az ötlet másokat. Van egy csomó tervem, remélem sikerül megvalósítani.

Én most végtelenül boldog vagyok, hogy Bartókot és Ligetit tudok ezekkel az eszközökkel játszani.

Rendkívül ambiciózus vagy, ami a darabválasztásokat illeti, sok átiratot készítesz, új műveket emelsz a gitárrepertoárba. Milyen eredményeidre lehetsz büszke eddig?

Nagyon örülök a Transforming Traditions című, most megjelent lemezünknek Győri Noémivel a Genuin Records-nál, úgy érzem hozzá tudtunk tenni a fuvola-gitár repertoárhoz Haydn, Mozart, Beethoven átiratainkkal.

Örültem most a dublini sikernek, és valahogy úgy érzem, az angolszász világban érdekes, amit most csinálok.

Másfél éve felvételiztem a Royal Academy of Music, London és a University of Surrey- International Guitar Research Centre doktori iskolájába. Mindkét helyen nagyon nagy lelkesedéssel fogadtak a professzorok és egy jó nehéz felvételi procedúrát követően felvettek, majd Surrey-ben felkínáltak egy három évig tartó nagy összegű ösztöndíjat. Nekem óriási megerősítés volt, hogy ismeretség nélkül engem választottak ki erre az ösztöndíjas helyre Angliában, ahol soha nem éltem korábban. Mindeközben kiderült, hogy gyermeket várok, azóta meg is született Jákob, a harmadik gyermekem, ezért az ösztöndíjat egy évvel elhalaszthattam, de szeptemberben nagyon szeretném elkezdeni a doktori tanulmányaimat a gitár átirataim kapcsán.

Koltai Katalin: A gitár hangja magányos költészet

Kapcsolódó

Koltai Katalin: A gitár hangja magányos költészet

Koltai Katalin nem elégszik meg a megszokott gitárrepertoárral. Január 12-i szólóestjén hat átiratot játszik majd a BMC-ben, köztük olyan műveket, amelyeket nem csak eljátszani kihívás, hanem átdolgozni is komoly feladat volt.

Hallanod kell: A magyar gitárművésznő Ravelt játszik, és lenyűgöz vele

Hallanod kell: A magyar gitárművésznő Ravelt játszik, és lenyűgöz vele

Koltai Katalin a Miroirs-ciklus egyik tételét írta át gitárra, és szakmai körökben is sikert aratott vele.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„A politika félelmetes szinten átszőtt mindent” – Vecsei H. Miklós is megszólalt a Junior Prima-közlemény kapcsán

A Junior Prima Díj átadóján Vilmányi Benett nem vette át a kitüntetést, amelyre a korábbi díjazottak közös közleményben reagáltak. Az aláírók között volt Vecsei H. Miklós is, aki közösségi oldalán fejtette ki véleményét az ügyről.
Színház

„Elkötelezett hívei vagyunk a vélemény- és szólásszabadságnak” – közleményt adtak ki a Junior Prima Díj birtokosai

A Junior Prima szeptember 20-án tartott díjátadó ünnepségén az egyik díjazott, Vilmányi Benett személyes nézeteire hivatkozva nem vette át a kitüntetést. Az elismerés birtokosai most közleményben reagáltak az esetre – adta hírül a Színház Online.
Színház

A Candide és a Szólít a szörny nyerte az eSzínház Fesztivál fődíját

Második alkalommal rendezték meg a virtuális térben az eSzínház Fesztivált, melynek keretében szeptember 16. és 25. között 18 színház 19 produkcióját láthatta a közönség. Az online szemlét négy kontinens 23 országából követték a nézők, a fesztivál végével a zsűri és a közönség döntött a legjobb produkciókról és alkotókról.
Klasszikus

Időutazás Anna Netrebkóval

Különösen személyes hangvételű estet adott Anna Netrebko szeptember 25-én este a Magyar Állami Operaházban, a mostanában a hírekben politikai állásfoglalása (vagy annak hiánya) miatt szereplő orosz szoprán néhány órára visszarepítette a nézőket a boldog békeidőkbe.
Színház

„Nem a csönd, a némaság jelzi a díj függetlenségét” – újabb reakciók Vilmányi Benett visszautasított elismerése kapcsán

A korábbi Junior Prima díjasok közleménye után Tompa Andrea, Gábor György és Kovács Bálint is közzétette gondolatait a véleményszabadságról, a díjak függetlenségéről és a színészszakma összefogásáról.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Hiány két hang között – Nádas Péter és Haydn a BMC-ben

Az író nyolcvanadik születésnapja alkalmából rendezett Nádas Péter Budapestje programsorozat egyik különleges összművészeti eseménye lesz a BMC-ben rendezett koncert.
Klasszikus ajánló

Négy fesztivál vendége volt szeptemberben az Anima Musicae

Gazdag programmal indította 2022/23-as évadát az Anima Musicae Kamarazenekar. A zene lelkéről elnevezett együttes négy rangos fesztivál meghívottjaként lépett fel.
Klasszikus interjú

„Wagner zenéje úgy hat rám, mint a drog, a mai napig függő vagyok” – Exkluzív interjú Michael Volléval

Budapesten Bachot és Lisztet énekelt korábban, de a világ legnagyobb operaházai elsősorban Wagner-szerepeiről ismerik. Michael Volle október 10-én a Müpába érkezik, ennek kapcsán kedvenc szerepe mellett a zeneszerző iránti rajongásáról is mesélt.
Klasszikus kritika

Időutazás Anna Netrebkóval

Különösen személyes hangvételű estet adott Anna Netrebko szeptember 25-én este a Magyar Állami Operaházban, a mostanában a hírekben politikai állásfoglalása (vagy annak hiánya) miatt szereplő orosz szoprán néhány órára visszarepítette a nézőket a boldog békeidőkbe.
Klasszikus ajánló

A klón, aki túlontúl emberi − Interjú Jörg Widmann-nal

Rafináltan újraértelmezett, szerelmi sokszögtörténetté transzformált modern Pygmalion-parafrázissal érkezik a budapesti Liszt Ünnepre a Neue Oper Wien. A húsz éve, Münchenben bemutatott opera – Das Gesicht im Spiegel (Arc a tükörben) szerzője, Jörg Widmann a darab keletkezéstörténetéről is nyilatkozott.