Klasszikus

Koltai Katalin feltalált egy új eszközt a gitárhoz, hogy el tudja játszani Bartók műveit is

Nők a klasszikus zenében és a jazzben #10
2019.05.23. 00:15
Ajánlom
De nemcsak Bartók, hanem a 20-21. századi zene egészen új repertoárja tárul fel Koltai Katalin új találmányának, az egyhúros kapodaszternek köszönhetően.

A kapodaszter egy egészen egyszerű kiegészítő a gitárokhoz: egy csipesz, amivel a fogólapra helyezve megváltozik a húrok magassága, a gitár magasabban szól. Alapvetően a capo mind a hat húrt lefogja. Miért volt szükség az egyhúros kapodaszterre?

Nemrég jöttem haza a Dublin Guitar Symposium-ról, ahol koncerttel egybekötött előadást tartottam arról, hogy vajon mik a fői okai a gitár nyelvi, stilisztikai, zenetörténeti elszigeteltsége a 20-21. században, és hogyan hidalható át ez a különállás. Sokrétű elkülönülésről beszélünk, ennek vannak társadalmi és zenetörténeti aspektusai. Ami engem most főként izgat azonban, az a nyelvi aspektusa ennek a különválásnak.

Mit jelent ez a nyelvi aspektus?

Hangolásában a gitár eredetileg nyilvánvalóan egy kétpólusú – ha tetszik – tonika-domináns alapú világ akkordikus játékára lett kitalálva. Ha hangnemileg nézzük a hangszer repertoárját, rögtön láthatjuk, hogy bizonyos hangnemek sokkal jobban fekszenek a hangszeren, sokkal több a keresztes hangnem, csak példaként rengeteg az A-dúr, E-dúr darab. Persze minden hangszeren vannak kényelmesebb és kényelmetlenebb hangnemek, de a gitár olyan szempontból speciális, hogy egyrészt csak 6 húrja van, másrészt viszont alapvetően nem dallam-, hanem többszólamú hangszer. Márpedig a többszólamúságnak igenis fontos része a kombinatorika, abban az értelemben, hogy melyik hang melyikkel játszható egyszerre.

Tulajdonképpen az a fajta egyenlősödése a 12 hangnak, amiben – most nagyon elnagyolva –mérföldkövek a Bach Das wohltemperiertes Klavier-ja és a Schönberg-féle dodekafónia, önmagában egy nagyon nehéz kihívást jelentett a gitár és a lant számára.

Mindenesetre a 20. századig legalább az akkordikus, vagyis homofon többszólamúsághoz (ha nem is bármilyen hangnemben), de tudott kapcsolódni a hangszer.

A huszadik században azonban megjelentek olyan többszólamú struktúrák, amik konkrétan játszhatatlanok voltak a gitáron.

Ilyen például a klaszter (cluster). A zongorán egymás mellett kényelmesen leüthető 3-4-5 szekund a gitáron olyan távol vannak a fogólapon, hogy a legnagyobb kezű előadó se érheti át.

Az egyhúros kapodaszter egy segédeszköz ahhoz, hogy ezeket a huszadik századra jellemző nyelvi elemeket beemeljük a gitár nyelvezetébe.

Nézze meg az egyhúros kapodasztert játék közben! Koltai Katalin Bartók művét, Az éjszaka zenéjét játssza saját átiratában.

Hogyan tervezted meg, hogy zajlott a kivitelezése?

Körülbelül 15 éve gondolkodom rajta, egyre több darab volt a fejemben, amiket átírnék, ha létezne ilyen eszköz. Időnként gugliztam, hátha valaki feltalálja, de csak egy csomó sikertelen kivitelezést találtam.

Végül kiírtam a facebookra, hogy keresek valami ezermestert, aki segít nekem egy kis gitáros találmányhoz.

Két kísérletező zenésztárs (Bán Máté fuvolaművész és Váczi Dániel szaxofonművész) tanácsára végül eljutottam Varga Viktor ötvösművészhez és Terebessy Tóbiás fémművészhez. Most velük dolgozom, és találunk ki különböző kapodaszter típusokat.

Milyen távlatokat nyit meg a gitárrepertoárban ez a capo?

Meglátjuk, milyen messze jutok, és elindít-e az ötlet másokat. Van egy csomó tervem, remélem sikerül megvalósítani.

Én most végtelenül boldog vagyok, hogy Bartókot és Ligetit tudok ezekkel az eszközökkel játszani.

Rendkívül ambiciózus vagy, ami a darabválasztásokat illeti, sok átiratot készítesz, új műveket emelsz a gitárrepertoárba. Milyen eredményeidre lehetsz büszke eddig?

Nagyon örülök a Transforming Traditions című, most megjelent lemezünknek Győri Noémivel a Genuin Records-nál, úgy érzem hozzá tudtunk tenni a fuvola-gitár repertoárhoz Haydn, Mozart, Beethoven átiratainkkal.

Örültem most a dublini sikernek, és valahogy úgy érzem, az angolszász világban érdekes, amit most csinálok.

Másfél éve felvételiztem a Royal Academy of Music, London és a University of Surrey- International Guitar Research Centre doktori iskolájába. Mindkét helyen nagyon nagy lelkesedéssel fogadtak a professzorok és egy jó nehéz felvételi procedúrát követően felvettek, majd Surrey-ben felkínáltak egy három évig tartó nagy összegű ösztöndíjat. Nekem óriási megerősítés volt, hogy ismeretség nélkül engem választottak ki erre az ösztöndíjas helyre Angliában, ahol soha nem éltem korábban. Mindeközben kiderült, hogy gyermeket várok, azóta meg is született Jákob, a harmadik gyermekem, ezért az ösztöndíjat egy évvel elhalaszthattam, de szeptemberben nagyon szeretném elkezdeni a doktori tanulmányaimat a gitár átirataim kapcsán.

Koltai Katalin: A gitár hangja magányos költészet

Kapcsolódó

Koltai Katalin: A gitár hangja magányos költészet

Koltai Katalin nem elégszik meg a megszokott gitárrepertoárral. Január 12-i szólóestjén hat átiratot játszik majd a BMC-ben, köztük olyan műveket, amelyeket nem csak eljátszani kihívás, hanem átdolgozni is komoly feladat volt.

Hallanod kell: A magyar gitárművésznő Ravelt játszik, és lenyűgöz vele

Hallanod kell: A magyar gitárművésznő Ravelt játszik, és lenyűgöz vele

Koltai Katalin a Miroirs-ciklus egyik tételét írta át gitárra, és szakmai körökben is sikert aratott vele.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Alföldi Róbert: „Ezt ma Magyarországon eléggé pontosan lehet érteni”

Az idei évadban a negyedik előadását rendezi: Varsányi Anna A szent című darabját állítja színpadra a Szegedi Nemzeti Színházban. Az ősbemutatót május 2-án tartják. Alföldi Róberttel az abszurd helyzetekről, az inspiráló műhelymunkáról és a jó szerepekről is beszélgettünk.
Klasszikus

Kiemelkedő versenyeredményeket értek el a Zeneakadémia hallgatói

A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem zeneszerző szakos hallgatói számos díjat nyertek a csehországi Ostravában megrendezett 14. GENERACE Zeneszerzőversenyen.
Jazz/World

Esztergályos Máté: „Megmutattuk, hogy lehet békésen működni egymás mellett a jazz-zenei térben”

Április 30-án a Dohnányi Ernő Zenei Központban ünnepli egyéves születésnapját a Szakcsi Rádió. Az évforduló alkalmából Esztergályos Mátéval, a csatorna főszerkesztőjével beszélgettünk az eddig elért eredményekről, visszajelzésekről és arról, hogyan fogadta őket a szakma.
Színház

15 sor színház: Hegedűs a háztetőn

A Fidelio 15 sor-rovatát azért hoztuk létre, hogy mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő rövid írás a székesfehérvári Vörösmarty Színház nagyszínpadi előadásáról, a Hegedűs a háztetőnről szól. 15 sor színház.
Színház

Nagy Viktor: „Nem érdemes mindig a fősodorral menni”

Nagyszínpadi Sherlock Holmes-előadással, Molnár Ferenc-darabbal, ír feketekomédiával érkezik a Rejtélyek évada a Thália Színházba. Nagy Viktor művészeti vezető a változó nézői igényekről, médiazajról és a nagy teherbírású társulatról is beszélt a Fideliónak. Interjú.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Bonjour Paris! – a francia kultúra nagyjait idézi meg a Szegedi Szimfonikus Zenekar budapesti koncertje

A Szegedi Szimfonikus Zenekar május 15-én a Zeneakadémián népszerű darabokkal és egy igazi különlegességgel tiszteleg Maurice Ravel 150. és Arvo Pärt 90. születésnapja előtt – ráadásul utóbbi szerző is egy emblematikus francia műalkotásnak szentelte alkotását.
Klasszikus ajánló

Az Őrség varázslatos tájaira hív a Fesztivál Akadémia Budapest

A Kelemen Barnabás és Kokas Katalin hegedűművész házaspár által alapított Fesztivál Akadémia Budapest május 30. és június 1. között első alkalommal rendezi meg tavaszi fesztiválját, a Springfestet.
Klasszikus hír

Kiemelkedő versenyeredményeket értek el a Zeneakadémia hallgatói

A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem zeneszerző szakos hallgatói számos díjat nyertek a csehországi Ostravában megrendezett 14. GENERACE Zeneszerzőversenyen.
Klasszikus ajánló

Oxford címmel indul turnéra a Szolnoki Szimfonikus Zenekar

Az együttes háromállomásos koncertsorozata különleges zenei válogatással és nemzetközi szólistagárdával valósul meg április utolsó három napján, Szolnokon, Kismartonban, valamint Budapesten.
Klasszikus ajánló

Nakarjakov és Pletnyov érkezik a Müpába április 25-én – különleges koncertélmény a Concerto Budapesttel

Glinka Valse-Fantasie című műve, Mihail Pletnyov trombitaversenye és a zeneszerző személyes emlékeiből építkező 14 zenekari képe szerepel a Concerto Budapest április 25-i koncertjén a Müpában. A hangverseny különlegessége, hogy két magyarországi bemutató is elhangzik: Pletnyov műveit ő maga vezényli, a virtuóz trombitaverseny szólistája az orosz világsztár, Szergej Nakarjakov lesz.