Klasszikus

Költségvetési küzdelem az Operában

2004.07.20. 00:00
Ajánlom
Megszorításokkal kezdi az új szezont a Magyar Állami Operaház is: a tavalyihoz képest több százmillió forinttal kevesebb pénzhez jutnak az intézményt fenntartó államtól. Az intendáns-főigazgató Szinetár Miklós bejelentette, kénytelen elhagyni a szezon első bemutatóját, így új operapremiert legkorábban jövő márciusban tartanak az Andrássy úton. Ezzel egyidőben megkezdődött a legutóbbi pályáztatáskor Szinetár által ígért, folyamatos generációváltás: Vidnyánszky Attila lett a dalszínház vezető rendezője.

Nincs pénz szezonnyitó operapremierre a Magyar Állami Operaházban - ezt Szinetár Miklós intendáns-főigazgató a dalszínház 2004/2005-ös évadát ismertető sajtótájékoztatóján jelentette be. Információink szerint több százmillió forinttal kevesebből gazdálkodik az Operaház a tavalyi évhez képest. Hetényi Márta gazdasági igazgató lapunknak elmondta, hogy az intézmény tavalyi összes kifizetett ÁFÁ-ja 280 millió forint volt, és míg korábban a befizetett adó száz százalékát visszaigényelhették a színházak, idén csak 162 millió forintnyi kompenzációval számolhatnak; a visszaigényelhető ÁFA 10-12 százalék mindössze. Ez a tétel tehát közel százhúsz milliójába kerül az Operaháznak. Ezek mellett a 2004-re tervezett költségvetést (6,2 milliárd) eleve három százalékkal csökkentették - ez szintén százmilliós nagyságrend, a "Draskovics-csomag" néven ismert intézkedések pedig 154 millióval rövidítették meg az intézményt. Ezekből az is következik - a jegyek és bérletek áremelkedése, az elmaradó bérfejlesztések, és az elengedhetetlen felújítások mellett -, hogy az Andrássy úton a szezon első bemutatóját 2005. márciusában tartják. "Handel Xerxesz című zenedrámáját mindezek miatt Kovalik Balázs egy évvel később rendezheti meg" - jelentette be a főigazgató. Szinetár Miklós szerint így továbbra sem történik semmi a "már születése pillanatában elavult NDK-s berendezésekkel, és az Erkel Színház teljesen lepusztult nézőterével sem." A direktor ugyanakkor hangsúlyozta azt is, hogy kiemelkedően magas volt az elmúlt évadban az Opera látogatottsága, és a közönség mellett a kritika is visszaigazolja a társulat törekvéseit. Mint mondja, ennek is köszönhető az eddig soha nem tapasztalt érdeklődés az Operaház és az Erkel Színház bérletei iránt. A költségvetési intézményeket érő megszorítások azonban mégis arra kényszerítik az Opera vezetését, hogy a jövő évadban eggyel kevesebb bemutatót tartsanak.

Időközben megkezdődött a generációváltás előkészítése is. Szinetár Miklós 2002-es kinevezésekor úgy tért vissza az Operaház élére, hogy a normális és a nyugaton megszokott átmenet érdekében a ciklus második felében már saját utódaival együtt kívánja vezetni a házat. Ennek első lépéseként értelmezhető, hogy augusztus elsejei hatállyal Szinetár vezető rendezőnek nevezte ki Vidnyánszky Attilát, a beregszászi Illyés Gyula Magyar Nemzeti Színház alapító igazgatóját. Mint megtudtuk, ez lényegében azonos a főrendezői státussal, pusztán formai jelentősége van: a vezető rendező ugyanis pályázat nélkül is kinevezhető. Vidnyánszky a tavalyi szezon második felében jelentős szakmai- és közönségsikerrel vitte színre Janacek operáját, a Jenufát, számos általa színre vitt előadás látható a fővárosi prózai színházakban is, társulata rendszeresen vendégszerepel Magyarországon és külföldi fesztiválokon is. Lapunknak nyilatkozva Vidnyánszky elmondta, hogy munkaköre szerint minden az ő felügyelete alatt zajlik majd, ami az Operaház színházi működésének része. "Ugyanúgy fogok őrködni ezen a területen, ahogyan Petrovics Emil a zenéért felel" - tette hozzá Vidnyánszky.

A jövő szezonban két-két operabemutatót tartanak tehát: az Andrássy úton Sosztakovics műve Vidéki Lady Macbeth címmel, Vidnyánszky Attila rendezésében kerül színre. Az első premier időpontja március 12. Gyöngyösi Levente Babits A gólyakalifa című kisregényéből írt operát, ezt Harangi Mária rendezi. Az Erkelben mutatják be Puccinitól A nyugat lányát Kerényi Miklós Gábor rendezésében, valamint a Rigolettót, melynek próbáit Szinetár Miklós és Harangi Mária közösen vezeti. A balett társulat is két premierre készül: a Hófehérke világbemutatóját novemberben tartják, A bajadért az Erkelben áprilistól láthatja a közönség.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Pedro Almodóvar elkészítette élete legszemélyesebb filmjét

Élet és film szétválaszthatalanul összegabalyodik Pedro Almodóvar legújabb alkotásában. Egy héttel a cannes-i bemutató után itthon is látható a Fájdalom és dicsőség Antonio Banderas és Penelope Cruz főszereplésével. Kritika.
Klasszikus

Hogyan találkozott Gustav Mahler és Sigmund Freud?

Mahler többször is időpontot kért a pszichoanalízis atyjához, de legmondta az első hármat. De miért kereste meg a hírhedt Freudot egyáltalán?
Vizuál

Leonardo da Vinci figyelemzavaros és hiperaktív volt, és egyszerre volt ez áldás és átok életében

Legalábbis egy újabb kutatás szerint, amely a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavarral (ADHD) magyarázza Leonardo állandó halogatását.
Klasszikus

„Felemelő érzés együtt játszani a gyerekekkel” - Interjú Rolla Jánossal

A Partitúra legújabb adása Pannonhalmára kalauzol el. Rolla János Kossuth-díjas hegedűművészt ezer szál köti az apátsághoz, az atyák barátságáról, az apátsági pincészet borairól, a templomi koncertekről és a zeneakadémiai életről is beszélgettünk.
Vizuál

Tarantino nem nyert semmit Cannes-ban

Bong Dzsun Ho dél-koreai rendezőnek egy munkanélküli családról forgatott Élősködők című komikus thrillere érdemelte ki szombat este az Alejandro González Inárritu mexikói rendező vezette zsűritől az Arany Pálmát a 72. cannes-i fesztiválon.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

„Felemelő érzés együtt játszani a gyerekekkel” - Interjú Rolla Jánossal

A Partitúra legújabb adása Pannonhalmára kalauzol el. Rolla János Kossuth-díjas hegedűművészt ezer szál köti az apátsághoz, az atyák barátságáról, az apátsági pincészet borairól, a templomi koncertekről és a zeneakadémiai életről is beszélgettünk.
Klasszikus koktélparti

Hogyan találkozott Gustav Mahler és Sigmund Freud?

Mahler többször is időpontot kért a pszichoanalízis atyjához, de legmondta az első hármat. De miért kereste meg a hírhedt Freudot egyáltalán?
Klasszikus magazin

Kórusok lepik el a Palotanegyed utcáit

A Kórusok Éjszakájáról Tóth Árpád, a Csíkszerda kórus vezetője beszél a Fidelio Klasszik május 25-ei adásában, amiben Havas Ágnes, Hegyi Barbara és Novák Péter is megszólal.
Klasszikus ajánló

Ezért érdemes Schumannt hallgatni Várjon Dénes szerint

Május 25-én és 26-án utolsó két fejezetéhez ér a Schumann összes zongorás kamarazenéjét megszólaltató sorozat a Zeneakadémián. Várjon Dénes elmondja, miért játssza olyan szívesen a zeneszerző műveit.
Klasszikus bonn

700 apró Beethoven-szoborral ünnepel Bonn városa az évfordulón

Hétszáz mosolygó Beethoven-szobrot tervezett Ottmar Hörl a zeneszerző születésének 250. évfordulójára.