Klasszikus

Komolyan venni

2006.05.30. 00:00
Ajánlom
Lehet-e, szabad-e három Schubert-szonátát egy este előadni? Ezt a kérdést az ősszel Jelizaveta Leonszkaja koncertje kapcsán is feltettem – és nemmel válaszoltam.

Most Ránki Dezső – bár nem az utolsó három szonátát adta elő egy este – hasonlóra vállalkozott. Hogy a válasz nem teljesen nemleges, az elsősorban a két előadó kvalitásai közti különbségnek köszönhető.

Ránki játéka mostanában sokat változott. Azt is mondhatnám, a Ránki-Klukon házaspár egyre jobban közelít egymáshoz: míg Klukon játéka finomodott, Ránkié keményebb lett, jobban uralja a ritmikusság. Tévedés lenne persze azt állítani, hogy dübörgő, csattogó és színtelen lenne: Ránki attól remek zongorista, hogy a rá régebben kevésbé jellemző ritmikusság nem szorította ki ismert erényeit: muzikalitását, színgazdagságát, dinamikai árnyaltságát, hajlékonyságát. Évek óta úgy érzem: amikor jó formában van, sokkal többre képes, mint tíz évvel ezelőtt. Most is megfigyelhettük, mennyire tudatosan használja technikáját – Ránki egész testének mozgása a zenének van alárendelve.

Egy koncert mindig a pillanatnyi diszpozíción, erőnléten és egyéb körülményeken múlik. Hogy a péntek esti hangverseny csak nagyon jó volt, de nem szenzációs, az ilyesmiknek köszönhető. Talán a műsorválasztásnak – hiába különbözik alapvetően a három szonáta, előadni is, befogadni is fárasztó őket. Lehet, hogy ha a két félidőt felcserélte volna, Ránki nagyobb hatást ért volna el: a legkevésbé ugyanis a D 845-ös a-moll szonáta „adja el” magát, és itt éreztem úgy, hogy a zongorista elfáradt. A negyedik tétel csak apránként, az ismétléseknél vált igazán érthetővé, de minden nagyobb forténál azt vártam, legyünk túl rajta. A líraibb periódusok persze e szonátában is szépen és árnyaltan szóltak, de Ránki nem tudta az első rész színvonalát hozni.

És úgy tűnt, Ránki az első félidő végére is elfáradt– vagy talán a meleg, netán a magát köhögéssel szórakoztató közönség billentette ki egy pillanatra a koncentrációból az A-dúr szonáta (D 664) utolsó tételében. Addig minden a legnagyobb rendben ment, különösen az a-moll szonáta elemző előadásmódjára emlékszem szívesen: a merész hangnemváltásokra, a bővülő-szűkülő periódusokra. Az A-dúr mű utolsó tételében a melléktéma tagolásával ugyan nem értettem egyet: Ránki egy mellékhangsúllyal kettéválasztotta, amitől a schuberti humor, a „megakadó” zene értelmét veszítette – de ez apróság. A meglehetősen gyors tempó mellett is minden hangot, minden futamot szépen kijátszott – és aztán egy könnyebb résznél következett be az, aminek minden zongorista ki van szolgáltatva: a memóriazavar. Csak egy pillanatig tartott, talán nem is vette észre mindenki. De Ránkit bántotta – és ezt érezhettük a szonáta végéig, illetve a második részben.

Hogy mennyire bántotta Ránkit ez a hiba, arról véletlenül értesültem: szünetben a művész ezt a pár ütemet gyakorolta. Nyugodtan rálegyinthetett volna, hiszen az A-dúr szonátát így is nagyszerűen szólaltatta meg, ráadásul túl volt rajta, viszont előtte állt egy nehéz mű – de Ránki nem az a rálegyintős fajta: ő azt gyakorolta, amit elrontott. És ezért szeretjük. Ugyanakkor ennek a szinte richteri gesztusnak tudható be, hogy a második félidőből már hiányzott a könnyedség.

Ránki tehát nagyon komolyan vesz mindent – talán túl komolyan is. Igazságtalan magával – mert ebből a hangversenyből nem ezt a két ütemet kell megjegyezni, hanem a többi ezret, neki is, nekünk is. Viszont nemcsak nekünk, hanem neki is tudnia kell, hogy ha olykor valami kevésbé sikerül, Ránki akkor is Ránki – az a minőség, amit ő képvisel, nem pillanatnyi diszpozíció vagy indiszpozíció kérdése. Ezért örültem – a kevésbé sikerült négytételes a-moll szonáta ellenére is –, hogy ezt a hangversenyt meghallgathattam.

(2006. május 26. 19.30 Zeneakadémia Nagyterem; Ránki Dezső zongoraestje; Schubert: a-moll szonáta, D 537; A-dúr szonáta, D 664; a-moll szonáta, D 845)

Programkereső

Legolvasottabb

Plusz

Kihirdették a 2021-es Prima Primissima Díj nyerteseit

Tíz kategóriában vehették át a Prima Primissima Díjakat a magyar szellemi élet, a művészet, a tudomány és a sport jeles képviselői a Müpában tartott pénteki gálaesten.
Jazz/World

Elhunyt Kóbor János

78 éves korában elhunyt Kóbor János, az Omega együttes frontembere. A zenészt hetek óta kórházban kezelték koronavírus-fertőzéssel.
Klasszikus

Muzsika a vizek felett – séta a hamburgi Elbphilharmonie-ban

Januárban lesz öt éve, hogy megnyitotta kapuit Európa egyik legkülönlegesebb koncertterme, a hamburgi Elbphilharmonie. A hullámokat formázó épület egy pompás akusztikájú, nagy koncerttermet és egy kisebb kamaratermet rejt magában.
Klasszikus

„Fontos, hogy ismét közel kerüljünk a közönséghez” – Beszélgetés Dinyés Somával

December 16-án családjával ad koncertet az Óbudai Társaskörben Dinyés Soma, akit régizenei munkásságáról és karnagyi tevékenységéről is sokan ismernek. A művész a koncert kiinduló ötlete mellett az utánpótlás-nevelés kérdéseiről és a kóruséneklés fontosságáról is mesélt
Jazz/World

„Mecky, drága, jó utat!” – Pályatársai búcsúznak Kóbor Jánostól

December 6-án elhunyt az Omega legendás énekese, Kóbor János, akit egy hónapja szállították kórházba koronavírus-fertőzéssel. Menedzsere később megerősítette: covid okozta szövődmények vezettek a zenész halálához. Kóbor Jánost pályatársai és számos közéleti személy gyászolja.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Magyar Valentin: „Minél szélesebb repertoár kiépítése a célom”

Az ifjú zongoraművész neve nemcsak a szakmabeliek, de a zenerajongók körében is egyre ismerősebben cseng. Rendszeres szereplője a hazai és külföldi koncertéletnek, feltűnt a Virtuózok televíziós tehetségkutatóban is, nemrég pedig weimari versenyeredményétől volt hangos a sajtó. Most az MVM Zrt. jóvoltából frissen átadott Junior Prima díja kapcsán beszélgettünk.
Klasszikus ajánló

Koncerttel és parfümmel ünnepli 210 éves jubileumát a Pannon Filharmonikusok

A december 9-én a Kodály Központban és december 10-én a Müpában elhangzó est programján a zenekar alapítójának, Lickl Györgynek egy ősbemutatója is szerepel.
Klasszikus hír

Próbaéneklést hirdet a Magyar Rádió Énekkara

A Magyar Rádió Énekkara próbaéneklést hirdet határozott idejű munkaszerződéssel foglalkoztatott tenor és basszus énekművész állásra. Jelentkezési határidő: 2022. január 6.
Klasszikus magazin

Muzsika a vizek felett – séta a hamburgi Elbphilharmonie-ban

Januárban lesz öt éve, hogy megnyitotta kapuit Európa egyik legkülönlegesebb koncertterme, a hamburgi Elbphilharmonie. A hullámokat formázó épület egy pompás akusztikájú, nagy koncerttermet és egy kisebb kamaratermet rejt magában.
Klasszikus ajánló

Fiatal karmestertehetség vezényli az Óbudai Danubia Zenekart

Holly Hyun Choe, az Eötvös Péter Alapítvány mentorprogramjának résztvevője lesz az Óbudai Danubia Zenekar december 7-i koncertjének karmestere. A műsoron a szintén mentorált zeneszerző, Donghoon Shin egy műve is elhangzik.