Klasszikus

Komolyzenei szuperközpontot akar a kormány

2014.01.17. 11:09
Ajánlom
Az index.hu értesülése szerint a Magyar Állami Operaházat, a Művészetek Palotáját és a Zeneakadémiát közös ernyőszervezet alá szervezné a kormány.

Az új szerv ellenőrizné az intézmények szakmai és gazdasági működését, és ők adnák a pénzt is. Az erről szóló, egyelőre nem nyilvános előterjesztést jövő szerdán tárgyalja a kormány.

A magyar komolyzene hagyományosan az ország egyik legfontosabb és legszínvonalasabb kulturális produktuma és exportcikke. A nemzetközi hírű fővárosi játszóhelyek irányításának átalakítása alapjaiban érinti az egész komolyzenei szcénát. (Az összevonás egyébként egy negyedik állami intézményre, a vidéki és ifjúsági koncerteket szervező Országos Filharmóniára is kiterjed.)

A mintegy egymilliárd forintos költségvetésű új központ 2014. július 1-jén állna fel, az intézményrendszer 2015 januárjára alakulna át teljesen. Az Opera és a Zeneakadémia üzemeltetése, irányítása teljesen átkerülne át az új központhoz. A Filharmónia és a Müpa esetében a változás a tulajdonosi jogokat érintené, vagyis az új központ az általa kinevezett vezetőkön keresztül érvényesíthetné az akaratát.

A döntés velejárója, hogy az Opera részeként a Magyar Nemzeti Balett, a Müpával a Nemzeti Táncszínház, továbbá a Filharmóniai Társaság Zenekara is a központhoz kerülne.

A kormány terve több szempontból is pikáns. Az Opera és a Müpa állami fenntartású, de önálló gazdálkodású és irányítású, kiemelt költségvetési támogatásban részesülő intézmények, vezetőiket már a mostani kormány nevezte ki. És épp ők a tervezet legnagyobb ellenzői.

Ha megvalósul, az új rend nagy nyertese a Zeneakadémia, azaz a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem (LFZE) koncertközpontja lehet, melyhez hozzácsatolják a nemrég uniós pénzből, világszínvonalon felújított főépület kis- és nagytermét. A Zeneakadémia mostani felemás helyzetét jól mutatja, hogy miközben övék Európa egyik legszebb, óriási presztízsű előadóterme, a koncertközpont idei állami támogatásáról még nem döntött a kormány. Rosszul járhat viszont maga az LFZE, ha elveszíti a legfontosabb termeit.

Az előterjesztést a hírek szerint Balog Zoltán emberierőforrás-miniszter és Batta András jegyzi. Batta novemberig az LFZE rektora volt, idén május végén jár le egy évre szóló komolyzenei kormánybiztosi kinevezése. Az Index több forrásból is úgy értesült, hogy a terv részeként ő maga lenne az új komolyzenei csúcsszervezet vezetője.

Az Opera az Index érdeklődésére közölte, hogy az Opera, a Müpa és a Zeneakadémia vezetői (Ókovács Szilveszter, Káel Csaba és Batta András) rendszeres, informális találkozókat tartottak az elmúlt két és fél évben. Batta az elmúlt fél évben kezdte körvonalazni központosítási elképzelését, ám azt nem támogatták. A szerdán kézhez kapott előterjesztés szövege ráadásul jóval túlmegy azon, amiről korábban szó volt.

Ókovácsék válaszából kiderül, hogy mivel az Opera 130 éve önállóan gazdálkodva tervezi és valósítja meg a programját, ezért köszönik, de nem kérnek a központosításból, amit irracionálisnak és a művészi fejlődés gátjának tartanak.

A Müpa megerősítette, hogy a kormánybiztos az ősszel tájékoztatta az intézményt központosítási tervéről, amit ők elleneztek, ám az eleve téves alapkoncepciót a kész, „szakmailag megalapozatlan" és „ténybeli tévedéseken alapuló" előterjesztés „továbbterjesztette". Az előterjesztés a Müpa szerint veszélyezteti a magyar kultúra sokszínűségét és a művészeti oktatást.

Az Indexnek válaszolva a Müpa vezetése kifejtette, hogy az érintett intézmények központi bábáskodás nélkül is prímán együttműködnek, a szakmai profiljaik, gazdálkodásuk és feladataik ugyanakkor nagyon eltérők. Mivel önálló művészeti gondolkodást, kapcsolatkezelést és gazdálkodást igényelnek, összevonásuk szakmailag teljesen indokolatlan.

Az új, országos koncertszervező központ létrehozását nehéz úgy értelmezni, mint ami nem csorbítaná az összevonandó intézmények függetlenségét. Az aggodalmak szerint ha az intézményektől független, központi koncertszervező dönt a programokról, az a 80-as évek centralizált kulturális irányításának újjáélesztését jelenti: könnyen odaveszhet az Operában, a Müpánál és a Zeneakadémiánál hosszú évek, évtizedek alatt felépített koncertszervezői tudás és kompetencia, ami a színvonal legfontosabb biztosítéka volt.

Az összevonás indokairól az Index megkérdezte a kulturális államtitkárságot, de egyáltalán nem reagáltak. Az előterjesztés egyik támogatója úgy véli, hogy az ernyőszervezet létrehozása nem fenyegeti az összevont intézmények autonómiáját vagy egyedi arculatát, és az összevonásra máshol (Bécsben, a Staatsoper és a Burgtheater, vagy New Yorkban, a Lincoln Center esetében) is vannak jól működő példák.

Az új központ hatékonyabban tudna pénzért lobbizni az államnál és a szponzoroknál. A programok összehangolása és a jegyértékesítés összevonása a közönség érdekét szolgálná, mivel áttekinthetőbbé válna a kínálat, és egy helyen lehetne jegyet venni az összes előadásra. Az intézmények központosított beszerzéseivel rengeteg pénzt lehetne megtakarítani.

Az LFZE hallgatói a terv pártolói szerint továbbra is annyit koncertezhetnének a Zeneakadémián, mint eddig. A terv ellenzői szerintük valójában csak a  saját pecsenyéjüket féltik, mivel az összevonással csak az intézmények meglévő, informális együttműködése kapna egy hivatalos keretet. Az intézmények esetenként pazarló gazdálkodását ésszerűsítenék, de a valódi függetlenségüket semmi sem veszélyeztetné.

forrás: index.hu/kultur/2014/01/17/komolyzenei_szuperkozpontot_akar_a_kormany/

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Szabadon hozzáférhető Sára Sándor hét emblematikus filmje

A közelmúltban elhunyt Sára Sándor emléke előtt tisztelegve, hét emblematikus filmjét mától 20 napon át szabadon elérhetővé teszi a Magyar Nemzeti Filmalap.
Klasszikus

RENDKÍVÜLI: Ázsiai turnéra indulunk a Concerto Budapesttel

Három nagyvárosba, Bangkokba, Fucsouba és Sanghajba kísérjük el a világhírű magyar szimfonikus zenekart, amely többek között Bartók mesterművével, a Concertóval a bőröndben utazik.
Zenés színház

A János vitéz az Operettszínházban – negyven év után

Kacsóh Pongrác daljátéka, a János vitéz novemberben tér vissza a Budapesti Operettszínház színpadára. Szeptember 30-án sajtónyilvános olvasópróbával vette kezdetét a munka, ahol számos érdekesség kiderült az előadásról és az alkotógárdáról.
Klasszikus

Kicsoda Hildur Guðnadóttir, a Joker zeneszerzője?

Egy nő a férfidominálta zeneszerzőszakmában, aki a Chernobyl után a Joker eredeti filmzenéjével új színt hoz a film világába.
Zenés színház

A punktól az opera felé – Kérdések és válaszok az operajátszásról

Új sorozat indult az Opera Magazinban, amelyben a színházi szakma képviselői beszélnek arról, szerintük hogyan érdemes operát játszani, mitől jó egy előadás, valamint mivel lehet megszólítani a fiatalokat és megtartani az idősebbeket. Az első részben Kiss Eszter Veronika és Fáy Miklós kritikusokat kérdezték.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus Nők a zenében

Kicsoda Hildur Guðnadóttir, a Joker zeneszerzője?

Egy nő a férfidominálta zeneszerzőszakmában, aki a Chernobyl után a Joker eredeti filmzenéjével új színt hoz a film világába.
Klasszikus ajánló

Simic Aleksander a Carnegie Hall előtt Budapesten ad koncertet

A fiatal csellista, a Virtuózok harmadik évadának döntőse és kétszeres különdíjasa október 13-án a Benczúr Házban ad szólókoncertet.
Klasszikus turné

RENDKÍVÜLI: Ázsiai turnéra indulunk a Concerto Budapesttel

Három nagyvárosba, Bangkokba, Fucsouba és Sanghajba kísérjük el a világhírű magyar szimfonikus zenekart, amely többek között Bartók mesterművével, a Concertóval a bőröndben utazik.
Klasszikus ajánló

Rolla János az életéről mesél a Fidelio Klasszikban

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása október 12-én lesz hallható a 92.1-en, benne interjú hallható Fila Balázsal, Hámori Mátéval és Rolla Jánossal.
Klasszikus felhívás

Október 11-én különleges szakmai nappal indul Müpa kritikaíró pályázata, a Karc

A Müpa a 2019/2020-as évadban negyedik alkalommal hirdeti meg a Karc kritikaíró pályázatot. A szervezők ismét a Müpa teljes programpalettájához kapcsolódóan várják a fiatal szerzők jelentkezését, valamint 2019. október 11-én rendezik meg a kritikaírással foglalkozó szakmai napot, mely komoly segítséget nyújt a pályázóknak.