Klasszikus

Koncert a Nyugati pályaudvarért

2004.12.01. 00:00
Ajánlom
A magyar vasútnál az európai példákat tartják mértékadónak Kevesebb mint egymilliárd forintot költhet jövõre pályaudvarai fejlesztésére a MÁV. Százmilliárd forintot meghaladó beruházási tervei ellenére a vasút csak a magánbefektetõk segítségével tudja korszerûsíteni utasforgalmi épületeit.

Harminc éve maradékelven finanszírozza állomásépületei fejlesztését a MÁV. A kétes tisztaságú, lepusztult pályaudvarok rendbetételére folyamatosan készülnek a tervek, megvalósításukra azonban általában nem marad pénz. Látványosabb beruházásokra az elmúlt évtizedekben csak a nagyobb fővárosi közlekedési fejlesztésekkel együtt kerülhetett sor. Az állami vasútnál eközben jelenleg arra sincs válasz, hogy a MÁV Ingatlankezelő Kft. és a különféle üzletágak kezében lévő ingatlanokra évente mennyit költenek. Valószínű, hogy az idei 48 milliárd forint után 2005-re 75-80 milliárd forintos veszteséget prognosztizáló cégnek az évtized vége előtt saját erőből aligha lesz pénze legnagyobb pályaudvarai több tízmilliárd forintba kerülő átépítésére.

Jövőre legalábbis biztosan nem sokat változtat az utasforgalmi létesítményeiben szükségessé váló beruházások finanszírozásán a vasút. A Népszabadság értesülései szerint a MÁV igazgatóságának előzetes tervjavaslata 2005-ben ugyan valamivel több mint százmilliárd forintnyi beruházással számol, ám ebből az ingatlanok fejlesztésére csupán 1,2 milliárd jutna. A tervbe vett beruházások között ráadásul a fővárosi pályaudvarok rendbetétele nem szerepel. Helyettük 600 millió forintot költene a MÁV a szegedi, 150 millió forintot a szombathelyi pályaudvar felvételi épületének korszerűsítésére. A kiemelt felvételi épületek és fejpályaudvarok beruházásaira a társaság csupán 50 millió forintot szán, míg az egyéb épületekre százmillió forintot különít el.

Ennek ellenére a fővárosi pályaudvarok európai színvonalú átépítését a MÁV legfontosabb feladatai között tartja számon. A szakértők által megálmodott, pályaudvaronként 10-15 milliárd forintba kerülő fejlesztéseket a magántőke bevonásával, PPP-beruházásként hajtanák végre. Még akkor is, ha a Keleti pályaudvar átépítését a MÁV a hírek szerint éppen azért nem tudta befejezni, mert az alagsorban kialakított üzlethelyiségek iránt a vártnál kisebb volt a vállalkozók érdeklődése.

A magyar vasútnál az európai példákat, így a római pályaudvarok átépítését tartják mértékadónak. Az olasz főváros vasúti beruházásai ugyanis a nagybefektetők - például a Benetton - részvételével valósultak meg. A hazai elképzelésekben az első helyen a Keleti pályaudvar korszerűsítésének befejezése, a Nyugati és a Déli pályaudvar átépítése szerepel. Az utóbbinál a szakértők elsősorban az úgynevezett járulékos funkciók - a többi között a vonat-előkészítés vagy a műszaki tevékenységek - Kelenföldre telepítésével számolnak. Mindez, valamint a pályaudvar épületének átépítése, a vágánytér esetleges felülépítése, a térfigyelő kamera-rendszer kiépítése, a boltok, üzletek bérleti szerződéseinek megújítása a becslések szerint mintegy 15 milliárd forintba kerül majd. De nem lesz olcsóbb a Nyugati pályaudvar korszerűsítése sem. A létesítmény a MÁV új stratégiája szerint a nagyarányú fejlesztés előtt álló elővárosi vonatközlekedés legfontosabb kiszolgálója. A 11 elővárosi vonalról ide befutó vonatokkal naponta hozzávetőleg 60 ezren utaznak. Vágányainak egy részét a Westend City Center megépítésekor átépítették és lefedték, ám korszerűsítése ezzel még nem fejeződött be. Az elképzelések szerint területéről néhány éven belül el kell költözniük az oda nem illő vasúti tevékenységeknek. A tervek szerint 2006 márciusa után fokozatosan szolgálatba álló új elővárosi motorvonatok pedig a vonatrendezési műveletek egyszerűsödésével forgalomtechnikai változtatásokat is lehetővé tesznek majd.

Külső támogatásokból, koncert- és reklámbevételekből, szeretné átalakítani a Nyugati pályaudvar arculatát 2005 végéig a MÁV. A vasúttársaság a vállalkozói tőke megjelenésétől, esetleg bartermegállapodásoktól egyelőre csupán néhány kisebb fejlesztés forrásainak biztosítását várja. A többi között magántőkéből állítanák helyre például a MÁV elővárosi programjában kiemelt szerepet játszó pályaudvar beázó tetőszerkezetét, kapnának új burkolatot a peronok, újulna meg a hangosbemondó, és festenék át az épület falait. De már a modellértékűnek szánt program pénteki kampányindító koncertjének bevételét is a Nyugati új tömegközlekedési információs pontjának felállítására, az utascsarnok virágosítására költik majd. A MÁV Szimfonikusok Zenekara, a Magyar Állami Operaház magánénekesei és számos meghívott művész fellépésével megtartandó koncert bevétele a várakozások szerint a tíz-, illetve húszezer forintos jegyárak mellett néhány millió forint lesz.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Amerikáig is eljutott a nagy port kavart Billy Elliot-ügy híre

Az egyik legnépszerűbb hollywoodi portál „gaygate”-ről, azaz meleg-botrányról ír az elmaradt előadásokkal kapcsolatban.
Tánc

Mesternő, nagybetűvel

Lőrinc Katalin egy személyben aktív táncos, pedagógus és teoretikus. Június 25-én a Müpában mutatkoznak be tanítványai, akik már az ő új oktatási metódusa szerint végeztek a Táncművészeti Egyetemen. Emellett nemrég megjelent, A test mint szöveg című könyvéről is beszélgettünk.
Vizuál

Instagramon dokumentálta apja halálát egy fotós

Apja élete utolsó tanítását akarta átadni fiának, akinek teljesen hiányzott addigi életéből - fia pedig így, fotókon keresztül próbálta feldolgozni a tragédiát. A sorozat végül mindkettőjük számára sokkal többet adott.
Zenés színház

Gördülő titkárság az Operában

Az Ybl-palota korszerűsítése új kihívások elé állította az Opera művészeti osztályait, a nehézségekből azonban igyekeznek előnyt kovácsolni: az Andrássy úti játszóhely kiesését az új évadban is nagyszabású turnék egész sorával tervezik ellensúlyozni.
Klasszikus

Molto scherzando: Ilyen, ha a karmester szelfibotra cseréli a pálcát

Persze csak a Photoshop segítségével, egy komoly karmester soha nem tenne ilyet!

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Simon Rattle elbúcsúzott a Berlini Filharmonikusoktól

Utoljára vezénylete zeneigazgatóként a Berlini Filharmonikusokat vasárnap este Simon Rattle, a teltházas szabadtéri búcsúkoncerttel lezárult a karmester 16 éves pályafutása a zenekar élén.
Klasszikus

Megtelik zenével a Vajdahunyadvára!

Július 2. és augusztus 2. között szimfonikus koncerteket, valamint a Budapest Bár, a 100 Tagú Cigányzenekar és a Sabbathsong Klezmer Band előadásait élvezhetjük a 27. Vajdahunyadvári Nyári Zenei Fesztiválon.
Klasszikus óbudai társaskör

Óbudai Nyár az Óbudai Társaskör kertjében

Az elmúlt évek hagyományait folytatva idén nyáron is várja közönségét az Óbudai Nyár keretében az Óbudai Társaskör kertje.
Klasszikus fesztivál

A zene mellett a tánc és a képzőművészet is megjelenik a Zempléni Fesztiválon

A 10 napos rendezvény 37 helyszínen 60 programmal várja látogatókat augusztus 10. és 19. között.
Klasszikus humor

Molto scherzando: Ilyen, ha a karmester szelfibotra cseréli a pálcát

Persze csak a Photoshop segítségével, egy komoly karmester soha nem tenne ilyet!