Klasszikus

Koncert az Operaházban

2004.12.03. 00:00
Ajánlom
A hallgatóságot elnézve igencsak kiemelkedő társasági esemény. Fenségesen elegáns helyszín, márványkorlát, bársonyszőnyeg. Jó szerzők, ismert darabok. A színpadon pedig a közönség egyik kedvence: Rico Saccani.

Ezek az érzések még a jól idomított, külsőségekre nem sokat adó hangverseny-látogatót is óhatatlanul a hatalmukba kerítik, ahogy belép az Andrássy út egyik legszebb műemlék épületébe. És akkor arról már ne is beszéljünk, hogy nem kell tolongani a ruhatárnál. A Magyar Állami Operaházban mindig és mindenütt van hely, tér és idő. Semmi izgalom. Nem is fontos pontosan megérkezni; a jegyszedők még Beethoven Hegedűversenyének 100. üteme tájékán, tehát a szólista első belépése után is beengedik az elkésett párt. Akik alighogy elfoglalják helyüket a hatodik sorban, rögtön elkezdik olvasni a prospektust.

Ludvig (sic!) van Beethoven: D-dúr Hegedűverseny, Richard Strauss: Alpesi Szimfónia. A Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekarát Rico Saccani vezényli. A szólista Adele Anthony. A művésznő a hangverseny-ismertető szerint két és fél évesen kezdett hegedülni. Ezek szerint hamarabb tudta a kettősfogás-skálákat, mint tisztán kiejteni az r betűt. Az ABC zenei versenyeinek legfiatalabb indulójaként Sibelius Hegedűversenyével nyert első díjat. Ekkor már jóval idősebb volt, kis híján kamasz: tizenhárom éves. 2000-ben ugyanezzel a darabbal mutatkozott be Magyarországon a Filharmóniai Társaság koncertjén.

A hegedűművésznő és a karmester Beethoven Hegedűversenyének idilli vonásait helyezték előtérbe a november 30-i hangversenyen. Ugyan nekem hiányzott az első tételben az először timpanin, majd más hangszercsoportokon is megszólaló repetált negyedek sürgetése, a moll témamegjelenés sodró ereje, és magát a tempót is lassúnak éreztem, de kárpótolt a darab derűje, kiegyensúlyozottsága, élénk színei. Szólista és karmester teljes összhangban Beethoven D-dúrjának pasztorális jellegét hangsúlyozták. A tazmániai születésű Adele Anthony olyan gördülékenyen adta át némely motívumát az első hegedű szólamnak, mintha nem olyan rég ő maga is a tuttiban játszotta volna a művet. A második tételben megbízhatóan szólt a frekventált kürtállás és a fagott is finom, a hegedűvel harmonizáló hangszínen játszotta a főtémát. Néha, a nagy színpad és a hatalmas terem ellenére, szinte kamarazenészi viszony alakult ki a fafúvók és a szólista között. A finálé első D-i a csellószólamban értékelhetetlenül mélyek voltak. Később aztán egyre feljebb és feljebb kapaszkodott a hang, annyira, hogy a rondótéma harmadik elhangzásakor már magasra sikerült. A szólam az Alpesi Szimfónia „Vándor”-témájával szépített, kivéve egy szólóállást, ahol a szólamvezető sajnos luftot rúgott; besípolt a hangszere.

A Magyar Állami Operaház színpadán hatalmas a tér. Ez pedig nem csak az előbb említett esetben, tehát egy kis együttes és a szólista együttjátszásakor jelent nagy kihívást az előadók számára. Az Alpesi Szimfónia tutti rézállásaiban például a hangszín elszállt, a hangerő megmaradt. A legsűrűbb részek hangosan szóltak, ugyanakkor túl élesen. Persze biztosan egész más a zenekari árokban játszani. Más hangképzést, más hozzáállást, lelkiállapotot igényel. És ott a színpad, amely az árokban a zenekar negyedét, leginkább éppen a rezeseket lefedi. Fönn a pódiumon pedig elszáll a hang föl, magasra, megcélozva egyenesen a zsinórpadlást. Kár, hogy nem ott ül a közönség.

Richard Strauss utolsó szimfonikus költeménye, az Alpesi Szimfónia barátok közt is jó ötven perc. Bár ez a dallamos, anyagszerűen hangszerelt muzsika önmagában is nagy élvezetet jelent, igencsak megkönnyítette volna a hallgatóság dolgát, ha a kivetítőre, amelyen máskor az idegen nyelven énekelt operák magyar szövege olvasható, kiírták volna az egyes részek címét. Az Operában ráadásul ehhez minden eszköz adott. Hiszen programzene ez - a javából! A darab semmit nem veszített volna tiszta zeneiségéből, ha a teremben ülők mindegyike tudta volna, mikor milyen eseményt fest le Strauss szimfonikus költeménye.

Ahhoz képest, hogy a szerző pusztán szórakozásból, mintegy kikapcsolódásképpen írta művét, a zenekarai muzsikusoknak és a karmesternek nem sok időt hagy a pihenésre. Rico Saccani mégis megtalálta, melyek a darabnak azok a pontjai, ahol jobb, ha csak engedi történni, és melyek azok, amelyeknél lényeges beavatkoznia. Hogy ez néha ugrásba és karkörzésbe torkollott, megbocsátható. A mozdulatok így sem voltak öncélúak, csak túlzottak. Megkapó pillanat volt a hegycsúcsra érkezésé. A telt rezes állás tág perspektívája élesen kontrasztált az oboaszóló ámulatával. Szerencsére csak a zenei anyagon lehetett érezni a ritkuló oxigént, az oboista nagy íveket játszott sok levegővel.

Ha visszatérünk elkésett barátainkhoz, ők tapsolás helyett inkább a ruhatárba rohannak, nehogy lemaradjanak a kabátjukról. De előtte még átfutják a prospektus hátlapját: a Budapesti Filharmóniai Társaság legközelebbi hangversenyének műsorán Humperdinck és Mendelssohn egy-egy műve mellett egy majd’ harminc évvel későbbi Strauss szerzemény is szerepel: a II. Kürtverseny. A szólista Tóth Gábor lesz, vezényel Héja Domonkos.

(2004. november 30., Magyar Állami Operaház; A Budapesti Filharmóniai Társaság hangversenye; Beethoven: D-dúr hegedűverseny, op. 61; Strauss: Alpesi szimfónia, op. 64; km.: Adele Anthony (hegedű); vez.: Rico Saccani.)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Elmezavara miatt nem ítélik el a zongoraművész volt feleségét, aki megölte két gyermeküket

 Egy texasi bíró hétfőn elmezavara miatt nem találta bűnösnek két kislányuk meggyilkolásában Vagyim Holodenko ukrán zongoraművész volt feleségét.
Vizuál

Így áll most a Liget-projekt – galéria

Töprengett mostanában azon, hogy haladhat a munka a Városligetben és a múzeumokban? Képek és átadási időpontok a cikkben.
Zenés színház

Laki Péter: „Ez nem hagyományos gála”

A fiatal táncos komikus igazi showman, és karizmatikus színpadi jelenlétét a Budavári Palotakoncerteken is kamatoztatja: Kerényi Miklós Mátéval együtt látják el a házigazda feladatát.
Zenés színház

Kalocsai Zsuzsa: „A szívünk-lelkünk benne van”

Kalocsai Zsuzsa született díva, igazi primadonna, aki nem csak csodás hangjának, hanem belső eleganciájának, királynői megjelenésének köszönhetően érdemelte ki a Budapesti Operettszínház közönségének szeretetét.
Klasszikus

Bolhás kutyus vette el a színpadot a hegedűművész Quentin Tarantinótól

A szégyentelen Blöki dörgölőzött, hempergőzött, vakarózott, és a füle botját sem mozdította a zenére. Most ez a szakasza van az évnek.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Komolyzene a Vajdahunyadvárban!

Javában tart a nyár legszívderítőbb szabadtéri zenei fesztiválja, a Vajdahunyadvári Nyári Zenei Fesztivál. A soron következő koncerteket a Mendelssohn Kamarazenekar, a Musica Sonora Kamarazenekar és a Budapesti Vonósok adják.
Klasszikus interjú

Boros Misi: „Minden egyes hangra érdemes odafigyelni”

Nyaralásról, fociról, gyakorlásról kérdeztük Boros Misit, beszélgetésünk során a Bogányi Gergellyel közös Arénakoncert is szóba került.
Klasszikus fesztivál

Auer Fesztivál Veszprémben

Minden művész hovatartozását a hazai rög dönti el – vallotta Auer Lipót, akinek a szülővárosában, Veszprémben negyedik alkalommal rendeznek zenei fesztivált.
Klasszikus hír

Herbert von Karajan is bekerült Madame Tussauds panoptikumába

A legendás osztrák karmester viaszszobrát hétfőn leplezték le Bécsben. Hat hónapon át dolgoztak rajta.
Klasszikus Szentendrei Ister Napok

Szentendrei Ister Napok – a Duna ünnepe

Szentendrén 2018. július 21-22-én kerül sor az immár több mint egy évtizede megrendezendő Ister Napokra, azaz a Duna ünnepére. A város helyi hagyományaira és népzenére épülő fesztivál az egyik legkedveltebb ingyenes, családi rendezvény.